Bukefalos 28 år!

Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

En sak du kanske behöver träna extra med en travare är att springa upp i trav för veterinärerna. Vissa travare har svårt att trava taktfast då.
// Linda

Särskilt om de har en tendens att tölta....
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Nu förstår jag inte?
Går en vet koll på distansritt till på annorlunda sätt än en vanlig vet koll för att kolla hältor?
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Nej. man travar lite fram och tillbaka.
Inga böjprov eller konstigheter heller
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Många travare kan inte hålla en korrekt takt vid låg fart. Hur ska veterinären veta att hästen bara är så eller om den håller på att bli halt? Eller kanske tillomed är halt på flera ben?

Väldigt viktigt att hästen har en bra trav just för det syftet.
Det står dessutom i TR att man ska trava upp, så lyckas man inte med att få hästen i trav så antar jag att de inte kan godkänna en.
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Precis, vi hade en östgöte som gjorde en bra ritt och åkte ut på att hästen inte ville trava upp på slutet. Det var alltså inget fel på hästen utan han förstod helt enkelt inte grejen riktigt. Efter det började de trava upp före och efter varje ridtur och hästen är idag en stjärna i vetgrind.
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Varför inte starta hästen själv? Det är skitkul :)

Gällande att trava upp kan du, om du är osäker alltid fråga någon om de kan kolla när du springer upp och se om de tycker att det ser bra ut så vet du om du bör träna på det eller inte. Vi här vet förmodligen inte hur hästen ser ut så det är ingen av oss som vet om den har bra eller mindre bra trav i långsammare tempon.
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Det där är inte rasbundet.
Hade ett halvblod med 9 mässig trav som var jättesvår att trava upp för hand i vetgaten.
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Det där är inte rasbundet.
Hade ett halvblod med 9 mässig trav som var jättesvår att trava upp för hand i vetgaten.

Det är klart att det är rasbundet till viss del. Många travare har svårt för det, likaså islandshästar. Sedan finns det alltid hästar av andra raser som oxå har problem med det, och hästar av de raserna som inte har några som helst problem med.
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Är alla araber magra som staket då?
För det har jag sett flera stycken...
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Många travare kan inte hålla en korrekt takt vid låg fart. Hur ska veterinären veta att hästen bara är så eller om den håller på att bli halt? Eller kanske tillomed är halt på flera ben?

Väldigt viktigt att hästen har en bra trav just för det syftet.
Det står dessutom i TR att man ska trava upp, så lyckas man inte med att få hästen i trav så antar jag att de inte kan godkänna en.

Jag fattar nog fortfarande inte?
Står det i TR att den ska trava så långsamt det är möjligt för det är bara då man ser om det är hälta?

Hursomhelst helst kan hästen ifråga trava långsam och väldigt fort, van vid vet koll men vår vet ser bra i högre tempon oxå ;-)
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Varför inte starta hästen själv? Det är skitkul :)

Gällande att trava upp kan du, om du är osäker alltid fråga någon om de kan kolla när du springer upp och se om de tycker att det ser bra ut så vet du om du bör träna på det eller inte. Vi här vet förmodligen inte hur hästen ser ut så det är ingen av oss som vet om den har bra eller mindre bra trav i långsammare tempon.

Jo det låter rätt kul, men jag har inte riktigt tiden.
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Personligen kan jag väl tycke att en veterinär ändå måste kunna se om en häst är halt el inte även om traven är konstig? Vi har en valack som ALLA garvar åt när han springer upp, ser inte klokt ut, men alla något så när kunniga ser ju också att han inte är halt. Vi har faktiskt aldrig fått anmärkning på detta vid vetbes. Och ja, det är en travare:-)
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Är alla araber magra som staket då?
För det har jag sett flera stycken...

Nu får du ta och läsa vad jag igentligen skrev, jag vet att det är svårt, men gör ett försök.

Jag använde inte ordet "alla". Men fakta är att det till viss del är rasbundet eftersom travare oftare har problem med det än andra hästar. Likaså Islandshästar som emellanåt knappt ens kan trava.

Jag använde aldrig ordet alla, om du väljer att missförstå så gör gärna det, men lägg det inte på mig.

fallon: Ja absolut, men på en distanstävling så är ju inte veterinären där för att göra en hältutredning, så finns det minsta tveksamhet så får ju hästen som minst en 1 a på rörelser. Här spelar det säkert in hur pass erfaren veterinären är av travare oxå.
Sedan är det skillnad på att röra sig konstigt och att se halt ut. Men tappar hästen takt totalt när man travar upp så ja... Kan inte vara lätt att vara veterinär.

Humelibumlan: Nej, men en trött ryttare ska ju kunna hänga med om man inte har ett bra team som gör det. Det kan även vara svårt att få hästen att trava riktigt bra och snabbt när man har ridit några mil, hästarna har en tendens till att inte riktigt se poängen med att springa upp för veterinären :angel:
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

*halv KL*

Min donna (travare) travar rent och med kraft i alla tempon vid hand, men både hon och jag föredrar att hon får ta i lite och länga ut stegen. Men mattes (undertecknad) har väl inte världens bääästa kondis. Därför har vi tränat som bara den hemma på att trava upp på så lång tygel som möjligt, och så håller jag mig vid sidan av hennes framben (lååång tygel för att hästen inte ska störas om jag halkar bak ett par cm i något steg).
En bra grej för oss tvåbenta om hästen föredrar lite raskare tempo än jogging, att öva på att springa med långa låga steg. Gärna efter längre, lite jobbigare turer om det går (så att det finns lite trötthet i musklerna). Iaf jag upplever att det äter upp mindre energi än att hålla ett långsamt tempo med kortare steg (det är ju inga jättesträckor som ska springas i grinden).
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Att du saknar kunskap eller inte gillar travare är inte samma sak som fakta.


Fakta i det här fallet är att om hästen gått som fölmärr lär det ta minst ett år att träna upp henne till distans.
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Så bara för att jag klarar av att se saker och ting objektivt så betyder det att jag är okunnig och inte tycker om travare?
Bra logik där!

Ja, det lär ta minst 1 år att träna upp hästen för distans, en del av den träningen är grindträning, och den kan om man har otur, vara den delen som tar längst tid.
Det är oxå otroligt lätt att glömma bort grindträningen, och så kommer man där och blir inte godkänd kanske för att hästen inte riktigt vet vad som krävs och då inte ser nån anledning att trava för veterinären när den redan har sprungit 5 mil.
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

TS skriver ju att hennes häst var van att travas vid hand vid veterinär koll...

och som jag skrev tidigare. Den vanan är inte rasbunden.
 
Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?

Så problemet är inte rasbundet säger du... Varför är det så många hästar av just den rasen som har problem med det då?
 

Liknande trådar

Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
231
Senast: manda
·
Hundträning Hej Har lånat en gammal gatuhund någon gång i månaden i ett par år! Vi har super bra kontakt hon verkligen tyr sig till mig och lyssnar...
Svar
10
· Visningar
1 003
Senast: Bulldoozer
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 483
Senast: zarmino
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hur får jag loss den??
  • SD:s trollfabrik
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter med olika foderbehov
  • Avliva aggressiv hund
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp