Bukefalos 28 år!

Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Humelibumlan

Trådstartare
Hej, har nog aldrig varit på distansforumet förut och hoppas ni kan besvara min fråga?

Den är lika enkel som rubriken, vad söker ni distansryttare hos en bra häst? :)
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

En egenskap som jag uppskattat hos min numera pensionerade 20-åring är viljan.
När sadeln o matte kommer på så ska vi ut på en slinga till. Även vid prisutdelning så har han siktet inställt på att ta en slinga till.
Sen kunde han ha tagit det lite mer piano men det har fungerat ändå.
// Linda
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

En häst med en tydlig "on/off" knapp. När man sitter på ska det jobbas, och direkt när man hoppar av i grinden så ska hästen "dö" lite. Till det vill jag att hästen har egen motor, lätt kan hanteras av främmande människor. Det är ett stort plus om hästen går ner i puls snabbt.

Den ska ha en bra exteriör, och bra fötter. Rörelserna ska vara vägvinnande och får inte ta för mkt energi.

Jag vill även att hästen ska vara glad, jag vill mötas av spetsade öron och ögon som frågar "vad ska vi göra idag?".
Jag ser gärna att hästen är väldigt lydig, men samtidigt är lite jävlig. Den ska dock veta när det passar sig att busa lite och när det är jätte viktigt att lyda.
Detta endast för att jag lätt blir uttråkad annars.
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Något jag älskar med min 4-åring är att hon liksom svävar fram. Hon blir aldrig tung i gångarterna och det känns som om allt går med en så enorm lätthet. I övrigt så har ovanstående sammanfattat min bild ganska bra.

Ja i och för sig, envisheten älskar jag hos gamlingen med. Hon gör allt och verkar aldrig få slut på ord. Jag tror att även nya damen har det då hon känns som en riktig tävlingsmaskin som bara går och går och går, i alla fall gällande det mesta andra då hon är under inridning nu idag.
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

lättare typ av häst. Alltså ingen nordis eller liknande.
Den ska ha arbetsvilja utöver det vanliga. Pigg och framåt utan att hetsa upp sig i onödan. Inte för het/pullmaskin eller tittig, Då stiger pulsen och det vill man inte

Min gammeltant är utmärkt. Hon lägger i autopiloten och sedan stuffar hon bara på. Hon är som en klocka, bara går och går och går.

Vid vetgaten tar hon ett djupt andetag och liksom pustar ut ordentligt, sedan är hon på vilopuls.:D

Om du jämför med hur man träningskör en travare i skogen. Det är det jag menar med autopilot. Hästen skall kunna hålla en rytm/takt och dricka kaffe samtidigt ungefär. Svårt att förklara.:D
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

lättare typ av häst. Alltså ingen nordis eller liknande.
Den ska ha arbetsvilja utöver det vanliga. Pigg och framåt utan att hetsa upp sig i onödan. Inte för het/pullmaskin eller tittig, Då stiger pulsen och det vill man inte

Min gammeltant är utmärkt. Hon lägger i autopiloten och sedan stuffar hon bara på. Hon är som en klocka, bara går och går och går.

Vid vetgaten tar hon ett djupt andetag och liksom pustar ut ordentligt, sedan är hon på vilopuls.:D

Om du jämför med hur man träningskör en travare i skogen. Det är det jag menar med autopilot. Hästen skall kunna hålla en rytm/takt och dricka kaffe samtidigt ungefär. Svårt att förklara.:D

Låter ju toppen, det ska jag nog inför med "våra" travare, sätta på autopiloten, sätta fast tömmarna ta fram en bra bok och slå upp en kopp kaffe :D
Skämt å sido, jag förstår vad du menar :)

Är en lågpulsare bra alltså? Betyder alltså en häst som sällan går högt i puls och snabbt går ner efter ansträngning?

*kl*

Om jag räknar upp lite egenskaper, har ni lust att och ge en synpunkt om ni skulle tycka den hästen var intressant inom distans?

* Lågpulsare

* Trafiksäker och då menar vi lastbilar, traktorer och snabbkörande bilar.

* Går fram som en älg, finns ingen terräng hästen inte tar sig fram igenom, på under och över. Broar, berg, vatten, diken etc.

*Orädd och tuff.

* Träningsnarkoman, älskar att träna och kan trava mil utan att bli ansträngd.

* Går hellre en runda till än hem till stallet om hästen själv får välja.
Och ju längre turen är destå bättre.

* Ju hårdare träning ju gladare häst.

* Hållbar och inte skadedrabbad.

* Pigg, framåt och positiv vid ridning.

* Lätt- lastad, duschad och skodd.

* Väluppfostrad och resvan.

* Som älgen beskriver, sätt på autopiloten och trava ett par mil, ta gärna en kopp kaffe under tiden ;)
Innan galopp häll ut kaffet, galoppen är något skumpig ;)

Skulle ni tycka den hästen var intressant testa som distanshäst?
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Låter som om du beskriver min travardam;)

Låter som en väldigt trevlig och bra pålle det där!
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Jag skulle värdera galopp högre än trav faktiskt. Är detta en häst du äger och vill prova på distansbanan?
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Galopp eller trav spelar kvitta. Det viktigaste är att det för hästen är den mest ekonomiska.
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Jag skrev att jag värderar en bra galopp högre. Ofta vinner man mer mark på galoppen och jag har hört (och fått för mig) att den sliter mindre. Sen är jag galoppfreak, älskar att galoppera långa sträckor.
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Jag skulle värdera galopp högre än trav faktiskt. Är detta en häst du äger och vill prova på distansbanan?

Ja det är min häst, vet inte riktigt vad jag ska göra med henne, så jag tänkte jag ställer en fråga här och verkar det som distansryttarna tycker att det låter som en intressant häst, kanske man kan börja leta lite i de kretsarna när det är dax om någon skulle tänkas vilja låna henne till distans..
Jag kan ju inget om distans själv och även om jag vet att hon gillar träning och aktivitet och långa ritter, så betyder ju det förmodligen inte att hon skulle passa till distans :)

Hon kan galoppera oxå, men man bör nog inte dricka kaffe under tiden ;)

Sen förväntar jag mig ju inte att hon går från tävlingstravare till fölmärr till fullfjädrar distanshäst i ett naffs, jag var mest nyfiken på om hennes positiva egenskaper var något som skulle kunna tänkas vara intressant för distans.
För att hon ska gå o skrota i hagen ett par år känns inte som något hon skulle trivas med :(
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Jag skrev att jag värderar en bra galopp högre. Ofta vinner man mer mark på galoppen och jag har hört (och fått för mig) att den sliter mindre. Sen är jag galoppfreak, älskar att galoppera långa sträckor.

Hon kan "tölta" oxå, är det bra? ;):p
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Så länge du inte siktar på eliten kan du i stort sett få nästan vilken häst som helst upp till 50-80 km med rätt träning
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Så måste man ha en arab eller halvarab säger jag med tre varmblodstravare:-)
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Och om man satsar på elit då? :)

Jag tror säkert man kan ta sig till 16 mil med många raser, det är ju flera som har bevisat det redan. Jag vet bland annat om en connemara (?), travare, halvblod och en fjording som går/gått 16 mil.

Men med dagens alltmer stigande hastigheter behöver du nog en arab eller en arabkorsning om du vill hävda dig på 16-milen också. En lättare ädlare modell av häst som är framavlad för att springa långt och länge och håller för det.

Din andra fråga - en bra galopp är taktfast, vägvinnande och med inte för stora kropps/benrörelser som stjäl energi.
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

En sak du kanske behöver träna extra med en travare är att springa upp i trav för veterinärerna. Vissa travare har svårt att trava taktfast då.
// Linda
 

Liknande trådar

Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
172
Senast: manda
·
Hundträning Hej Har lånat en gammal gatuhund någon gång i månaden i ett par år! Vi har super bra kontakt hon verkligen tyr sig till mig och lyssnar...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Bulldoozer
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 442
Senast: zarmino
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp