Vilka hundraser är vanligast i ditt område?

Sheltie, golden, pudlar (inklusive alla storlekar).

Bubblare är dvärgschnauzer, och fågelhundar om jag får bunta ihop settrar och pointer, samt "tusshundar" (som jag verkligen beklagar att jag inte kan rasbenämna, rasrena eller blandningar, men jag vet att det åtminstone finns ett gäng bichon havanaise).

Näej förresten, undrar om inte tusshundarna är flest av alla. Väldigt frustrerande att jag, som sedan barnsben kunnat kategorisera hundar utifrån hundraser ganska lätt inte ens ser skillnad på om det är den ena eller den andra tusshunden jag ser. :arghh:

Underbubblare är flatcoated retriever faktiskt.

Det här är i mitt närmaste område och där jag oftast går. Men bara "åt andra hållet", från 500 meter och bortåt, så tycker jag mig se fler amstaffblandningar och rescueliknande hundar.

På landet där jag vistas ibland är det jämthund.

Dra på trissor, bichon havanaise var flest till antalet i min kommun 2022! 😮 Där trodde jag att jämthund var ohotad. (Den är tvåa.)
 
Border collies. I mängder. Det bor en på var och varannan gård. Annars är det jaktspaniels eller jaktsetter det mesta jag ser folk rasta. Nån enstaka vorsteh.

Border collie är överlägset vanligaste hunden i det här landet, och det märks.
 
Jag tänker tvärt om. I mitt område är där jag bor med närliggande gator. Annars säger jag orten där jag bor eller i kommunen där jag bor.
Fast då blir det ju inte så mycket "vilka är vanligast" utan mer "Vilka hundar har dina grannar" typ.
 
Jag menar, jag har den enda shiban i hela Peebles och på min gata bor även en havanais, men om jag utgår ifrån dem blir det ju en jättemärklig bild över "området" alltså samhället jag bor i.
 
Fast då blir det ju inte så mycket "vilka är vanligast" utan mer "Vilka hundar har dina grannar" typ.
Jag tolkar det precis så. Att vad är vanligast bland de som bor närmast dig.
Kommunlistan tycker jag är helt ointressant. Min kommunlista är inte ett dugg representativ för de hundar jag ser dagligen.
 
Jag tolkar det precis så. Att vad är vanligast bland de som bor närmast dig.
Kommunlistan tycker jag är helt ointressant. Min kommunlista är inte ett dugg representativ för de hundar jag ser dagligen.
Nej kommunen kan ju vara en väldigt spretig areal. Jag tänker också de hundar man vanligtvis stöter på men inom ett större omfång än just grannskapet. Som sagt skulle närmast mig till exempel vara otroligt missvisande för vad som är vanligast i byn - bara en labrador och ingen spaniel till exempel, när typ hälften av hundarna i samhället är labbar eller spaniels. Jag råkar bara bo på en avig gata.
 
Nej kommunen kan ju vara en väldigt spretig areal. Jag tänker också de hundar man vanligtvis stöter på men inom ett större omfång än just grannskapet. Som sagt skulle närmast mig till exempel vara otroligt missvisande för vad som är vanligast i byn - bara en labrador och ingen spaniel till exempel, när typ hälften av hundarna i samhället är labbar eller spaniels. Jag råkar bara bo på en avig gata.
Vi är typ tio hushåll i min by. Ser mest troligt väldigt lika ut i de flesta byar häromkring. Har två mil till närmsta lilla samhälle och då är jag bara dit och handlar så har ingen aning om vad som är vanligt där.
 
I min by står jag för majoriteten av hundar tror jag :rofl: Åtminstone bland dom som bor i samma del av byn som mej o jag har polarblandningar o så finns de någon som ser ut o va någon lapphundsblandning o en som ser ut o ha schäfer i sej o de e alla hundar jag sett än så länge i min by. Dom flesta i min by e dock över 75 år så jag e väl både den yngsta o den med flest hundar o jag har bara fyra
 
Min hemkommun har denna lista
Labrador retriever
Golden retriever
Jack Russel
Bichon Havanis och Cavalier har lika många
Fransk bulldeg
Cockerspaniel
Schäfer
Dvärgpudel

Låter väl som en ganska typisk förort. I vårt lägenhetshus så finns det bara en labrador från listan dock, resten är från andra raser - så huset skulle få en helt annan lista :D Bla två chihuahor, en kromis, en lagotto, en eurasier och några andra som jag inte sett än. Det har visst flyttat in en del hundägare på sista tiden 😅

Apropå kromisen (kromfohrländer), som är min mammas, man möter ytterst sällan på någon som ens vet vad för hundras hon är. Men i somras så åkte vi till Arkösund i Östergötland och mötte på två andra kromisar (vid olika tider med varsin olika ägare) som var där samtidigt! :laugh: Jag tror att det beror på att det finns en uppfödare där i Östergötland, som mamma köpte sin hund av. Lite roligt :D

Kromisen finns inte med på listan där förstås, den är nog alldeles för numerärt liten (935 kromisar i sverige enligt jordbruksverket ser jag nu, mer än vad jag trodde). Men annars ser listan där rätt likadan ut som mim hemkommun, förutom att chihuahua hamnade med där, både kort och långhårig.
 
På den gatan jag bor med 6 lägenhetshus så finns det 4 dvärgschnauzer. I hela området som består av 5 olika gatunamn med lägenhetshus så finns det totalt 6 dvärgschnauzer.

Finns nån som har 2 cocker, och nån som har 2 lagotto.

Sen blir det ental av andra raser/blandraser.

I kommunen hur det är rasfördelat vet jag ej.
 
När vi bodde i stan var vanligaste rasen små svarta blandraser vanligast, säkerligen bichon havanais i.
 
Nej kommunen kan ju vara en väldigt spretig areal. Jag tänker också de hundar man vanligtvis stöter på men inom ett större omfång än just grannskapet. Som sagt skulle närmast mig till exempel vara otroligt missvisande för vad som är vanligast i byn - bara en labrador och ingen spaniel till exempel, när typ hälften av hundarna i samhället är labbar eller spaniels. Jag råkar bara bo på en avig gata.
Jag bor i ett bostadsområde med ca 40 villor och området har ett namn. Sen ligger det tre gator i anslutning till xxxx och de har nog lika många hus och några gårdar.
Hur man ser på ”område” beror nog mycket på om man bor i en stad, som jag på en medelstor ort, i en by eller långt ut på landet.
 
Flatcoated Retriever
Shetland Sheepdog
Australian Shepherd
Schäfer
Tycker jag är vanligast att se runt om i mitt område.
 
Fastnade i statistiken om vanligaste hundraser i olika kommuner. Jag kan nu inte släppa tanken på hur det skulle bli om folk i Solna och Sorsele bytte hundar med varandra.

Screenshot_20230914_162621_Samsung Notes.jpg
 
Mycket småblandisar, JRT, frallor och shitbulls.
Vanligast enligt jordbruksverket är labbe, golden och schäfer men de håller sig inte i mitt kvarter tydligen 😅

Det finns också
2 shibor (de har rasträff i rastgården i närheten ibland och då är det drösvis)
2 curly coated retriever
2 irländska settrar varav den ena går som en queen med sin husse och barnvagnen!
2 groenendael där den ena är min
1 faraohund, valp
1 dalmatiner som går till bageriet med husse på lördagsmorgnarna
En del BC
Ett gäng cockrar
Ett par aussies, kan också vara mas
 
Senast ändrad:
I våran by var det någon som tok en två-tre kullar på sin engelska staffe-tik för några år sedan, så nu har typ alla brun eller svart staff.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp