Bukefalos 28 år!

Vilka är "Våra egna"?

Jag tror att stängda gränser i Europa skulle kunna leda till väpnade kravaller från dem som inget har och ingenstans har att ta vägen.
Vi har inga möjligheter att bevaka våra gränser så det skulle komma hit flyktingar på alla möjliga vis ändå.
Resultatet skulle då i stället bli att vi har en massa människor som okontrollerat driver runt och i förtvivlan tigger och stjäl för att överleva.
Vårt samhälle som vi känner det skulle då falla sönder.
Jag tror att vi är oerhört nära den punkten.

Så det som vi skall rädda är samhällsstrukturen som vi alla är beroende av.
Det vi skall betala med är lyx som vi kan vara utan.
Ja och det skulle ses som ett angrep mot EU länderna/NATO medlemmarna och det skulle då mötas med våld.
Södra Spanien, södra Italien, Balkan samt gränserna mot de forna öststaterna utanför EU.
I samband med det skulle naturligtvis staternas agerande mot papperslösa eskalera och dessa skulle i praktiken lyftas utanför Schengen eller den egna statsgränsen när de påträffas.

Alternativet är att gemensamt sätta sig ner, ta reda på hur många vi gemensamt accepterar att ta emot för att sedan stå fast vid det beslutet.
 
Situationen verkar bara bli desperatare i r kansliet. Alla beslut verkar vara ok så länge man inte tar i begrepp inflödeskvoter...
 
Alternativet är att gemensamt sätta sig ner, ta reda på hur många vi gemensamt accepterar att ta emot för att sedan stå fast vid det beslutet.
Vi har ingen makt att stå fast vid något beslut.
Antingen så tar vi hand om det som händer eller så blir det kaos och katastrof.

Att det är kris i regeringskansliet kan jag förstå med de framtidsutsikterna.
 
Just nu så är det nog bara Syriens befolkning som det handlar om.
För vår del då.
Det är 22 miljoner invånare så alla måste naturligtvis hjälpa till.

Fast så vitt jag hört så är det ju bara 1/3 av de som kommer som är syrier, resten är afghaner, irakier och nordafrikaner som litegrann "ser sin chans" nu när flyktingströmmarna är så stora.
 
Fast så vitt jag hört så är det ju bara 1/3 av de som kommer som är syrier, resten är afghaner, irakier och nordafrikaner som litegrann "ser sin chans" nu när flyktingströmmarna är så stora.
Tyskland gör bedömningen att 40% kommer från Albanien, Kosovo, Serbien etc 30% Syrier och resten från afrika och andra länder.
 
Tyskland gör bedömningen att 40% kommer från Albanien, Kosovo, Serbien etc 30% Syrier och resten från afrika och andra länder.

Det är ju lite olika till olika länder. Till Finland t ex ville ju alla irakier för de hade större chans att få stanna där än i Sverige. Nu har Finland börjat massavvisa irakier som anses komma från säkra områden då vad gör många då? Jo de sätter sig på finlandsbåten till Sverige och när de kommer fram så säger de att de är syrier och vill söka asyl här. Passet försvann visst någonstans på vägen. :down:
 
Fast så vitt jag hört så är det ju bara 1/3 av de som kommer som är syrier, resten är afghaner, irakier och nordafrikaner som litegrann "ser sin chans" nu när flyktingströmmarna är så stora.
Jo jag såg det i länkarna som jag lade in. Vad jag förstår så är även de flyktingar enligt FN.
Irak borde dock lugna ner sig kan man tycka och Afghanistan är väl också ett av världens problem.
Dock handlar det ju inte om att "Hela Världen" skall flytta till Sverige så som vissa verkar att tro.
Utan det handlar om människor på flykt med internationellt definierad flyktingstatus.
 
Jo jag såg det i länkarna som jag lade in. Vad jag förstår så är även de flyktingar enligt FN.
Irak borde dock lugna ner sig kan man tycka och Afghanistan är väl också ett av världens problem.
Dock handlar det ju inte om att "Hela Världen" skall flytta till Sverige så som vissa verkar att tro.
Utan det handlar om människor på flykt med internationellt definierad flyktingstatus.

Fast många har inte flyktingsstatus. Det är dessa som kallas "ekonomiska flyktingar". De vill komma till Europa för att få ett bättre liv. Förståeligt naturligtvis. Men flyktingar är de inte enligt den benämningen.
Kollar man t ex på Sverige så är det ju tiotusentals som befinner sig här som redan fått avslag på sin asylansökan för att de inte uppfyller flyktingstatus och således borde lämnat landet redan men de myndigheter som ska ta hand om det har totalt tappat greppet - något de själv erkänner, iaf inofficiellt. Inte blir det bättre av att de systematiskt motarbetas av bl.a. vänsterextremister (kolla t ex rumänlägret i malmö som skulle tömmas idag) när de ska göra sitt jobb.
 
Men det där brukar de ju kunna avslöja på olika vis.

absolut, men det tar både tid och resurser av myndigheterna och sen händer ofta det som jag beskriver i mitt inlägg ovan - d.v.s de lämnar inte landet eller lämnar det för annat EU-land. Kolla IKEA-mördaren t ex som hade sökt asyl 7 ggr i olika länder. Schengen är inte alltid så bra kan man ju konstatera.
 
Ja och det skulle ses som ett angrep mot EU länderna/NATO medlemmarna och det skulle då mötas med våld.
Södra Spanien, södra Italien, Balkan samt gränserna mot de forna öststaterna utanför EU.
I samband med det skulle naturligtvis staternas agerande mot papperslösa eskalera och dessa skulle i praktiken lyftas utanför Schengen eller den egna statsgränsen när de påträffas.
Jag är seriöst och allvarligt orolig för vad som kan hända i det läge som vi befinner oss i nu.
Och det på ett mycket större och värre plan än att vissa skulle bli av med sitt fritidsboende.
Jag är alltså på riktigt orolig för säkerheten i vår omvärld och även inom våra gränser.
Det finns absolut inte tillräckligt med resurser inom vårt rättsväsende och vår militär för att hantera eventuella kravaller.
 
Kollar man t ex på Sverige så är det ju tiotusentals som befinner sig här som redan fått avslag på sin asylansökan för att de inte uppfyller flyktingstatus och således borde lämnat landet redan men de myndigheter som ska ta hand om det har totalt tappat greppet -
Jo och det är ju just det som gör mig så orolig.
Vad händer sedan när greppet är totalt tappat?
 
Kolla IKEA-mördaren t ex som hade sökt asyl 7 ggr i olika länder. Schengen är inte alltid så bra kan man ju konstatera.
Någon typ av centralt register behövs ju absolut.
Det där skall ju inte förekomma.
Men som jag tidigare skrev.

Det faller isär och det kan bli oerhört läskigt om man inte lyckas att hantera det hela.
 
Lär gärna min länk till Migrationsverket.
Där finns de korrekta siffrorna.
De stämmer inte med dessa som du presenterar.
Jag vet inte, jag arbetar inte med asylhantering. Men jag hade för mig att processen är till för att dels fastställa asylbehov och dels fastställa varifrån de kommer. Så verket kan knappast vara 100 på varifrån vem kommer av dem som kom de senaste dagarna ;)
 
Någon typ av centralt register behövs ju absolut.
Det där skall ju inte förekomma.
Men som jag tidigare skrev.

Det faller isär och det kan bli oerhört läskigt om man inte lyckas att hantera det hela.
Det är väl pg om frontex får de mandat de vill ha. Då blir alla som kommer in registrerade.
Och sedan så begår de som inte registrerar sig ett lagbrott och kan direktutvisas från EU.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 875
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 317
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
630
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp