Bukefalos 28 år!

Vidareutveckla ignorerafunktionen

Jag tror det är lätt att ha en övertro på att folk är så engagerade i andras liv på nätet, när jag läser en tråd så läser jag knappt ens vem som har startat tråden, jag läser och sen svarar jag. I mitt tycke så är det liksom inte relevant vem som startade tråden, svaren bör vara detsamma ändå. Man bör inte behandla nya nick annorlunda. Jag förstår faktiskt inte ens varför man skulle svara på ett annorlunda sätt eller ha en annan attityd mot folk beroende på om dom är nya eller inte.

Först när flera trådar skapas med samma frågor på kortare tid, det är först då som jag tänker på att det är samma person.

Tack för att du skrev detta! Jag har hängt här i åratal och visst känner jag igen användarnamn och hos en del väldigt aktiva och/eller långvariga medlemmar så har jag ett hum om vilka ämnen de ofta diskuterar. Men det är allt. Är det ofta samma människor som argumenterar med eller emot mig? Ingen susning. Är det ofta samma människor som gillar det jag skriver? Inte den blekaste. Jag rapporterar inlägg som otrevlig här och där, inget som helst minne av vad det var för avsändare.

Den ökända "Bukemaffian" har varit på tapeten sen jag började läsa här för 15 år sedan. Jag har fortfarande inte lyckats lista ut vilka som ingår (och har inget större intresse av det heller).

Med det sagt så går jag heller inte in i heta diskussioner och väljer hellre att ignorera än att ge svar på tal. Jag är konflikträdd och ömhudad och hade tyckt det var asjobbigt om jag behövde fäkta emot i heta debatter. Tack och lov så är Buke en fritidssysselsättning utan några som helst tvång på deltagande i något överhuvudtaget.
 
Fast också näe, om man inte träffats i verkliga livet så kan man inte tro sig känna en person utifrån ett forum
Jag lär i varje fall känna människor oerhört bra bara genom vad de skriver.
De motsvarar i princip alltid den bild som jag har fått på nätet.

Så även om det inte är så för dig så är det så för mig.
Det kan ha att göra med att mitt minne är litet extra väl fungerande.
Jag kommer liksom ihåg och mönster av mina minnen lägger sig helt automatiskt.
 
Jag håller inte heller reda på vilka ev diagnoser folk har även om jag känner till ett fåtal, jag håller inte heller reda på vilken ålder eller alla trådar de har varit inblandade i.
Jag kommer ju ihåg allt sådant.
Oavsett om jag vill eller inte.
 
Det har hänt att jag får en ("fix") idé om att en viss användare inte gillar mig och att de hoppar på mig eller gillar motpartens inlägg i diskussioner.
Men ärligt talat, oftast är det nog egentligen bara jag som ser spöket i dessa fall. Även om jag är mittpunkten i mitt liv (🤪) så är risken/chansen att någon faktiskt medvetet gör allt det mot mig rätt liten, alla har sina egna liv och bekymmer - och jag är troligen en mycket liten del av det.

Så även om det kan hugga till i hjärtat när det sker så försöker jag låta logiken tala mig till rätta, och om det verkligen vore så - då är logiken fortfarande att det får stå för dem, och att jag inte ska mata monstret i min mage som vill att alla ska gilla mig. För det är helt enkelt inte möjligt :D
 
Jag har lärt mig, blev för mycket annars, men sen skiljer det ju även på hur mycket man vill dela med sig med okända på nätet.
Jag kan ignorera men inte glömma.
Funktionen för att radera i minnet är trasig på mig.
Så den sköter inte sitt jobb riktigt som den skall.
 
Tänker att det kan vara ett bra förslag om att just citeringarna från ignorerade användare inte syns som TS nämner men kanske svårt att implementera.

Jag ignorerar nog mest trådar sedan trollandet blev mer vanligt senaste året än själva användaren så för mig är det inget som jag stör mig på. Har blivit bättre på att ignorera direkt men när det slinker in en "skrattande reaktion" är oftast inte (garderar mig, ibland är jag grinig efter x antal trådar/nick) av mobbningskäl utan att inlägget faktiskt är komiskt. För det är väl själva meningen med trollande? Att någon ska ha roligt ;) Inget som jag skulle göra i mitten av en seriös diskussion med en seriös användare om inte av misstag.
 
Kruxet med olika användare är även att en del gamla användare väljer att byta nick och innan man kommer på vem de är så vet iaf inte jag om det är en ny användare eller en gammal. Jag håller inte heller reda på vilka ev diagnoser folk har även om jag känner till ett fåtal, jag håller inte heller reda på vilken ålder eller alla trådar de har varit inblandade i.

Jag har sett @Hellhound klaga tidigare på atmosfären här och att folk inte får tycka vad de vill, att folk behandlas olika, vilket fått mig iaf att tro att det är en gammal användare med nytt nick, men jag har heller inte sett att hen blivit speciellt åtgången av någon annan.

Forumet är öppet och dyker lätt upp i Googlesökningar, så det är lätt för vem som helst att läsa länge och observera stämningen innan man blir medlem. Däribland jag, som nu har insett att jag borde låtit bli att regga mig. Det är mycket fult av dig att spekulera öppet såhär om att jag skulle vara någon annan. Direkt otryggt faktiskt.

Det här blir mitt absolut sista inlägg oavsett, jag har bett Gunnar att radera kontot eftersom det inte ger mig något att vara här. Du med flera kan tycka att det inte är något fel på atmosfären men se på till exempel den här tråden med lite mer självkritiska ögon så kanske ni får en uppenbarelse så småningom.
 
Forumet är öppet och dyker lätt upp i Googlesökningar, så det är lätt för vem som helst att läsa länge och observera stämningen innan man blir medlem. Däribland jag, som nu har insett att jag borde låtit bli att regga mig. Det är mycket fult av dig att spekulera öppet såhär om att jag skulle vara någon annan. Direkt otryggt faktiskt.

Det här blir mitt absolut sista inlägg oavsett, jag har bett Gunnar att radera kontot eftersom det inte ger mig något att vara här. Du med flera kan tycka att det inte är något fel på atmosfären men se på till exempel den här tråden med lite mer självkritiska ögon så kanske ni får en uppenbarelse så småningom.

Du gör som du vill och det är synd att du känner så här. Jag har dock uppfattat dig som rätt konfrontativ i många trådar och att folk mest har svarat med samma ton.
 
Har aldrig förstått varför den där ignorerafunktionen (användare) ska finnas eller varför forumet ska underlätta för folk att skapa en friserad bild av verkligheten. Om en användare är "godkänd" att delta på forumet så är den väl det. Har aldrig ignorerat något och kan inte komma på någon anledning till att göra det.
 
Jag tycker ignorera är superbra! Vissa användare t.ex. tenderar att köra hela trådar i diket gång på gång, även om de ofta håller sig tillräckligt mycket på rätt sida gränsen för att inte bannas förrän dikeskörningen redan är ett faktum.

Jag är på Buke för att det är roligt, trevligt och stimulerande - dvs om jag vet att en användares inlägg enbart kommer provocera mig har jag hellre personen på ignore.
 
Har aldrig förstått varför den där ignorerafunktionen (användare) ska finnas eller varför forumet ska underlätta för folk att skapa en friserad bild av verkligheten. Om en användare är "godkänd" att delta på forumet så är den väl det. Har aldrig ignorerat något och kan inte komma på någon anledning till att göra det.
Jag håller med, men jag har några på ignore. Det är mest för att jag inte ska bli provocerad att svara, om jag aldrig svarar tänker jag att de inser att det är meningslöst att ge sig på mig.
 
Har aldrig förstått varför den där ignorerafunktionen (användare) ska finnas eller varför forumet ska underlätta för folk att skapa en friserad bild av verkligheten. Om en användare är "godkänd" att delta på forumet så är den väl det. Har aldrig ignorerat något och kan inte komma på någon anledning till att göra det.
Om inte ignorera fanns skulle jag lämna forumet omedelbart. Det finns alldeles för mycket folk här jag inte vill ha att göra med.
Kan du förklara för mig varför jag ska bli tvingad att på min fritid möta folk som beter sig om as mot mig? Kan du förklara för mig varför jag ska behöva läsa vidrig politisk propaganda från uppenbara trollkonton? Kan du förklara för mig varför jag ska behöva må dåligt på min fritid istället för att jag inte ska "frisera verkligheten"? Tror du inte jag vet hur övervidrig vårt samhälle är och hur hemska människor är? Måste jag även få det inkletat i sinnet här, räcker det inte med fb och andra plattformar av den sorten? Är du ute efter att driva människor härifrån eller ville du bara tala om att du är lite bättre än de där fjantarna som inte vill se verkligheten? (Ja jag blev förbannad av ditt dömande inlägg)
 
Om inte ignorera fanns skulle jag lämna forumet omedelbart. Det finns alldeles för mycket folk här jag inte vill ha att göra med.
Kan du förklara för mig varför jag ska bli tvingad att på min fritid möta folk som beter sig om as mot mig? Kan du förklara för mig varför jag ska behöva läsa vidrig politisk propaganda från uppenbara trollkonton? Kan du förklara för mig varför jag ska behöva må dåligt på min fritid istället för att jag inte ska "frisera verkligheten"? Tror du inte jag vet hur övervidrig vårt samhälle är och hur hemska människor är? Måste jag även få det inkletat i sinnet här, räcker det inte med fb och andra plattformar av den sorten? Är du ute efter att driva människor härifrån eller ville du bara tala om att du är lite bättre än de där fjantarna som inte vill se verkligheten? (Ja jag blev förbannad av ditt dömande inlägg)

Man hanterar det väl på samma sätt som man hanterar dessa saker i övriga livet? Det finns massa trådar jag undviker att läsa av olika anledningar på buke också, men varför det ska finnas en ignorerafunktion till det begriper jag inte. Ett öppet diskussionsforum är enligt mig något helt annat än algoritmstyrda sociala medier där man i filterbubblor styr sitt eget innehåll eller stängda privata sammanhang/grupper där man väljer vilka som får delta.

I övrigt får väl ditt inlägg stå för sig själv nästan. Jag har inte sagt något av det du påstår.
 
Man hanterar det väl på samma sätt som man hanterar dessa saker i övriga livet? Det finns massa trådar jag undviker att läsa av olika anledningar på buke också, men varför det ska finnas en ignorerafunktion till det begriper jag inte. Ett öppet diskussionsforum är enligt mig något helt annat än algoritmstyrda sociala medier där man i filterbubblor styr sitt eget innehåll eller stängda privata sammanhang/grupper där man väljer vilka som får delta.

I övrigt får väl ditt inlägg stå för sig själv nästan. Jag har inte sagt något av det du påstår.
Det låter som om det är det du säger även i detta inlägg. Dock tack för infon att du anser att det är viktigt att folk mår dåligt av att bli utsatta för saker de inte vill se.
 
Man hanterar det väl på samma sätt som man hanterar dessa saker i övriga livet? Det finns massa trådar jag undviker att läsa av olika anledningar på buke också, men varför det ska finnas en ignorerafunktion till det begriper jag inte. Ett öppet diskussionsforum är enligt mig något helt annat än algoritmstyrda sociala medier där man i filterbubblor styr sitt eget innehåll eller stängda privata sammanhang/grupper där man väljer vilka som får delta.

I övrigt får väl ditt inlägg stå för sig själv nästan. Jag har inte sagt något av det du påstår.
För att det är enklare att slippa se och bli provocerad av de inlägg man inte vill läsa, än att läsa en i övrigt intressant tråd och behöva kolla författaren av varenda inlägg innan man läser dem? Ofta kan ju en tråd i sig innehålla ett intressant ämne och många tänkvärda inlägg - men någon enstaka användare som går bananas och bara försöker provocera så mycket som möjligt.

Jag hanterar fö denna typ av problem likadant i verkliga livet också. Undviker att interagera med personer som är energikrävande, irriterande och jobbiga så långt det bara är möjligt.
 
Det låter som om det är det du säger även i detta inlägg. Dock tack för infon att du anser att det är viktigt att folk mår dåligt av att bli utsatta för saker de inte vill se.

Jag uttryckte min åsikt kring en av forumens funktioner i en tråd som handlar om just den funktionen. Jag har inte sagt ett enda ord om användarna på forumet generellt eller de som uppskattar denna funktionen specifikt. Jag har aldrig heller drivit frågan om dess vara eller icke vara på något annat sätt.

Utifrån det har du påstått att jag
- Är ute efter att driva folk från forumet
- Anser att de som vill ha en ignorerafunktion är fjantar
- Anser att jag själv är bättre än de påstådda fjantarna
- Att jag dömer folk
- Att jag anser att det är viktigt att folk mår dåligt av att se saker de inte vill se.

Jo men det är ju rimligt.
 
För att det är enklare att slippa se och bli provocerad av de inlägg man inte vill läsa, än att läsa en i övrigt intressant tråd och behöva kolla författaren av varenda inlägg innan man läser dem? Ofta kan ju en tråd i sig innehålla ett intressant ämne och många tänkvärda inlägg - men någon enstaka användare som går bananas och bara försöker provocera så mycket som möjligt.

Jag hanterar fö denna typ av problem likadant i verkliga livet också. Undviker att interagera med personer som är energikrävande, irriterande och jobbiga så långt det bara är möjligt.

Fast då får man ju inte se alla delar av diskussionen och inte heller varför andra "oskyldiga" användare skriver som de gör. Man påverkas ju av andra inlägg i en tråd mer än de man specifikt citerar. Det blir ju en märklig situationen där användarna diskuterar på olika förutsättningar eftersom man inte har läst samma sak. Jag kanske reagerar på vad Lisa skriver i en tråd, men det jag inte vet är att den reaktionen som Lisa uttryckte i sitt inlägg beror på att hon inte sett inläggen som Kalle och Pelle skrivit hinna henne och som helt ändrar diskussionen, eftersom hon ignorerar dem. Som upplagt för vidare missförstånd.

Fast jag skulle säga att det du gör i verkliga livet snarare är att jämföra med att strunta att läsa inlägg från vissa användare trots att de finns där. Ska man översätta ignoreraknappen på verkliga livet är det ju mer åt kontaktförbud även om den liknelsen är lite väl drastisk.
 

Liknande trådar

Bukefalos Det här kanske är ett tecken på att jag skriver för mycket överallt på buke, meeen... Förut om man loggade in på buke och hade massor...
2
Svar
39
· Visningar
2 234
Senast: Daff
·
  • Låst
  • Nålad
  • Artikel
Dagbok Vänligen undvik att i detalj beskriva skadliga handlingar eller handlingar som kan leda till att andra användare skadar sig. Oavsett om...
Svar
1
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 487
Senast: Tilly_85
·
Kläder & Bli fin Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag behöver shapingtrosor att ha under klänningar. Jag fullkomligt hatar när...
Svar
2
· Visningar
319
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp