Vilka här är uppfödare?

Shark

Trådstartare
Som rubriken lyder, vilka här inne föder upp katter?
Vilken ras har ni, hur länge har ni hållt på osv?
Vore kul med en liten presentation!

Själv innehar jag stamnamnet SE*Barbabelle's och har precis parat min hona och håller tummarna att min första kull kommer i Juli!
NFO är rasen och här har ni min lilla donna:
188576_10150170668536159_788086158_8428365_5516343_n.jpg
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

S*Lisuanto's . Tanken var uppfödning av britter och en kull föddes (2003), men troligen blir det inga fler. Men man vet ju aldrig :p

Stamhonan var tänkt att bli S*Iliadens Yoga, en choklad/dilutionsbärande svartvit bicolour. Ur kullen behölls en vacker lila hona och Yoga kastrerades pga humörsproblem uppkomna av p-piller ihop med nån form av trauma på en utställning. Avkomman, S*Lisuanto's Abiding Addiction "Abbie" visade sig ha dubbelsidig patellaluxation och kastrerades efter att diagnosen var fastställd. Tyvärr fick jag ta bort Abbie nu i mars, Yoga finns kvar och blir 11 år i sommar.

Min vackraste Yoga
31339742.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka här är uppfödare?

Jag har korater och har fött upp under stamnamnet S*Sweet Chili's i 6 år.
Grunden till mina avelskatter ligger i min gamleman Hanoo, som tyvärr gick bort i våras, 18 år gammal.

Hanoo-0000.jpg

Hanoo's söndagsnamn var EP IC Yang Chen Ma Who Hoo's, DM. Han kom från usa, och hann lämna avtryck både i avel och utställningskarriär under sitt liv.

Jag har idag fyra katter varav en avelshane hos fodervärd (han bor tillsammans med min förra avelshane). Vi väntar ungar igen i juni :)

Eftersom jag i flera år var ensam uppfödare av rasen har det gått ganska långsamt framåt, jag är inte intresserad av att köra "storskaligt" och omplacera ofta, utan tar kull när rätt avelsmaterial finns och jag har pengar så att det räcker. Det kostar ju liksom multum att föda upp en ras där inga andra finns att tillgå i landet. Pga detta har jag också haft fler avelshanar än honor i avel :D

Mina katter nu är unge S*Sweet Chili's Cotopaxi, 9 mån och blivande avelshane. Han har det mest sockersöta temperament man kan tänka sig, och ser ganska bra ut även om han inte är "extrem" nog att bli nästa årets katt (det är inget vi svenska uppfödare eftersträvar heller, det är ju en naturras som helst inte ska förändras så mycket). Paxi går under alias "labben", han älskar nämligen att apportera, allt som går att äta, leka i vatten och bli kliad på magen.
110130nerk1.jpg


Vi har hans mor, S*Sweet Chili's Elise. Vacker som en dag och dum som en guldfisk, dock väldigt söt och social. Hon väntar sin andra och sista kull nu, vi måste ju kastrera henne om vi ska behålla Paxi utan risk för olyckor.
Elise%20dag55%20016.jpg



Paxis mormor Maja (GIC (N)Lucky Chiang Mai). Lady i huset, snart 7-årig kastrat som varit supermamma och supermormor men inte gillar utställning.

Maja-0000.jpg



Sen har vi unge herr Timoteus, på helgerna kallad CH (N)Jona's Kwanchai. Timo är inte skönheten själv, han var snygg som unge men är nu 1,5 år och sent utvecklad. Hans kullsyster vinner allt som går att vinna, och Timo själv har en ovanlig tysk stam, supertemperament och är hyfsat lätt att hålla trots att han är fertil. Det duger gott åt oss, och förhoppningsvis växer han i sig såsmånigom. Han har blivit pappa till en kull hittills, och vi har ju vår egen kull på honom påväg.
100718T02.jpg


och en bonusbild tillsammans med Frasse (PR GIC (N)Temm's Fraxinus, som är min förra avelshane)

101209TF01.jpg
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Föder upp devon rex under S*Felis In Horto.
Väntar min tredje kull nu i juni.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Knapp.

Inte uppfödare än. Har inget stamnamn men ansökan ska iväg snart, vill dock inte jinxa förslagen. :) Blivande uppfödare på MCO.

Fick precis tillbaka testsvar på min hona att hon har HCM/N på dna-prov vilket har satt mina planer lite på is. Avvaktar systrarnas resultat och utifrån det kan jag och min katts uppfödare gå vidare och forma en ny plan. Ev. blir det att jag tar en syster till min hona på foder och köper en kattunge från den kullen att gå vidare med. Så, jag går mest i väntans tider men det är lärorikt det med. :-)

Min tjej som då står under utvärdering:

Maya+016.JPG


Som liten bebsing:
naket+452.JPG
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Föder upp devon rex under stamnamet Feliformia, tidigare Cerridwen. Har fött upp sedan 2003. Har för tillfället en kastrathona på 8 år, en devon-variant på 1 år och en hane på 1 år (ute på foder).
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Vilken skönhet! :love: Hoppas att du kan avla med henne, skulle nog inte ha något emot en kattunge eller två då ... ;)




EDIT: fast man får inte glömma de andra katterna här ... de är minst lika vackra också!
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka här är uppfödare?

*KL*

Vad kul med fler uppf!
Jag går ju i väntans tider nu på tecken om dräktighet.
Sedan hoppas jag ju givetvis att en hona ur kullen blir så pass lovande att jag behåller! Annars kommer jag köpa in en hona till under hösten/vintern.
Tanken är att min nuvarande ska få sin kull och sedan ska hon ställas ut mer när hon är fit for fight igen så då är det lagom att ha en till på tillväxt så länge som man kan ställa som junior när man ändå åker runt. Min har tyvärr bara blivit ställd två ggr pga att jag köpte henne som äldre, men med mkt bra kritik!
Blev så fantastiskt glad över hur hon betedde sig på utställningen för en vecka sedan, tog allt med ro och var så cool!

Nu vill jag bara att tiden ska gå fort så man får veta om det blir bebisar eller inte =)

Bjussar på två bilder till på min godig:
197047_10150158933401159_788086158_8308882_6414136_n.jpg

Hennes fantastiska ögon som väckte en del uppmärksamhet på utställningen:

aurajjj.JPG
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka här är uppfödare?

Vilken skönhet! :love: Hoppas att du kan avla med henne, skulle nog inte ha något emot en kattunge eller två då ... ;)

Tack så mycket, hon är min ögonsten :love: ! Tyvärr har jag ingen kamera så det är dåligt med bilder som gör henne rättvisa.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Jag kikade in på din sida på nätet (efter ha googlat namnet) och om du får en svartsköldpadd kattunge med din katts ögon så bör du inte bli förvånad om den är borta en dag :love: Hon är jättefin!


Acses; Varsågod :)
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Haha oj oj du, blir den en svart padda med blå ögon så kommer den låsas in i säkert förvar här hemma för all framtid :P
Man kan ju hoppas på blå ögon men tror inte så mkt på det tyvärr. Det är ju väldigt ovanligt och det vill ju till att det finns på pappas sida med.
Däremot så har jag en vit hane med blå ögon på span som jag skulle bli himla glad om jag får använda nästa gång. Då är det mer sannolikt att det kommer blåögda bebisar, sen så får man ju hålla tummarna att det inte bara blir helvitt utan även med färg =)
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Jag är inte uppfödare själv men min mamma har så varit i tusen år :p Jag är väl rätt så insatt i hennes uppfödning och vi har en kille hemma från hennes senaste kull.
Norska skogkatter är det som gäller sen typ -86. Hon föder upp under stamnamnet S*Segersjös och är en flitig utställare, och jag kommer att följa med nu när vi blivit med katt.
Här är hennes katter:

Mammas älsklingsbäbis på 8 kg... SC S*Wildwood's Conjac, DSM, DVM

101016%20Conjac%201.JPG


I full päls
216047_10150152656617239_683837238_6587495_8066317_n.jpg


GIC S*Solstrimmans Lady Hillingdon, mamma till våran katt och katten nedan.
081218%20Lady%2008.JPG


S*Segersjös Lovikka
110213%20Lovikka%207%20man%201.JPG

110129%20Lovikka%20BIS%201.JPG


S*Zimexis Pixie Acia, kastrerad sällskapsdam.
100918%20Pixie%201.JPG


S*Segersjös Lubbas, våran kisse som är kullbror till Lovikka.
216441_10150152919655588_588725587_6998015_6291680_n.jpg

223988_10150160461135588_588725587_7063611_817905_n.jpg
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Läcker hankatt!

Aura har nu visat tecken på dräktighet så i Juli kommwe förhoppningsvis min första kull :)

mamma katt ser ni i tidigare inlägg, men måste ju få visa upp pappa katt med.
S*Redtails Artie!

7828-1237490649751-1003772264-30757882-1133243-n.jpg
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Shark - Stort lycka till med din uppfödning! Jag är skogisfrälst och hoppas på att någon gång i framtiden kunna skaffa mig en jag med, men just för tillfället finns inte plats (och jag väntar fortfarande att drömkatten ska födas ;) ).

Jag föder upp ragdolls under stamnamnet S*Cheesericas och hade min första kull 2007. Nu har jag min fjärde kull som är barnbarnsbarn till min första avelshona, dvs tredje generationen S*Cheesericas-kattungar vilket är jättekul!

Här hemma bor just nu min första avelshona Dimma, CH S*Morellos Another Blue (kastrerad efter två kullar).
IMG_4164.jpg


...samt hennes dotter CH S*Cheesericas Leica (kastrerad då hon skelar lite).
IMG_4146.jpg


Här finns även S*Cheesericas Tussilago (dotter till S*Cheesericas Mozzarella som är efter Dimma) som är min enda fertila katt just nu...
IMG_4468.jpg


...och hennes fyra supersöta kattungar S*Cheesericas Boj, Fender, Lova och Gippa. Ingen är lyckligare än jag just nu. :love:
IMG_4986.jpg


IMG_4973.jpg


IMG_4911.jpg


IMG_4850.jpg


/Erica
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Jag har SE*Candlebrights och föder upp Helig Birma.
Fick första kullen förra året där jag behöll en jättefin blåtabby-hona. Trodde jag.
Det visade sig vara en hane (trots att veterinär och erfarna uppfödare intygat att det var en hon :grin:).

Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Han är sju månader nu och en riktig snygging. Går han igenom alla tester och så så får han bli pappa till några kullar.
Allt ligger lite på is mao eftersom jag inte kan para min hona så länge grabben har kulorna kvar. Och det ska han uppenbarligen ha ett tag till...


SE*Candlebrights Attila
110504010.jpg


S*Birmablue Madicken
110512023.jpg


Min kastrathane Tengel
l110221035.jpg
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Han är sju månader nu och en riktig snygging. Går han igenom alla tester och så så får han bli pappa till några kullar.
Allt ligger lite på is mao eftersom jag inte kan para min hona så länge grabben har kulorna kvar. Och det ska han uppenbarligen ha ett tag till...

Varför inte? En av mina inköpta hanar var också en "könsbytare" och den jag behöll var veterinärer övertygade om att det var en hona...

Vi har fått ungar :laugh:
Tre små killar, ett dygn gamla på bilderna:

110612_40.jpg


110612_43.jpg
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Varför jag inte vill para henne menar du?

Jag vågar inte släppa p-pillerna på henne med risk att hennes son hoppar på henne.

Och du! Fy fabian vilka sötnosar!!! :love:
Grattis!
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Min uppfödning heter SE*Minitassens och jag föder upp Heliga Birmor. Har haft den i snart ett år och har nu kull nummer två.
248901_232233206793107_155500761133019_1113037_3611669_n.jpg

Tre Birmapojkar!
SE*Minitassens Smoky like Bowmore
SE*Minitassens Smoky like Hazelburn
SE*Minitassens Smoky like Jameson
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 023
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 287
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 091
Senast: linnsan
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 584
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp