Bukefalos 28 år!

Vildhäst!

Skogstroll

Trådstartare
En kompis tog hem en ny häst igår.En totalt ohanterad nykastrerad treårig valack.Import från Holland i höstas.Gått på lösdrift i vinter.Hästen är totalt vettskrämd för människor.Jag är helt säker på att han har fått rejält med stryk,då jag vet precis hur dom är där han kom ifrån.För tillfället har dom låst in han ensam i en box för att han ska "vänja sig vid människor".Men han blir hysterisk när man försöker röra honom.Min idé är att man släpper ut honom i min flock istället,där alla hästar älskar människor och kommer galopperande så fort man ropar.Ingen är svår att fånga och man kan släppa in dom i stallet istället för att behöva leda dem,vilket gör att han kan följa med dom andra in och fösas in i en box försiktigt.På detta sätt anser jag att han till slut förstår att vi inte vill honom illa.Vad tycker ni? Låsa in honom ensam eller ut på mitt bete? (5 ha)
 
Sv: Vildhäst!

Ut på bete! Har man bara en bra flock, så kommer dom att lära honom om livet med människorna:) Är han ensam, blir han kanske ännu mer osäker och stressar upp sig själv, men om han istället befinner sig tillsammans med en trygg flock, kommer de pusha på honom om han tycker något är konstigt:)
Lycka till! :)
 
Sv: Vildhäst!

Precis som jag tycker. Ska försöka övertala dom om att detta är bästa vägen.Mina hästar är bra läromästare i denna frågan.Dom kommer i full fräs.Man kunde ju gå ut och sätta sig nån timme här och där och prata med honom,läsa sagor eller vad som helst.Mina kommer ju att tycka att jag är jätterolig som sitter där och vara framme.Det borde ju göra honom till en social varelse till slut kan man tycka!
 
Sv: Vildhäst!

Likadant med våran flock:) Dom har lärt många hästar lita på människor och ledarhästen är helt fantastisk:)
 
Sv: Vildhäst!

Tycker att du drar väl snabba växlar:crazy:

Är den illa hanterad eller ohanterad? I S. eller NL?
De brukar kunna se likadant ut.


Det ena behöver inte utesluta det andra. Ha den på bete men hantera den dagligen. då får den både förtroende för ägaren o blir trygg i nya flocken.
Är den inriden?
 
Sv: Vildhäst!

Himla tråkigt!

Som typ alla har skrivit här så är det nog bäst att sätta honom i en flock. Sen är det viktigt att inte pressa honom. Låt han ta första steget.
 
Sv: Vildhäst!

En kompis tog hem en ny häst igår.En totalt ohanterad nykastrerad treårig valack.Import från Holland i höstas.Gått på lösdrift i vinter.Hästen är totalt vettskrämd för människor.Jag är helt säker på att han har fått rejält med stryk,då jag vet precis hur dom är där han kom ifrån.För tillfället har dom låst in han ensam i en box för att han ska "vänja sig vid människor".Men han blir hysterisk när man försöker röra honom.Min idé är att man släpper ut honom i min flock istället,där alla hästar älskar människor och kommer galopperande så fort man ropar.Ingen är svår att fånga och man kan släppa in dom i stallet istället för att behöva leda dem,vilket gör att han kan följa med dom andra in och fösas in i en box försiktigt.På detta sätt anser jag att han till slut förstår att vi inte vill honom illa.Vad tycker ni? Låsa in honom ensam eller ut på mitt bete? (5 ha)

Tycker din ide verkar vettig:)
 
Sv: Vildhäst!

Tycker att du drar väl snabba växlar:crazy:

Är den illa hanterad eller ohanterad? I S. eller NL?
De brukar kunna se likadant ut.


Det ena behöver inte utesluta det andra. Ha den på bete men hantera den dagligen. då får den både förtroende för ägaren o blir trygg i nya flocken.
Är den inriden?
Hur rider man in en helt ohanterad häst? Läs vad TS skriver. :crazy:
 
Sv: Vildhäst!

Hur rider man in en helt ohanterad häst? Läs vad TS skriver. :crazy:
Om den blev "misshandlad" här, så kan den ha varit normal innan resan då även inriden.
Den kanske har mått riktigt dåligt på att bli släppt som vildhäst här hela vintern- vem vet:confused:
Varför köper man en häst som man inte kan röra:confused:

Lite konstigt är det att den har kunnats transporteras o dessutom kastrerats.
Var gjordes det?
Här eller i NL.
 
Senast ändrad:
Sv: Vildhäst!

håller med axel, det låter lite konstigt det där? något kan ju ha hänt som har skrämt honom, han behöver inte vara ohanterad.

jag skulle låta honom gå med andra hästar men ej vind för våg. viktigt att han kommer in och får umgås med människor också. se till att vara lugna och inte pressa honom, typ sitt utanför boxen några timmar varje dag och låt honom ta kontakt.
 
Sv: Vildhäst!

Hästen är tre år och hämtades helt ohanterad från holland i höstas. Den har blivit hanterad delvis i vinter men av en människa som är känd för att vara brutal. Han har gått på lösdrift. Han hade en hanterings spilta som han föste in honom i sen kunde veterinären lugna och kastrera honom. När man väl får tag i honom är han snäll att leda och lasta men man måste ha långt rep.han blir hysterisk när man tar i honom.han är inte inriden.. Självklart ska vi hantera honom dagligen men det måste väl vara bättre om han får gå ute med flocken?
 
Sv: Vildhäst!

Jag köper inte hela storyn.
Hur ser hovarna ut? Den kanske bara har hanterats illa här.

Den är ung o bör "utsättas" för god hantering- NU! för att komma över det som varit.
Det innebär inte 24/7 utan en stund dagligen o kan, bör gå med andra vettiga hästar samtidigt.

Eftersom den inte själv väljer( efter vad jag har förstått) kan man "tvinga in" den till att umgås med BRA människor.

Tror att det speedar på läkeprocessen.
 
Sv: Vildhäst!

Ja det är nog bra om han får komma in i flocken, känna trygghet. Sen är det bara att börja att bygga förtroende. Försök undvika hastiga rörelser o prata mycket.
 
Sv: Vildhäst!

ja det låter ju lite konstigt att låsa in den hela tiden, ensam i en box. Hästen måste ju få komma ut och röra på sig och göra av med lite energi...
 
Sv: Vildhäst!

Jag skulle inte köpa storyn från en- som anser att låsa in den är det bästa för den.
 
Sv: Vildhäst!

Visst.
hästen får mer o mer dåliga erfarenheter av människan. Dessutom troligen mer nervös o även stallmodig.

Horrific:mad:
 
Sv: Vildhäst!

Hästen har fina hovar faktiskt så man vet aldrig. Han kommer att komma hem till mig snarast och släppas i en lite mindre flock i den mindre hagen på ca tre ha. Han är inte elak men livrädd. Man kan leda honom på långt rep men försöker man röra honom blir han hysterisk. Jag hoppas och tror att med tiden får han tillbaka förtroendet för människan. Detta kan ta år snarare än månader. Han har ärr i ansiktet och är väldigt reserverad. Jag vet vem som importerade honom och dom påstår att han då var ohanterad.
 
Sv: Vildhäst!

Jag tror tyvärr att min vän köpte honom mycket för att han är en väldigt speciell och vacker häst. 160 cm hög. Mycket speciellt tigrerad. Han är en Criollo. Hon har ganska snabbt insett att han inte kan stå inlåst mer och att hon inte klarar detta helt ensam. Det är därför vi flyttar hit honom snarast. Han får den tid han behöver. Med dagligt tlc hoppas jag han kan börja lita på människor igen. Han blir en bra utmaning och jag tror jag kommer att lära mig mycket genom honom. Det är inte alla som får möjligheten att träna en vildhäst
 
Sv: Vildhäst!

Du har rätt inställning.Och det kommer att ta tid,men när du väl får hästens förtroende så kommer han trol. göra allt för dej.Själv köpt en sådan "vildhäst" fast det var många år sedan.Men jag har aldrig ångrat mej. Lycka till.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Om denna tråd ligger fel, får moderator flytta den! :) Det är så att vi har en underbar valack och stall hemma på gården. Min valack...
2
Svar
26
· Visningar
2 638
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp