Bukefalos 28 år!

Vid vilken ålder är det lättast att resa med barn?

Sorbe

Trådstartare
Dålig rubrik, självklart är det lättare ju äldre de är. ;) Men vår son är snart 15 månader och vi planerar en resa till Australien och det är ju typ ett dygns flygresa dit.
När är det enklare att resa, vid vilken ålder? Självklart beror det ju på individen men ett hum sådär. Om någon förstår hur jag tänker? :)
 
Min svägerska bor i Sydafrika, reste första gången själv hit med dottern när hon var ca 7 månader. 38 timmars restid totalt från dörr till dörr
 
18år;).
Skämt åsido, vi flög 8 timmar med en drygs 2åring, det var ganska ansträngande. Ett år senare flög jag själv till Asien(12tim) med honom, då 3år och 3månader samt hans storebröder ( 7 och 10) och det var en " walk in the park". Skillnaden var att han kunde sitta och rita, se film, spela de tvspel som fanns i flygbolagets sortiment osv. Dessutom behövde vi inte greja med blöjbyte osv utan han gick på toa. Så 3år skulle jag nog säga. Under 2 har de ju inget eget säte ( om man inte bokar ett såklart) och det är lååång tid att ha ett barn i famnen).
 
Vi gjorde en kortare flygresa (5-6 h) med vårt barn när han var 1,5 år, och det gick faktiskt väldigt bra. Han är van tågresenär och brukar då få röra sig mycket, men det verkade som att han förstod att på flyget var det sitta still som gällde. Men hade det varit en längre resa hade det nog kunnat bli svårare.

Nu är han 2,5 år och våra långa tågresor (uppemot 8h) som i och för sig alltid gått bra är ändå betydligt lättare och lugnare för oss föräldrar nu än när han var yngre, eftersom han gillar sitta-still-aktiviteter mer. Senaste gången fick han ett utbrott när vi skulle gå av, för han ville fortsätta pussla. Det var inga som helst problem att hålla humöret uppe under resans gång, med pussel, ritande, böcker och klistermärkespysselböcker. Paddan är ju också bra att ha förstås. Och lite godsaker, och nya leksaker. Hade vi velat göra en dygnsresa med flyg nu i hans ålder så hade jag inte varit rädd för det.
 
Tack för era svar!
Mannen har som plan att vi ska flyga om ett år, när sonen är ca 26 månader men då verkar det ju vettigt att senarelägga det ett år. :)
 
Ja så liten är det ju inga bekymmer eftersom de knappt rör sig än. :D
... Min 7 mån går inte att hålla stilla 2 min. Hon ska stå, krypa, gå runt saker etc. Helt hopplös. Blir skitarg om hon blir tvingad att vara stilla och går inte att muta till skillnad från det äldre syskonet. Jag hade fått hjärnblödning av att resa med denna. Tar mig lagom till stan med tåg, knapp timmes resa. Nästa vecka ska jag och 7-mån bebis åka till andra sidan stan med pendeltåg och tunnelbana för att ha ett möte på någon timme. Jag är faktiskt jättenervös för resan :o
 
... Min 7 mån går inte att hålla stilla 2 min. Hon ska stå, krypa, gå runt saker etc. Helt hopplös. Blir skitarg om hon blir tvingad att vara stilla och går inte att muta till skillnad från det äldre syskonet. Jag hade fått hjärnblödning av att resa med denna. Tar mig lagom till stan med tåg, knapp timmes resa. Nästa vecka ska jag och 7-mån bebis åka till andra sidan stan med pendeltåg och tunnelbana för att ha ett möte på någon timme. Jag är faktiskt jättenervös för resan :o

Nu är ju min son äldre så det är liksom long gone. ;)
 
Nu är ju min son äldre så det är liksom long gone. ;)
Ja, jag hoppas att den här lilla dämpar sig något snart :p men som sagt, äldsta barnet är nyss fyllda 3, för något halvår sedan kanske jag hade grejat en så lång resa med henne. Nu hade jag definitivt gjort det. Lite godis, mat, ritblock, pysselböcker och film så hade hon haft en lyxresa :p vi reste till paris när hon var drygt 1, det var smärtgränsen alltså. Då var vi 3 vuxna som kunde underhålla henne.
 
Vi har precis rest 10h i flyg med lilla C 15 månader och stora N 6,5 år (landade för en vecka sedan). Ditvägen var jobbigare. Då var lilla C drygt 12 månader. Vi bokade ett eget säte till henne. Det räddade definitivt vår resa. På vägen dit sov vi alla 4 i någon typ skift. Rätt så slitig resa men betydligt mycket smidigare än vi räknat med.

Hemresan var ett nattflyg. Planet skulle gå 21 men lyft strax efter 22. Då hade lilla C varit vaken sedan 13 och var trött. Hon somnade när vi lyfte och sov i 6h. Efter det kollade hon lite på Frost och sov sen 2h till. En otroligt smidig resa!

Mitt tips är eget säte!

Stora N 6,5 år var mest glad och pratig på båda flighterna! Han skulle jag lätt resa själv med! Mamma son weekend till New York kanske :idea:

Vi har flugit tidigare med stora N. Det har aldrig varit några problem. Allt beror nog på vilken typ av barn man har. En studsig en eller en som kan kolla film!

Spännande med Australien! Klart ni ska åka!

Mvh Miks
 
1,5-2,5 är en meckig period. De är rörliga men ganska oresonliga i den fasen. Resa kan man, men flyga så långt kan bli lite prövande.
 
Jag tyckte allt blev lättare när BARNET blev blöjfri när det kom till längre resor. Annars tycker jag att det alltid gått bra, sen får man anpassa innehållet lite efter ålder.

I höstas flög vi 30 timmar enkel resa, gick vansinnigt smidigt och jag tror BARNET var den som hade lättaste resan. Sov bäst, satt bäst, hade inga problem med tidsomställning.
 
Jag skulle säga att det beror väldigt mycket på barnet. ;) Äldsta var 7 mån när vi flög första gången, då var vi dock fyra vuxna och ett barn så när hon inte sov var hon väl road. ;) Sen var hon nästan två år andra gången, återigen fyra vuxna som roade henne så det var inga problem. När andra barnet kom var han 6 mån när vi flög första gången, då två vuxna och två barn... ;) Men dottern då 3,5 år älskade att sitta och pyssla så vi hade med lite små saker som hon kunde roa sig med. Sonen lyckades sova sig igenom rätt många timmar på flyget så det var inte heller något problem. Sen har vi åkt regelbundet men flyget har aldrig varit något som har bekymrat oss, men våra barn var rätt nöjda med att sitta still och pyssla med grejer. Jag har mer haft problem med vuxna som inte kan uppföra sig... :cautious: Eller andras ungar... :rage: Våra brukar flygvärdarna och värdinnorna uppskatta och på alla flygningar så har någon eller flera kommenterat att de uppför sig väldigt bra. ;) Nu är det så pass stora att jag verkligen inte ser några problem att flyga med dem, de är roligt sällskap helt enkelt! :D
 
Jag har aldrig flygit langt med barnen, bara 2,5h. Värst tyckte jag var mellan ca 7manader och 2 ar. Innan det är dom nöjda med att sitta/ligga i knä, efter 2ar fungerar det att sitta i knä och titta i en bok/pyssla lite osv. Däremellan har inte mina velat vara stilla manga minuter i taget.

Ett tips är att försöka fa plater längst fram, där är det mer plats och barnen kan röra sig lite mer.
 
Aker sjalv ToR Australien - Sverige varje ar med dottern och har gjort sa sedan hon var 6 manader, hon ar nastan 7 nu. Tyckte nog att det var varst att flyga forsta gangen vid 6 manader och da flog vi bada med henne. Sedan dess har jag mest akt sjalv med henne och det fungerar utmarkt men jag valjer bara att flyga med ett speciellt bolag. Detta flygbolag har kortast flygtid med bara ett stopp och dessutom flyger de sa att den langa strackan ar nattetid.
Daremot skulle jag for barnets skull inte boka in for mycket aktiviteter som innebar mycket resande under er semester har nere. Australien ar stort och det ar battre att koncentrera sig pa en el tva specifika delar om man inte har manga dagar har nere.
// Krusan
 
Jag flög dit med mina barn när de var 1,5 och nästan 4. Vi var två vuxna och det var inga problem alls. 1,5-åringen sov eller satt i knäet och tittade på saker/åt. Jag tror dock att vi hade ovanlig tur med honom då. Han hade kunnat vara betydligt mer aktiv än så.
Jag flög hem med barnen själv när de var 3 och 5,5. Också det utan problem. De blev lite uttråkade och tyckte att det tog för lång tid men de klarade resan utan problem.

Är man två stycken så skulle jag åka vid vilken ålder som helst faktiskt. Precis som @Krusan säger så skulle jag boka med bara ett stop och gärna så att den långa är på natten. Så sover de bort en stor del av restiden.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 825
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 173
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 311
Senast: Elendil
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 185
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp