Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

JA jag tror nog inte att de ger dispens till alla för att en sökt. Alla fall
ska behandlas unikt.
JAg väntar dock fortfarande på¨kontroll??
Tierps komun är nog inte så intresserade eller? De åker ju förbi mellan två bondgårdar typ två ggr i veckan(den ena missköter sig och den andra vill inte ändra på millimeter mått förrän den andra fått djurförbud) så de vet att det finns hästar här men inge har tittat in.
Vi som svetsat nya galler bara för detta, nej det behövdes allt nytt så...
Nåja har de väntat så här länge kan de vänta tills jag målat i sommar .Om den bonde som bor granne med mina hästar får hålla på och ha djur utan att stoppas så ska ingen ha dåligt samvete för att man har hästarna ute lite xtra. O det roliga är att om man ringer om att kossor ligger o dör i hagen så säger de jaha ,men när nån ringde för att min gammel stod utan gräs i hagen så kom de som ett skott.
Han led ju verkligen , rund oh go fast med akut fång så han fick inte äta gräs.. JAg tycker iofs det är bra när folk ringer men han var ju blank oc rund och mådde annars bra ´jag skrattade gott åt det sen....
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Welsh skrev:
Här måste jag protester lite. Jag tyckte den bara var ett stort skrik från en som inte vill att någon har koll på hennes verksamhet. För att hålla flera hästar och föda upp hästar så tycker jag nog att myndigheterna kan få kolla upp en lite. Det bjuder jag iallafall på. Jag ser positivt på att de åker runt och kollar gårdar och ser till att allt är bra. Har man inget att dölja så behöver man inte skrika högt och protestera. Djurskydds myndigheten kollar även upp så våra höns och andra djur mår bra. >De gör så mkt bra som ni inte känner till. Det de flesta känner till är sådant som många okunniga djurägare gapar om i pressen. NÄR anser ni att man ska sätta gränsen för att djur få vara ute i de fria ( i många gånger i minimala hagar utan träd) utan vindskydd???? Anser ni att vem som helst ska få ha över 10 hästar eller föds upp små oskyldiga föl utan att veta vad de pysslar med? Vart sätter man gränsen och vem ska bestämma det? Du o jag eller?

Jag vill inte heller redogöra för vilken veterinär jag använder osv. Så länge mina hästar är välmående och fina är det min ensak. Jag har absolut ingenting att dölja men jag anser att det tillhör mitt privatliv. Speciellt då hästarna är hobby och inget företag. Det framgick ingenstans i artikeln att hon drev ett företag. Utan att hon sökte tillstånd till att ha hästar.

Jag anser verkigen att vem som helst skall få ha 10 hästar utan att be om lov någonstans. Så länge man sköter sina djur har ingen annan med och göra om jag har 10 hästar. Det är MIN ensak ingen annans. Regler kan gärna få finnas men jag bestämmer hur många hästar jag vill ha!

Tänk om de hade haft samma kontroll på de som föder barn. Skall man få ansöka om det också? Det skall gudarna veta att många skulle inte få tillstånd att ha barn om de skulle behöva söka. Lägg alla dessa pengar på våra barn och gamla istället för att jaga hästägare som sköter sig. Eller ta i mer med hårdhandskarna mot de som har vanskötta djur.

/Åsa som har hästar som alltid är ute och aldrig är sjuka.
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Bangsi skrev:
Jag vill inte heller redogöra för vilken veterinär jag använder osv. ...... Jag har absolut ingenting att dölja men jag anser att det tillhör mitt privatliv.
Varför då?
Jag tycker att det är okej att de vill veta att man har ordning på veterinär och hovslagare.

Inte_Ung, som nu spränger tillståndstaket och måste söka sådant.
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Inte_Ung skrev:
Varför då?
Jag tycker att det är okej att de vill veta att man har ordning på veterinär och hovslagare.

Inte_Ung, som nu spränger tillståndstaket och måste söka sådant.
Det räcker väl att säga att man använder en utbildad veterinär om det skulle behövas. Varför vill djurskyddsmyndigheten veta vem? Är vissa veterinärer dåliga eller? Varför får de i så fall fortsätta som veterinärer.

Jag använder inte nödvändigtvis samma veterinär alltid.

Samma sak med frågan om vem jag säljer hästar till. Det skall väl myndigheterna skita i. Nu använder väl inte alla kommuner just den frågan men varför finns den ens med?
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Håller helt med Twinstar mfl, det e det mest logiska.Varför ska vi människor va så komplicerade ibland.Djur och människor mår inte dåligt av samma saker.Hur som hälst människor o djur e OLIKA.
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Inte_Ung skrev:
Varför då?
Jag tycker att det är okej att de vill veta att man har ordning på veterinär och hovslagare.

Inte_Ung, som nu spränger tillståndstaket och måste söka sådant.

Därför att precis som jag skrev - det är min ensak vilken veterinär jag anlitar. Jag har inte mindre än fyra olika veterinärer som jag tycker om att anlita. Alla är givetvis utbildade och mycket duktiga. Men det är min ensak om vilken vet. jag använder mig av.

Hovslagare har jag likaså några olika jag använder. En är utbildad och de andra inte, men är minst lika duktiga. Enligt min utbildade hovslagare.

Jag hävdar att så länge mina hästar mår bra är det min ensak om vilka personer som behandlar mina hästar. Levererar mitt foder osv. osv.

/Åsa
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

TomasN skrev:
Det räcker väl att säga att man använder en utbildad veterinär om det skulle behövas. Varför vill djurskyddsmyndigheten veta vem?
Jag tror att det är en kontrollfråga för att det verkligen skall finnas en veterinär där.
Så att man inte bara drar till med något.
Jag frågar likadant ibland.
Medryttaraspiranter som påstår sig ha ridit på ridskola si och så många år.
Frågan "Vilken ridskola då?", sorterar ut de som ljuger.

TomasN skrev:
Samma sak med frågan om vem jag säljer hästar till. Det skall väl myndigheterna skita i. Nu använder väl inte alla kommuner just den frågan men varför finns den ens med?
Den där har jag däremot inte lyckats att knäcka.
Jag tänkte svara "Ridintresserade privatpersoner och företag med ridverksamhet" på den frågan.
Och så undrar jag om jag får något tillstånd i det läget?
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Bangsi skrev:
Hovslagare har jag likaså några olika jag använder. En är utbildad och de andra inte, men är minst lika duktiga. Enligt min utbildade hovslagare.
Samma här, ett namn visar att hovslagaren verkligen finns.
Och med hovslagare så var det väl så att det snart bara var auktoriserade som skulle få sko andras hästar?
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Jag funderade på om de kanske skulle ha informationen till sin statistik?
Och att de då kräver att man hjälper till med statistiken för att få sitt tillstånd.
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Nej det finns inget om tvång på auktorisering föreslaget för att få sko andras hästar däremot för att få kalla sig hovslagare.
PL
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

*Och nu så säger jag ingenting om att vissa kallar sig trimmare
hmm, harkel och så till själva frågan.*

Men om det då står i tillståndsansökan att man skall skriva i vilken hovslagare som man använder, så kan man väl ändå i det läget bara skriva i just hovslagare?
Om du förstår???
Och inte skriva Strasserverkare, Påslagare eller Mig Själv?

Jag både verkar och skor ibland, mina hästar då.
Men inte sjutton är jag hovslagare för det, jag är på sin höjd en trimmande påslagare som är tillräckligt insatt för att göra mer nytta än skada.
Och all min verkning och skoning kontrolleras av min(a) hovslagare, jag gör det efter deras instruktioner och handledning.
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Inte_Ung skrev:
Själv?

Jag både verkar och skor ibland, mina hästar då.
Men inte sjutton är jag hovslagare för det, jag är på sin höjd en trimmande påslagare som är tillräckligt insatt för att göra mer nytta än skada.
Och all min verkning och skoning kontrolleras av min(a) hovslagare, jag gör det efter deras instruktioner och handledning.
Då kanske du inte skall ha tillstånd för att hålla hästar. Verkar du själv så måste du ju skriva det i ansökan och då kanske ansökan inte beviljas eftersom du saknar utbildning. Och är det i djurskyddsmyndighetens anda att låta amatörer verka hästar? Det är så jag befarar att tillståndsprocessen skulle kunna användas. Någon skall bedömma din kompetens helt enkelt och avgöra om du bör få hålla hästar i annat än ringa omfattning. Saknas formell utbildning så vad händer?

varför inte se till att kontrollera oss hästägare och se till så att vi uppfyller djurskyddslagen helt enkelt? Så länge vi följer djurskyddslagen och hästarna mår bra så kan kommunen och djurskyddsmyndigheten ge fan i vilken utbildning jag har. För civ. ing. är väl ingen större merit i sammanhanget.

Jag har bott här och hållit hästar i fem år utan att se skymten av någon inspektör trots att jag för säkerhets skul ringt kommunen och påtalat att jag har hästar och frågat om de gör inspektioner. Så så länge ingen kontroll sker på många ställen så tror jag nte på fler regler som bara de skötsamma följer ändå
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

TomasN skrev:
bör få hålla hästar i annat än ringa omfattning. Saknas formell utbildning så vad händer?
Jag tror att jag kommer undan där, genom att jag gör det under överenseénde av auktoriserad hovslagare.

TomasN skrev:
Jag har bott här och hållit hästar i fem år utan att se skymten av någon inspektör
Jag hade en mycket känd person som har skrivit en bok om att "Bygga Häststall" ute och inspekterade mig.

Hon kom i minus 20 grader klädd i tunna jeans och med blåa skoskydd och skulle halkande och frysande inspektera en gård full med Islandshästar på lösdrift, samt mitt uppvärmningsbara stall med "bara" minus 15 grader i.
Jag och min anställda, utbildade lantarbetare höll på att skratta ihjäl oss.
Lantarbetaren var tvungen att gå iväg ett tag för att inte få skrattanfallet offentligt.
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Men det är ju två killar som skrivit den boken:confused:
Eller har ngn av dem bytt kön:idea:
PL
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Otroligt väl och bra skrivet TomasN.

Håller med dig fullt ut! :bow:

/Åsa
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

jag trodde det var fler kor än så på revinge... Hjälpte till att driva kor där när jag var liten, det var en upplevelse :)
Att sedan ha hela heden att rida på, det var helt underbart.
Trist om kossorna måste bort... det finns ju lite "skog" fast den mesta trilla ju i stormen... 1999? kan det varit det? Dåligt minne.:( .
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 103
Senast: Djurvän
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 001
Senast: Korven
·
Hundhälsa Mitt första inlägg här på många år, nytt användarnamn. Läser i vanliga fall nästan dagligen här på forumet men postar aldrig något...
Svar
3
· Visningar
2 209
Senast: Lona
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 486
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp