Bukefalos 28 år!

Vilka här är uppfödare?

Sv: Vilka här är uppfödare?

Mina ungar har också kommit nu, 5 små flickor!
Dag1Grupp.jpg

åhåå :love:

När jag flyttar till hus och kan göra inhängnader o allt sånt, ja när jag har PLATS helt enkelt..
då SKA jag ha en Devon :love:
dom är ju sååå sjukt läcker :D
Grattis till bebbarna
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Har maine coon uppfödning i liten skala :) sen 2005
Mycket importerat med fokus på hälsa och trevliga katter.
Ställer lite då och då..
Min blivande stjärna (N)Nordic Lynx Omnia
253507_10150216621483544_548043543_7040707_5353746_n.jpg
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Det där va banne mig den finaste MC jag sett!

För övrigt så är min hona nu ungeför halvvägs in i dräktigheten, hoppas resten av tiden går lika fort :D
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Jag föder upp Devon Rex, S*Araneas är stamnamnet. :)

Detta är katteriets senaste tillskott, S*Araneas Tactical Nuclear Penguin. En vacker svartsilvertös ur min fjärde och senaste kull. Första honan på mina 4 kullar som passat att behålla, så hon är efterlängtad! :love:

DSC04834.jpg
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Vad kul att den där kattungen man väntat på kommer!

Här hemma så går jag fortfarande i väntans tider, men det börjar kännas närmre nu när magen börjat växa :)

En bild på den underbara lilla damen:
262110_10150282020121159_788086158_9264232_1271147_n.jpg
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Hon är helt klart one-of-a-kind din tjej! :love: Jag älskar ju blåögda katter (konstigt va? :D ) och kombinationen med den knallröda färgen är fantastisk. Kul att hon har så bra blå färg också, har hon grönögda föräldrar?

Själv är jag just nu i valet och kvalet om jag ska behålla min lilla Lova från nuvarande kullen... De är nu 8 veckor och temperamentsmässigt är hon toppen, vissa delar är bra typmässigt men andra inte så bra. Så himla svårt... Mammakatt är inte den starkaste heller och hon är i nuläget min enda avelshona så hon är inget säkert kort att fortsätta avla på heller. Jag är iofs extremt kritisk mot mina egna katter, men ändå... Här är Lova, är framförallt missnöjd med hennes ögonfärg och sen så är hon lite snipig, har svag haka och ganska dålig profil, och troligtvis får hon ganska dålig päls för den känns ullig. *suck*

3h.jpg


Hade det inte varit för att mamma Tussilago är min egen uppfödning i tredje generationen, och Lova i fjärde, så hade valet varit enklare. Nu är deras gener så värdefulla för mig för de bär på allt jag planerat under väldigt många år. För hur fattar man beslut om att ge upp allt man gjort hittills och börja om med en nyinköpt katt? Det finns inga släktingar till mina katter i avel, jo, en hona i Finland tror jag, men det är inget alternativ att importera därifrån oavsett.

Suck... Ibland vill man bara ha råd hur man fattar det bästa beslutet, det är inte lätt att vara uppfödare!

/Erica
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Åh vad glad jag blir :) Visst är hon helt fantastisk!
Föräldrarna har faktiskt gula ögon bägge två! Men hanen jag parat med har gröna, man vågar ju knappt hoppas på blåögda kattungar, för det vill väl till o ha en jäkla tur. Men hoppas får man ju göra!

Jag tycker du ska behålla kattungen och se hur den utvecklas. Det hinner hända mycket innan hon är färdigväxt! Tycker inte du ska ge upp dina linjer, temperament och hälsa är viktigast, en supersnygg katt är ett plus!
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Ja det är hon! :love: Nej, blåögda kattungar lär det väl inte bli men man vet ju aldrig. Blir spännande att se om de får gröna eller gula ögon annars dock! En djup blå färg är ju samma sak som riktigt djup grön när det gäller blåögdhet, men gult ligger ju visserligen relativt nära jämfört med orange.

Jo, jag funderar på att behålla henne för utvärdering åtminstone fram till i höst, men hennes mamma är nu drygt 2 år och hennes brister är ju tyvärr fortfarande kvar så jag har liksom lärt mig att inte hoppas på att brister växer bort. ;) Men du har rätt i att hälsa och temperament går först, och där har jag inget att anmärka på varken hos Tussilago eller Lova så det är ju bra det i alla fall. :)

/Erica
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Nej man vet ju aldrig :) Va ju rätt oväntat med blåögda katter överhuvudtaget från den kullen. Jag har faktiskt inte sett någon annan färgad skogis med blå ögon, förutom auras syster. Odd eye har jag sett men inte bägge.

Nej man ska väl inte hoppas allt för mkt att det växer bort, men vill du ha kvar linjerna så är det väl bara hoppas att du gör rätt val i framtiden av avelshane och så småningom få fram riktigt snygga katter. Men man ska nog vara kritisk och tänka efter exakt varför linjerna är så viktiga. Är det för att det är just dina, en bra känsla. Eller har linjen något att tillföra så att säga. Det är inte lätt med avel och tyvärr är det ju så att det spelar ingen roll vad man gör eller inte gör så gör man alltid fel enligt ngn. Det är viktigt att ha en klar bild och mål och tro på det själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka här är uppfödare?

Jag sitter just nu och letar partner till min MCO hona. Nu är hon inte min utan jag är hennes fodervärd så vi är två som ska enas om framtida kille. :D
Inte lätt att tillfredsställa allas önskan.
Jag önskar det vore lika lätt att hitta en hanne till katten som att hitta en hingst.

Nåja här är min donna

OL1.jpg


OL2.jpg


Pilutta er
OL3.jpg
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

*KL*

Här går tiden så fruktansvärt segt nu! 2-3 veckor kvar tills bebbarna kommer!
Har skaffat ny kamera så nu har jag tagit vettiga kort på damen :)

5900384358_f39128b08e_b.jpg


5899810795_d8b2247131_b.jpg


5900376498_ed7d534393_b.jpg


5900380898_918596222f_b.jpghttp:
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Du kan inte ta en ny kull på mamma katt då men behålla Lova tillsvidare för att se hur hon utvecklas?
Det är klart det är tråkigt att lägga ner en gren man haft länge men du får väl väga för och emot. Kan du ta svagheterna? Det gäller ju även att hitta en hane som kompletterar den lilla framöver.
Målet med avel är ju egentligen att förbättra för varje generation men ibland får man 'talla' på 'reglerna'.

Själv fick jag ju en jättefin hona som visade sig vara en hane i stället. :o
Nu funderar jag på att låta honom få några kullar innan kastration men frågan är om jag orkar.
Han är väldigt rar och go fortfarande (åtta månader)och har ett supertemperament.
Men jag har ju ändå en fertil hona (hans mamma)på piller hemma.

Shark; Hon är verkligen urhäftig!
Många fina katter i tråden!!


Förrästen... Lillkillen har svarthaka och jag har kört en kur med matolja men katten ser ju värre ut med fett i hela pälsen än var hakan i sig gör.
Jag har bara stål-matskålar och jag har bytt torrfoder utan resultat...
Jag funderar på att raka hakan för att komma åt att skrapa/ha på olja. :devil:
Vad sjutton göra??
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka här är uppfödare?

Tack :D Hon är verkligen one of a kind!!

Ang svarthaka så hade min dam det när hon var ca 10 månader, det försvinner oftast när dom blir äldre sen, men iaf, för att motverka så blötte jag upp skrovorna rejält med asolsprit så dom lossnade (riv INTE bort dom).
Sedan dutta jag på asolsprit igen tre dagar i rad och sedan kanske en gång till en vecka senare. Sedan dess har jag inte sett röken av ngn svarthaka :)
Det är dock mindre skönt för katten men jag har turen att ha en väldigt medgörlig dam.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Du kan inte ta en ny kull på mamma katt då men behålla Lova tillsvidare för att se hur hon utvecklas?
Det är klart det är tråkigt att lägga ner en gren man haft länge men du får väl väga för och emot. Kan du ta svagheterna? Det gäller ju även att hitta en hane som kompletterar den lilla framöver.
Målet med avel är ju egentligen att förbättra för varje generation men ibland får man 'talla' på 'reglerna'.

Jo, det är ungefär det jag planerar nu, behålla Lova tillsvidare och se hur hon utvecklar sig. Har anmält henne till en utställning i september (ragdollspecial) så får vi se hur det känns då. Jag håller med dig om att huvudregeln är att förbättra för varje generation, och sanningen är väl den att mamma Tussilago inte är speciellt bra heller (åtminstone inte utifrån mina höga krav) så jag har länge gått i valet och kvalet om jag ska kastrera henne också. Det handlar alltstå inte om att Lova kanske är sämre än mamma, för det tror jag inte, men hon kanske inte heller blir tillräckligt mycket bättre för att vara något att spara om man ska hårddra det.

Men jag tror jag satsar på att para Tussilago igen i vinter, problemet blir bara att hitta en hane till henne för hon har som sagt en del brister och fina hanar är otroligt svåra att få låna. Pappa till den här kullen är jag väldigt glad över att jag har fått låna, han är fantastisk, och såna katter växer inte på träd!

Själv fick jag ju en jättefin hona som visade sig vara en hane i stället. :o
Nu funderar jag på att låta honom få några kullar innan kastration men frågan är om jag orkar.
Han är väldigt rar och go fortfarande (åtta månader)och har ett supertemperament.
Men jag har ju ändå en fertil hona (hans mamma)på piller hemma.

Shark; Hon är verkligen urhäftig!
Många fina katter i tråden!!


Förrästen... Lillkillen har svarthaka och jag har kört en kur med matolja men katten ser ju värre ut med fett i hela pälsen än var hakan i sig gör.
Jag har bara stål-matskålar och jag har bytt torrfoder utan resultat...
Jag funderar på att raka hakan för att komma åt att skrapa/ha på olja. :devil:
Vad sjutton göra??

Knepigt med könsbytare, men så är det ibland. :D Förstår dock din tvekan att ha honom fertil med mamma i huset, jag skulle nog faktiskt inte våga chansa men jag är ganska feg på så sätt.

Angående svarthaka så har också alla mina haft det som ungdomar. Min erfarenhet är att katter som äter torrfoder i princip alla får svarthaka (mer eller mindre) och när mina katter endast får blötmat så har det försvunnit helt. Vet flera som haft samma erfarenhet men jag vet inte vad det beror på.

/Erica
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Vad jag fattat det som så är svarthaka en sorts "finne". Därför vanligt på unga katter. Sambandet med torrfoder kan ju va att pärlorna är ju rejält flötiga (hur säger man på annat än skaraborska? Flottiga?). Alltså kan ju fettet från pärlorna kanske lägga sig på hakan då de äter och orsaka oren hud där.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Ja det är möjligt, men blötmat innehåller mer fett än torrfoder så jag vet inte om det håller. ;) Däremot kan jag tänka mig att det samlas mer bakterier i torrfoder (som ofta står framme länge) än blötmat som äts upp direkt. Fast tar man ny mat och nya skålar varje dag så borde inte bakterietillväxten vara så stor att det påverkar.

/Erica
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Och förresten har jag redan börjat tvivla igen på om jag ska behålla Lova eller ej... *suck* Såg kattungar efter samma hane hos en uppfödarvän och de (visserligen hanar) är så mycket snyggare än min tjej så jag får dåligt samvete över att jag ens funderar på att behålla henne. :( Dessutom har en köpare hört av sig och undrar om jag inte kan tänka mig att sälja henne ändå... Och köparen verkar väldigt bra! Usch vad det är svårt!

/Erica
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

I så fall säger jag sälj! Man ska inte va så tveksam, det ska kännas rätt o man ska tro på det man gör.
Se det som en ny utmaning, hitta nya linjer du gillar och försök utveckla dom :)
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Ja, jag är bara livrädd att jag ska kastrera Tussilago, sälja Lova till sällskap, för att ett år senare upptäcka att den fula ankungen har blivit en riktig svan och så kommer jag ångra mig för evigt. :( Suck! Det är verkligen inte lätt att vara uppfödare...

/Erica
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 237
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 354
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 120
Senast: linnsan
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 640
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp