Räcker marken till hagar?

Maandiiie

Trådstartare
Hej!
Jag och min sambo har fått möjlighet att bygga på en helt idyllisk mark som min mor i dagsläget äger. Den är ca 3500 kvm, på den marken skulle vi vilja bygga ett mindre bostadshus och ett stall på ca 65kvm med plats för 2 hästar. Min d-ponny och exempelvis en shettis som sällskap.

Nu till min fråga, tror ni det är möjligt att ha en liten hästgård på den ytan? Då tänker jag en grusade rasthage på ca 400 kvm och resterande gräshage (vår/höst hage) på ca 2000 kvm? Då räknar jag inte med sommarbete alls såklart, det har jag möjlighet att ha hos min mor knappt 1 km bort där de finns mer än tillräckligt med bete för iallafall 3 månader på sommaren! :)

Vet att det inte är så stort.. Men eftersom jag löser sommarbete på annat sätt så kanske det räcker? vad tror ni? Ska vi glömma idéen totalt eller kan det bli en trivsam miljö för 2 hästar? Någon som har någon liknande gård?

Tacksam för svar, tanker och idéer! Vad är det för lagar på storlek på hage? Har hört att en hästhage måste vara minst 50m från huset, stämmer det?

Med vänliga hälsningar, Amanda
 
Hej!
Jag och min sambo har fått möjlighet att bygga på en helt idyllisk mark som min mor i dagsläget äger. Den är ca 3500 kvm, på den marken skulle vi vilja bygga ett mindre bostadshus och ett stall på ca 65kvm med plats för 2 hästar. Min d-ponny och exempelvis en shettis som sällskap.

Nu till min fråga, tror ni det är möjligt att ha en liten hästgård på den ytan? Då tänker jag en grusade rasthage på ca 400 kvm och resterande gräshage (vår/höst hage) på ca 2000 kvm? Då räknar jag inte med sommarbete alls såklart, det har jag möjlighet att ha hos min mor knappt 1 km bort där de finns mer än tillräckligt med bete för iallafall 3 månader på sommaren! :)

Vet att det inte är så stort.. Men eftersom jag löser sommarbete på annat sätt så kanske det räcker? vad tror ni? Ska vi glömma idéen totalt eller kan det bli en trivsam miljö för 2 hästar? Någon som har någon liknande gård?

Tacksam för svar, tanker och idéer! Vad är det för lagar på storlek på hage? Har hört att en hästhage måste vara minst 50m från huset, stämmer det?

Med vänliga hälsningar, Amanda
Min första tanke är att det är väldigt litet. Men när jag tänker efter så blir det ju ändå betydligt större hagar än på många ridskolor och liknande. Så länge man grusar för att slippa lera är det väl ok. Sen får man väl lägga in några stockar lr nåt, som sysselsättning.
Vill man så går det. Men 3500 är inte mkt mer än tre "normala" tomter. Och yta till hagar och gårdsplan behövs alltid, och sedan kommer drömmen om en ridbana, och den slukar massor av plats på en så liten yta.
 
Min första tanke är att det är väldigt litet. Men när jag tänker efter så blir det ju ändå betydligt större hagar än på många ridskolor och liknande. Så länge man grusar för att slippa lera är det väl ok. Sen får man väl lägga in några stockar lr nåt, som sysselsättning.
Vill man så går det. Men 3500 är inte mkt mer än tre "normala" tomter. Och yta till hagar och gårdsplan behövs alltid, och sedan kommer drömmen om en ridbana, och den slukar massor av plats på en så liten yta.
Precis! Mina tankar går ju så med, att det låter lite men vill ändå kolla upp möjligheterna. Förhoppning är väl att köpa till mer mark runt omkring med tiden. Jättebra ridbana finns också hos min mor med ca 700m gång avstånd så det känner jag inget behov av att göra, samt ridhus finns att hyra av en annan i närheten också! :)
Att ha en grushage känns som en bra idé att ha tillgång till under de lerigaste perioderna på året!
 
Hej!
Jag och min sambo har fått möjlighet att bygga på en helt idyllisk mark som min mor i dagsläget äger. Den är ca 3500 kvm, på den marken skulle vi vilja bygga ett mindre bostadshus och ett stall på ca 65kvm med plats för 2 hästar. Min d-ponny och exempelvis en shettis som sällskap.

Nu till min fråga, tror ni det är möjligt att ha en liten hästgård på den ytan? Då tänker jag en grusade rasthage på ca 400 kvm och resterande gräshage (vår/höst hage) på ca 2000 kvm? Då räknar jag inte med sommarbete alls såklart, det har jag möjlighet att ha hos min mor knappt 1 km bort där de finns mer än tillräckligt med bete för iallafall 3 månader på sommaren! :)

Vet att det inte är så stort.. Men eftersom jag löser sommarbete på annat sätt så kanske det räcker? vad tror ni? Ska vi glömma idéen totalt eller kan det bli en trivsam miljö för 2 hästar? Någon som har någon liknande gård?

Tacksam för svar, tanker och idéer! Vad är det för lagar på storlek på hage? Har hört att en hästhage måste vara minst 50m från huset, stämmer det?

Med vänliga hälsningar, Amanda
Ingen chans säger jag.
 
Hej!
Jag och min sambo har fått möjlighet att bygga på en helt idyllisk mark som min mor i dagsläget äger. Den är ca 3500 kvm, på den marken skulle vi vilja bygga ett mindre bostadshus och ett stall på ca 65kvm med plats för 2 hästar. Min d-ponny och exempelvis en shettis som sällskap.

Nu till min fråga, tror ni det är möjligt att ha en liten hästgård på den ytan? Då tänker jag en grusade rasthage på ca 400 kvm och resterande gräshage (vår/höst hage) på ca 2000 kvm? Då räknar jag inte med sommarbete alls såklart, det har jag möjlighet att ha hos min mor knappt 1 km bort där de finns mer än tillräckligt med bete för iallafall 3 månader på sommaren! :)

Vet att det inte är så stort.. Men eftersom jag löser sommarbete på annat sätt så kanske det räcker? vad tror ni? Ska vi glömma idéen totalt eller kan det bli en trivsam miljö för 2 hästar? Någon som har någon liknande gård?

Tacksam för svar, tanker och idéer! Vad är det för lagar på storlek på hage? Har hört att en hästhage måste vara minst 50m från huset, stämmer det?

Med vänliga hälsningar, Amanda
Finns ingen lag på storlek på hage. De ska kunna röra sig i alla gångarter. Kollar du t.ex. travstall är ju deras hagar mindre än en ridbana.
 
Jag är rätt kass på sånt här men räcker 3500 kvm till det du skrivit?
Huset och stallet tar ju upp en del först och främst, och sedan uppfart, ev. garage/carport (?) eller i annat fall uppställningsplats för bilar och ev. transport. Ni vill väl antagligen ha iallafall en liten trädgård, och någon form av uthus/skjul/redskapsbod behövs förmodligen. Dessutom någonstans att förvara hö och strö, sen kan det väl vara olika regler om hur långt från granne/tomgräns man får bygga eller anlägga hästhage osv.

Så jag skulle räkna på det väldigt noga, och väldigt kritiskt, för att inte dra igång ett stort projekt som sen visar sig omöjligt.

Som liten jämförelse kan jag säga att jag bor i ett hus med ganska precis hälften så mycket tomt. Visserligen uselt planerat, så en hel del försvinner i byggnader och uppfart, men den tomten känns lagom för 2-3 hundar. Det dubbla skulle aldrig räcka till för ett par hästar, känns det som.
 
Mammas och pappas mark var ca 9000 kvm och det var alldeles för litet eg
Nu hyrde vi mer mark men vi hade tre hästar som mest och det var tight ibland speciellt när de inte kunde ha samma hagar
 
Jag är rätt kass på sånt här men räcker 3500 kvm till det du skrivit?
Huset och stallet tar ju upp en del först och främst, och sedan uppfart, ev. garage/carport (?) eller i annat fall uppställningsplats för bilar och ev. transport. Ni vill väl antagligen ha iallafall en liten trädgård, och någon form av uthus/skjul/redskapsbod behövs förmodligen. Dessutom någonstans att förvara hö och strö, sen kan det väl vara olika regler om hur långt från granne/tomgräns man får bygga eller anlägga hästhage osv.

Så jag skulle räkna på det väldigt noga, och väldigt kritiskt, för att inte dra igång ett stort projekt som sen visar sig omöjligt.

Som liten jämförelse kan jag säga att jag bor i ett hus med ganska precis hälften så mycket tomt. Visserligen uselt planerat, så en hel del försvinner i byggnader och uppfart, men den tomten känns lagom för 2-3 hundar. Det dubbla skulle aldrig räcka till för ett par hästar, känns det som.
Det finns inga (generella) regler om hur långt ifrån en granne man får anlägga en beteshage.
Tvärtom är det så att du får naturligtvis ha en beteshage ända ut till där din tomtgräns slutar. Men inom tätbebyggt område, är risken uppenbar att grannen klagar, och att kommunen börjar tycka saker.

Men det finns regler om hur nära grannen, man får bygga byggnader.

Överhuvudtaget, så skiljer sig byggreglerna mycket åt, dels mellan kommun till kommun, men framförallt mellan planlagda områden och glesbygd.
Så det går inte att säga något bestämt om regelverket avseende TS fråga.
Däremot så bör TS fråga kommunens byggnadsnämnd om vilka byggregler som gäller i området, det kanske inte går att bygga som man önskar överhuvudtaget.

För övrigt så avråder jag från att försöka göra en hästgård av en så liten yta. Även om hårdgjorda rasthagar räcker till, så kanske man ska fundera över vad som händer i framtiden.
Vill man flera hästar (hemma), så måste man flytta, förändras livssituationen kanske man behöver flytta, om TS mamma flyttar/blir sjuk/avlider, så har man kanske inte längre förutsättningar att få sommarbete och tillgång till ridbana.
Och hur ser andrahandsmarknaden i området ut för "mikrohästgårdar", går sådana att sälja?
 
Det finns inga (generella) regler om hur långt ifrån en granne man får anlägga en beteshage.
Tvärtom är det så att du får naturligtvis ha en beteshage ända ut till där din tomtgräns slutar. Men inom tätbebyggt område, är risken uppenbar att grannen klagar, och att kommunen börjar tycka saker.

Inom detaljplan behöver man nog tillstånd, men utanför är det friare. Däremot hon vi köpte vårt hus/gård av skulle kolla en tomt, och då var det någon som upplyste henne om 50 m till hästhage regel, då fanns det åtminstone en regel som sa att man inte fick bygga hus inom 50 m från en hästhage, den tomten hon tittade på var omgiven av hästhage och fanns ingenstans att bygga huset utanför den angivelsen så det blev inget för henne.
Vet inte om det är olika på olika ställen, och om det gäller åt båda håll; alltså bygga hage inom 50 m från hus också. (vi har gjort det iaf, med tillstånd från grannen som bor där, han bjöd själv in oss att göra hagen närmre än vi gjorde från början.)
 
Finns ingen lag på storlek på hage. De ska kunna röra sig i alla gångarter. Kollar du t.ex. travstall är ju deras hagar mindre än en ridbana.

Men visst fanns det ett mått förut (om det inte finns kvar)? Jag vet att det var en visst längd och en viss bredd och att det skulle plusas på beroende på hur många hästar det var i hagen.
 
Jag som bor utanför Stockholm och rör mig runt med omnejd kan säga att trots att det är vanligt med små hagar här så är det verkligen inget jag skulle rekommendera. Det är skitigt, lerigt, tråkigt och att hela tomten skulle se ut så skulle inte vara något jag skulle vilja se utanför mitt fönster.

Visst går det att fixa hagarna så de ser ut som en ridbana med dränering och så men det är ju inte billigt och måste underhållas (mockas varje dag) och vara så fast att hästarna inte trampar upp det (raster under?).

Jag själv har ca 7 hektar mark till två hästar och tycker det är alldeles lagom. Har inte hunnit inhägna allt än men har väl ca 1 hektar inhägnad och det är på tok för lite tycker jag.
 
Inom detaljplan behöver man nog tillstånd, men utanför är det friare. Däremot hon vi köpte vårt hus/gård av skulle kolla en tomt, och då var det någon som upplyste henne om 50 m till hästhage regel, då fanns det åtminstone en regel som sa att man inte fick bygga hus inom 50 m från en hästhage, den tomten hon tittade på var omgiven av hästhage och fanns ingenstans att bygga huset utanför den angivelsen så det blev inget för henne.
Vet inte om det är olika på olika ställen, och om det gäller åt båda håll; alltså bygga hage inom 50 m från hus också. (vi har gjort det iaf, med tillstånd från grannen som bor där, han bjöd själv in oss att göra hagen närmre än vi gjorde från början.)
Ja, "någon" upplyste. Det är alltså ett myt. Och det går inte att generalisera utifrån det.

Och vare sig du eller jag vet om den tomten låg inom planlagt område eller ej. Inom planlagt område, kan kommunen t.ex. hävda att ingen som helst djurhållning får förekomma.

Det har funnits ett par rättsfall, där någon/några boende klagat på lukt och störning, och hävdat risk för allergiska besvär, i närheten av bondgårdar och hästgårdar. I ett par fall har de klagande fått rätt, i synnerhet i lägre instans, men efter överklagande så har de som bedrivit näringsverksamhet fått rätt.
Det senaste fallet jag läste om, så fick de klagande inget bifall i högsta instans, och det rättsfallet tror man inom branschen, ska ska fungera prejudicerande.

Men återigen: det är skillnad på planlagda områden och områden utom planlagt område.

Om vi som bedriver lantbruk, inte skulle få bedriva vår verksamhet intill grannen, skulle bli besvärligt, och också mycket konstigt.
 
Ja, "någon" upplyste. Det är alltså ett myt. Och det går inte att generalisera utifrån det.

Och vare sig du eller jag vet om den tomten låg inom planlagt område eller ej. Inom planlagt område, kan kommunen t.ex. hävda att ingen som helst djurhållning får förekomma.

Det har funnits ett par rättsfall, där någon/några boende klagat på lukt och störning, och hävdat risk för allergiska besvär, i närheten av bondgårdar och hästgårdar. I ett par fall har de klagande fått rätt, i synnerhet i lägre instans, men efter överklagande så har de som bedrivit näringsverksamhet fått rätt.
Det senaste fallet jag läste om, så fick de klagande inget bifall i högsta instans, och det rättsfallet tror man inom branschen, ska ska fungera prejudicerande.

Men återigen: det är skillnad på planlagda områden och områden utom planlagt område.

Om vi som bedriver lantbruk, inte skulle få bedriva vår verksamhet intill grannen, skulle bli besvärligt, och också mycket konstigt.

Fast hon kollade upp det då och det stämde. Ingen myt i detta fall! Men i detta fall handlade det ju om att bygga hus vid befintlig hage, det fick hon alltså inte. Inget snack om att hagen skulle bort. :) Kan ju varit den kommunen också, vad vet jag. I min kommun hittar jag bara att man behöver tillstånd inom detaljplanen men inte utanför. Nu har jag bara kollat upp att ha hästarna hemma på gården, inte bedriva något lantbruk. :)

Det verkar främst handla om bygglov och då ska det vara denna bit, säkert för att säkertställa att det inte blir framtida tjafs om hagarnas närhet.
 
Senast ändrad:
Förhoppning är väl att köpa till mer mark runt omkring med tiden.
Varför inte köpa till på en gång?
Det är underbart att faktiskt kunna erbjuda sina hästar gräshage året runt. Vi har en vinterhage på kanske 6000-8000 kvm (2 hästar) . Och jag hade inte velat ha mindre.
Nu vet jag inte vart du bor, men ska du grusar och dränera hage, så tror jag att du kan köpa 1 ha betesmark för samma pris.
 
Vi köpte en fastighet med ca 5000 kvm tomt och byggde en ligghall till hästarna.
Cirka 3000 kvm är vinterhage där vi även har en liten ridbana som hästarna har fri entré till.
En liten skogshage att ha i nödfall.

Vi arrenderar mark till sommarbete och försöker köpa loss närgränsande mark men markägarna är lite svårflörtade.
Men någon gång så... :)

Och ja det blir lerigt på vissa ställen under de regniga perioderna, vi har planer på att anlägga grusade områden och stigar.

Och hästarna har som sagt en dränerad ridbana att vara på, och området utanför ligghallen är också dränerad och grusad.

Vi trivs att bo här. Att ha hästarna på hemmaplan är så himla skönt, här kan jag iallafall göra som jag vill, förbättra allt som behöver förbättras.
Alternativet skulle ha varit att innackordera dem och då hade de troligen ändå fått gå i lerig liten hage för de flesta häromkring har inte så mycket större hagar än vad jag har. Men hemma kan jag välja att förbättra hagen genom dränering och grusning.


Nej, det är inte helt optimalt såsom vi har det. Självklart vill jag ha större yta till hästarna !
Skulle jag säga något annat skulle jag ljuga. Men det fungerar för oss, fastigheten har andra egenskaper jag värderar högre än att det ingick mycket mark när vi köpte det.
Jag fortsätter ringa markägarna med jämna mellanrum, kanske kommer någon att vilja sälja till oss i framtiden :)
 
Inte en chans säger jag.
Min mor har 9000 kvm gräsmatta. Där finns hus, garage, jordkällare och en pytteliten stuga. Inte en chans att det är tillräckligt kvar för att göra hagar där.
 
Men visst fanns det ett mått förut (om det inte finns kvar)? Jag vet att det var en visst längd och en viss bredd och att det skulle plusas på beroende på hur många hästar det var i hagen.
Inte enligt jordbruksverkets föreskrifter. Där står inga mått.
 
Japp, det är väldigt litet. Om det funkar eller ej beror tex på hur tomten är utformad (kvadratisk/långsmal?) och hur det ligger (andra hus nära? Tänker på gödselhantering..).

Men om ni inte behöver ha stor trädgård kaaan det ändå funka för två hästar. Jag hade absolut valt att göra en lösdrift i så fall, så att hästarna har möjlighet att röra sig dygnet runt när hagen ändå är så liten. Och för att förstora hagen planerat den á la paddock paradise, med gångar/omvägar mellan vatten, mat och ligghall, så att de får mesta möjliga rörelse på den lilla ytan.

I en liten ladugårdslänga får du plats med garage, förråd/uthus, stallförvaring/uppställning och ligghall. Bygger du inte ett stall med boxar blir det heller inte så "hästigt", dvs gården kan lätt säljas som hus med stor tomt, om det är aktuellt i framtiden.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 349
Hästmänniskan hej Jag är helt ny här och har nästan 0 erfarenhet av hästar, har egentligen inte vart intresserad alls, nu ska vi bygga hus en bit...
2
Svar
35
· Visningar
3 355
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej jag hoppas att jag postat denna tråden i rätt forum. Vi har 1 1/2 ha mark som är väldigt blöt. Det rinner en bäck igenom och vi...
Svar
7
· Visningar
996
Senast: Soraya12
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 693
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp