Bukefalos 28 år!

Vildhäst!

Sv: Vildhäst!

Ska berätta den dystra fortsättningen på denna historien..
Hästen kom till mig i fredags efter att jag fått ägaren att dyrt och heligt lova att den skulle få vara kvar och få den tid den behövde på sig(hon är ganska ombytlig,och byter hästar lite väl ofta,sist hade vi ett litet gräl när hon bytte bort sin häst till helt fel person=inget samvete). Jag släppte ihop honom med unghästarna (ettåriga ston) Men det gick inte alls.Han jagade dom och sparkade efter dom tills dom sprang rätt igenom grinden rakt i min famn. Så han fick gå i 2-3 ha hagen själv tills kompisens andra hästar kom hem från hingst.Han verkade nöjd att överhuvudtaget få ha gräs under hovarna och blev på bara några timmar en trevligare och mer social häst (inne i boxen stod han ju bara och tryckte). Efter ett dygn ca kom han fram till mig i hagen och tog en morot ur handen.Jag började leka lite med honom,backade honom,flyttade rumpan osv (utan grimskaft,lös i hagen) Det är fantastiskt att arbeta med vissa hästar.Denna var väldigt uppmärksam vilket är ganska vanligt hos skygga eller illa behandlade hästar. Men redan i måndags var det dags..Hon hörde av sig och sa att hästen skulle flytta till helgen för hon hann inte med den.Då klickade jag och gav henne ett dygn på sig att ta sitt pick och pack å dra dit pepparn växer,och igår försvann den fina vildhästen..Efter tre timmars kämpande med att lasta honom..(jag åkte hemifrån..orkade inte se skiten) Hoppas du får det bra till slut Banjo!
 
Sv: Vildhäst!

Usch vad trist! Och det värsta är att det är väldigt liten chans att det blir ett lyckligt slut för häststackaren.:(

Jag förmodar att "kompisen" hamnat i kategorin "fd kompisar", eller åtminstone "bekanta". :devil:
 
Sv: Vildhäst!

Men åh va tråkigt:(

Har du ngn susning om vart han har hamnat nu?
Det finns ingen chans att du kan köpa/ta på foder för att "få ordning på" honom och sen sälja till ett bra hem?

Blir arg på din "kompis":mad: Att människor inte tänker lite oftare och längre:mad:
 
Sv: Vildhäst!

Svarar på båda..Ja numer är hon en Föredetta kompis:devil:
Jag vet var hästen står och han är tillbaka inne i en box, ensam.Det finns inga andra hästar på det stället. Hemma hos mig såg han dom andra hela tiden. Tyvärr innebar det när jag slängde ut henne och gjorde mig ovän med henne att mina chanser att få hjälpa den hästen är minimala,förmodligen obefintliga. Det är väl bara att försöka glömma honom. Hade jag haft henne kvar i stallet hade det nog inte slutat här,det hade kommit och gått fler hästar som jag hade tyckt synd om.Det tar helt enkelt för mycket av min energi att se djur lida. Jag får trösta mig med att mina hästar har det riktigt bra.
 
Sv: Vildhäst!

Inte än tyvärr.. Men första augusti blir det..och är han fortfarande ensam då så vet jag vem som anmäler:devil: Men hon har nog ledsnat och bytt häst för länge sen då..
 
Sv: Vildhäst!

Det var helt rätt ide du hade där, har själv jobbat mycket med hästar utan förtroende för människan, och släppa dem i hage gör jag alltid och arbetar därifrån.

Det är väldigt synd att det gick som det gick, man får hoppas att det löser sig för stackarn. Jag har dock tyvärr inte allt för höga förhoppningar på att det blir bra inom en snar framtid. Har stött på sådant förr och det går först åt helsike innan det blir bra, om de int hamnar på någons matbord dvs.

Men men, vi får alla hoppas på det bästa!
 
Sv: Vildhäst!

Helt klart ut på bete! har själv fått hem lite av en vildhäst hon är ett tre årigt am paint sto som inte är inriden verkad ordentligt haft bett eller liknande, men hon är fostrad både av flocken och ägarna (har henne på prov) så hon har ett mycket starkt syke hon hästen du beskriver verkar sakna så det vore perfeck för hästen att få komma ut och lära sig av andra duktiga hästar :)
 
Sv: Vildhäst!

Helt klart ut på bete! har själv fått hem lite av en vildhäst hon är ett tre årigt am paint sto som inte är inriden verkad ordentligt haft bett eller liknande, men hon är fostrad både av flocken och ägarna (har henne på prov) så hon har ett mycket starkt syke hon hästen du beskriver verkar sakna så det vore perfeck för hästen att få komma ut och lära sig av andra duktiga hästar :)

Ägaren har "flyttat" hästen. Läs hela tråden eller iaf sista sidan innan du svarar.
 
Sv: Vildhäst!

Om jag får resonera om hästen..

Det behöver inte vara så att hästen är misshandlat etc etc pga hans reaktion. Har träffat många många isisar under 20 års tid, speciellt i början av mina år med denna hästras som var vildhästar. (alla vet ju vid detta laget att dom lever fritt på ön o förr tämjdes dom öht inte) För en som alltid har en vand häst, ser dessa hästar helt vansinniga ut, hysteriska, livrädda you name it. Som första människokontakt är det viktigt att du vet vad du sysslar med. Om den fösta människokontakten blir negativ låser dom sig snabbt (har inget med ras att göra utan allmän beskrivning på otämjda hästar) och har en direkt bild av att människan är inget att lita på.

Det du beskriver i ditt andra stycke, där du (i min mening) behandlar hästen vänligt, visar respekt, gör enkla övn för att "prata" med honom (får vara uuuuuteeee) tycker jag tyder mer på att han är ohandterad än kontinuerligt misshandlad. Räcker att dom varit hårda vid kastrering tex så har hästen en bild av människan och tänker f*n inte lyssna mer på den token. Att sen bli inlåst i box, att vara "utanför" för en så dominant häst måste vara nått fruktansvärt för honom. Vem tror att man kan "fostra" en häst på det viset? Han kommer bli knäckt och göra kanske som han blir ombedd men aldrig aldrig lita på nån..

Nä.. Du verkar veta vad du sysslar med. Om du får chansen, köp den innan den blir skadad på riktigt ...
 
Sv: Vildhäst!

Det som gör att jag tror att hästen har blivit misshandlad är att jag vet hur den förre ägaren behandlar sina hästar. Hästen hade gått med en "kogrimma" hela vintern som hade en repstump hängande från grimman (över näsan så att den drog åt som en snara när man fick fast honom.I den hängde det en metallplatta som slog till hästenvarje gång den ryckte till.Hästen hade fula ärr i ansiktet och på kroppen.Tyvärr kan jag inte köpa hästen då hon begär en orimlig summa för den.Tror inte heller att hon VILL sälja den till mig i nuläget då hon är rätt sur på mig.Vi är flera som har försökt prata med henne utan resultat.Det senaste jag hörde var att hon skulle sälja den till en annan hästhandlare.Just nu känns det som att det bästa hade varit om han bara fick somna in,för han har ingen ljus framtid tyvärr..
Jag tyckte även när han gick hos mig att han såg lite sned ut i kroppen,han höll svansen åt ena sidan hela tiden och jag tyckte att han höll bakbenen onaturligt långt in under kroppen lixom.Jag tycker inte att man kan begära 25.000 för en ohanterad,strykrädd ev trasig häst som inte ens går att besikta bara för att han har fin färg. Men mitt hjärta blöder för honom..:cry:
 
Sv: Vildhäst!

sant.. (finns tyvärr för många r*tägg inom hästbranschen precis som över allt där det finns djur o barn)

Fortfarande ingen som kommit på ett system för att få igenom körkort för djurhållning? Verkar vara en inkomstbringande kurs för den som får igenom det alternativet och beslutet för det skulle behövas...
 
Sv: Vildhäst!

Jag håller helt med dig!
Har faktiskt haft funderingar på att tillsammans med några grannar som föder upp gamla svenska raser starta en "hästägarkurs" med allt från hantering,mockning,skötsel,foderlära,hur hästen fungerar i flocken/hästspråket och andra grundläggande saker man behöver veta innan man skaffar en häst.Vem som helst borde inte få skaffa häst,eller djur överhuvudtaget för den delen..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Om denna tråd ligger fel, får moderator flytta den! :) Det är så att vi har en underbar valack och stall hemma på gården. Min valack...
2
Svar
26
· Visningar
2 638
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp