Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

@Jadzia Du har en så jävla tråkig ton i ditt inlägg att jag inte ens bemödar mig svara, sorry.
 
Vi har haft första riktiga lydnadspasset på länge!
Såklart kom jag inte på att filma förrän vi var klara, så det blev en genomgång av lite olika moment som avslutning. Tinja var rätt trött vid det laget :rofl:
Det finns lite saker vi måste träna på. Mest att öka farten i ingångarna och sitt i fot, samt i inkallningen. Måste bli lite mer tryck även när hon förväntar sig att kaaanske få ett stå- eller ligg-kommando, och mer fart mellan såna kommandon. Den släta inkallningen har hon rätt bra fart i nu.. Men svårigheten är ju att hon vet att hon ska bromsa in, så då vill hon inte springa fullt ut. :cautious: Det är ju inte som i söket eller uppletandet, då är det ju en jäkla fart.

I fot tränar vi mest på attityd just nu, för jag tror att om attityden och glädjen finns i fotgåendet, så kommer snävare svängar komma lite mer på köpet. Som det är nu är hon lite seg i svängarna.

Men allt som allt är jag väldigt nöjd! Hon kan ju momenten :love:
Och om ni undrar varför jag blir typ galet glad vid apporten så är det för att hon skopar upp den helt i farten. Hon brukar bromsa in annars innan hon plockar upp den. Så det var dagens största vinst! :D
 
Det kan bero på att hela resonemanget är så vansinnigt befängt.

Whatever. Jag har hittills inte stött på någon som inte tyckte det var märkligt med ett MH-spöke som domare för unga/gröna hundar. Att du insinuerar att min hund skulle ha dåligt psyke för att han ville undersöka är inte bara befängt men också sjukt otrevligt.
 
Allvarligt?
Begär ni att funktionärer ska stå och bli dyblöta för att hundarna är antingen så dåligt förberedda eller så usla mentalt att de inte klarar paraplyer och regnponchos? :confused:
Det är ju knappt att beteckna som en störning ens.

Jag var på tävling i helgen. Det regnade och var sol om vart annat. Blåste kraftiga vindbyar då och då. Två stora tält kantade banan och runt satt folk med paraplyer av olika storlekar. Apporteringen skedde kanske fem meter från en massiv vägg av paraplyer, som fladdrade i vinden. Domarna växlade mellan regnponchos och solglasögon. Gruppen i lydnaden hade självklart regnkläder och ponchos. Det öste ju för sjutton ned tidvis.

Inte en käft hade en tanke på att detta inte är något hundarna ska klara av och självklart gjorde de det. Även de mest oerfarna ekipagen. En hund var till och med på väg att få skul över sig under ronderingen då två blåste omkull i vindbyarna. Den hunden fortsatte obekymrat att rondera.

Kan man då inte få hunden att jobba tillfredställande för att det står en person i poncho med paraply på plan när man tävlar, då bör man åka hem och förbereda sig bättre. Funktionärer ska inte behöva bli dyblöta bara för att ekipagen inte tränat ordentligt. Lite fladdrande paraplyer och ponchos är inte en störning!

Det finns ju regnställ? I startklassen tycker jag inte att det är schysst att det ska växlas mellan ponchos och uppfällda paraplyer om vartannat, nej. Dyblöt behöver man självklart inte bli med rätt kläder. Att publiken har det är en sak för som står inte inne på plan.
Mina hundar har inga son helst problem med varken eller men jag utgår inte bara från mig i mitt resonemang.
Tråkig ton du har för övrigt.
 
Det finns ju regnställ? I startklassen tycker jag inte att det är schysst att det ska växlas mellan ponchos och uppfällda paraplyer om vartannat, nej. Dyblöt behöver man självklart inte bli med rätt kläder. Att publiken har det är en sak för som står inte inne på plan.
Mina hundar har inga son helst problem med varken eller men jag utgår inte bara från mig i mitt resonemang.
Tråkig ton du har för övrigt.

Det är ett paraply, inte en hundätande tiger. Inte direkt något som kan orsaka ett totalt misslyckande hos en genomarbetad hund, startklass eller ej.
 
Whatever. Jag har hittills inte stött på någon som inte tyckte det var märkligt med ett MH-spöke som domare för unga/gröna hundar. Att du insinuerar att min hund skulle ha dåligt psyke för att han ville undersöka är inte bara befängt men också sjukt otrevligt.

Jag har inte sagt ett ord om din hunds mentalitet. I den tävlingsmiljö jag befinner mig skulle nog de flesta höja på ögonbrynen om någon klagade på paraplyer, ponchos eller solglasögon. Det är inget ovanligt inslag på en tävlingsplan.
 
Jag har inte sagt ett ord om din hunds mentalitet. I den tävlingsmiljö jag befinner mig skulle nog de flesta höja på ögonbrynen om någon klagade på paraplyer, ponchos eller solglasögon. Det är inget ovanligt inslag på en tävlingsplan.

Jag vet inte vad för "miljöer" du rör dig på. Jag rör mig enbart mellan brukshundklubbar. Och jo, nog insinuerar du i inlägget att hunden skulle ha dålig mentalitet för att den reagerar på domarens utstyrsel. Himla otrevligt faktiskt. Men du var inte där, jag nöjer mig med den vetskapen och har inget behov av att diskutera vidare.
 
Det är ett paraply, inte en hundätande tiger. Inte direkt något som kan orsaka ett totalt misslyckande hos en genomarbetad hund, startklass eller ej.

Jag tycker fortfarande att det var bra gjort och visar hänsyn av domare och tävlingsledare att skippa poncho och ha regnställ.
Det är ingen mer här än du som förstorat upp faktumet. Ett paraply är ingen hundätande tiger nej och att det skulle orsaka ett totalt misslyckande är också dina ord.
 
Jag har ett problem med min ena hund (6 månader) som använder mig som stoppkloss när han ska inta utgångsposition, främst när han kommer med fart, då menar jag inte att han rusar rakt in i mig utan han studsar mig i sidan innan han sätter sig. Är det någon som har några tips hur jag löser detta?
 
Nu har det blivit dags att börja anmäla oss till lydnadstävlingar!
Det går så bra på träningarna nu :D Skulle gärna vilja ha den där LD1-titeln, men vi får se hur det går. Aldrig spökar nerverna för mig så mycket som på lydnadstävling! :rofl:

Men vi kommer ju anmäla oss till ett antal tävlingar, så vi har ju några försök på oss :angel:
20914378_10209195748158847_7015096047003028449_n.jpg

Ugh... Tur att jag har sparpengar :rofl:
tumblr_inline_outlaeHGUn1rg9dwp_540.png
 
I rutan ska ju hunden först skickas framåt tio meter till en cirkel innan man skickar till rutan. Undrar vad ni använder för att markera cirkeln? Skulle vilja ha något smart liknande rutbanden.
 
Får en nybörjare fråga här? Ska ge mig på en startklass med min pumitjej, har problem i inkallningen (gäller då även apporten) att hon hoppar på mig innan hon vänder och sätter sig. Har försökt kasta leksak bakåt, ta ett steg åt sidan, men hon är så glad när hon kommer och hoppar iaf. Nåt tips?
 
Alltså vilken tid det tar att lära in ett nytt moment. Tänkte ju tävla lydnad (för första gången med de nya reglerna) i början av december men insåg ganska snart att vi bte är klara. Sedan i somras har jag tränat ganska flitigt men ännu är vi inte riktigt där.
 
Alltså vilken tid det tar att lära in ett nytt moment. Tänkte ju tävla lydnad (för första gången med de nya reglerna) i början av december men insåg ganska snart att vi bte är klara. Sedan i somras har jag tränat ganska flitigt men ännu är vi inte riktigt där.

Är det cirkusmomentet/ konan-skifte-apport-hopp?
Det verkar så himla kul så vi har påbörjat det så smått redan nu, trots att det nog kommer dröja ett antal år innan vi lyckas få ihop det där 1:a priset :angel:
På dom tävlingarna jag har sett häromkring verkar domarna inte riktigt detaljpeta och dra poäng för minsta lilla som i de andra momenten. Utan utförs momentet korrekt (i galopp) så har de fått en 10:a.
 
Är det cirkusmomentet/ konan-skifte-apport-hopp?
Det verkar så himla kul så vi har påbörjat det så smått redan nu, trots att det nog kommer dröja ett antal år innan vi lyckas få ihop det där 1:a priset :angel:
På dom tävlingarna jag har sett häromkring verkar domarna inte riktigt detaljpeta och dra poäng för minsta lilla som i de andra momenten. Utan utförs momentet korrekt (i galopp) så har de fått en 10:a.
Ja det är det momentet jag tänker på! Det är ett roligt moment på många sätt men jag trodde inte det skulle ta sån tid att träna in! Det är så himla svårt att låta bli hinder och apporter på vägen ut... ;)
Skönt att domarna verkar vara snälla i alla fall!
 
Ja det är det momentet jag tänker på! Det är ett roligt moment på många sätt men jag trodde inte det skulle ta sån tid att träna in! Det är så himla svårt att låta bli hinder och apporter på vägen ut... ;)
Skönt att domarna verkar vara snälla i alla fall!

Det är nog det enda domarna är snälla med i den här regionen :mad:
Det är just den biten som vi har börjat med, ”konsug” ;) Längre än så har vi inte kommit, men som sagt, vi har ett tag på oss :D
 
Hörrni!
Bästa tipset för en fin följsamhet?

Jag har precis börjat träna lydnad med min jaktlabbe. Vi har bara tränat jakt innan, och han har ett helt okej jaktfot. Lydnadsfot - not so much :D
Jag har insett att jag nog vill ha två olika kommandon för jaktfot och lydnadsfot, för att enklare kunna belöna upp ögonkontakten och att han blir tightare.
Vi har kört lite klossträning (som fungerar bra), och han gör fina vänstervändningar. Flyter gärna ut lite i högersvängarna och ibland känns det inte som att han förstår att följsamheten är ett moment - något jag inte upplever som ett problem i jakten. Där kan han gå i ett bra jaktfot i typ 3 km :p
Har ni några tips på övningar?
 
Jag har känt mig lite uppgiven över vittringsträningen eftersom hon, så fort det handlat om riktiga pinnar, tar första bästa. Kottar, skogspinnar, random föremål, då söker hon efter den som luktar mig och är 100% säker. Men vittringspinnarna har jag inte fått bukt med.

... Förrän jag la dem ute i trappuppgången, la en bit blodpudding bakom den jag tagit i, och fem repetitioner senare med variationer (med blodpudding, utan men jag lägger dit när hon nosar på rätt, utan men jag berömmer när hon nosar på rätt ect) så har jag nu en hund som sätter på nosen när jag säger "vittra", söker reda på rätt pinne och kommer med den :rofl: Äntligen! Nu ska vi fortsätta jobba på det så det blir lite mer tävlingsmässigt :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
2 3
Svar
58
· Visningar
2 840
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
666
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp