Bukefalos 28 år!

Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Vad menas med "sitt under marsch" i Startklass? Är det samma som ställande/läggande under gång?

Isåfall är det urtrist att de inte kommer ha kvar ställande eller läggande istället, Sitt under gång är BRA mycket svårare än ligg :arghh:
 
Om ni har LP eller inte spelar ingen roll, du får starta i startklass sålänge du inte har startat i lydnadsklass 2 (nuvarande).
Du blir inte kvalificerad till klass 2 utan förstapris i nuvarande klass 2 eller nya klass 1.

Det är liksom precis samma system som idag, men klasserna heter bara annorlunda.
Startklass = nuvarande klass 1
Klass 1 = nuvarande klass 2
Klass 2 = nuvarande klass 3
Klass 3 = nuvarande elitklass
TACK! Nu är jag med igen:up:
 
Vad menas med "sitt under marsch" i Startklass? Är det samma som ställande/läggande under gång?

Isåfall är det urtrist att de inte kommer ha kvar ställande eller läggande istället, Sitt under gång är BRA mycket svårare än ligg :arghh:
Nä du går framåt med hunden i fot, stannar, hunden sätter sig, sedan ska du gå ett varv runt hunden och sedan fortsätta i fot:up:
Fullständig beskrivning av momenten längre ner i detta dokument:
http://www.brukshundklubben.se/Docu... 2017/regelforslag_2017_lydnad_startklass.pdf
 
Nä du går framåt med hunden i fot, stannar, hunden sätter sig, sedan ska du gå ett varv runt hunden och sedan fortsätta i fot:up:
Fullständig beskrivning av momenten längre ner i detta dokument:
http://www.brukshundklubben.se/Documents/2_funktionar/4_prov_tavling/Regelrevidering 2017/regelforslag_2017_lydnad_startklass.pdf
Jaha! Ja det var ju inte alls som jag trodde haha. Har de snott det momentet från rallylydnaden? ;)

Men när man sluter upp vid hunden igen, får man säga "fot" eller "kom" då? Annars så lär väl hunden sitta kvar, eftersom den blivit kommenderad att sitta?
 
Jaha! Ja det var ju inte alls som jag trodde haha. Har de snott det momentet från rallylydnaden? ;)

Men när man sluter upp vid hunden igen, får man säga "fot" eller "kom" då? Annars så lär väl hunden sitta kvar, eftersom den blivit kommenderad att sitta?
Det är nog en förberedelse inför zätat i elitklass men med förenklingar :)
Ja man kommenderar fot igen sen!
 
I fredags tävlade jag och Pu lydnadsklass 2 igen, på Aussie-SM. Vi tog vårt andra 1:a pris, 187 poäng och delad 1:a plats! Roligt nog delade vi klassvinsten med en av mina bästa vänner och som har hund från samma kennel :D !!

14138018_10153985354497582_6381559339046244229_o.jpg
 
Några få fjuttiga poäng under 1apris idag igen :( Hon var duktig och hade fin attityd men fick visst hjärnsläpp på inkallningen och hade lagt sig ner när jag lämnat, sen gjorde hon en fin inkallning men bumpade in i mig, så det blev inte så många poäng precis... 1 förstapris och tre(?) 2apris i år, så frustrerande när man hamnar strax under sådär. :banghead: Men det är väl bara kavla upp ärmarna, vi SKA ha det där sista 1priset!
 
Lydnadslägret i somras gav verkligen resultat och jag tycker att jag fick en helt ny hund. Fyra gånger i rad har vi tävlat lydnadsklass 2 (en inofficiell och tre vanliga) med över 170 poäng och därmed har vi idag fått LP2 :bump:

Grattis också @Tibialis till en fin runda idag!
Tack och GRattis till er med! Jag såg inte er men ni fick ju jättefina poäng! :bow:
Vi fick vårt LP1 idag, hon har jobbat så fint och kämpat på i helgen! :love:
 
Tjohooo!

189 poäng, klassvinst och LP2 idag!
Inte en enda nolla och bara små missar så jag är mycket nöjd med dagen :D
Nu kan vi äntligen lägga klass 2 bakom oss och träna för de nya reglerna nästa år. Känns mycket skönt!
Lydnadslägret i somras gav verkligen resultat och jag tycker att jag fick en helt ny hund. Fyra gånger i rad har vi tävlat lydnadsklass 2 (en inofficiell och tre vanliga) med över 170 poäng och därmed har vi idag fått LP2 :bump:

Grattis också @Tibialis till en fin runda idag!
Tack och GRattis till er med! Jag såg inte er men ni fick ju jättefina poäng! :bow:
Vi fick vårt LP1 idag, hon har jobbat så fint och kämpat på i helgen! :love:

Grattis allihop :bow:!

Vi var också iväg och tävlade lydnad i helgen, på GMBK Grand Prix stortävling! Jag körde både Pu i lydnadsklass 2 och Lyxa i elitklass på fredagskvällen.

Jag och Pu gjorde både större och mindre missar, men med 10 på ruta, fjärr och plats (första platsen vi lägger i mörker och tjock dimma och hon var så duktig så :up: ) så lyckades vi skrapa ihop 167,5 poäng, en 5:e plats och LP2 :) !

14322703_1102723463151118_2899110130328916852_n.jpg


Jag och Lyxa gjorde momentmässigt ett superfint program, med bl.a 9,5 på ett superklurigt och roligt fotgående som bl.a började med 3 steg bakåt marsch och sen framåt språng marsch, uppdelade stegFF och vändningar (ÄLSKAR kluriga fotgåenden :love: ), klarade klurig dirapp där apporterna inte syntes i gräset osv. Tyvärr tycker Lyxa att det är SÅ kul att köra elitlydnaden så hon taggar igång alldeles för mycket och piptjuter här och där, och i lydnaden är de INTE förlåtande med ljud :D ! Så hon pep bort massa poäng, och i vittringen så råkade hon resa på sig när jag vände tillbaka så jag fick säga till henne att sätta sig igen. Efter det galopperade hon ut, grep rätt pinne direkt och galopperade tillbaka igen. Surt med en 6:a på ett annars 10-mässigt utfört moment :P !

Men när prisutdelningen kom igång vid 22 på kvällen, så visade det sig att vårt program räckte till KLASSVINST av 17 startande :eek:! Det trodde jag INTE, så det var en kul överraskning :up: ! Prisbordet på Grand Prix är rätt sjukt.... :D

14212596_1102627449827386_3179377311349110444_n.jpg


14291773_1102741349815996_4295095218857019622_n.jpg
 
Grattis allihop :bow:!

Vi var också iväg och tävlade lydnad i helgen, på GMBK Grand Prix stortävling! Jag körde både Pu i lydnadsklass 2 och Lyxa i elitklass på fredagskvällen.

Jag och Pu gjorde både större och mindre missar, men med 10 på ruta, fjärr och plats (första platsen vi lägger i mörker och tjock dimma och hon var så duktig så :up: ) så lyckades vi skrapa ihop 167,5 poäng, en 5:e plats och LP2 :) !

14322703_1102723463151118_2899110130328916852_n.jpg


Jag och Lyxa gjorde momentmässigt ett superfint program, med bl.a 9,5 på ett superklurigt och roligt fotgående som bl.a började med 3 steg bakåt marsch och sen framåt språng marsch, uppdelade stegFF och vändningar (ÄLSKAR kluriga fotgåenden :love: ), klarade klurig dirapp där apporterna inte syntes i gräset osv. Tyvärr tycker Lyxa att det är SÅ kul att köra elitlydnaden så hon taggar igång alldeles för mycket och piptjuter här och där, och i lydnaden är de INTE förlåtande med ljud :D ! Så hon pep bort massa poäng, och i vittringen så råkade hon resa på sig när jag vände tillbaka så jag fick säga till henne att sätta sig igen. Efter det galopperade hon ut, grep rätt pinne direkt och galopperade tillbaka igen. Surt med en 6:a på ett annars 10-mässigt utfört moment :P !

Men när prisutdelningen kom igång vid 22 på kvällen, så visade det sig att vårt program räckte till KLASSVINST av 17 startande :eek:! Det trodde jag INTE, så det var en kul överraskning :up: ! Prisbordet på Grand Prix är rätt sjukt.... :D

14212596_1102627449827386_3179377311349110444_n.jpg


14291773_1102741349815996_4295095218857019622_n.jpg

Stort grattis! Alltid roligast att vinna när man inte förväntar sig det :D
 
Tjohooo!

189 poäng, klassvinst och LP2 idag!
Inte en enda nolla och bara små missar så jag är mycket nöjd med dagen :D
Nu kan vi äntligen lägga klass 2 bakom oss och träna för de nya reglerna nästa år. Känns mycket skönt!

Grattis!! Vilka poäng!!
Tänker du flytta upp i år eller siktar du på nya klass 2 nästa år?
 
Hur tänker ni i övergången mellan nya och gamla regler?
Jag har försökt lusläsa de nya reglerna och komma fram till någon sorts plan men känner mig velig.

Det är ju i ganska stora ändringar i mellanklasserna jämfört med idag. Nya moment eller moment som utförs på nytt sätt. Speciellt klass 1 känns ju väldigt annorlunda jämfört med dagens klass 2.

Mitt utgångsläge är att:
- Hanen har LP2. Utan regeländring skulle jag nu ha jobbat för att bli klar för start i klass 3. Vi är på god väg men inte helt klara, vittringsapporteringen ej påbörjad och klass 3 ruta och fjärr sitter inte helt. Kanske det kan bli klart i slutet av säsongen men är det smart? Om jag väljer att vänta till nästa år kan jag välja att starta i nya klass 1 eller nya klass 2. Om jag startar klass 3 i år med förstapris måste jag nästa år starta i nya klass 2.
- tiken har LP1 och har en start i klass 2 som vi avbröt pga skada alltså ej något resultat. Jag antar att det ändå räknas som att hon startat i klass 2 utan förstapris och att vi därför går in i nya klass 1 om jag inte startar henne mer i år. Tanken var annars att köra gamla klass 2 i höst, bara hon får klartecken från vet. Om hon klarar det med förstapris får vi nästa år välja klass 1 eller 2.

Klass 1 känns inte automatiskt lättare än klass 2 utan snarare känns det ju som att det blir mer att lära om.

Hur hade du gjort? Hur ser din plan ut?
 
Vi var också iväg och tävlade lydnad i helgen, på GMBK Grand Prix stortävling! Jag körde både Pu i lydnadsklass 2 och Lyxa i elitklass på fredagskvällen.

Jag och Pu gjorde både större och mindre missar, men med 10 på ruta, fjärr och plats (första platsen vi lägger i mörker och tjock dimma och hon var så duktig så :up: ) så lyckades vi skrapa ihop 167,5 poäng, en 5:e plats och LP2 :) !

Men när prisutdelningen kom igång vid 22 på kvällen, så visade det sig att vårt program räckte till KLASSVINST av 17 startande :eek:! Det trodde jag INTE, så det var en kul överraskning :up: !

Stort grattis!! :bump::bump:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
3 4 5
Svar
93
· Visningar
4 994
Senast: Modest
·
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
740
Senast: hastflicka
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
5 507
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp