Bukefalos 28 år!

Vikt som Jockey?

C

Crystals

Hej
Vad är den ideala vikten för en jockey? :)
Väger 47 kilo ochg är 165 cm, är det ok i tävlingssynpunkt?
 
Sv: Vikt som Jockey?

Längdmässigt är det inga problem. Jacob Johansen är 1.78 tror jag och väl framgångsrikast så här långt i år.
De flesta ligger väl på 1.60 - 1.65. Viktmässigt bör du nog lägga på dig en fem kilo. Det är ett tufft jobb. Att rida fullblod kräver teknik, styrka och inte minst kondition. Fystestet på 3000 meter som skall klaras på 15 minuter är inte så svårt. Men du skall orka med att rida ut sex till tio fullblod om dagen, sköta om dem, mocka boxarna mm.
De flesta som inte ridit fullblod förut får mjölksyra på det första ridpasset. När de sen inte får stopp på den andra hästen de rider för att de inte har ork kvar blir de skrämda av farten. Sen när de inser att de har fyra till åtta hästar kvar att rida börjar de gråta och till åka hem...
:angel:

Ok, var kanske lite hårt sagt. Men titta in på galopptråden här på Ds så får du många tips. Testa även Ung Galopp...

Lycka till!
 
Sv: Vikt som Jockey?

Hoppas detta inte är allt för off topic, men jag har halvt om halvt blivit erbjuden ett jobb i ett galoppstall, mest markjobb, men om jag inte väger för mkt kan d bli tal om ridning också. Undrar därför ungefär vart man brukar dra maxvikten för träningsryttare, är inte intresserad av att tävla. :) Är kille på nästan 190, så jag väger ju inte 50 kilo om vi säger så haha! ;)
 
Sv: Vikt som Jockey?

Nu har vi ju mest åringar, tvååringar å några treåringar, finns väl något undantag, men i stort sett. Men några utav de större skulle jag nog få rida en hel del, men inga snabbjobb tyvärr. :/ Just nu ligger jag över 70, men d e för att jag gått upp en massa senaste året, e på väg neråt igen iaf. :) Tror ni en sådan häst pallar att gå snabbjobb med en ryttare på 70 kilo oxå?
Har en åring jag funderar att köpa någon andel på själv, mest för att jag hoppas på att jag ska få va lite mer involverad i den då haha! :P Den väger nu typ 520 och är väl lite över 165 i mankhöjd skulle jag tippa. För mig är det helt sjukt att åringarna är så stora, jag e ju van vid halvblod som fortfarande är små bebisar som åringar. xD
 
Sv: Vikt som Jockey?

Det är ju inte optimalt att rida unghästar om man väger för mycket men i dagens amatörlopp på Jägers går en häst med 74, en med 72, en med 70 och tre med 68 så äldre hästar klarar ganska höga vikter - åtminstone en kort stund.:D
 
Sv: Vikt som Jockey?

Vad räknar ni i galoppsporten som "unghästar" då? För i vårt stall snackar de om unghästar som typ ettåringarna haha! Men de som är 3 och äldre kanske?
 
Sv: Vikt som Jockey?

Vad räknar ni i galoppsporten som "unghästar" då? För i vårt stall snackar de om unghästar som typ ettåringarna haha! Men de som är 3 och äldre kanske?

Ja, någonstans där. Åringar är ju beibsar och 2- och 3-åringar får väl räknas som unghästar - speciellt när det gäller hur mycket vikt dom ska släpa på. Själv har mina hästar nog gått bättre i tuffare sällskap med lägre vikter men det är väldigt individuellt - vissa hästar har lättare för att bära högre vikter.

För övrigt vanns amatörloppet av El Grandioso med 74 kg...
 
Sv: Vikt som Jockey?

Hej du har en absolut ideal vikt för att börja i den här branschen.

När man börjar som tex lärling då är den lägsta vikten man kommer till att rida 52kg- (viktlättnad för lärling) 4 kg=48 kg. i detta innefattas ryttarens kläder sadel med tillbehör och stövlar, då man kan ha lätta saker så kan du lätt rida 48 kg om du väger 47 kg då man har 1 kgs tillägg för skyddsvästen.
Alla hästar går således med 1 kg mer än det står i programmet ALLTID.

Välkommen till vår fantastiska sport, hoppas att du kommer att bli duktig,stort lycka till.

(Börjar man som amatörryttare i lopp så är lägsta vikten i sverige 60-4=56 kg.
Amatörer i danmark 58-4=54 kg)

Vill lägga till att styrkan som behövs i sporten uppnår du bäst genom att jobba i stallet och så småningom rida ut och träningsrida fler och fler hästar så kommer styrkan känslan timingen balansen kunskapen per automatik, dessutom övas den så avgörande känslan upp på det optimala sättet med ett sådant upplägg, det tar tid,värt varenda sekund dock.
 
Senast ändrad:
Sv: Vikt som Jockey?

Att rida och träna unga djur ,vilket 2 och 3 även vissa 4 åringar måste betraktas som,innebär att man inte bör väga mer än 50-60 kg(individuellt)och definitivt inte snabbare canterjobb på 2 åringar över 60kg med utrustning och snabbjobb ännu mindre.
Då vikten sliter enormt, man skall gärna gå av och leda hästarna före och efter den aktuella träningen om man väger i de högre regionerna av skalan.

En BRA ryttare kan väga mer tyvärr är dessa mycket få.En BRA rttare som kan få hästen att jobba i en ändamålsenlig form med subtila hjälper och mjuka händer, dvs en på tusen.De flesta börjar tyvärr i någon form av stolsits med vidervärdiga händer,då de ofta inte får träningen som behövs flera timmar om dagen med hökögon på sig.

Är man mycket tung så kan man rida andra typer av hästar tills man uppnått stor skicklighet och lägre vikt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vikt som Jockey?

Lite KL

Att kliva av och leda är en god idé och att inte sitta för mycket på hästarna. Det är skillnad om man står i lätt sits eller om man sitter ner också.
 
Sv: Vikt som Jockey?

Du ÄR ju klok som en pudel CaOs.
Nu är det tyvärr många som står i lätt sits med hästen hängande framtungt i handen, dessa hästar tar mkt stryk, så ryttaren MÅSTE vara vaken på detta så att de inte tror att bara för att man står upp så kan man rida med dålig hand och känsla.

Det är en KONST detta här.Tur att det finns halsringar.
 
Sv: Vikt som Jockey?

Svar till er båda:

Jag förstår! Vi har ju i princip bara åringar, tvååringar och ett par treåingar i stallet, förutom en fyraåring. Han är visserligen ganska stor och bitig, men utöver honom inte så många stora bland de lite äldre tyvärr. Så tror jag får nöja mig med å rida Plastic tills vidare. :/ Men men, funtar på att köra in mitt halvblod till galoppen någon dag bara för att få testa lite, även om det nog inte blir riktigt samma sak. Fast samtidigt är jag lite nåjjig för det med! Har ju hört så mycket om hur lätt det är att åka på senskador osv. Särskilt eftersom hästen inte är avlad för det!
Visserligen är det mer än 50% fullblod i honom, men han är fortfarande typ 175+ i mankhöjd och även om han är väldigt lätt och sportig, så är han fortfarande inget fullblod.
Vad säger ni, är det stor skaderisk? Sliter det jättemycket?
 
Sv: Vikt som Jockey?

Är hästen väl grundriden och styrketränad ordentligt,så bör det kunna fungera för dig att träna att cantra på honom,farten kommer i detta fallet att bli avgörande, du bör inte gå för fort med honom, definitivt aldrig flat out.
Plastic tar väl inte hur mkt vikt som helst heller, hur mkt väger du egentligen?
 
Sv: Vikt som Jockey?

Så jag kan aldrig rida flat out på honom? Eller bara inte på galoppen? :confused:
Just nu har jag ju gått upp en massa över sommaren, så jag väger väl runt 77 tror jag. Skulle nog kunna jobba mig ner till typ 70 eller lite över, har varit däromkring förut, men då måste jag jobba rätt hårt för att hålla mig kvar där.

Har ingen aning vad Plastic tar faktiskt, har aldrig fått höra något om någon maxvikt eller något. :S

Haha, bjuder lite på mig själv av langar en bild från första gången på Plastic när jag var där med folket som jobbar i samma stall som mig haha, fyfan vad vi skrattade (därav det illröda ansiktet xD, i kombination med att d e rätt jobbigt såklart hehe)!

315049_10150432331772667_708642666_10894434_520894166_n.jpg
 
Sv: Vikt som Jockey?

Du jobbar möjligtvis inte hos Tommy? med tanke på att Fredrik är i bakgrunden? :p
 
Sv: Vikt som Jockey?

Jag jobbade i ett av stallarna förut. Numer är jag och mina föräldrar bara hästägare. Men Tommy kom och frågade häromdagen ifall jag ville komma och rida åringar. Hehe han hade ett par stycken.

Lina, Fredrik och Elin är några av mina närmsta vänner. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 449
Senast: SiZo
·
Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
450
Senast: Badger
·
Övr. Barn Hej! Jag är en tjej på 16 år och undrar om Längden 160cm samt med vikten 64kg är normalt? Är inte överviktig eller så. Vill bara veta om...
Svar
3
· Visningar
934
Senast: cirkus
·
Ridning Hej! Jag undrar om jag är för stor för att rida på en Haflinger. Jag är 163 cm lång och väger ca 65 kilo. Är det för mycket för den...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: VincentM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp