Bukefalos 28 år!

Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Klart att jag gjorde. Men jag vet inte vem den människan är, och jag litar betydligt mer på CK i den frågan faktiskt, framförallt när jag själv har upplevt samma sak.
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Vi har nog olika syn på vad "rasbundet" betyder.
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Fast hur menar du nu? Att man inte ska gå till veterinär om hästen är ofräsch för sin uppgift för att det tar extra tid eller? Jag är ganska trött så jag är faktiskt inte riktigt med. När jag hade hästen skulle hon funka för trav, då går jag givetvis till veterinären om nåt inte stämmer för den uppgiften, det hoppas jag distansryttare gör också? Och hur ska veterinären kunna se om hästen är halt eller inte om man inte springer upp med den efter böjprov? Eller hur menar du? Hon visade ju heller aldrig något på böjprov, men jag tror ägaren till henne nu har hittat felet, och som jag förstått det så satt det inte i benen även om jag inte har hela historien.

Och vad exakt är det som är rasbundet då? För jag har i alla fall sprungit med en hel del - kanske ett hundratal - hästar hos veterinärerna, det har aldrig varit problem med det, hur illa de än travat i vanligt träningstempo på banan - jag har också sprungit en hel del med araber på tävlingar när jag jobbade hos distansryttaren och med galopphästar som också gör en hel del veterinärkollar direkt och har aldrig märkt någon nämnvärd skillnad i de tempona som ni hävdar mellan de olika hästraserna, naturligtvis har de lite olika gång men det kan ju skilja sig otroligt mellan häst och häst av samma ras också...
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Jag menar precis det jag har skrivit. Måste man springa upp fler än 1 gång så tar det onödig tid. Att inte gå till veterinären är inget alternativ, det måste man göra, det borde du veta om du har varit med så mkt som du säger.

En hälta som en distanshäst "åker ut" för är inte samma typ av hälta som man ser på en hältutredning. Många ryttare känner inte att deras hästar är halta ens. Det är generellt bara rörelsestörningar som man åker ut för, oftast handlar det om att hästen är lite muskeltrött bara. Men, en travare som inte travar helt rent normalt blir ju detta jätte svårt att bedömma på!

Man gör inga böjprov på besiktningarna på en distanstävling.

Det är med andra ord en rejäl skillnad på en besiktning på en distanstävling och en hältutredning/besiktning på klinik. Man kan inte på något sätt jämföra de 2.
Hältutredningar har givetvis inte travare några problem med, för där kollar de inte de små sakerna som man blir utesluten av på en distanstävling. På en hältutredning så böjer man, bedövar och får generellt större reaktioner och behöver inte bry sig så mkt om hästen inte håller takten för det går att se igenom det med de andra hjälpmedlen man har.
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Men varför jämför du då? Jag har aldrig sagt hur den här hästen fungerat på distanstävlingar eftersom jag hade henne under slutet av travkarriären - däremot berättade jag att vi ofta sprang upp för veterinären på grund av hennes rörelsemönster för att försöka behandla ett eventuellt fel - det hade inget med distans att göra (och distans verkar hon ju fungera bra inom). Vi hittade aldrig något eftersom hästen alltid var ren då.

Jag vet hur en distanstävling fungerar, har varit med på landslagsnivå som hink-kalle, så det var knappast någon nyhet (och jag antar att det inte ändrats sååå mycket på tio år), jag vet också att de allra flesta veterinärer ser skillnad på hästens normala rörelsemönster och en hälta, tack och lov, OAVSETT hästras.

Vet inte om det är så nu, men vi sprang dock alltid upp för veterinären även dagen innan (innan start) och det fanns en arab i stallet vars gång var lite "stuttig", kantig och allmänt konstig, det var aldrig några problem för honom och han blev aldrig utesluten på grund av sin stela gång, trots att han tävlade 16-mil.
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Just i defilering så är ju de flesta hästarna uppkäkade och då kan det absolut vara svårt att trava i långsamt tempo.

Men visst finns det travare som är kantiga i lågt tempo o bättre vid ökning, men frågan är ju om det är rasbundet eller bara beror på att man inte alltid tränar dem i så långsamma farter?

Olika från tränare till tränare naturligtvis.
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Jag tror garanterat att det kan vara muskulärt varför jag även skrev att OM hästen har skum trav eller inte vill trava upp alls för den delen kan det vara värt att träna på. Det vet ju ägaren/tränaren bäst själv. Den här diskussionen börjar urarta en aning.
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

*halv kl


Hästen Cambrie talar om råkar vara mitt sto. Att hon är totalt bortkastad som travhäst vet jag redan. Jag köpte henne inte förrän efter att hon ridits in och lämnat travet för gott (vilket vad jag förstått var i 2007. Jag köpte henne i jan. 2008), och har därmed inte sett henne under den tid som det talas om.
När jag köpte henne var hon hyfsat muskelfattig, och även om hon inte kändes oren, så var hon ingen fantastisk syn i kortare arbetstrav, direkt. När musklerna kom, kom också orken och takten. Ingen veterinär som har sett henne under "min tid" har haft minsta anmärkning på hennes gång - tvärtom.

När jag hade henne (hästen är utlånad på foder), behandlades hon även hyfsat regelbundet av ET (ryggen). Hon har inte svårt för att få spänningar i muskler osv vid fukt + kyla, och är allmänt känslig för tryck/kläm etc över just ryggen. När vi var inne på klinik i nov. 2010 (pga vad som visade sig vara en böld), hade hon inga problem med kroppen utöver den ömma hoven, som vi åkte in för. När hon fick smärtstillande (för att se hennes gång utan vad som var kraftig hälta), var veterinären mycket nöjd med häst och jogg + lite raskare trav vid hand.

Däremot har jag aldrig fått henne fin i tömkörning. Om det beror på hästen, min låga erfarenhet av arbete på töm, att hon spänner sig (vilket hon de gånger jag eller annan provat tömarbete) eller andra faktorer, det kan jag inte svara på. De gånger jag lagt ett bett i munnen på henne, har vi fått liknande "resultat" som vid töm.

Observera att detta inte är en anmärkning på hästens travträning eller liknande. Det är helt enkelt mina erfarenheter av en häst som kom upp i diskussionen. (Har även pratat här på buke och bollat lite fram och tillbaka med Cambrie tidigare.)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Nä, troligen var det något som var bökigt innan hon ens kom till mig, för som sagt, sämre häst att trava illa har jag aldrig varit med om ;) och hon var mest vid veterinären under den tiden jag hade henne, dock var det aldrig problem att springa med henne vid hand och trots att vi gjorde körprov och allt sånt så hittade vi aldrig något fel.. Och när vi inte hittade något fel, för i ridningen var det inget problem även om hon kanske bara reds fem gånger hos mig, så fick hon bli ridhäst. Jag vill ju ändå tro att ni har gjort något som är jätterätt nu för som sagt, då travade hon ruskigt illa, kanske har det räckt med att bygga upp musklerna för ridning på henne? Hur som helst är det roligt att veta lite var hon är, och att hon fungerar, för mysigare häst får man leta efter :) (Jag ville inte sätta ut namnet vilken häst det var innan du i så fall gett dig in i diskussionen).

Men jag tror, fast det är helt off topic för den här diskussionen (som kanske blivit off topic hela den) att hon blev sönderkörd innan hon kom till mig i psyket.
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Min tankegång är nog också att något gick sönder i psyket på henne tidigare, då hon som sagt fortfarande inte trivs vid töm.
Jag hoppas ju förstås att jag lyckades med något väldigt bra (:D). Mycket hårt jobb var det dock, innan hon fick musklerna. Kanske var det både muskler och vilja som behövdes i henne? (Vad jag förstått var hon ju dessutom ovillig att arbeta hos dig, men arbetsgladare häst - utanför ridbanan - har jag nog aldrig mött.)

Nåväl, nu tror jag att diskussionen blivit väldigt OT :D
Kontentan av alltihop kanske är, att dålig trav kan bero på flera faktorer, och säkerligen ofta fler faktorer än ras (i kombination) ?
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Någon som vet vilket som är det närmaste distans gruppen om man bor i Eskilstuna? :)
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Någon som vet vilket som är det närmaste distans gruppen om man bor i Eskilstuna? :)

Jag vet inte riktigt, men jag är nyfiken på svaret, då jag och min lilla distanshäst lämnar Hallands djupa skogar för Eskilstuna nu efter nyår. Finns det några andra distansryttare i krokarna? :)
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Jag vet inte riktigt, men jag är nyfiken på svaret, då jag och min lilla distanshäst lämnar Hallands djupa skogar för Eskilstuna nu efter nyår. Finns det några andra distansryttare i krokarna? :)

Jag bor i Eskilstuna och skulle jätte gärna vilja prova på distans men känns lite dystert att dra ut på en långfärd själv. någon sa till mig att Mälardalens distans förening är närmast eskilstuna, skulle ocså finnas en i Flen. men den i Flen tror jag är ganska liten. :)
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Björkviks ryttarförening, kanske? Finns i Katrineholm/Flen-trakten. De ordnar både träningsritter och distansläger.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
231
Senast: manda
·
Hundträning Hej Har lånat en gammal gatuhund någon gång i månaden i ett par år! Vi har super bra kontakt hon verkligen tyr sig till mig och lyssnar...
Svar
10
· Visningar
1 006
Senast: Bulldoozer
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 483
Senast: zarmino
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 668

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp