Bukefalos 28 år!

Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Två frågor.
I budföringen (appellklass) är det en för hunden främmande person som är "hjälpperson", får hunden hälsa på personen innan momentet börjar?
Framförgående, hur lär jag in detta på lämpligast vis? Eller hur har du gjort?
 
Två frågor.
I budföringen (appellklass) är det en för hunden främmande person som är "hjälpperson", får hunden hälsa på personen innan momentet börjar?
Framförgående, hur lär jag in detta på lämpligast vis? Eller hur har du gjort?
Ja man går fram till mottagaren när man kommer in på planen så då får hunden hälsa
 
Idag introducerades budföring (körde det senast förra sommaren nån enstaka gång) och det var inga som helst problem. Och sen introducerade jag framförgåendet, där har vi (såklart) en del att jobba på men hon förstod hyfsat iallafall att hon skulle gå framför mig till en leksak (åt båda håll). Jag måste dock bli mycket bättre på att koppla bort handtecken, åh det går av bara farten att jag slänger till en vevande arm mitt i alltihopa :arghh:

Insåg igår när jag läste igenom själva sökmomentet att där är hon ganska färdig, trodde det var flera figgar hon skulle hitta men det var ju bara två figgar så där ska jag börja slipa på att hon ska skälla tills jag kommer ut + figurant fram. Och på söndag ska jag + en till köra hitta/markeringsövningar med nedgrävd låda. Spännande!

Siktat in mig på debut i Växjö 15/10 bara för att ha nått handfast att sikta mot. Om framförgåendet slår ner som en blixt från klar himmel startar vi 14/5 i Jönköping :p Men det lär det väl inte göra och egentligen så har jag inte bråttom, men jag prioriterar bra under lite press :angel:
 
Idag introducerades budföring (körde det senast förra sommaren nån enstaka gång) och det var inga som helst problem. Och sen introducerade jag framförgåendet, där har vi (såklart) en del att jobba på men hon förstod hyfsat iallafall att hon skulle gå framför mig till en leksak (åt båda håll). Jag måste dock bli mycket bättre på att koppla bort handtecken, åh det går av bara farten att jag slänger till en vevande arm mitt i alltihopa :arghh:

Insåg igår när jag läste igenom själva sökmomentet att där är hon ganska färdig, trodde det var flera figgar hon skulle hitta men det var ju bara två figgar så där ska jag börja slipa på att hon ska skälla tills jag kommer ut + figurant fram. Och på söndag ska jag + en till köra hitta/markeringsövningar med nedgrävd låda. Spännande!

Siktat in mig på debut i Växjö 15/10 bara för att ha nått handfast att sikta mot. Om framförgåendet slår ner som en blixt från klar himmel startar vi 14/5 i Jönköping :p Men det lär det väl inte göra och egentligen så har jag inte bråttom, men jag prioriterar bra under lite press :angel:

Nu kanske du redan har koll på det, men i appellen så går framförgåendet bara åt ett håll sen årsskiftet. Så jag tycke du ska satsa på 14/5 :up:!
 
Nu kanske du redan har koll på det, men i appellen så går framförgåendet bara åt ett håll sen årsskiftet. Så jag tycke du ska satsa på 14/5 :up:!
Åhåhå! Men hur är det högre upp sen? Vill inte gärna sumpa för mig om vi skulle få för oss att streta vidare upp i lägre iallafall :angel:

Hon skulle säkert kunna vara färdig till det om jag jobbar aktivt med framförgåendet och budföringen. Men det känns så läskigt :o
 
Åhåhå! Men hur är det högre upp sen? Vill inte gärna sumpa för mig om vi skulle få för oss att streta vidare upp i lägre iallafall :angel:

Hon skulle säkert kunna vara färdig till det om jag jobbar aktivt med framförgåendet och budföringen. Men det känns så läskigt :o
Sen är det i båda riktningarna i lägre, men du förstör ju inget genom att först lära in ett bra framförående bara åt ena hållet :)

Andra ändringar är att apporteringen är borta, hoppet är endast återhopp (som i lydnadsklass 1) och platsliggningen är med kortare avstånd till föraren.
Koefficienterna är omfördelade så det kommer bli mer värt att lyckas bra i skogen :)
 
Sen är det i båda riktningarna i lägre, men du förstör ju inget genom att först lära in ett bra framförående bara åt ena hållet :)

Andra ändringar är att apporteringen är borta, hoppet är endast återhopp (som i lydnadsklass 1) och platsliggningen är med kortare avstånd till föraren.
Koefficienterna är omfördelade så det kommer bli mer värt att lyckas bra i skogen :)

Appporten hade jag koll på, glad för det för hon tuggar som en liten bäver :angel:
Ja det har du rätt i ang framförgåendet. Spelar ju ingen roll för henne om man byter håll sen, håll som håll. Bara kommandot sitter. Har du nått tips på hur man i förlängningen får hunden att gå på avstånd med slakt koppel? :o Framför var inget svårt men det är tryck i den lilla dragråttan.
 
Finns här någon som vet hur uppletanderutan har sett ut på Simrishamns BK? Är den i skog eller på typ vall?
Ja spåren också förstås (högre klass)? Förutsätter nästan att dom går på vall..
Mycket specifika frågor men någon kanske har koll :p
 
Ett sätt är ju att öka intresset för pinnarna (som du ju redan jobbar på).
En annan tanke är att minska intresset för spåret. Det måste vara balans mellan spårningen och apporterna. Nu vet jag inte hur hundens spårarbete ser ut men många hundar tycker det är roligare att spåra om de får spåra fritt utan styrning (vilket ju är bra). I ditt fall hade jag dock provat att gå in och styra upp situationen mer. Kortare lina (kanske bara två meter), näringsspår blandat med apporter, inte tillåta att hunden går utanför spåret (du måste alltså veta exakt vad spåret går) då stannar du och väntar tills hunden är rätt igen och håll nere tempot. Hunden ska vara koncentrerad när den spårar!

Det svåra är att han har ett enormt intresse för pinnarna utanför spåret. Men jag tror på att bli lite strikare i spåret så det inte blir riktigt så roligt. Måste bara hitta en lina med väldigt bra grepp...
 
Idag har jag tagit tag i att träna om Elvis markeringar till spåret. Har tidigare tänkt att han ska apportera, men eftersom han själv envisas med att göra passiva markeringar (ställer sig vid föremål) hur mkt jag än försöker med annat så övergår vi nu till liggmarkering. Det känns mer stabilt än ställande.
Har kört ett gäng korta pass idag med markering på mynt och sedan en omgång med markering på tändsticka. Han har inte riktigt lyckats förstå kriterierna, "blindmarkerar" (dvs lägger sig ner utan att bry sig om föremålet) nästan lika ofta som han gör rätt men jag tror det kommer bli bra snart. Då och då verkar han ha fått fin förståelse iaf :)
 
Det svåra är att han har ett enormt intresse för pinnarna utanför spåret. Men jag tror på att bli lite strikare i spåret så det inte blir riktigt så roligt. Måste bara hitta en lina med väldigt bra grepp...
Kort lina/koppel, "enkla" och lite tråkiga spår där inte spåret stjäl uppmärksamhet från apporterna.
 
Haft två bra dagar. Sök igår och uppletande och lite lydnad idag.
Söket gick bra förutom att hon inte ville gå in en grandunge utan fick skicka om två gånger.
Uppletandet idag var magiskt. Lite tugg på ett föremål och ett skick som blev lite snett men annars var det riktigt bra.
 
Precis som sin syster alltså :D! Hon har valt ståmarkering vid apporter själv :up:
Haha! Genetik för ståmarkeringar? :D
Ska du köra på stå?
Jag tycker det känns osäkert, ligg känns lite mer som ett aktivt beteende där risken att missa en markering minskar..
 
Haha! Genetik för ståmarkeringar? :D
Ska du köra på stå?
Jag tycker det känns osäkert, ligg känns lite mer som ett aktivt beteende där risken att missa en markering minskar..

Kiro har självvald ståmarkering, är inga problem alls att se markeringarna numera. Men hade jag trott att jag skulle kunna lära liggmarkeringar utan konflikter hade jag gärna gjort det såklart.
 
Haha! Genetik för ståmarkeringar? :D
Ska du köra på stå?
Jag tycker det känns osäkert, ligg känns lite mer som ett aktivt beteende där risken att missa en markering minskar..

Yes, vi kör ståmarkeringar :up: . Dom är så stabila, tydliga och bra att jag kände "Don't fix what ain't Broken" :D!

Det enda jag fokuserar på är att dra upp henne på pinnarna så mycket som möjligt när jag belönar henne när hon hittat dem, så att pinnfinnar-motivationen är superhög.
 
Haha! Genetik för ståmarkeringar? :D
Ska du köra på stå?
Jag tycker det känns osäkert, ligg känns lite mer som ett aktivt beteende där risken att missa en markering minskar..

Wissla valde från början att komma in med pinnarna till mej men har nu någon form av ståmarkering/plocka upp och leka med pinnen -markering. Har valt att inte göra nån grej av det heller så länge hon inte struntar i pinnarna.
Resonerar lite som Miao att så länge det funkar för oss så kör vi på! :)
 
Elvis hoppar gärna över pinnarna för att fortsätta spåra så tror att det är bra att få till en riktigt stabil liggmarkering. Ska testa iaf!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp