Bukefalos 28 år!

Vilka boxmaterial är godkända?

SantaLussia73

Trådstartare
Nu har man kommit så långt att man börjar leta efter gård, och då poppar det självklart upp en massa frågor :p

Så tänkte höra med er bukare om ni vet vad för material man får bygga hästboxar av?
Har tänkt att bygga någon form av lösdriftsbox/större box (ca 16-20 kvm), utan galler. Jag har inte tänkt att köpa några färdiga boxar utan bygga själv. Jag vill att boxarna ska se ut som hagar, dvs endast staket som "boxväggar".

Är detta möjligt eller finns det några lagar kring vad för material man ska bygga boxar av?

Har också hört att det endast är skjut dörrar på någon form av räls som är lagligt. Stämmer detta?


Tacksam för svar!
 
Sv: Vilka boxmaterial är godkända?

Jag personligen skulle inte bygga boxar med endast staket som väggar. De rullar sig såpass nära väggarna att det finns risk att få ben och andra kroppsdaler på fel sida varpå de kan skada sig när de försöker resa sig. Man kan ju bygga boxväggar med tätare fyllning också? Virke är inte så jättedyrt.


Däremot behöver du inte ha galler, och slagdörrar med gångjärn är helt ok också!

Alla bestämmelser hittar man på jordbruksverkets hemsida. Där finns också mått för vilka avstånd det ska vara mellan galler och mellan virket i väggarna. Det är verkligen jättebra info, och allt är baserat på att minska olyckor så mycket som möjligt. Just avståndet mellan vägg/planka och golv är rätt noga, så inga hovar kan åka imellan och fastna när de ligger.
 
Sv: Vilka boxmaterial är godkända?

Såg att de tagit bort måtten för galler från hemsidan, men de är fortfarande lika vettiga och rekommenderas att följas:):

Måttbestämmelser mellan inredning och tak.
Avstånd mellan vägg och tak: <150 mm eller > 450 mm

Avstånd mellan vägg och golv < 35 mm


Fria öppningar i galler för stor och liten häst bör vara för:
stående galler < 25 mm eller 65-85 mm

liggande galler < 85 mm eller 160-200 mm eller > 450 mm


Staket till boxvägg är alltså inte att rekommendera enligt de måtten.
 
Sv: Vilka boxmaterial är godkända?

Det står såhär i föreskrifterna:
3 kap 10 § Boxväggar eller boxdörrar samt skiljeväggar mellan spiltor ska vara
utformade så att hästarnas sociala behov tillgodoses. Dessa ska även vara
utformade så att skaderisken minimeras.
Tillverkningsmaterial ska ha tillräcklig hållfasthet för att stå emot hästsparkar.

Allmänna råd till 3 kap. 10 §
Boxväggar och skiljeväggar mellan spiltor bör vara utformade så att:
1. hästarna kan se och höra andra hästar,
2. hästarna kan ha fysisk kontakt med varandra,
3. hästar som visar aggression mot varandra inte skadar eller stör
varandra, samt
4. hästarna inte kan fastna med hov, huvud eller käke.
Andra punkten gäller inte om det är uppenbart olämpligt att hästarna
har fysisk kontakt.


Hett tips, kontakta Jordbruksverket om du är osäker på om det är ok eller ej.
 
Sv: Vilka boxmaterial är godkända?

Om man ska titta på hållfasthet för hästsparkar så har man räknat på det i denna publikation
http://pub.epsilon.slu.se/8162/1/wachenfelt_et_al_110601.pdf

Jag citerar ur slutsatserna " Den i undersökningen högsta registrerade impulsen, orsakad av spark, uppgick till 131 Ns vilket motsvarar ca 300 J anslagsenergi. Utgående från de registrerade mätvärdena och med hänsyn till en viss säkerhetsmarginal, bör man ställa kravet att en inredningsdetalj i traditionella hästboxar, avsedda för hästar upp till 700 kg, skall kunna motstå en påverkan på minst 350 J anslagsenergi eller 150 Ns impuls orsakad av dynamisk punktlast från motsvarande en hästsko som träffar i 45° lutning."

Sedan vilket material det motsvarar får man själv klura ut;)
 
Sv: Vilka boxmaterial är godkända?

Tack alla för svaren!

Hade hade inte tänkt mig att ha mer än 2 cm mellan plankorna samt ett tåligt material, ska kolla upp det mer noga vilka som är bäst och vilka stolpar som är stadigast :)
 
Sv: Vilka boxmaterial är godkända?

Såg att de tagit bort måtten för galler från hemsidan, men de är fortfarande lika vettiga och rekommenderas att följas:):

numera så ska gallermellanrummen anpassas efter hästen som bor i boxen därför finns det inga fasta mått.
 
Sv: Vilka boxmaterial är godkända?

Jamen oftast är det inte samma häst som bor i boxen hela tiden, och man byter generellt inte galler när en ny häst¨flyttar in. Men de där reglerna är vettiga för de flesta normalstora hästarna. Ska man ha shettisar och föl i boxarna kan man ju välja andra mått. :)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 305
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 705
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 576
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Hej! Jag och min sambo har fått möjlighet att bygga på en helt idyllisk mark som min mor i dagsläget äger. Den är ca 3500 kvm, på den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 039
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp