Vilka hundraser är vanligast i ditt område?

geting

Trådstartare
Här är jag med en flummig liten tråd igen :o

Vilka raser är vanligast där ni bor? Någon ovanlig ras som ni trodde var vanlig, men som bara visade sig vara poppis i byn? Doodlar och labbar alltihopat?

När jag har tråkigt på jobbet brukar jag skriva ner vilka hundar som promenerar förbi. Södra Skåne verkar vara pudeldominerat. Sen tycker jag mig se en border terrier varje gång jag går ut, vet inte om det bara råkar ligga en uppfödare i mitt kvarter eller om det är observationsbias :cautious:
 
Border collie, div fågel och älgjaktshundar (renrasiga och blandraser), sheltie, labrador och nå små sällskapsblandraser är det som finns i närområdet.

Inget som är särskilt oväntat. Hade blivit förvånad om vi mötte typ en nakenhund 😄


Här är jag med en flummig liten tråd igen :o

Vilka raser är vanligast där ni bor? Någon ovanlig ras som ni trodde var vanlig, men som bara visade sig vara poppis i byn? Doodlar och labbar alltihopat?

När jag har tråkigt på jobbet brukar jag skriva ner vilka hundar som promenerar förbi. Södra Skåne verkar vara pudeldominerat. Sen tycker jag mig se en border terrier varje gång jag går ut, vet inte om det bara råkar ligga en uppfödare i mitt kvarter eller om det är observationsbias :cautious:
 
Det står jämt mellan Dvärgschnauzer och Griffon Petit Brabancon Vi har 2 Dvärgschnauzer och så finns det en till. Och en grannfamilj har 3 små Griffoner.
Sen finns 1 XXL- bully, 2 havanes-ish, 2 olika shetland sheepdogs, en långhårig Collie och en korthårig, en portugisisk vattenhund, två gatuhundar från Spanien och två Borderterriers.
Sen går det nästan dagligen två olika rottisar, en Schäfer här samt en dam med en risen och en Schnauzer.
 
Kollar jag på statistik på kommunen så ser det ut såhär i fallande ordning.
Lite förvånad över Cavalier och väldigt oförvånad över jämthund 🤣


JÄMTHUND
SCHÄFER
GOLDEN RETRIEVER
LABRADOR RETRIEVER
SHETLAND SHEEPDOG
BORDER COLLIE
PUDEL,DVÄRG
NORSK ÄLGHUND GRÅ
JACK RUSSELL TERRIER
CAVALIER

Jordbruksverket har statestik över de 10 vanligaste raserna i kommunerna.

Googlade hundras kommun och fick upp deras pdf.
 
Sommarstället: golden, flattar, stora pudelblandningar.

Lägenheten: bichon, småterriers, dvärgschnauzer, små pudelblandningar. Ja, pensionärstätt område.
 
Kollar jag på statistik på kommunen så ser det ut såhär i fallande ordning.
Lite förvånad över Cavalier och väldigt oförvånad över jämthund 🤣


JÄMTHUND
SCHÄFER
GOLDEN RETRIEVER
LABRADOR RETRIEVER
SHETLAND SHEEPDOG
BORDER COLLIE
PUDEL,DVÄRG
NORSK ÄLGHUND GRÅ
JACK RUSSELL TERRIER
CAVALIER
Border terrier är inte ens med på topp 10!! Jag undrar om det är samma 3 hundar jag ser varje dag… :crazy:
 
Dessa möter vi på våra promenader:

”Gatuhundar” - några från Hundar utan hem håller till här
Diverse doodlar och poos
Bullys
Frallor
Whippet
Cocker Spaniel
Labbe
Tax
Pomeranian
Chihuahua
Bedlingtonterrier

Ovanligast är väl en Vorsteh och en Bayersk vilstpårshund som brukar gå med sina jägarhussar, de ser jag dock mycket sällan men stöter på då och då.
 
I mitt område är det mest småhundar av olika sorter, en golden, en irländsk setter och en svart schäfer, kan de heta Groendel eller något liknande?
Inte en enda shitbulls 😍

Just det, i en villa med enorm trädgård bor en drös med jakthundar. Typ Beagle, superfina!
 
Här där jag bor är det ganska varierat. Jag ser oftast Vorsteh, Pudel (olika storlekar), Irländsk Setter, Jämthund, lurviga småhundar och Mas.
 
Här är jag med en flummig liten tråd igen :o

Vilka raser är vanligast där ni bor? Någon ovanlig ras som ni trodde var vanlig, men som bara visade sig vara poppis i byn? Doodlar och labbar alltihopat?

När jag har tråkigt på jobbet brukar jag skriva ner vilka hundar som promenerar förbi. Södra Skåne verkar vara pudeldominerat. Sen tycker jag mig se en border terrier varje gång jag går ut, vet inte om det bara råkar ligga en uppfödare i mitt kvarter eller om det är observationsbias :cautious:
Faktiskt ingen särskild🙈
Är lite gott och blandat småhundar större hundar renrasiga och rescues man ser här i stan :)

Inte särskilt mycket kamphundar eller doodlar.
 
Åker jag däremot och tränar är det schäfrar mallar pudlar shelties aussies och border collies som jag i princip alltid ser på klubben.
 
Diverse pommar, chihuahuaor, yorkiser och vita småhundskorsningar, samt några labbar. Många Bichon Frisés per capita jämfört med rikssnittet, (2 st). Nere i parken som ligger mellan två väldigt olika socioekonomiska områden tillkommer även bully's samt minst en bc och en långhårig, collie samt några jag är osäker på om de är bc eller korthåriga collies. Dyker också upp några renraspudlar och pudelkorsningar.
 
Pudelblandraser, labradorer, diverse chihuahua, dvärgpinscher, någon enstaka schäfer, cocker och någon renrasig pudel. Många pensionärer här😊
Går jag upp till förortscentrum är det fler hundar av kamphundstyp, större blandraser och recues och små sällskapsblandraser.
 
Engelsk cocker och labrador är Helt klart vanligast av alla, sedan borderterrier och BC. Därefter lurchers och staffeblandisar tror jag nog.
Det är Väldigt mycket hundar här, jag tror faktiskt inte att jag tar i om jag säger att mer än hälften av alla hushåll har minst en hund. Det är rätt fint. :heart
 
Massor av rabiata små blandraser
Border Collie av utställningsmodell
Vinthundar ( bla En aggressiv Saluki, aldrig stött på en arg vinthund innan. 😅)
Diverse doodles
Shitbulls
Gatuhundar

Alla tror att mina är gatuhundar med. :laugh:
 
Massor av rabiata små blandraser
Border Collie av utställningsmodell
Vinthundar ( bla En aggressiv Saluki, aldrig stött på en arg vinthund innan. 😅)
Diverse doodles
Shitbulls
Gatuhundar

Alla tror att mina är gatuhundar med. :laugh:
Jag har aldrig sett en utställningsBC i verkligheten :o är de sådär fluffiga?
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp