Bukefalos 28 år!

Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Tillägg till mitt förra inlägg:

Ett bra och smidigt sätt att träna på att springa upp vid hand, är att sätta i rutin att göra det efter uteritter. Springa tvärs över stallplanen eller så. Det spelar ju egentligen ingen större roll var man gör det (bara det är någorlunda jämt), det är vanan och rutinen att trava en bit vid hand efter avsittning som är viktig.
Jag använde också ett röstkommando för trav när vi travade vid hand. Ett annat kommando än det som gäller under ryttare, som enbart användes vid detta moment.

Sedan har jag svårt att förstå hur man inte kan få hästen att trava vid hand. Svårt att trava lydigt vid hand kanske, och att hålla gångarten ren, men att få hästen att öka..hm. Min tanke är helt enkelt att om hästen är bra att leda vid hand överlag så ska det inte vara något större problem att göra samma sak i (om inte annat) långsam trav. Nu vet jag ju dock att det finns de som har problem med detta. Att jag inte förstår kan mycket väl bero på att de hästar jag överhuvudtaget har travat vid hand, har varit vana vid promenader vid hand i samtliga gångarter.
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Ungefär lika många som staket araber isf...

De travare jag sett (och det är sedan -94) har inte haft några problem .

Jag har däremot sett en nordis krokna på banan efter 5 km. En oren fjording, flera skralltiga araber.
Jag dömer definitivt inte raser, vilket går stick i stäv med att främja sporten och öka bredden.

Åsiker är inte samma sak osm fakta. Jag vill inte personligen ha en nordis, men någon annan kanske tycker det är en ypperlig ras.
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

De jag har sett har haft problem. De har inte lyckats hålla takten om inte människan pinnar på rätt bra, och då är det inget problem. Men det kräver ju att människan kan springa med ;)

Kul med staketaraber som ska ha välvda revben, inte några arabtypiska araber med andra ord.

Jag säger inte någonstans att travaren skulle vara sämre, utan just att man kan behöva öva på att springa upp, vad som händer längs med banan har jag inte skrivit ett ord om.
Men springa upp behöver man öva på oavsett igentligen.
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Det mest fantastiska med Distansen är att oavsett vilken häst du har så kan du ställa upp i tävlingen. Rida för vinst eller bara rida mot dej själv och klockan. Och det som är så roligt är att många vill komma med alla möjliga hästar.
Visst är det så att ska man tävla på elit nivå så är araben helt klart överlägsen, men det går minnas att träna upp andra raser också det tar bara lite mer tid för dom måste tränas mer och på ett litet annat sätt ( i allafall våran korsning).

Träna på uppspringring är väl en självklarhet då det ingår i tävlingsmomentet.
Men att hästar inte har lust i ex. mål har man sätt, och det händer både elitryttare och nybörjare.
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Jag håller faktiskt för en gång skull med Kimmis.

Jag vet inte hur många gånger jag stått på travet och sett defilering, och tänkt att "hur i hela friden tror de att de kan starta den halta hästen?"
Sen i provstarten, när de ökar tempot, ser de oftast hur fräscha och rytmiska ut som helst.
Däremot kan jag bara påminna mig nån enstaka arab som inte håller takten i långsam trav.
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

defilering är inte samma sak som att trava upp för veterinär.:confused:
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Givetvis inte.
Men många travare HAR inte taktfast trav i kort tempo. Speciellt inte när de är uppspelta/stressade.
Men det är väl bara att lubba på lite snabbare med de i upptravet, och det var väl det det handlade om?
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Jag är lite kluven i diskussionen. Jag vet flertalet travare som utan problem håller takten i jogg. Men samtidigt så har travare med "travartypisk" trav (såsom önskas för att köras på travet), ofta svårt att trava 100% rent när det går långsamt. Jag tror också att det har med styrka att göra, åtminstone delvis. En välmusklad häst har naturligtvis lättare. Modellen exetriörmässigt likaså.
Sen tål det ju att funderas på, hur mycket tvåbeningen påverkar hästens takt.
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Jo, men jag uppfattade det som att det inte GÅR visa en travare vid hand/trava upp dem.
Alltså så fattade jag Kimmis inlägg.

Kan möjligtvis ha missuppfattat.

jag är dock noga med att försöka få ALLA raser med i distans. Så när någon påstår att det inte går att tvlaa distans i trav (gångarten alltså) utan man måste galoppera, man måste si och så, man måste ha en arab osv. Då blir jag lite grisk för alla raser ska och bör vara välkomna.

För tittar man lite allmänt på vilka egenskaper som TS efterfrågade hos en distanshäst och utifrån svaren så kan en travare vara alldeles utmärkt.

Nåja. Nu ska jag steka hamburgare..
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Då får du nog läsa vad jag har skrivit igen, för så har jag inte skrivit. Jag har skrivit att man kanske bör öva extra på det, gärna med någon annan som kollar oxå.

Visst kan man trava igenom en hel bana, inga problem. Men traven sliter mer än galoppen så har hästen en bra galopp så är det ett plus såklart. Men får man hästen att hålla ändå så är det ju superbra, och omöjligt är det inte. Travare har väl generellt bra hållbarhet eftersom alla faktiskt används inom trav mer eller mindre? Eller? Jag vet ju att de slutar tävla rätt tidigt, men ändå. Det är ju ändå bättre än många araber med föräldrar som aldrig gjort nåt annat än gått i hage.
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Tråkigt om man bara har dem i hage...
Hur vet man då att de är värda att avla på? Är det vanligt?

De jag känner som sysslar med araber har använt sina till något. En var allroundhäst och en annan person håller på med dressyr varvat med utställlning. De är kanske undantag? Ingen aning...
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Eh? Jaha? Så det är ryttarna som har problem o borde träna kondis o inte hästarna på att trava så sakta att ryttaren orkar kubba med?
Hur långt behöver man springa med hästen då?
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Just galopp biten kan ni släppa, hästen kan galoppera utan några som helst problem, både sakta o fort, tar både höger i vänster galopp för skänkel :)
Trava sakta kan hon oxå, nästan så Hon ramlar omkull, o fort så man nästan blåser av, skritta hon göra väldigt fort på lång tygel och även sakta.

Hon kan köras av vem som helst, men det kanske inte är bra träning då om ryttaren efter ritten då inte orkar springa med hästen för vet? ;)
Annars kan jag tänka mig att det är en ganska enkel o bra konditionsträning för hästen?
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Att travare är körda är faktiskt väldigt bra grundträning. Även om de stått ett tag och behöver lite annan träning just för att orka bära ryttare och bla bla så är de vana vid att lubba ett par mil :D

Åtmindstonde så får de som "går på skogen" här göra det. Långsamkörning (trav i ganska friskt tempo) i två mil.

Men som du säger så är det inte så bra med körning för ryttarens kondis. (kanske slopa vagnen, he,he)
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Körningen är klockren som komplement till ridningen i distans. Dock är det lättare att köra skadeförebyggande träning uppsuttet enligt min erfarenhet. Lättare att variera underlag och sånt då.

Sen är det som sagt aldrig fel att köra upptravning vid hand efter passet när hästen egentligen kanske vill vila och äta hö. Det går ju inte att dra igång hästen om den bestämt sig för vila.

Sen kan jag ju erkänna att jag tillhör en av de som hittills endast tävlat svensk ridponny. I mitt fall russ/halvblod. Hon förstod ganska fort att efter upptravning var det vilodags varför hon gick klockrent efter ett par ggr i grind. Det var bara att hålla i hatten och älga med när man smackade till ett par ggr. Får man in det har man mycket gratis i grind då jag personligen älskar när hästen sköter sig själv mer eller mindre.

Samma häst travade även igenom banorna mer eller mindre då det var hennes favorittempo, men MITT favorittempo är galoppen och det är ju en smaksak ;) det går fortare, sliter mindre och ja, jag tycker att det är bekvämare. Prioriterar hästen ett annat tempo får jag naturligtvis ta hänsyn till det. Du kommer märka vad din häst har för favorittempo och det är bara att anpassa sig. Kanske träna upp övriga gångarter om man vill variera.
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

kl Jag har ingen större rutin av distans, förutom att jag har jobbat som hinknisse hos en landslagsryttare i ett och ett halvt år (så lite koll har jag även om det var tio år sedan) men travhästar har jag desto mer koll på och jag anser inte heller att det är rasbundet, visst är det som ck säger att många travare ser bedrövligt dåliga ut i långsam trav med sulky i defilering, men faktum är ju att defilering och långsamvärmning på banan går betydligt snabbare än den trav man springer hos veterinären... Av alla de travhästar jag har haft hand om som passhästar, egna eller i träning har ingen, om de inte varit ruskigt ofräscha, haft problem att springa upp för en veterinär, de problem en del har haft har väl varit att de har varit allmänt sega att springa och det får man ju givetvis träna på då.

Faktum är att jag har tränat en häst som finns som exempel i den här tråden under dennes karriär och kan konstatera att det är en av de sämre hästar rent travmässigt som jag tränat, i långsamtempo kändes det som att hon var av på mitten, så det blev många uppspringningar hos veterinär med henne, och aldrig att hon travade illa när vi sprang upp efter böjprov (och nu går hon ju distans och har enligt ägaren inga problem med det).

Humlan - Rid med mig:laugh: Sååå långt bor vi ju inte från varandra och jag ska rida distans på vår fuxa nästa år, fem mils clear rounder i alla fall, skulle vara kul att få sällskap :)
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

kl Jag har ingen större rutin av distans, förutom att jag har jobbat som hinknisse hos en landslagsryttare i ett och ett halvt år (så lite koll har jag även om det var tio år sedan) men travhästar har jag desto mer koll på och jag anser inte heller att det är rasbundet, visst är det som ck säger att många travare ser bedrövligt dåliga ut i långsam trav med sulky i defilering, men faktum är ju att defilering och långsamvärmning på banan går betydligt snabbare än den trav man springer hos veterinären... Av alla de travhästar jag har haft hand om som passhästar, egna eller i träning har ingen, om de inte varit ruskigt ofräscha, haft problem att springa upp för en veterinär, de problem en del har haft har väl varit att de har varit allmänt sega att springa och det får man ju givetvis träna på då.

Faktum är att jag har tränat en häst som finns som exempel i den här tråden under dennes karriär och kan konstatera att det är en av de sämre hästar rent travmässigt som jag tränat, i långsamtempo kändes det som att hon var av på mitten, så det blev många uppspringningar hos veterinär med henne, och aldrig att hon travade illa när vi sprang upp efter böjprov (och nu går hon ju distans och har enligt ägaren inga problem med det).

Humlan - Rid med mig:laugh: Sååå långt bor vi ju inte från varandra och jag ska rida distans på vår fuxa nästa år, fem mils clear rounder i alla fall, skulle vara kul att få sällskap :)

Haha, ja men visst, vi kan ju rida halvvägs till varandra o ta en fika och sen rida hem... försten hem ringer ;)

Humlan ska ju föla snart, så det är inte att sättatigång förrens nästa år och jag är tveksam om jag har intresse, tid och ork att rida distans?
Jösses, jag är ju lat ;)
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

kl Jag har ingen större rutin av distans, förutom att jag har jobbat som hinknisse hos en landslagsryttare i ett och ett halvt år (så lite koll har jag även om det var tio år sedan) men travhästar har jag desto mer koll på och jag anser inte heller att det är rasbundet, visst är det som ck säger att många travare ser bedrövligt dåliga ut i långsam trav med sulky i defilering, men faktum är ju att defilering och långsamvärmning på banan går betydligt snabbare än den trav man springer hos veterinären... Av alla de travhästar jag har haft hand om som passhästar, egna eller i träning har ingen, om de inte varit ruskigt ofräscha, haft problem att springa upp för en veterinär, de problem en del har haft har väl varit att de har varit allmänt sega att springa och det får man ju givetvis träna på då.

Faktum är att jag har tränat en häst som finns som exempel i den här tråden under dennes karriär och kan konstatera att det är en av de sämre hästar rent travmässigt som jag tränat, i långsamtempo kändes det som att hon var av på mitten, så det blev många uppspringningar hos veterinär med henne, och aldrig att hon travade illa när vi sprang upp efter böjprov (och nu går hon ju distans och har enligt ägaren inga problem med det).

Humlan - Rid med mig:laugh: Sååå långt bor vi ju inte från varandra och jag ska rida distans på vår fuxa nästa år, fem mils clear rounder i alla fall, skulle vara kul att få sällskap :)

Det jag har markerat i texten... Det tar ju extra tid, tid som hästen igentligen ska använda till att vila och äta ordenkligt, så det borde väl störa en hel del tycker jag. Om inte annat stressen för ryttaren att inte veta om hästen går igenom utan springa om "hela tiden".
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Det jag har markerat i texten... Det tar ju extra tid, tid som hästen igentligen ska använda till att vila och äta ordenkligt, så det borde väl störa en hel del tycker jag. Om inte annat stressen för ryttaren att inte veta om hästen går igenom utan springa om "hela tiden".

Läste du hela texten?
Naturligtvis brir det jobbigt, men Cambrie hävdar ju att det inte är rasbundet.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 442
Senast: zarmino
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 869
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har ADD och autism och har aldrig förstått tjusningen med fysisk ansträngning - i stunden är det enbart obehagligt. Träning hänger...
2
Svar
27
· Visningar
1 804
Senast: Mkb
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 219
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp