Räcker marken till hagar?

Det beror ju på vad man har för hästar med. Och vilken möjlighet man har att själv sköta den. Jag har 5 ha på två hästar. Två hästar som inte ska beta så förtvivlat.

Större delen är utlånad och brukas. Jag har ungefär 2 ha hagmark och betes måste slås varje år då det blir övervuxet och vildvuxet.

Inte ens när jag hade fyra som betade fritt så hade jag kunnat "göra av" med 5 ha utan att behöva sköta den med att slå etc.

Det jag saknar är en annan layout på marken så att jag kunde nå de olika delarna från olika "håll" och inte som nu när "vägen ut" blir söndertrampad oavsett hage. skulle vilja de låg i solfjäder från stallplanen hellre än "på led efter varandra". Sånt är också värt fundera på.
 
Kan ju vara värt att inflika, vi fick slå 1 ha då hästarna inte hann med att äta i takt med att det växte. Så fick de gå på återväxten sedan. Hade gärna haft större, för det blir upptrampat på sina ställen och ja, större känns ju alltid bättre. Men känner inte att jag behöver mer, tvärtom kan jag nog stoppa in någon mer häst i hagen.
 
Ingen chans säger jag.

Håller helt med, så mycket som ska in på 0,35 ha mark? Nej, det kommer inte bli bra.

Här där jag bor är det ca 2 ha mark, finns utöver huset då ett litet stall/verkstad och en åkerplätt i anslutning som är kanske 0,6 ha och alltså funkar som höst/vinterhage och nedanför huset finns en ännu mindre plätt som jag skulle uppskatta till kring 0,3 ha och ptja, som rasthage/ridbana skulle den väl funka, men att klämma in hus nån form av trädgård, stall, hage där på den ytan? :nailbiting:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 348
Hästmänniskan hej Jag är helt ny här och har nästan 0 erfarenhet av hästar, har egentligen inte vart intresserad alls, nu ska vi bygga hus en bit...
2
Svar
35
· Visningar
3 355
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej jag hoppas att jag postat denna tråden i rätt forum. Vi har 1 1/2 ha mark som är väldigt blöt. Det rinner en bäck igenom och vi...
Svar
7
· Visningar
996
Senast: Soraya12
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 692
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp