Räcker marken till hagar?

Min spontana tanke är om TS verkligen förstår hur litet 3500 kvadrat är.
Det kanske på ritningar ser ut att gå osv, men verkligen åk ut och titta på bebygda tomter och se hur mycket yta som går åt bara att parkera två bilar och kunna vända dom inne på tomten.

Har man dessutom ett lite stall så behöver man komma in med kärra och lasta av hö/silage halm/strö foder o.dyl och någonstans att förvara detta med.

Jag tror ärligt inte det skulle bli så väldigt idylliskt att klämma in allt på den ytan. Men det är jag det. :-)
 
Huset jag äger men inte bor på har 6000 kvm tomt. Förutom huset finns ett uthus samt ett större garage (som kommer bli stall). Att ens då plats med en ridbana på tomten är typ mission impossible. Det skulle gå - men se för jävligt ut.

Så att ha två hästar och en vettig hage där - nej. Än mindre på halva ytan. (Nu finns det mark på grannfastigheten så det löser sig ändå).
 
Vår gård är på 1.5 ha. Inga problem att ha hästar på. Vi har flera stycken. Hyr dock sommarbete på andra ställen.
 
Du har fel själv. Det står inte med mått i jordbruksverkets föreskrifter. Där står bara att hästarna ska kunna röra sig naturligt i alla gångarter. Sen att Länsstyrelsen utgår ifrån de där måtten är en sak, men det står inte i lagen. Så nej... i lagen står inga mått.

De har överklagat en hästägares hagar till tingsrätten och det är i Västra Götaland o hästägaren förlorade i tingsrätten mot inspektörerna. De ville ha ett fall att luta sig i mot när de anseratt man inte uppfuller kraven de har satt på hagar. De mäter med måttband. Så här får man bannor om man har mindre hagar än dessa mått. O överklaga visade sig inte var någon ide i detta fall med hag mått här i detta län.
Mvh
Pudlan
 
Vår gård är på 1.5 ha. Inga problem att ha hästar på. Vi har flera stycken. Hyr dock sommarbete på andra ställen.
Vi har också den arealen (2ha) och det fungerar bra med våra två hästar och tre bra gräshagar. Lånar sommarhage som angränsar.

Men- mindre än hälften, 3500kvm, skulle ju vara pyttelitet.
Skulle jag tycka iaf :)

(På vår gård gård stod för många år sen fyra hästar, vilket gav ett väldigt slitage på marken.
Tre hästar på vår mark är en smärtgräns. )
 
Tack för alla svar! :)

Jag har nu löst mera mark 2 olika hagar, ena på 0,5 hektar och den andra på ca 2,5 hektar. Därav den stora blir en sommarhage isåfall!
Sen på tomten vid stallet kommer jag förmodligen göra en så stor och fin grusad hage som går, med fodringsplats med fri tillgång till hö/hösilage. Jag tror fortfarande att det borde går att lösa på ett snyggt sätt :)
 
FEL det finns krav på hagstorlek.! Här är vad som står på sidan hos Länsstyrelsen i Västra Götaland.
http://www.lansstyrelsen.se/VastraG...-dina-djur/Pages/sma-rasthagar-till-hast.aspx
Hur stor ska hagarna minst vara?
Jordbruksverket menar att en sträcka på 30 m troligen är tillräcklig för att en häst av halvblodstyp ska kunna galoppera. För att vända skulle kortsidan behöva vara 10 m för en ensam häst.

Jordbruksverkets bedömning är att det är rimligt att öka bredden med 50 % när två hästar ska vistas i rasthagen. För varje ytterligare häst kan en ökning om 25 % av bredden användas som riktlinje.

Detta innebär att en vuxen halvblodshäst behöver 30 x 10 m, två hästar 30 x 15 m och tre hästar 30 x 17,5 m och fyra hästar 30 x 20 m. För fler än fyra hästar bedömer Jordbruksverket att även rasthagens längd behöver ökas.

Det här är dock lägsta nivå.

Med vänlig hälsning
Pudlan

Det som finns är ett yttrande från Jordbruksverket med ovanstående text. De flesta Länsstyrelser gör bedömningen enligt denna text. Det finns domar i förvaltningsrätter där Länsstyrelser fått rätt när de hävdat ovanstående. Förvaltningsrättens domar brukar dock inte vara prejudicerande, så varje ärende får bedömas för sig. Lagtexten är något luddig gällande att hästar ska få tillfälle att röra sig i naturliga gångarter dagligen, och det finns heller ingen minimitid angiven för detta.

Föreskriften gällande häst är under ombearbetning hos Jordbruksverket. En ny djurskyddslag är utlovad i höst. Kanske kan man få mer vägledning av dessa lagtexter framöver.
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar! :)

Jag har nu löst mera mark 2 olika hagar, ena på 0,5 hektar och den andra på ca 2,5 hektar. Därav den stora blir en sommarhage isåfall!
Sen på tomten vid stallet kommer jag förmodligen göra en så stor och fin grusad hage som går, med fodringsplats med fri tillgång till hö/hösilage. Jag tror fortfarande att det borde går att lösa på ett snyggt sätt :)
Med 3 ha extra fungerar det säkert, om du får arrendera på hyfsat många år. Är det bara utlåning på år från år så hade jag varit tveksam, betet kanske inte finns nästa säsong i så fall.

Däremot kommer du aldrig kunna göra en stor grusad hage på din mark, det finns liksom inte rum för en stor hage ens även om du använder varenda kvadratmeter. En ordinär ridbana tar drygt 800 kvm i anspråk. Du kan möjligen få till ca det trippla om du ska få in stall, hus, plats för bil och vissa ekonomiytor, vilket är en i mina ögon liten hage. En liten fin grusad hage kan du säkert fixa.
 
Vår tomt är dryga 5000 kvm. Vi har huset, dubbelgarage, stor infart o en del som går bort för att det är skogsparti mellan garage/hus o strandlinje. Kvar har vi kanske 2000 kvm. Jag har hägnat in o haft hästarna (2 st) där på sommaren ett par ggr bara på kul, men jag kan inte tänka mig att det skulle gå att ha dom där året runt. Det skulle bli alldeles för tråkigt, upptrampat o skitigt.

Såg att du tror att du har möjlighet att ev. köpa mark - bra för då kan du ha dom hos dig växelvis, o låta hagen vid huset vila/återhämta sig. :)
 
Det som finns är ett yttrande från Jordbruksverket med ovanstående text. De flesta Länsstyrelser gör bedömningen enligt denna text. Det finns domar i förvaltningsrätter där Länsstyrelser fått rätt när de hävdat ovanstående. Förvaltningsrättens domar brukar dock inte vara prejudicerande, så varje ärende får bedömas för sig. Lagtexten är något luddig gällande att hästar ska få tillfälle att röra sig i naturliga gångarter dagligen, och det finns heller ingen minimitid angiven för detta.

Föreskriften gällande häst är under ombearbetning hos Jordbruksverket. En ny djurskyddslag är utlovad i höst. Kanske kan man få mer vägledning av dessa lagtexter framöver.

En klar text hade varit bra från Jordbruksverket.
Mvh
Pudlan
 
Vi har ca 4ha inkl marken som byggnaderna står på etc. Har ca 2.5ha permanent inhägnad hage, samma sommar och vinter men använder bara en liten del under sommaren, byter varje år.

Det fungerar fint och marken håller utan problem, så din nya lösning tror jag mer på :)

Har fyra ponnyer (2 B 2 D), två skodda.
 
Hej!
Jag och min sambo har fått möjlighet att bygga på en helt idyllisk mark som min mor i dagsläget äger. Den är ca 3500 kvm, på den marken skulle vi vilja bygga ett mindre bostadshus och ett stall på ca 65kvm med plats för 2 hästar. Min d-ponny och exempelvis en shettis som sällskap.

Nu till min fråga, tror ni det är möjligt att ha en liten hästgård på den ytan? Då tänker jag en grusade rasthage på ca 400 kvm och resterande gräshage (vår/höst hage) på ca 2000 kvm? Då räknar jag inte med sommarbete alls såklart, det har jag möjlighet att ha hos min mor knappt 1 km bort där de finns mer än tillräckligt med bete för iallafall 3 månader på sommaren! :)

Vet att det inte är så stort.. Men eftersom jag löser sommarbete på annat sätt så kanske det räcker? vad tror ni? Ska vi glömma idéen totalt eller kan det bli en trivsam miljö för 2 hästar? Någon som har någon liknande gård?

Tacksam för svar, tanker och idéer! Vad är det för lagar på storlek på hage? Har hört att en hästhage måste vara minst 50m från huset, stämmer det?

Med vänliga hälsningar, Amanda
Marken kommer inte att hålla. Visst går det, allt går, men jag tror inte att det kommer att bli roligt i längden att ha hästarna på grushagar hela vintern. Sen ändå inte ha dom hemma på sommaren. Har sett många gårdar på ngn hektar och även där blir det problem att få det att gå ihop. Det kostar mer än det smakar oftast. Ffa om man då plötsligt har 2 hästar som halva året ska hyras in nånstans med bättre hagar.

Köp det inte av den anledningen. Men vill ni ändå ha det så gör det ju ingenting att ha hästarna hemma när man har lust förstås. Men jag tror inte att det är en hållbar lösning i längden med så lite mark. Vet ett jättefint stall med liknande förutsättningar där jag bodde som liten, dom gav också upp efter ett tag.
 
KL,
Hoppas det är OK om jag gör ett tillägg här i tråden TS; annars säg till så gör jag en egen.

Sambon har börjat diskutera möjligheterna till en hästgård framöver, han är trött på mitt hattande hit och dit mellan alla stall och hästar. Vi diskuterade det här med betesarealer senast igår kväll och min fråga är egentligen vad som är lämpligt om man vill ha en småskalig uppfödning med lösdriftshållning? Tanken är att ha 2-3 avelsston och 1-2 föl per år, sammanlagt hoppas jag kunna hålla nere det permanenta hästantalet hemma till 5 hästar cirka. Egen produktion av grovfoder skall inte ingå i markarealen utan allt ska gå till bete och hagar, eventuellt någon liten paddock men inget ridhus eller så.

För att svara på TS ursprungsfråga så hade jag inte nöjt mig med den lilla arealen för att hålla hästar på, vår tomt med enbart hus och garage är större än så, för mig hade det varit otänkbart att klämma in hästarna här. Om möjligheten finns att hyra till bete så borde det däremot funka.
 
KL,
Hoppas det är OK om jag gör ett tillägg här i tråden TS; annars säg till så gör jag en egen.

Sambon har börjat diskutera möjligheterna till en hästgård framöver, han är trött på mitt hattande hit och dit mellan alla stall och hästar. Vi diskuterade det här med betesarealer senast igår kväll och min fråga är egentligen vad som är lämpligt om man vill ha en småskalig uppfödning med lösdriftshållning? Tanken är att ha 2-3 avelsston och 1-2 föl per år, sammanlagt hoppas jag kunna hålla nere det permanenta hästantalet hemma till 5 hästar cirka. Egen produktion av grovfoder skall inte ingå i markarealen utan allt ska gå till bete och hagar, eventuellt någon liten paddock men inget ridhus eller så.

För att svara på TS ursprungsfråga så hade jag inte nöjt mig med den lilla arealen för att hålla hästar på, vår tomt med enbart hus och garage är större än så, för mig hade det varit otänkbart att klämma in hästarna här. Om möjligheten finns att hyra till bete så borde det däremot funka.
Vilken bra sambo som kommer med så kloka idéer:p

Jag har faktiskt just precis 5 hästar. De går på lösdrift och marken är av slaget platt åker (typiskt Uppsala). Vinterhagen är drygt 2 ha och sommarhagen är ytterligare ca 11 ha. Vinterhagen tycker jag är ganska lagom, marken håller hyfsat trots att det bara är insådd åkermark. Sommarhagen är alldeles för stor, vi måste putsa av marken varje år eftersom det knappt syns att här går hästar. Jag skulle nog kunna ha nöjt mig med ca 4 hektar sommarhage och ändå haft bete hela sommaren (mina betar ca maj till oktober) Men då är det ju såklart mark som ger mkt gräs.
 
Vilken bra sambo som kommer med så kloka idéer:p

Jag har faktiskt just precis 5 hästar. De går på lösdrift och marken är av slaget platt åker (typiskt Uppsala). Vinterhagen är drygt 2 ha och sommarhagen är ytterligare ca 11 ha. Vinterhagen tycker jag är ganska lagom, marken håller hyfsat trots att det bara är insådd åkermark. Sommarhagen är alldeles för stor, vi måste putsa av marken varje år eftersom det knappt syns att här går hästar. Jag skulle nog kunna ha nöjt mig med ca 4 hektar sommarhage och ändå haft bete hela sommaren (mina betar ca maj till oktober) Men då är det ju såklart mark som ger mkt gräs.
Han har av nöd blivit tvungen att inse att egen gård är mer praktiskt om han över huvud taget vill se röken av mig om dagarna, så det är enbart av egoistiska skäl detta har kommit på tal. :D 10 hektar tänker jag är "minimum" i min värld när det är dags att köpa, men så är jag rätt bortskämd med yta också. Som du skriver så ska ju marken nyttjas tillfredsställande också. Tack för info!
 
@Fritidsryttare Här har gått 6 hästar i sommar och kommer vara 5 under vintern, jag har 5 hektar. Det funkar bra, vinterhagen är på ca 2, sommarhagen alltihop. Med sysselsättning i form av träd och buskage samt grusat vid grind och höbal. 10 vore hemskt lyxigt! :D
 
@Fritidsryttare Här har gått 6 hästar i sommar och kommer vara 5 under vintern, jag har 5 hektar. Det funkar bra, vinterhagen är på ca 2, sommarhagen alltihop. Med sysselsättning i form av träd och buskage samt grusat vid grind och höbal. 10 vore hemskt lyxigt! :D
Oj då, jag kanske ställer alldeles för höga krav som vill ha så mycket mark till bara bete? :angel: Jag får erkänna att jag nog vant mig vid oändlig tillgång till hagar i princip, stallet där hästarna går nu disponerar 21 hektar betesmark, blandat vall och naturbeten och sen har vi lite "vanliga" hagar också. :p
 

Liknande trådar

Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 348
Hästmänniskan hej Jag är helt ny här och har nästan 0 erfarenhet av hästar, har egentligen inte vart intresserad alls, nu ska vi bygga hus en bit...
2
Svar
35
· Visningar
3 355
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej jag hoppas att jag postat denna tråden i rätt forum. Vi har 1 1/2 ha mark som är väldigt blöt. Det rinner en bäck igenom och vi...
Svar
7
· Visningar
996
Senast: Soraya12
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 692
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp