Bukefalos 28 år!

Vilka här är uppfödare?

Sv: Vilka här är uppfödare?

Men du! Sälj med bibehållen avelsrätt! Så har du chans att iaf kunna avla på henne om hon blir kanon.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Jag är också väldigt feg. Eller snarare försiktig.
Nackdelen med att ha fertil hane hemma är att jag inte kan ta någon egen kull på honan.
Fast det är rätt bra. Då kanske det hinner dyka upp någon döläcker hane samt att hon hinner äta upp sig lite till. Hon är Pytteliten (matchvikt på 2.3)och är dålig på att äta ordentligt när bebbarna kommit.

Appropå svarthakan så verkar den ha gett med sig av sig själv efter att vi flyttat.
Däremot har han fått begynnande fettsvans. Stackars lilla tonåring... :D
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Men du! Sälj med bibehållen avelsrätt! Så har du chans att iaf kunna avla på henne om hon blir kanon.

Det hade kunnat vara ett bra tips men jag har beslutat mig för att inte använda mig av fodervärdar mer, åtminstone inte till honor. Det tar helt enkelt för mycket på krafterna, jag är en sådan som engagerar mig till 100% i allt och det var svårare att ha kattungarna hos fodervärd än att ha dem hemma. Inte att min fodervärd var dålig eller så, men det är svårare att göra ett bra jobb som uppfödare när man inte har kattungarna i sitt eget hem.

Allt som jag gjorde inför mina egna kullar här hemma gjorde jag även inför denna, handlade prylar, skrev listor, hade parning här hemma, skjutsade katter hit och dit, tog ledigt från jobbet i en vecka, övervakade födsel (kastade mig i bilen 6 på morgonen för att köra 4 mil dit...), körde samma sträcka fram och tillbaks flera gånger i veckan i 3 månaders tid, bokade tid med fodervärden OCH kattungespekulanter OCH mig själv, handlade mat och kattsand etc etc. I slutändan hamnade dessutom 4 av 5 kattungar här hemma då tre av dem inte blev sålda förrän vid 6 månaders ålder, och den fjärde skulle stannat hos samma fodervärd på foder men hon bestämde sig för att göra sig av med alla katterna (inklusive den första honan hon hade på foder från mig) och lämna tillbaks foderkattungen till mig. :crazy:

Kanske hade jag otur, men jag känner att jag aldrig mer kommer sätta en hona på foder, hellre sparar jag och omplacerar före eller efter en eventuell kull... :o

Det blir nog kanske ändå så som jag tänkt från början nu, att jag behåller henne tillsvidare och ser hur hon utvecklas. Jag kommer vela och vela, men hellre då att jag har möjlighet att ändra mig än att jag säljer henne och inte har det. :)

/Erica
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Jag är också väldigt feg. Eller snarare försiktig.
Nackdelen med att ha fertil hane hemma är att jag inte kan ta någon egen kull på honan.
Fast det är rätt bra. Då kanske det hinner dyka upp någon döläcker hane samt att hon hinner äta upp sig lite till. Hon är Pytteliten (matchvikt på 2.3)och är dålig på att äta ordentligt när bebbarna kommit.

Appropå svarthakan så verkar den ha gett med sig av sig själv efter att vi flyttat.
Däremot har han fått begynnande fettsvans. Stackars lilla tonåring... :D

Oj, ja det var verkligen pytteliten..! Hoppas hon går upp i vikt då!

Skönt att höra med svarthakan, men det är klart han ska få tonårsproblem förr eller senare. ;)

/Erica
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Fast att sälja med avelsrätt är inte samma som fodervärd :)
Du säljer katten, oftast till ett reducerat pris i utbyte mot att du tex har rätt till en kull på henne. Så katten är inte din och du har inget ansvar för henne. Men du har rätt att ta hem katten och ta en kull.
Detta kan ju givetvis bli problem med, Köpare som kanske gör sig okontaktbara osv. Men har man ngn man känner och litar på är det ngt som jag mkt väl skulle kunna tänka mig. Men ang fodervärd säger jag som dig, jag skulle ha så himla svårt för det, alla vill ju ha saker och ting på sitt sätt och det skulle gnaga mig till galenskap om jag visste att ngt inte görs så som jag vill ha det :P
Däremot skulle jag kunna tänka mig att vara fodervärd om jag hittar en katt jag bara MÅSTE ha men uppf. inte vill släppa.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Fast hon får i alla fall stora och 'normala' bebisar. 'Lillkillen' väger dryga tre nu och en annan ur samma kull vägde nästan tre när han var knappt ett halvår.
Men det ser jättefånigt ut när min stora kastrat på över 5 kg och med jordens fluffpäls står bredvid lilla Madicken.

Men jag börjar undra om det är något fel på lilla grabben. Han beter sig mer som en ragdoll. ;) :D Mest lealös hela tiden och man kan sopa golvet med honom utan att han rör en min (kan vara lite jobbigt när man vill att han ska Flytta på sig, inte ligga kvar å åma). Han är världens skönaste katt. :love:


Jag är också anti fodervärd men jag skulle däremot kunna ha ett samarbete med någon av mina uppfödarvänner. Fast jag är bra på att släppa katter som inte är hemma. Det underlättar.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Fast att sälja med avelsrätt är inte samma som fodervärd :)
Du säljer katten, oftast till ett reducerat pris i utbyte mot att du tex har rätt till en kull på henne. Så katten är inte din och du har inget ansvar för henne. Men du har rätt att ta hem katten och ta en kull.
Det du beskriver är för mig ett fodervärdsavtal. :) Vad är annars skillnaden menar du? Såna kan se ut i princip hursomhelst beroende på vad man avtalar. Min hona jag hade ute på foder hade ett "halvfodervärdsavtal", dvs köparen betalade halva priset och jag hade rätt att ta en kull på henne.

Jag skulle dock ALDRIG ta hem en hona från sitt nya hem för att ha kull hos mig, jag vet att det finns uppfödare som gör så men det är för mig fruktansvärt grymt mot honan. Att flytta en katt mellan olika kattgrupper, återintroducera till min egen kattgrupp och tvinga henne byta miljö under den mest påfrestande tiden i hennes liv, för att därefter tvinga henne att byta hem igen och där återigen försöka anpassa sig till den gruppen - nej det känns inte snällt, dessutom kan det gå fel på tusen sätt. Ska hon ha kull ska det isåfall vara i hennes vanliga hem.

Så för mig känns det mycket lättare att behålla, ta en kull, kastrera och omplacera - om jag nu skulle behöva det. :)

/Erica
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

För mig, och de flesta anta jag, så överlåter man inte äganderätten vid fodervärdsavtal. Fodervärden blir ägare av katten efter en viss tid eller när de bestämda kullarna är tagna. Alltså är det ju uppfödaren som fortfarande äger katten = har ansvar för den tills dess.
Jag skulle heller aldrig lämna ut hona på foder, just för att jag som du inte har någon bra möjlighet att ta hem katten vid parning. Har man ett stort hem och möjlighet att ha några rum till för just sånt här så skulle saken varit annorlunda.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Sälja med avelsrätt har man ju noll rättighet att kräva ngt av köparen. Skiter det sig kan precis vad som helst hända, för mig skulle det vara risky nog att sätta katt hos fodervärd. (Jag har hanar hos fodervärd, en hona skulle jag hellre behålla och omplacera efter kull).

Vad händer om köparen försvinner, bestämmer sig för att kastrera mitt ovärderliga avelsmaterial som jag räknat med i min uppfödning, inte delar mina åsikter om hur ungarn bör tas om hand osv? Har jag fodervärd är katten min och fodervärden får gilla läget om något krisar, är katten såld är den såld och min juridiska bestämmanderätt är helt borta.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Ja det har du ju rätt i, har aldrig tänkt så noga på det där, bara hört att det finns.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

För mig, och de flesta anta jag, så överlåter man inte äganderätten vid fodervärdsavtal. Fodervärden blir ägare av katten efter en viss tid eller när de bestämda kullarna är tagna. Alltså är det ju uppfödaren som fortfarande äger katten = har ansvar för den tills dess.
Jag skulle heller aldrig lämna ut hona på foder, just för att jag som du inte har någon bra möjlighet att ta hem katten vid parning. Har man ett stort hem och möjlighet att ha några rum till för just sånt här så skulle saken varit annorlunda.

Jag tycker fortfarande det låter som ett fodervärdsavtal! ;) Halvfodervärdsavtal är vanliga, det innebär ju att man samäger katten med köparen tills avtalet är uppfyllt. Fodervärden får alltså inte kastrera eller liknande utan mitt samtycke. Fodervärden betalar allt som hör till "dagliga livet" och uppfödaren betalar allt som har med aveln att göra. Sen betalade jag mer än så när jag hade min hona ute på foder, t.ex. vaccinationer, försäkring och veterinärkostnader, men det var valfritt och inte enligt vårt avtal. Men som sagt kan man ju avtala om precis vad som helst...

Vad gäller fodervärdsavtal så är det ju extremt ovanligt att man tar hem honan vid parning och kull, det är väl i hundvärlden man brukar göra så? Hundar har ju inte alls samma revirtänkande och är dessutom ett flockdjur på ett helt annat sätt än katter som har svårare att anpassa sig till nya hem och kattvänner. Jag har åtminstone bara hört om enstaka fall där uppfödaren tagit hem fodervärdskatten vid kull och jag känner till väldigt många som använder sig av fodervärdar. Jag skulle i alla fall aldrig göra det oavsett hur stort hus jag hade, för honans skull bör hon ju få vara kvar i sin trygghet i hemmet.

Sedan kan säkert fodervärdar vara jättebra, jag skulle möjligtvis kunna tänka mig att ha fodervärd igen ifall denne bodde typ granne med mig ;) och hade planer på att föda upp själv i framtiden.

/Erica
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

KL.
Uppdaterar bara om att Lubbas numera heter CH*Segersjös Lubbas :D Han blev champion i Haninge idag.

110605%20Lubbas%2011%20man%201.JPG


även kullsyrran Lovikka blev champion idag.

110213%20Lovikka%207%20man%201.JPG
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Tack!
Vi börjar med IC! Vi åker till Norge om två veckor så vi hoppas på cert då. Lubbas fick sitt första CACIB idag så det är bara två kvar till IC :D
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Han är ju så vacker :love:

Här hemma går jag i väntans tider. Så jäkla segt går det!! Trodde nästan det var på g tidigare idag men hepp...

Här har ni fröken bowlingklot:
281241_10150312886211159_788086158_9524279_4684818_n.jpg


Hon lägger sig på de mest konstiga ställen för tillfället och är nog mer halvdö än levande så nu får gärna bebbarna komma!
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Ja just det, bäst att gå rätta vägen.
Min donna har bara ett cert kvar till sin GIC så det vore kul om vi blir fler som kan fira. :D
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Han är ju så vacker :love:

Tack, det tycker ju såklart jag med :love: Han är så himla snäll också!
Hoppas att det ploppar ut bebisar snart och att allt går bra!

Ja just det, bäst att gå rätta vägen.
Min donna har bara ett cert kvar till sin GIC så det vore kul om vi blir fler som kan fira. :D

Vore ju trevligt om man kunde hoppa direkt till GIC ;)
Spännande! Hoppas ni får det snart! Då har ni ju "bara" 9 eller 11 till Supreme sen :angel:
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Spännande! Hoppas ni får det snart! Då har ni ju "bara" 9 eller 11 till Supreme sen :angel:

Förhoppningsvis blir det den 13:e augusti på hemmaplan.

Sen ska lilla Tösen vara mammaledig är det tänkt om HD och HCM kontroller är ok.
Vad gillar hon det tror ni
olhaha.jpg
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

*kl*

Nuuuu är dom här :D I natt föddes 4 kattungar väldigt smidigt och enkelt.
Tre röda hanar och en svart padda, alla med vitt :)

P7212040.JPG

SE*Barbabelle's Isobel

P7212063.JPG

SE*Barbabelle's Elijah

P7212084.JPG

SE*Barbabelle's Alaric

P7212101.JPG

SE*Barbabelle's Damon

:bump::banana::rofl: UNDERBART!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 339
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 384
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 165
Senast: linnsan
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 690
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp