Bukefalos 28 år!

Vidareutveckla ignorerafunktionen

Jag har lite svårt att förstå att man avskyr någon så mycket på ett forum att man inte ens tål att se andras ev. svar med citeringar, man behöver ju inte läsa vad det svaras på? Ok att man inte vill se vad en användare skriver och att man väljer att ignorera, men om det är så pass stötande att man inte ens kan acceptera att se att andra svarar användaren så har man nog betydligt större problem. 🤷‍♀️
 
Möjligheten att ignorera användare är något som ingår i forumprogramvaran och där har jag ännu inte gjort några ändringar.

Möjligheten att ignorera trådar är något jag lagt till genom ett tilläggsprogram då jag ansåg att det kunde vara positivt för en del att kunna välja att slippa se vissa trådar igen.

Möjligheten att ignorera alla trådar med ett specifikt prefix sköts av ett annat tilläggsprogram och gör det möjligt för användare att ex.vis välja att slippa se alla Dagbokstrådar.

Jag ser i dagsläget ingen direkt anledning att lägga till några fler ignorera-funktioner, med möjligen ett undantag och det är att dölja citat från ignorerade användare. Detta kommer dock bara ske om forumprogramvaran eller tilläggsprogrammen lägger in denna funktion.

I övrigt vill jag tacka för alla bra och tänkvärda inlägg runt detta i denna diskussionstråd!
 
Jag ignorerar av många anledningar men inga jag är bekväm med att ta upp här efter att jag - som väntat - blivit totalt nerröstad av de gamla användarna. Ni bevisade verkligen min poäng om att användare skräms bort, för fortsätter jag att skriva på forumet så blir väl det här ännu en grej som vänds emot mig när det passar. Precis som den gång jag vågade yttra mig om att nya användare behandlas helt annorlunda mot gamla etablerade. Ni får ha det så roligt men jag orkar verkligen inte längre.
 
OT men vad är det som gör att ni ignorerar vissa användare? Jag har ignorerat vissa inlägg (om djurmisshandel) men om jag irriterar mig på någon så skrollar jag bara. Förstår inte riktigt vad det handlar om?

Det finns ett antal personer som jag satt på ignorera och det är för att jag tycker att de bidrar med alldeles för mycket negativitet och alternativen är att de hamnar på ignorera eller att jag lämnar Buke.
 
Som jag ser det finns jättetrevliga och mindre trevliga användare inom båda grupperna, gamla och nya användare. Skillnaden kan möjligen vara att det är enklare att veta med de som varit här länge.

Ibland kan jag hålla med om att gamla användare kan vara lite väl tuffa mot nya användare, något jag då och då försöker påpeka. Det är viktigt att så många som möjligt känner sig välkomna och på ett snällt sätt kommer in i gemenskapen. Det är då bra om vi som varit här ett tag föregår med gott exempel.

Sedan är vi alla olika och det får man försöka ha lite överseende med.


Men som alltid hittar ni något som är över gränsen otrevligt eller kanske bryter mot forumreglerna bör ni rapportera det så att vi moderatorer får kännedom om det. Det leder inte alltid till ett direkt agerande från vår sida men kan leda till åtgärder längre fram om det bygger på om visst beteende.
 
Jag har lite svårt att förstå att man avskyr någon så mycket på ett forum att man inte ens tål att se andras ev. svar med citeringar, man behöver ju inte läsa vad det svaras på? Ok att man inte vill se vad en användare skriver och att man väljer att ignorera, men om det är så pass stötande att man inte ens kan acceptera att se att andra svarar användaren så har man nog betydligt större problem. 🤷‍♀️

För min del handlar det inte om avsky utan snarare att personerna osar negativitet (i mina ögon) i så hög grad att jag helst slipper se deras trådar/inlägg. Jag har aldrig satt någon på ignorera för att vi haft en hetsig diskussion där vi tyckt olika. Jag kan ofta ha stor sympati med personens situation men orkar inte ta in all världens elände och läsa om det när jag helst läser trevliga trådar eller deltar i intressanta diskussioner.
 
Jag ignorerar av många anledningar men inga jag är bekväm med att ta upp här efter att jag - som väntat - blivit totalt nerröstad av de gamla användarna. Ni bevisade verkligen min poäng om att användare skräms bort, för fortsätter jag att skriva på forumet så blir väl det här ännu en grej som vänds emot mig när det passar. Precis som den gång jag vågade yttra mig om att nya användare behandlas helt annorlunda mot gamla etablerade. Ni får ha det så roligt men jag orkar verkligen inte längre.
Nu upplever jag att du tar på offerkoftan, folk har en annan åsikt och då tar du det personligt som om folk argumenterar emot dig för att du är ny och inte din åsikt.

Jag (och troligen andra) svarar på ditt inlägg utifrån vad vi tycker om det du skriver, inte utifrån om du varit med länge eller är ny. Det kan vara att jag behandlar vissa användare annorlunda, inte utifrån hur länge de hängt på forumet utan utifrån att jag känner dem eller i vart fall känner till dem (ganska) väl och då har lättare för att förstå dem och tolka deras reaktioner. Däremot så håller jag i ena diskussionen med personen och i andra argumenterar emot. Vi har alla olika åsikter, ibland samma och ibland helt olika. Sen tar det alltid lite tid att förstå hur ett nytt sammanhang fungerar, men det är så pass mycket folk här så ofta har jag inte koll på om någon är ny, halvny eller gammal (som hängt i andra trådar än jag)- Det är liksom inte så att jag kollar antal inlägg oc när folk registrerat sig utom enstaka gånger när jag misstänker att någon registrerat ett nytt nick för att hålla med sig själv eller "trolla".

Det är inte konstigt att många som hängt på forumet länge inte har en önskan att göra om det helt, vilket blir resultatet om man som du indirekt föreslår, gör om det till ett slutet forum. Det är det enda sättet det praktiskt går att kunna dölja det man skriver för vissa användare. Det gör att det inte går att få upp buketrådar om man söker med google exempelvis. Det handlar om att folk har samma åsikt, inte om att man gaddar ihop sig mot en ny användare.
 
Jag ignorerar av många anledningar men inga jag är bekväm med att ta upp här efter att jag - som väntat - blivit totalt nerröstad av de gamla användarna. Ni bevisade verkligen min poäng om att användare skräms bort, för fortsätter jag att skriva på forumet så blir väl det här ännu en grej som vänds emot mig när det passar. Precis som den gång jag vågade yttra mig om att nya användare behandlas helt annorlunda mot gamla etablerade. Ni får ha det så roligt men jag orkar verkligen inte längre.
Inser du hur extremt oförskämt det här inlägget är och hur brett och hårt du svingar? Ja jag tog illa vid mig eftersom du sparkade även på mig.
Du påstår här att andra inte får uttrycka sin åsikt om det som skrivs här om det går emot din syn på saken. Var det verkligen det du menade?
De få inlägg jag tidigare läst av dig har inte tytt på att du står för den typen av åsikter.
 
Inser du hur extremt oförskämt det här inlägget är och hur brett och hårt du svingar? Ja jag tog illa vid mig eftersom du sparkade även på mig.
Du påstår här att andra inte får uttrycka sin åsikt om det som skrivs här om det går emot din syn på saken. Var det verkligen det du menade?
De få inlägg jag tidigare läst av dig har inte tytt på att du står för den typen av åsikter.
Alla får inte uttrycka sin åsikt nej. Jag gjorde det och blev tystade av andra användare samt fick en varning.
 
OT men vad är det som gör att ni ignorerar vissa användare? Jag har ignorerat vissa inlägg (om djurmisshandel) men om jag irriterar mig på någon så skrollar jag bara. Förstår inte riktigt vad det handlar om?
Jag har några på ignorera dels för att de har en tendens att kapa trådar med massor av inlägg som för mig inte är intressant att läsa och därmed gör att trådar de är i går rakt ned i stuprännan. Någon har jag på ignorera för att vi befinner oss diametralt i olika ändar av åsiktsregistret och alla försök till diskussion gör att det blir rundgång. Så mindre frustrerande för mig att slippa se och därmed undviker jag själv att bidra till dikeskörningar av trådar eftersom jag då inte heller svarar.
 
Alla får inte uttrycka sin åsikt nej. Jag gjorde det och blev tystade av andra användare samt fick en varning.
Nu vet jag inte vid vilket tillfälle detta inträffade, men vanligen finns det goda skäl till att varningar delas ut och det kan ha delats ut flera till andra deltagare i en diskussion utan att du får reda på det.
Ofta beroende av vad jag skrev tidigare:
Men som alltid hittar ni något som är över gränsen otrevligt eller kanske bryter mot forumreglerna bör ni rapportera det så att vi moderatorer får kännedom om det. Det leder inte alltid till ett direkt agerande från vår sida men kan leda till åtgärder längre fram om det bygger på om visst beteende.
 
Precis som den gång jag vågade yttra mig om att nya användare behandlas helt annorlunda mot gamla etablerade.
Men det är ju så att vi som har varit här länge känner varandra väl.
Ibland mycket väl.
Vi umgås dessutom ofta i det verkliga livet sedan många år tillbaka.
Det ger ju en samhörighet och förståelse för varandra som det är svårt att ha som ny.
Att komma in ny i rummet när andra har varit där mycket länge är ju en utmaning på sitt sätt.
Jag har varit här i 25 år.
Det gör att andra vet mina olater och styrkor.
Och att jag också vet ungefär hur andra fungerar.

Det kan inga regler ändra på.
Reglerna kan bara styra att vi alla skall vara snälla mot varandra.
Vilket ibland inte riktigt lyckas.
Även med de bästa intentioner.
 
Det är olika saker och måste hållas isär.
Är det kontrollera sin internetupplevelse som man vill göra så kan man välja sina arenor.
Du kanske menade kontrollera sin forumupplevelse?

Det är i sådana fall en annan sak och det är då ägarens rätt att sätta reglerna.
Vill ägaren att det skall vara en öppen arena så är de så som det kommer att vara.
Jag förstår inte varför du riktar en sådan argumentation till mig?
Det är en annan användares framförda förslag som jag har svarat på med att lyfta fram vilka principiella invändningar jag ser emot det. Och de bygger ju till stor del på att det är en betydande skillnad mellan att agera genom att begränsa sig själv och agera genom att begränsa andra.
 
Jag ignorerar av många anledningar men inga jag är bekväm med att ta upp här efter att jag - som väntat - blivit totalt nerröstad av de gamla användarna. Ni bevisade verkligen min poäng om att användare skräms bort, för fortsätter jag att skriva på forumet så blir väl det här ännu en grej som vänds emot mig när det passar. Precis som den gång jag vågade yttra mig om att nya användare behandlas helt annorlunda mot gamla etablerade. Ni får ha det så roligt men jag orkar verkligen inte längre.
Men ditt förslag har bemötts med invändningar som motiverats på saklig grund som avvikande åsikter.
Varför tolkar du dem som att de skulle vara automatgenererade baserade på om en till hör kretsen "gamla" respektive "nya" användare? Och varför talar du om diskussionen som att det skulle vara någon sorts majoritetsomröstning istället för att beskriva vad det är som gör att du ser det som givet att ett sådant alternativ du förespråkar skulle vara mer rimligt?

Vad jag kan minnas på rak arm av det jag sett så har det varit mestadels intressanta och rimliga saker i det du skrivit, så jag tycker det är synd om du väljer att hoppa av.
Men jag har inte heller sett någon massvåg av orimliga bemötandet, och det du talar om är lite vagt beskrivet vad för beteenden som det är du reagerar på. Därför kan jag inte kommentera den delen, eller om det gäller några specifika händelser i trådar jag inte läst.
 
Jag förstår inte varför du riktar en sådan argumentation till mig?
Det är en annan användares framförda förslag som jag har svarat på med att lyfta fram vilka principiella invändningar jag ser emot det. Och de bygger ju till stor del på att det är en betydande skillnad mellan att agera genom att begränsa sig själv och agera genom att begränsa andra.
Därför att jag fick intrycket att du avsåg hela internet och möjligheten att styra upplevelsen.
När det handlar om att styra sin upplevelse på en specifik plattform.

I övrigt så håller jag annars definitivt med dig.
 
Därför att jag fick intrycket att du avsåg hela internet och möjligheten att styra upplevelsen.
När det handlar om att styra sin upplevelse på en specifik plattform.

I övrigt så håller jag annars definitivt med dig.
Jag utgick från att det var förändringar av Buke vi talade om. (eller om man resonerar i mer allmänna termer ett potentiellt likvärdigt forum med likvärdiga förutsättningar).

Men då fattar jag hur du tänkte. :)
 
Kruxet med olika användare är även att en del gamla användare väljer att byta nick och innan man kommer på vem de är så vet iaf inte jag om det är en ny användare eller en gammal. Jag håller inte heller reda på vilka ev diagnoser folk har även om jag känner till ett fåtal, jag håller inte heller reda på vilken ålder eller alla trådar de har varit inblandade i.

Jag har sett @Hellhound klaga tidigare på atmosfären här och att folk inte får tycka vad de vill, att folk behandlas olika, vilket fått mig iaf att tro att det är en gammal användare med nytt nick, men jag har heller inte sett att hen blivit speciellt åtgången av någon annan.
 
Kruxet med olika användare är även att en del gamla användare väljer att byta nick och innan man kommer på vem de är så vet iaf inte jag om det är en ny användare eller en gammal. Jag håller inte heller reda på vilka ev diagnoser folk har även om jag känner till ett fåtal, jag håller inte heller reda på vilken ålder eller alla trådar de har varit inblandade i.

Jag har sett @Hellhound klaga tidigare på atmosfären här och att folk inte får tycka vad de vill, att folk behandlas olika, vilket fått mig iaf att tro att det är en gammal användare med nytt nick, men jag har heller inte sett att hen blivit speciellt åtgången av någon annan.

Instämmer helt och hållet.
 
Men det är ju så att vi som har varit här länge känner varandra väl.
Ibland mycket väl.
Vi umgås dessutom ofta i det verkliga livet sedan många år tillbaka.
Det ger ju en samhörighet och förståelse för varandra som det är svårt att ha som ny.
Att komma in ny i rummet när andra har varit där mycket länge är ju en utmaning på sitt sätt.
Jag har varit här i 25 år.
Det gör att andra vet mina olater och styrkor.
Och att jag också vet ungefär hur andra fungerar.

Det kan inga regler ändra på.
Reglerna kan bara styra att vi alla skall vara snälla mot varandra.
Vilket ibland inte riktigt lyckas.
Även med de bästa intentioner.
Fast också näe, om man inte träffats i verkliga livet så kan man inte tro sig känna en person utifrån ett forum. Det är för mycket antagande och folk är sällan helt ärliga på nätet. Visst att man målar upp en bild av en person på ett forum men man ska inte anta att man känner personen som man skulle göra irl. Dessutom visar ofta folk upp en sida på nätet som oftast inte finns i verkliga livet, iallafall så visas den sällan upp.

Jag tror det är lätt att ha en övertro på att folk är så engagerade i andras liv på nätet, när jag läser en tråd så läser jag knappt ens vem som har startat tråden, jag läser och sen svarar jag. I mitt tycke så är det liksom inte relevant vem som startade tråden, svaren bör vara detsamma ändå. Man bör inte behandla nya nick annorlunda. Jag förstår faktiskt inte ens varför man skulle svara på ett annorlunda sätt eller ha en annan attityd mot folk beroende på om dom är nya eller inte.

Först när flera trådar skapas med samma frågor på kortare tid, det är först då som jag tänker på att det är samma person.
 

Liknande trådar

Bukefalos Det här kanske är ett tecken på att jag skriver för mycket överallt på buke, meeen... Förut om man loggade in på buke och hade massor...
2
Svar
39
· Visningar
2 243
Senast: Daff
·
  • Låst
  • Nålad
  • Artikel
Dagbok Vänligen undvik att i detalj beskriva skadliga handlingar eller handlingar som kan leda till att andra användare skadar sig. Oavsett om...
Svar
1
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 495
Senast: Tilly_85
·
Kläder & Bli fin Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag behöver shapingtrosor att ha under klänningar. Jag fullkomligt hatar när...
Svar
2
· Visningar
319
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp