Räcker marken till hagar?

Tack för alla svar!
Jag förstår hur ni tänker, och ja det är litet. Möjligheten att arrendera och senare köpa är inte omöjlig och jag kollar på de möjligheterna för fullt.
Tomten ligger på landet och jag tror då även utanför detalj plan, hästgårdar finns överallt och är eftertraktade och dyra att inackordera sig i. Marken ligger på en äng en bit in i skogen (inga synliga grannar i dagsläget)

Visst finns möjligheten att istället hyra stallplats men det skulle inte ge så mycket bättre hagar där jag vet. Sen blir min häst lite stressad i stall där det är mycket spring runt omkring, därav en stor anledning att jag vill kunna ha honom hemma. Dels för att det är bekvämt, man bestämmer själv, lugnare miljö osv..

Att köpa en annan tomt finns inte på kartan, största anledningen till att vi kan bygga är att vi får denna tomten! = mer pengar över till att försöka köpa till betesmark runt omkring.

Bra idé om lösdrift, då jag är för att ha hästarna ute så mycket som möjligt egentligen. Och nej, vi vill inte ha eller behöver inte så mycket tomt :)
 
Inte enligt jordbruksverkets föreskrifter. Där står inga mått.

och @Efwa Nej, det står inga mått i föreskrifterna. Däremot så anses det vara minst 10*30 som krävs för att en (ensam) häst (ej ponny) ska kunna galoppera och vända. Måttet baseras på en (flera?) studie från Tyskland. Det är de riktlinjerna de flesta Länsstyrelser går efter när det gäller hagars storlek.

Kan eventuellt finnas specificerat mer tydligt i föreskriftsmotiven.
 
Jag skulle, somdu verkar göra TS, börja med att kolla möjligheten att köpa mer mark.
Det är ju inte så kul att bygga hus, stall osv för att efter ett år inse att det blev för trångt och markägaren inte vill sälja nån mark.
 
Vi gjorde som @DarkInNight och köpte ett ställe med ca 5000 kvm tomt. Hade då 2 islandshästar som fick flytta in i den gamla vedboden som ligghall. Gödselbestämmelser kan se olika ut från kommun till kommun. Vår kommun kräver platta från 4:e hästen.

Vi löser gödselhanteringen så att vi lägger dyngan på en gammal släpkärra och får en åker anvisad av grannbonden där vi får lägga den så plöjer han ner den.

Angående lera och annat, så har vi sandjord på hela tomten. När det regnar ordentligt kan det bli lite geggigt vid grinden, men det sjunker undan på någon dag och blir absolut inte lerigt. Bete hade inte mina pållar någon glädje av då de var fånghästar. Men att låna en gräsplätt här och var av bönderna i trakten var inga problem.
 
@Maandiiie Nej, det är på tok för litet. Man bör ha minst 0.5 hektar per häst, helst mer än så. De skulle slita otroligt på marken, och tänk på hur mycket mask de skulle ha. Sedan är det alltid över j*vligt att sitta i händerna på en bonde ang. arrende av bete för sommaren eller resten av tiden då man insett att det man har ej räcker. Bönder vill aldrig sälja, helst inte arrendera ut, och får man till något får man betala dyrt.

Jag tycker det låter som en väldigt dålig idé för hästhållning.
 
Vi hade tomt på drygt 4000 kvm när jag växte upp. Det är inte särskilt stort alls och inget jag skulle ha hästar på.
Vår villatomt var på 600 kvm och det var ju bara en liten ruta.
 
Det låter otroligt litet. Min mammas gård är på knappt 3 hektar, ca en hektar upptas av stall, bostadshus, gårdsplan, carport, förråd och gödselplatta. Resten är fördelat på ridbana och hagar.
Första året (innan stall och hus var byggt) hade vi bara en hage på knappt ett hektar med ligghall där det gick två d-ponnyer och en shettis. Lugna hästar som inte sprang särskilt mycket, men hagen var total lerväling frampå vårkanten.

Med en så liten yta som den ni funderar på hade jag gjort en enda hage och hårdgjort kanske hälften. Lösdrift är ju trevligt, men är de ute dygnet runt så sliter de ju än mer på marken, därför hade jag hellre haft dem uppstallade. Ifall ni väljer att genomföra detta gårdsbygge så uppdatera jättegärna med hur det blir, hade varit spännande :).
 
Japp, det är väldigt litet. Om det funkar eller ej beror tex på hur tomten är utformad (kvadratisk/långsmal?) och hur det ligger (andra hus nära? Tänker på gödselhantering..).

Men om ni inte behöver ha stor trädgård kaaan det ändå funka för två hästar. Jag hade absolut valt att göra en lösdrift i så fall, så att hästarna har möjlighet att röra sig dygnet runt när hagen ändå är så liten. Och för att förstora hagen planerat den á la paddock paradise, med gångar/omvägar mellan vatten, mat och ligghall, så att de får mesta möjliga rörelse på den lilla ytan.

I en liten ladugårdslänga får du plats med garage, förråd/uthus, stallförvaring/uppställning och ligghall. Bygger du inte ett stall med boxar blir det heller inte så "hästigt", dvs gården kan lätt säljas som hus med stor tomt, om det är aktuellt i framtiden.
Fast en lösdrift känns nästan ännu svårare. Tänk slitaget på marken och sen kan man inte byta mellan flera hagar för att låta någon mark vila?
 
Fast en lösdrift känns nästan ännu svårare. Tänk slitaget på marken och sen kan man inte byta mellan flera hagar för att låta någon mark vila?
Visst sliter det mer på marken, men en hage på 2500 kvm ca kommer behöva hårdgöras ändå, och gör man ordentligt vid ligghall och vatten/foderplats håller det för två hästar. Kanske går att stänga av till gräsdelen när det är blött ute t ex.
Sen beror ju allt på hur mycket pengar man vill lägga på markarbete.. Men 400 kvm som ts tänkt grusa upp ändå räcker rätt långt i en liten lösdrift. :)
 
Tack för era svar återigen :)
Ser lite ljusare ut nu dock! Möjlighet till arrendera mark är stor och chans till att även köpa till mark verkar finnas, det är dock inte precis i angränsning till stallet men inom gångavstånd.
På vintertid (när det är som värst) så bör det med den mark som skulle bli hagar vid stallet räcka, där man de finare dagarna kan gå en liten bit till de större hagarna. Man ser ju tyvärr ibland hästar som står ute i små små rasthagar där de knappt kan röra sig, det är inget jag vill! Jag vill att de ska kunna röra sig i alla gångarter på ett bra underlag. Därav min tanke att göra en bra dränerad grushage.

Jag kan inte säga säkert att det med 50 meters avståndet stämmer då jag inte har någon källa, men kanske kan vara en tumregel även från grannar osv om man har det?

Jag skulle självklart kunna stå med honom hos min mamma och bara bygga huset. Men då kommer jag ändå inte från en miljö med mycket spring och olika viljor. Det jag eftertraktar som mest är lugn och ro för mig och hästarna. Och om jag kan lösa det på ett bra sätt så gör jag hellre det.

Änsålänge är detta bara en tanke och en dröm jag har. Men självklart så tänker jag på hästarnas bästa på alla sätt, så överväger fördelar och nackdelar med allt. Sen något man lärt sig efter alla år är att det är svårt att få allt man vill, men kan man få det man har att funka så att alla trivs och mår bra så är det nog. Gäller både människor och våra kära djur förstås :)

Även om planerna med hus börjar nu så ligger det nästan ett år fram i tiden så mycket kan hända med tankarna om stallet :) man kan ju hoppas att man vinner lite pengar så man kan köpa loss ännu mer mark haha! (skämt åsido)

Men finns det någon där ute som har någon liknade lösning där det funkar bra? Där hästarna mår bra och alla är nöjda? :)
 
Finns ingen lag på storlek på hage. De ska kunna röra sig i alla gångarter. Kollar du t.ex. travstall är ju deras hagar mindre än en ridbana.

FEL det finns krav på hagstorlek.! Här är vad som står på sidan hos Länsstyrelsen i Västra Götaland.
http://www.lansstyrelsen.se/VastraG...-dina-djur/Pages/sma-rasthagar-till-hast.aspx
Hur stor ska hagarna minst vara?
Jordbruksverket menar att en sträcka på 30 m troligen är tillräcklig för att en häst av halvblodstyp ska kunna galoppera. För att vända skulle kortsidan behöva vara 10 m för en ensam häst.

Jordbruksverkets bedömning är att det är rimligt att öka bredden med 50 % när två hästar ska vistas i rasthagen. För varje ytterligare häst kan en ökning om 25 % av bredden användas som riktlinje.

Detta innebär att en vuxen halvblodshäst behöver 30 x 10 m, två hästar 30 x 15 m och tre hästar 30 x 17,5 m och fyra hästar 30 x 20 m. För fler än fyra hästar bedömer Jordbruksverket att även rasthagens längd behöver ökas.

Det här är dock lägsta nivå.

Med vänlig hälsning
Pudlan
Hej!
Jag och min sambo har fått möjlighet att bygga på en helt idyllisk mark som min mor i dagsläget äger. Den är ca 3500 kvm, på den marken skulle vi vilja bygga ett mindre bostadshus och ett stall på ca 65kvm med plats för 2 hästar. Min d-ponny och exempelvis en shettis som sällskap.

Nu till min fråga, tror ni det är möjligt att ha en liten hästgård på den ytan? Då tänker jag en grusade rasthage på ca 400 kvm och resterande gräshage (vår/höst hage) på ca 2000 kvm? Då räknar jag inte med sommarbete alls såklart, det har jag möjlighet att ha hos min mor knappt 1 km bort där de finns mer än tillräckligt med bete för iallafall 3 månader på sommaren! :)

Vet att det inte är så stort.. Men eftersom jag löser sommarbete på annat sätt så kanske det räcker? vad tror ni? Ska vi glömma idéen totalt eller kan det bli en trivsam miljö för 2 hästar? Någon som har någon liknande gård?

Tacksam för svar, tanker och idéer! Vad är det för lagar på storlek på hage? Har hört att en hästhage måste vara minst 50m från huset, stämmer det?

Med vänliga hälsningar, Amanda
Hej!
Jag och min sambo har fått möjlighet att bygga på en helt idyllisk mark som min mor i dagsläget äger. Den är ca 3500 kvm, på den marken skulle vi vilja bygga ett mindre bostadshus och ett stall på ca 65kvm med plats för 2 hästar. Min d-ponny och exempelvis en shettis som sällskap.

Nu till min fråga, tror ni det är möjligt att ha en liten hästgård på den ytan? Då tänker jag en grusade rasthage på ca 400 kvm och resterande gräshage (vår/höst hage) på ca 2000 kvm? Då räknar jag inte med sommarbete alls såklart, det har jag möjlighet att ha hos min mor knappt 1 km bort där de finns mer än tillräckligt med bete för iallafall 3 månader på sommaren! :)

Vet att det inte är så stort.. Men eftersom jag löser sommarbete på annat sätt så kanske det räcker? vad tror ni? Ska vi glömma idéen totalt eller kan det bli en trivsam miljö för 2 hästar? Någon som har någon liknande gård?

Tacksam för svar, tanker och idéer! Vad är det för lagar på storlek på hage? Har hört att en hästhage måste vara minst 50m från huset, stämmer det?

Med vänliga hälsningar, Amanda
 
Ja det räcker för rasthagar och har du möjlighet till andra hagar sommar tid är det bra.
Med vänlig hälsning
Pudaln
 
FEL det finns krav på hagstorlek.! Här är vad som står på sidan hos Länsstyrelsen i Västra Götaland.
http://www.lansstyrelsen.se/VastraG...-dina-djur/Pages/sma-rasthagar-till-hast.aspx
Hur stor ska hagarna minst vara?
Jordbruksverket menar att en sträcka på 30 m troligen är tillräcklig för att en häst av halvblodstyp ska kunna galoppera. För att vända skulle kortsidan behöva vara 10 m för en ensam häst.

Jordbruksverkets bedömning är att det är rimligt att öka bredden med 50 % när två hästar ska vistas i rasthagen. För varje ytterligare häst kan en ökning om 25 % av bredden användas som riktlinje.

Detta innebär att en vuxen halvblodshäst behöver 30 x 10 m, två hästar 30 x 15 m och tre hästar 30 x 17,5 m och fyra hästar 30 x 20 m. För fler än fyra hästar bedömer Jordbruksverket att även rasthagens längd behöver ökas.

Det här är dock lägsta nivå.

Med vänlig hälsning
Pudlan

Det där är inte ett krav utan ett bedömningsunderlag. Kan du visa att din häst kan röra sig i dina naturliga gångarter på annan yta så räcker det. Och kan din häst inte få plats att göra det i 30*10 är det för lite.
 
Det där är inte ett krav utan ett bedömningsunderlag. Kan du visa att din häst kan röra sig i dina naturliga gångarter på annan yta så räcker det. Och kan din häst inte få plats att göra det i 30*10 är det för lite.

Det var de måtten jag tänkte på iallfall. Trodde det var ett krav faktiskt.

OT. Grejen är ju att jag funderat rätt länge på att köra padock paradise och det är ju långa gångar som egentligen betyder att de kan galoppera hur snabbt de vill ganska långa sträckor (här iallfall) men fick för mig att det inte skulle duga då korridorerna är tämligen "smala" jämfört med bedömningsunderlagen.
Vilket jag tyckt var så konstigt. Kan de röra sig naturligt så kan de ju, trots smalare gångar. Vilket i mitt huvud dessutom skulle vara mer riktat till att uppmuntra aktivering jämfört med hur mina hagar fungerar nu till ganska hag-lata hästar. De går högst 20 meter in och står där hela dagarna.
 
Det var de måtten jag tänkte på iallfall. Trodde det var ett krav faktiskt.

OT. Grejen är ju att jag funderat rätt länge på att köra padock paradise och det är ju långa gångar som egentligen betyder att de kan galoppera hur snabbt de vill ganska långa sträckor (här iallfall) men fick för mig att det inte skulle duga då korridorerna är tämligen "smala" jämfört med bedömningsunderlagen.
Vilket jag tyckt var så konstigt. Kan de röra sig naturligt så kan de ju, trots smalare gångar. Vilket i mitt huvud dessutom skulle vara mer riktat till att uppmuntra aktivering jämfört med hur mina hagar fungerar nu till ganska hag-lata hästar. De går högst 20 meter in och står där hela dagarna.

Gör gångarna tio meter breda?

Men som sagt 10*30 är ert bedömningsunderlag för att inspektörerna ska ha något att gå på så att säga.
 
FEL det finns krav på hagstorlek.! Här är vad som står på sidan hos Länsstyrelsen i Västra Götaland.
http://www.lansstyrelsen.se/VastraG...-dina-djur/Pages/sma-rasthagar-till-hast.aspx
Hur stor ska hagarna minst vara?
Jordbruksverket menar att en sträcka på 30 m troligen är tillräcklig för att en häst av halvblodstyp ska kunna galoppera. För att vända skulle kortsidan behöva vara 10 m för en ensam häst.

Jordbruksverkets bedömning är att det är rimligt att öka bredden med 50 % när två hästar ska vistas i rasthagen. För varje ytterligare häst kan en ökning om 25 % av bredden användas som riktlinje.

Detta innebär att en vuxen halvblodshäst behöver 30 x 10 m, två hästar 30 x 15 m och tre hästar 30 x 17,5 m och fyra hästar 30 x 20 m. För fler än fyra hästar bedömer Jordbruksverket att även rasthagens längd behöver ökas.

Det här är dock lägsta nivå.

Med vänlig hälsning
Pudlan
Du har fel själv. Det står inte med mått i jordbruksverkets föreskrifter. Där står bara att hästarna ska kunna röra sig naturligt i alla gångarter. Sen att Länsstyrelsen utgår ifrån de där måtten är en sak, men det står inte i lagen. Så nej... i lagen står inga mått.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 348
Hästmänniskan hej Jag är helt ny här och har nästan 0 erfarenhet av hästar, har egentligen inte vart intresserad alls, nu ska vi bygga hus en bit...
2
Svar
35
· Visningar
3 355
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej jag hoppas att jag postat denna tråden i rätt forum. Vi har 1 1/2 ha mark som är väldigt blöt. Det rinner en bäck igenom och vi...
Svar
7
· Visningar
996
Senast: Soraya12
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 693
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp