Bukefalos 28 år!

Vilka böcker ger ni bort i julklapp i år?

Soapbubble

Trådstartare
Treåringen kommer få minst en Ingrid-bok i julklapp, men vilken/vilka böcker sex-åringen ska hitta under granen är svårare. I den ålder läser man mest kapitelböcker högt och en kapitelbok läser man inte gärna flera gånger. Sexåringen får nog ett par Börja läsa-böcker. De kan vi läsa högt först och när läskoden är knäckt kan barnet läsa själv. Vilka Börja läsa böcker rekommenderar ni? Vilka böcker ska ni ge bort i julklapp?
 
Vår 6-åring ska få de första Harry Potter böckerna :) Jag hoppas även kunna hitta några Fem böcker!

Dottern som kommer vara ett par dagar innan 1 år kommer få en bok som man kan trycka på knappar så det låter i sagan. Hon kommer dessutom få en julkalender med 24 pixiböcker!

Mvh Miks
 
Treåringen kommer få minst en Ingrid-bok i julklapp, men vilken/vilka böcker sex-åringen ska hitta under granen är svårare. I den ålder läser man mest kapitelböcker högt och en kapitelbok läser man inte gärna flera gånger. Sexåringen får nog ett par Börja läsa-böcker. De kan vi läsa högt först och när läskoden är knäckt kan barnet läsa själv. Vilka Börja läsa böcker rekommenderar ni? Vilka böcker ska ni ge bort i julklapp?
Vi har läst så sanslöst mycket böcker på senaste för 6 åringen. Många riktigt bra! Här är några av serierna vi läst senast:
Jakten på Jack (4 böcker)
Legenden om Jack (4 böcker)
Ninja Timmy (3 böcker)
Tamm tiggarpojken (6 böcker)
Demondeckarna (2 böcker)
Fable haven (tror det finns 4, vi har bara de två första)

Alla ovanstående böcker involverar drakar och lite övernaturliga grejer. Det gillar vi! Tamm-böckerna fick jag knappt läsa, de älskade maken och plöjde nästan alla med sonen :D

Mvh Miks
 
Vet inte riktigt, tänkte gå till biblioteket och hitta ngra rekommendationer där nu i helgen. Men vad vi läst och fungerat mer eller mindre för femåringen är.

Narnia -Häxan och lejonet. Super och spännande, väldigt bra. (Övrga Narnia för äldre barn tror jag)
Ronja Rövardotter, blev väldigt lyckad.

Ninja Timmy -förlorade intresset, nog för mycket beskrivningar för femåringen. (och min feminism klarar inte deras feminism så att säga.)
Det blåser på månen - läser ett kapitel här och där och det är populärt, men kör nog igen om ngt år. Älskar den boken.
Bröderna Lejonhjärta - mer halvvägs
Mio min mio -det är ju faktisk skräck, vi väntar tills han är äldre.

Så nu måste vi hitta ngt för yngre.
 
Vet inte riktigt, tänkte gå till biblioteket och hitta ngra rekommendationer där nu i helgen. Men vad vi läst och fungerat mer eller mindre för femåringen är.

Narnia -Häxan och lejonet. Super och spännande, väldigt bra. (Övrga Narnia för äldre barn tror jag)
Ronja Rövardotter, blev väldigt lyckad.

Ninja Timmy -förlorade intresset, nog för mycket beskrivningar för femåringen. (och min feminism klarar inte deras feminism så att säga.)
Det blåser på månen - läser ett kapitel här och där och det är populärt, men kör nog igen om ngt år. Älskar den boken.
Bröderna Lejonhjärta - mer halvvägs
Mio min mio -det är ju faktisk skräck, vi väntar tills han är äldre.

Så nu måste vi hitta ngt för yngre.
Lite pretto varning kanske men vår stora tyckte jättemycket om böckerna om superbjörnen. Den bästa är Så blir du en superbjörn. Det finns tre och de är skrivna av Bruce King.

Mvh Miks
 
LasseMajas dektetivbyrå älskar våra barn.

7-åringen älskar också böckerna av Ingelin Angerborn.

Annars är böckerna om klass 1A bra och lätta att läsa, finns ju även "lätt att läsa" och "mycket lätt att läsa" indelning.
 
Gudsönerna (3½ resp. 1½år )får Astrid Lindgrens samlarböcker samt Elsa Beskows.
Kusinen (4½år) vet jag inte än. Ngt lättläst med bilar (föräldrar med dyslexi).
Sonen (11mån) kommer få Pelle Svanslös pekbok (han fyller år snart också så han får den som inte ges till honom i födelsedagspresent), han älskar dem :love: Annars har vi en hylla med ett hundratalböcker från när jag var liten som vi läser från varje kväll.
 
Vår 6-åring ska få de första Harry Potter böckerna :) Jag hoppas även kunna hitta några Fem böcker!

Dottern som kommer vara ett par dagar innan 1 år kommer få en bok som man kan trycka på knappar så det låter i sagan. Hon kommer dessutom få en julkalender med 24 pixiböcker!

Mvh Miks
Bastian får också Pixibokskalenden :)
 
Tack för alla lästips! Men är det bara jag tycker det är bakvänt att köpa en bok som man bara läser högt en gång eller läser ni samma kapitelbok flera gånger?

@Mirtai - är det böckerna av Ingrid Angerbom som heter något med katastrof som 7-åringen gillar? Är det någon speciell bok om 1a som du och dina barn har fastnat för? Det finns så många. På McDonalds fick vi "Natt i skolan" som både sexåring och jag gillade, men det måste finnas bättre och sämre i en serie som innehåller så många böcker. En Extra lätt bok att läsa bara måste läggas under granen, jag visst inte ens att de fanns.

@Miks - jag har inte hört talas om superbjörnen. Vad går de ut på ? Positivt tänkande?

@Badger - en vackert illustrerad Narnia bok kanske vore nåt att slå in och ge bort *funderar* Vi har den nya utgåvan av Harry Potter, den med måååånga illustrationer, och den är uppskattad.
 
Jag ger Hjärta av Damm av Ingelin Angerborn till ett barn i släkten och Drakar i Globen (Spådomen om Jack #1) av Martin Olczak och Anna Sandler till ett annat!
 
Tack för alla lästips! Men är det bara jag tycker det är bakvänt att köpa en bok som man bara läser högt en gång eller läser ni samma kapitelbok flera gånger?

@Mirtai - är det böckerna av Ingrid Angerbom som heter något med katastrof som 7-åringen gillar? Är det någon speciell bok om 1a som du och dina barn har fastnat för? Det finns så många. På McDonalds fick vi "Natt i skolan" som både sexåring och jag gillade, men det måste finnas bättre och sämre i en serie som innehåller så många böcker. En Extra lätt bok att läsa bara måste läggas under granen, jag visst inte ens att de fanns.

@Miks - jag har inte hört talas om superbjörnen. Vad går de ut på ? Positivt tänkande?

@Badger - en vackert illustrerad Narnia bok kanske vore nåt att slå in och ge bort *funderar* Vi har den nya utgåvan av Harry Potter, den med måååånga illustrationer, och den är uppskattad.
Jo jag tycker också det är lite bakvänt. Barnböcker är så dyra, gillar biblioteket. Men såklart en julklappsbok för omläsning :) Vissa kapitelböcker läser man ju om, Det blåser på månen tror jag att jag läste en gång om året som liten, Mio min Mio och Narnia likadant.

Vissa kapitelböcker är väl värda att läsa om ofta.


Vi lånade Häxan och lejonet, våra var på engelska tyvärr.
 
Tack för alla lästips! Men är det bara jag tycker det är bakvänt att köpa en bok som man bara läser högt en gång eller läser ni samma kapitelbok flera gånger?

@Miks - jag har inte hört talas om superbjörnen. Vad går de ut på ? Positivt tänkande
Vi planerar att läsa om böckerna om Jack. Böckerna om Tamm kommer vi nog också läsa om men de läste vi för typ 3 veckor sedan så det får dröja. Sen spar vi alla böcker till lillasyster så vi kommer ju läsa alla böcker minst en gång till :)

Böckerna om superbjörnen handlar om att tex vara en bra kompis, att man kan bestämma själv om man vill vara en "gladbjörn" eller en "surbjörn". Lite om att man även som barn kan bestämma hur man vill uppfattas, uppträda och vara. Vi läste speciellt den första boken många gånger.

Sonen hade med boken på en leksaksdag på dagis och hans fröknar tyckte den var så bra att de köpte alla tre och läste på sagostunderna. De stod även varje dag uppställda i hallen som boktips till andra föräldrar :)

Mvh Miks
 
@Mirtai - är det böckerna av Ingrid Angerbom som heter något med katastrof som 7-åringen gillar? Är det någon speciell bok om 1a som du och dina barn har fastnat för? Det finns så många. På McDonalds fick vi "Natt i skolan" som både sexåring och jag gillade, men det måste finnas bättre och sämre i en serie som innehåller så många böcker. En Extra lätt bok att läsa bara måste läggas under granen, jag visst inte ens att de fanns.

Jag skulle också rekommendera böckerna om 1a. Vi har nästa alla hemma!

Våra favoriter är Slagsmål och Vilse i skogen.
 
Roald Dahls böcker har mina barn gillat i den åldern, och gör fortfarande. Vi har läst Häxorna, SVJ och Matilda.

Just det! 7-åringen läste faktiskt Matilda på egen hand i somras och var upprörd över att det inte fanns någon fortsättning ;)
 
  • Gilla
Reactions: Bri
Tack för alla lästips! Men är det bara jag tycker det är bakvänt att köpa en bok som man bara läser högt en gång eller läser ni samma kapitelbok flera gånger?

@Mirtai - är det böckerna av Ingrid Angerbom som heter något med katastrof som 7-åringen gillar? Är det någon speciell bok om 1a som du och dina barn har fastnat för? Det finns så många. På McDonalds fick vi "Natt i skolan" som både sexåring och jag gillade, men det måste finnas bättre och sämre i en serie som innehåller så många böcker. En Extra lätt bok att läsa bara måste läggas under granen, jag visst inte ens att de fanns.

@Miks - jag har inte hört talas om superbjörnen. Vad går de ut på ? Positivt tänkande?

@Badger - en vackert illustrerad Narnia bok kanske vore nåt att slå in och ge bort *funderar* Vi har den nya utgåvan av Harry Potter, den med måååånga illustrationer, och den är uppskattad.

Våra barn läser gärna samma bok flera gånger, har förstått att det dessutom är bra för läsförståelsen mm.

Böckerna av Ingelin Angerbom är inte en serie som jag fattat det. Den de tyckt bäst om heter rum 213. Den har både 7 och 9-åringen älskat!
 
Jag har ju glömt att ge mitt bästa lästips:
Serien om Ossians ovanliga nanny av Ylva Karlsson. Allt är otroligt vanligt svenskt med fritis, kompisar och föräldrar som jobbar för mycket för bröderna Ossian och Samuel. Allt är vanligt utom nannyn Petronella som hämtar ett par dagar i veckan, med henne blir det magiskt. Böckerna är fristående så passa på att läs den andra boken Samuels sällsamma kalender i advent. Boken har 24 kapitel, så man kan läsa ett om dagen i december fram till julafton.
 
Treåringen kommer få minst en Ingrid-bok i julklapp, men vilken/vilka böcker sex-åringen ska hitta under granen är svårare. I den ålder läser man mest kapitelböcker högt och en kapitelbok läser man inte gärna flera gånger. Sexåringen får nog ett par Börja läsa-böcker. De kan vi läsa högt först och när läskoden är knäckt kan barnet läsa själv. Vilka Börja läsa böcker rekommenderar ni? Vilka böcker ska ni ge bort i julklapp?

Mina barn är sju år och älskar Roald Dahl böckerna och även hela serien av David Walliams. Lätta och roliga för barnen att läsa själv, och finns även som tal/ljudbok (vad det nu heter på svenska!).

Denna julen har jag köpt Narnia böckerna, och hela serien av Fem.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 861
Senast: Gunnar
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 775
Senast: TinyWiny
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 631
Senast: Imna
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 807
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp