Vilka hundraser är vanligast i ditt område?

Tycker dom är mer lika någon form av vinthundar både dom och tervarna 🙈

Vinthund 😅
Grannens ser ut som denna, inte så himla mycket päls. Jag är uppväxt med vinthundar, ser ingen likhet alls bortsett storleken.

Bild lånad från Google.
360_F_317261328_LqgOsarRuj9b5QsWPq3WhJl41cu1KvOW.jpg
 
Min tidigare hund, groenendael av brukslinjer. Rätt stor skillnad mot showlinjerna.
 

Bifogade filer

  • IMG_4927.jpeg
    IMG_4927.jpeg
    332,3 KB · Visningar: 33
  • Hjärta
Reactions: Sel
Här verkar var och varannan granne ha en dvärgschnauzer. Det är såpass att jag funderat på om det finns någon uppfödare i krokarna som är väldigt bra på att sälja in hundar till sina grannar 😅

(Som kontrast vet jag att det finns en rotteweilerkennel fyra hus bort, men jag har aldrig sett en rottweiler under de 8 åren vi bott här..)

Annars pudelblandningar av olika slag. Och labradorer.
 
Här verkar var och varannan granne ha en dvärgschnauzer. Det är såpass att jag funderat på om det finns någon uppfödare i krokarna som är väldigt bra på att sälja in hundar till sina grannar 😅

(Som kontrast vet jag att det finns en rotteweilerkennel fyra hus bort, men jag har aldrig sett en rottweiler under de 8 åren vi bott här..)

Annars pudelblandningar av olika slag. Och labradorer.
För flera år sedan fanns det en grand danois-kennel nära där jag bodde. Det kändes som om man såg någon grand danois vid varje promenad :rofl:
 
Här verkar var och varannan granne ha en dvärgschnauzer. Det är såpass att jag funderat på om det finns någon uppfödare i krokarna som är väldigt bra på att sälja in hundar till sina grannar 😅

(Som kontrast vet jag att det finns en rotteweilerkennel fyra hus bort, men jag har aldrig sett en rottweiler under de 8 åren vi bott här..)

Annars pudelblandningar av olika slag. Och labradorer.
Du bor i ett bra kvarter.

Mvh en skäggägare ;)
 
I mitt kvarter finns dessa hundar:

3 Cavalier King Charles Spaniel
3 schäfrar
2 golden retriver
2 australian kelpies (mina)
1 chihuahua
1 liten sällskaps terrier (osäker på ras)
1 bichon frise
1 liten blandras
1 spansk gatuhund (troligen renrasig spansk jakthund)
1 ungersk vizzla
Glömde de två Springer Spaniens som bor närmast.
 
Ingen alls.

Jag har en grönis och en malle.
Närmsta grannen en vit herdehund och en liten blandras av sällskapstyp som skriker som om jag stod på henne när hon ser mig. Sötaste om finns, står på bakbenen och viftar med frambenen för att hälsa, skriker som besatt när vi gosar och når mig halvvägs upp på låret när hon står på bakbenen. 😄
Närmsta grannarna efter det har två wisla, det är de enda hundarna jag känner till eller sett.
 
Enligt Jordbruksverket toppar jämte, golden och schäfer kommunligan.

I byn finns mest jakthundar av olika ras, och många staffar pga kennel.

På brukshundklubbarna kryllar det av aussies följt av div sällskapsraser, bland de aktiva många mallar och schäfrar. Och några kungliga rottisar ;)
 
Allt på fyra ben som kan göra ståndskall på älg är populärt där jag bor. Tycker mig se gråhund, jämthund eller karelare i var och varannan hundgård där jag bor.
 
Vägen förbi mig är ett rastningsstråk (vilket jag inte är helt glad över... min gräsmatta är ingen rastningsyta och alltför många har inte lärt sig plocka upp efter sina hundar :cautious:).

Det som sticker ut lite är att det är en majoritet av renrasiga hundar. Det är ytterst sällan jag ser någon blandras.

De flesta är sällskapshundar i diverse storlekar (fläsklabrador, fralla, shih-tzu, JRT, pudel, shiba) men även riesenschnauzer, flatte, schäfer (det finns en superfin bruksschäfer :heart), dvärgpinscher samt någon mastiffvariant. De jag ser mest är nog shih-tzu men det är för det finns en som föder upp i närheten :laugh: Grannarna har en amstaff och en kelpie. Sedan finns det några älghundar som brukar dra förbi sina ägare :angel: Koppelgående är väl inte deras starka sida :rofl:
 
Vi har också massa hundar vi går förbi under promenaderna, men mina närmsta grannar har
1 standard pudel
1 dvärgpudel
1 doodle av standardstorlek
1 sheltie
1 svart jaktlabbe
1 golden som bor med en annan liten hund
1 staffemix
2 pyttesmå yrväder jag aldrig hinner se för de blir helt rabiata så fort de ser en annan hund.
1 tollare
1 dvärgschnauzer
vi har enda vinthunden men det finns minst tre whippets till inom 4km.

Dessvärre har flera icke-hundägande grannar skaffat katt och alla springer lösa på våra tomter så nu vågar vi knappt ha vår hund ute vår inhägnade trädgård.
 
Sheltie, golden, pudlar (inklusive alla storlekar).

Bubblare är dvärgschnauzer, och fågelhundar om jag får bunta ihop settrar och pointer, samt "tusshundar" (som jag verkligen beklagar att jag inte kan rasbenämna, rasrena eller blandningar, men jag vet att det åtminstone finns ett gäng bichon havanaise).

Näej förresten, undrar om inte tusshundarna är flest av alla. Väldigt frustrerande att jag, som sedan barnsben kunnat kategorisera hundar utifrån hundraser ganska lätt inte ens ser skillnad på om det är den ena eller den andra tusshunden jag ser. :arghh:

Underbubblare är flatcoated retriever faktiskt.

Det här är i mitt närmaste område och där jag oftast går. Men bara "åt andra hållet", från 500 meter och bortåt, så tycker jag mig se fler amstaffblandningar och rescueliknande hundar.

På landet där jag vistas ibland är det jämthund.
 
Jag tänkte "I ditt område" som i din by/småstad/stadsdel/stad. Inte "din gata." :D Då blir det i alla fall för mig en totalt annan statistik.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp