Bukefalos 28 år!

Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi håller tempot uppe rätt bra, vi hinner med både skydds, spår, sök, upplet och lydnadsträning om vartannat och längtar efter tävlingssäsongen 2017 :up: !
15894343_1218710141552449_4273568760440948761_n.jpg

15826778_1218661554890641_5909251922282610512_n.jpg

15894783_1216142521809211_4096694910046212440_n.jpg

15823546_1215497111873752_5344898990918129279_n.jpg



Jag och tjejerna var och tränade lite brukslydnad på söndagskvällen igår, och jag fick för mig att testa inkallande med ställande med bägge två samtidigt :D ! Det gick faktiskt rätt bra :up:


Och så kom Dogmatix preliminära årsbästalistor ut igår, jag och Lyxa hamnade på en hedrande 9:e plats på Årets Brukshund 2016 - Spår :love: !
15937145_10154365537232582_1629802131557520397_o.jpg


Vi hoppas allt på att kunna klättra på listan för 2017.... :D
 
Vi håller tempot uppe rätt bra, vi hinner med både skydds, spår, sök, upplet och lydnadsträning om vartannat och längtar efter tävlingssäsongen 2017 :up: !
15894343_1218710141552449_4273568760440948761_n.jpg

15826778_1218661554890641_5909251922282610512_n.jpg

15894783_1216142521809211_4096694910046212440_n.jpg

15823546_1215497111873752_5344898990918129279_n.jpg



Jag och tjejerna var och tränade lite brukslydnad på söndagskvällen igår, och jag fick för mig att testa inkallande med ställande med bägge två samtidigt :D ! Det gick faktiskt rätt bra :up:


Och så kom Dogmatix preliminära årsbästalistor ut igår, jag och Lyxa hamnade på en hedrande 9:e plats på Årets Brukshund 2016 - Spår :love: !
15937145_10154365537232582_1629802131557520397_o.jpg


Vi hoppas allt på att kunna klättra på listan för 2017.... :D
Härligt! :D

Kan vi prata om att de två dobbisarna som ligger på IPO listan är Ammos släktingar? Bästa familjen!
Hej prestationsångest ;)
 
Skulle gärna höra vad ni har för tankar kring vettig träning för att lära en spårgalen hund att markera pinnarna. Min yngre kelpie är väldigt lättbelönad både med gotte och lek i vanliga fall men i spåret är spåret viktigare. Han har ett stort föremålsintresse i vanliga fall. Just nu känns det som han struntar i pinnarna bara för att slippa en onödig "paus". Ser jag att han går över en pinne och då frågar honom var den är vet han oftast exakt och går tillbaka och hämtar den. När han väl hittar/markerar en pinne engagerar han sig i belöningen (lek med pinnen eller godis) men har bråttom vidare i spåret. Detta har blivit mycket sämre den senaste tiden.

Vi har jobbat massor med att öka värdet på pinnarna och det funkar ibland på spåret vi går precis efter den sådan övning men inte långsiktigt. Som det är nu överväger jag att lägga ett spår med vädligt synliga pinnar och bli ganska arg när han bara går rakt över. Han är ingen hund som i första taget går ner sig vid korrigering. I lydnaden har jag varit tvungen med att vara tydlig med vad som inte är ok för han är extremt duktig på självbelöning och uthållig i sina "försök" även om han inte lyckas självbelöna sig. Det har gått snabbt att få honom att sluta med oönskade beteenden då. Jag vill ju dock inte att han ska sluta spåra utan bara att han inte ska gå över pinnarna utan apportera dem till mig eller iaf stanna till vi dem. Spåret är en enorm självbelöning värd mer än något jag kan komma med känns det som.

Någon som använt korrigerigar i spåret?

Någon som har någon annan idé på vad vi kan prova?
Förutom de tips du har fått så kan man fundera på om det är så att han tycker att det är jobbigt att pinnarna tar mycket tid. Min markerar bättre om jag inte belönar allt för ihärdigt vid varenda pinne. Om spåret är lite svårt så räcker det gott med en snabb korvbit så han kan få lösa spårproblemet. Om det är 8 pinnar i spåret så leker vi riktigt med tjo och tjim på 3-4, annars tröttnar han och skiter i att markera.
 
Glädjen när hunden gör en superfin korgtransport, avvärjer överfall med en så fin stöt att figgen grinar illa och utbrister "oh jävlar", och även är helt ren i efterarbetet och snabbt under kontroll inne hos mig igen :love: !


Det är så mycket som börjar falla på plats i skyddet nu för Pu :banana: !
 
Förutom de tips du har fått så kan man fundera på om det är så att han tycker att det är jobbigt att pinnarna tar mycket tid. Min markerar bättre om jag inte belönar allt för ihärdigt vid varenda pinne. Om spåret är lite svårt så räcker det gott med en snabb korvbit så han kan få lösa spårproblemet. Om det är 8 pinnar i spåret så leker vi riktigt med tjo och tjim på 3-4, annars tröttnar han och skiter i att markera.

Så var det defintivt med Kiro, ju mer jag försökte belöna desto sämre blev det. Helix är säkert lite så också så jag brukar inte tokbelöna varje pinne men han har inte riktigt samma "will to please" mot föraren som Kiro (som numera markerar pinnarna för att han vetatt föraren vill det) så på något sätt måste jag få honom att det inte är ok att strunta i dem och/eller att det "lönar" sig att markera dem.
 
Så var det defintivt med Kiro, ju mer jag försökte belöna desto sämre blev det. Helix är säkert lite så också så jag brukar inte tokbelöna varje pinne men han har inte riktigt samma "will to please" mot föraren som Kiro (som numera markerar pinnarna för att han vetatt föraren vill det) så på något sätt måste jag få honom att det inte är ok att strunta i dem och/eller att det "lönar" sig att markera dem.
Absolut. Jag har vid uppenbart medvetet slarv från hundens sida (wow kolla mig som kan spåra både människa och kanin samtidigt) helt enkelt tagit hunden av spåret och stoppat in honom i bilen. Det kan man inte göra med en hund som inte har bra självförtroende. Men min lilla svarta kan ibland tycka att han bestämmer bäst själv, och då behöver jag påminna honom att vi gör detta tillsammans och att det är jag som bestämmer hur leken ska gå till. Kort lina funkar inte så bra på den hunden, flåsar jag honom i nacken så kan han tycka att jag kan spåra själv. Men många hundar behöver "ramas in" lite med kort lina, annars flamsar de bara runt.
 
Körde lite uppletande idag, för det är något jag kan göra även när jag har feber och ont i ryggen.

Körde med en 5x50 korridor den här gången (brukar köra 3x50) , och det gick galant! Hon har haft en tendens att byta när hon ska hämta "underliga" föremål. Idag körde jag med en halvfull vattenflaska, en skoborste och en sån där såpbubble-leksaksburk. Alltså en sak som beter sig lite hur som när det bärs (vatten som åker runt), en som känns himla kul i munnen (borsten) och en som låter lite lustigt (en liten labyrint med en metallkula i locket). Hon gjorde några omtag på vattenflaskan men den är väldigt hal så det gör inget. Men inget bytande!

Förutom på sista skicket haha, men då var hon trött. Fanns bara såpbubble-grejen kvar där ute, hon hade hämtat både vattenflaskan och borsten, men vi hade nog kört liiiite för länge (dumma matte, lär dig att sluta på topp!). När hon plockat upp föremålet irrade hon omkring lite innan jag fick kalla in henne.

Men superduktig tös! För att ha en matte som inte har en aning om hur man gör typ, någonting, så gör hon väldigt bra ifrån sig
empty.gif
:love:
 
Idag blev det sök och uppletande. Det sistnämnda pysslar vi inte med egentligen men äh vad tusan. Hon skötte sig helt okej :p

Söket däremot gör hon himla fint och det känns verkligen som att polletten trillat ner. Raka skick för en gångs skull också :up: När jag precis hade vant mig vid att behöva skicka henne lite tidigare i förhållande till figgen för hon vinklar framåt. Men men. Tre skick, får se när figgarna går ut på första och sen går vi undan och de flyttar fram i rutan och gömmer sig. Klockren, bra markeringar och bara så bra :love: På sista skicket var hon rejält ute på djupet och letade (figgen satt nära) så valde att kalla in henne efter en stund. För ovanlighetens skull kom hon direkt, blev lite förvånad. Skickade om och då hittade hon finfint, markerade bra tills jag kom ut men blev lite kladdig precis innan jag skulle kommendera henne till sidan.

Första dagen på löpet idag med, förra löpet var hon rätt seg och mossig i hjärnan men nu är hon som vanligt :laugh:
 
I helgen hade jag och Pu ett inbokat skyddsläger för Jonas Eldh (asgrym, engagerad och energisk figge btw :bow: ). Tyvärr så märkte vi på fredagskvällen att Pu hade sträckt sig, så hon fick inte vara med på lägret :( !

Tur då att jag har en hund till, så Lyxa fick kliva in och vara stand-in-skyddshund, fast i IPO-skydd istället för svenskskydd :D ! Så lägret blev helt suveränt även om jag fick byta både hund och skyddsgren ;) !

16114213_1226799937410136_5560104548049809984_n.jpg




Lyxa var väldigt trött och nöjd, det tar på krafterna att köra ett helgläger med en ny sport :D!

15940989_1226188054137991_1760601095263810127_n.jpg


Inte illa av en 7.5 årig spår/lydnads/agilityhund som aldrig pysslat med skyddsträning innan :love:
 
I helgen hade jag och Pu ett inbokat skyddsläger för Jonas Eldh (asgrym, engagerad och energisk figge btw :bow: ). Tyvärr så märkte vi på fredagskvällen att Pu hade sträckt sig, så hon fick inte vara med på lägret :( !

Tur då att jag har en hund till, så Lyxa fick kliva in och vara stand-in-skyddshund, fast i IPO-skydd istället för svenskskydd :D ! Så lägret blev helt suveränt även om jag fick byta både hund och skyddsgren ;) !

16114213_1226799937410136_5560104548049809984_n.jpg




Lyxa var väldigt trött och nöjd, det tar på krafterna att köra ett helgläger med en ny sport :D!

15940989_1226188054137991_1760601095263810127_n.jpg


Inte illa av en 7.5 årig spår/lydnads/agilityhund som aldrig pysslat med skyddsträning innan :love:
Super-Lyxa! :love:
 
Nu fick jag leta efter tråden :)
Våren är snart här och därmed drar snart brukssäsongen igång!

Jag har haft noll motivation till annat än sökträning under hela hösten och vintern. Har haft jättedåligt samvete för min "soffhund" som är alldeles för anpassningsbar för hans eget bästa ;)
Hade nog varit bättre för hans del om han blivit skogstokig av bristande träning, nu har han bara anpassat sig och velat ha mer kramar istället :D

Velade i förra veckan kring en appelltävling jag haft ögonen på.. Har fått för mig att jag vill köra sökappell och då finns det inte så mkt valmöjligheter i mina trakter. Så nu anmälde jag mig till sökappell 18 mars och fick direkt en anledning att sparka igång träningen igen!

Igår körde vi lite tävlingsmässigt på sökträningen. Elvis blir frustrerad av utebliven belöning, men det ger egentligen ganska små effekter så jag kommer inte lägga så mkt krut på den delen nu inför appellen. Det är ju så himla liten ruta med så få figgar att det förmodligen kommer vara över innan man ens hinner börja ;)
Han tar iaf rullen fint, gör fina påvis och fina tomskick. Kommer träna på som vanligt kommande 2 träningar innan tävlingen, det borde funka fint :)

Vi har kört två ordentliga lydnadsträningar. Elvis är så tacksam, han kan vila hur mkt som helst utan att tappa mkt mer än detaljer i lydnaden. Känns som att vi snabbt är på banan på ungefär samma nivå som tidigt i höstas. Har lagt fokus på vissa detaljer som jag vill få bort innan tävlingen, tex på att han inte ska vända sig om mot mig i stannandet i framförgåendet (kostar onödiga poäng). Annars jobbar vi mkt med att han ska ha snabba reaktioner på inkallning och hoppet, få till skapliga ingångar, tajta ihop linförigheten igen och en stabil platsliggning. Läggande under gång sitter fint så där underhåller vi bara lite.
Måste få till lite budföringsträning bara! Ska släpa ut hussen någon dag :)

Hur går det för er andra? Några tävlingar inbokade?
 
Nu fick jag leta efter tråden :)
Våren är snart här och därmed drar snart brukssäsongen igång!

Jag har haft noll motivation till annat än sökträning under hela hösten och vintern. Har haft jättedåligt samvete för min "soffhund" som är alldeles för anpassningsbar för hans eget bästa ;)
Hade nog varit bättre för hans del om han blivit skogstokig av bristande träning, nu har han bara anpassat sig och velat ha mer kramar istället :D

Velade i förra veckan kring en appelltävling jag haft ögonen på.. Har fått för mig att jag vill köra sökappell och då finns det inte så mkt valmöjligheter i mina trakter. Så nu anmälde jag mig till sökappell 18 mars och fick direkt en anledning att sparka igång träningen igen!

Igår körde vi lite tävlingsmässigt på sökträningen. Elvis blir frustrerad av utebliven belöning, men det ger egentligen ganska små effekter så jag kommer inte lägga så mkt krut på den delen nu inför appellen. Det är ju så himla liten ruta med så få figgar att det förmodligen kommer vara över innan man ens hinner börja ;)
Han tar iaf rullen fint, gör fina påvis och fina tomskick. Kommer träna på som vanligt kommande 2 träningar innan tävlingen, det borde funka fint :)

Vi har kört två ordentliga lydnadsträningar. Elvis är så tacksam, han kan vila hur mkt som helst utan att tappa mkt mer än detaljer i lydnaden. Känns som att vi snabbt är på banan på ungefär samma nivå som tidigt i höstas. Har lagt fokus på vissa detaljer som jag vill få bort innan tävlingen, tex på att han inte ska vända sig om mot mig i stannandet i framförgåendet (kostar onödiga poäng). Annars jobbar vi mkt med att han ska ha snabba reaktioner på inkallning och hoppet, få till skapliga ingångar, tajta ihop linförigheten igen och en stabil platsliggning. Läggande under gång sitter fint så där underhåller vi bara lite.
Måste få till lite budföringsträning bara! Ska släpa ut hussen någon dag :)

Hur går det för er andra? Några tävlingar inbokade?

Hurra, bra där @MiniLi :banana: !! Bara att kötta på!!

Jag och Lyxa är anmälda till första elitspåren 1-2/4, och jag och Pu är anmälda till högrespår 25/3 och satsar på att starta högreskyddet 14/4 :up: !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp