Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

T

twinstar

Vad är det för jeppar som jobbar på Djurskyddsmyndigheten egentligen? Ja, det kan man verkligen undra.

Någon har kommit på att lägga ett krav på att det ska finnas ligghallar för utegångsdjur dvs djur som går ute mer än 12 timmar per dygn, nötkreatur, hästar på lösdrift etc. Det låter jättefint eller hur. Ligghallen ska ha minst tre väggar och ska strös med ren halm varje dag. Jättemysigt för djuren som slipper stå ute och frysa eller bli blöta av regnet. Det tycker djurskyddsmyndigheten.

Problemet är bara att djuren inte behöver dessa ombonade ligghallar. De står hellre ute i friska luften. De vill röra sig fritt och kräver stora ytor för att också klara av sitt rangordningssystem som kräver plats. De ranglåga djuren skulle aldrig ens få komma in i ligghallen om den inte var tillräckligt stor. En bonde berättade på radion igår att ligghallen skulle behöva vara 600 meter lång för att vara tillräckligt stor för att inte djuren skulle trängas ihjäl där inne. Dessutom är det flyktdjur som helst vilar sig mitt ute på öppna fält där de kan hålla koll åt alla håll och snabbt springa iväg från faran om det skulle behövas.

Djuren skiter i regn och vind. De har varm päls och skyddande underhudsfett vilket gör att de kan gå med snö på ryggen i flera dagar utan att frysa. De söker hellre skydd i dalsänkor, i skogsdungar eller bakom stenblock.

De bryr sig helt enkelt om ligghallar om det inte vore för det där kravet att ligghallen ska strös med halm varje dag. Det gör att djuren hellre stannar där där dom blir serverade mat (halm) istället för att beta och leta själva och det är de ranghöga djuren som kommer in och får äta. De andra hamnar utanför. I och med att djuren så koncentrerat rör sig runt ligghallen blir marken upptrampad, lerig och mjuk av djurens tyngd och spillning.

Betänk då att man kanske har en 800-1000 djur och får några miljoner i miljövårdspengar från en annan myndighet för att hålla landskapet öppet och nedbetat! En ekvation som inte går ihop!

Massor med bönder som praktiserar denna ranchdrift har överklagat dessa regler och fått dispens från den länsvetrinären, kommunen och länsstyrelsen. Man har varit ute och tittat på omgivningarna och konstaterat att ligghall är onödigt eftersom det finns naturligt skydd i miljön. Det skiter djurskyddsmyndigheten i och avslår dispensansökan utan att ens lyfta sig från sin skrivbordsstol.

Undersökningar har också visat från slakterier att djur som lever fritt ute är friskare än andra som hålls på mer traditionellt sätt och nu måste flera bönder och ranchägare måste överväga att lägga ner hela sin verksamhet på grund av de här märkliga regelsystemet.

Det mest motsägelsefulla i hela den här soppan är att om man inte fixar att bygga ligghallar åt sina djur så får man återgå till att hålla djuren inne. För det är helt okej enligt djurskyddsmyndigheten att hålla nötboskapen inomhus i fållor i tio månader om året för lite sommarbete på sommaren. På sommaren finns det nämligen inget krav på ligghall - men alla som haft med utegångsdjur att göra vet att det är på sommaren djuren söker skydd - för solen. Men det finns ingen lag på.

Djurskyddsmyndigheten borde åka ut nästa varma sommardag och kolla hur många ko- och hästhagar det finns där det inte finns möjlighet för djuren att söka skugga! Eller hur många hundar som sitter inlåsta i varma bilar. Eller hur många övergödda innekatter det finns i Sverige. Eller hur många hästar som aldrig, aldrig får röra sig fritt i hagar. Kanske djurskyddsmyndigheten kan låta bli att terrorisera de djurägare som har djur som mår bra då!
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

jadu detta har jag också funderat över och inte blivit mycket klokare på...

Apo
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Fast det finns djur som utnyttjar ligghallar, finns tråd om det på Hästverksamhet.
Och långt ifrån alla hagar har stenar och skog, jag ser i mitt jobb massor av hagar och inte många av dom har ställen att skydda sig på. Nån enstaka träd kanske, men inte hela dungar.

Så bara för att dina hagar har andra möjligheter så betyder inte det att alla har ;)
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Jag pratar inte om MINA hagar! Jag pratar om hagar på t ex Revingeheed eller Lojsta som fått dispens i åratal av Jordbruksverket, där verksamhet tvingas läggas ner bara för att Djurskyddsmyndigheten driver detta krav in absurdum.

Djurskyddsmyndigheten är tydligen en rätt ny myndighet som vill visa framfötterna. De skiter i miljösaspekter och sånt som kommer ta stryk, t ex dräneringar i marker på grund av att djuren skiter runt ligghallarna istället för utspritt, marker och naturreservat blir inte naturligt nerbetade och underhållna etc.

De intervjuade en vetrinär på radio igår som sa att enda gången det motiverar ligghall för utegångsdjur är vid kalvning/fölning. Då behöver djuret en torr och skyddad plats och det går att tillgodose på andra sätt. Antingen planerar man dräktighetsperioderna så att kalvning sker på sommaren eller så plockar man helt enkelt in de djur som ska kalva när det är dags. De flesta bönder har ju stallar och ladugårdar om än inte
i anslutning till betet.

Det som är så sjukt är att t ex Revinghed i Skåne som har 1400 djur som betar på ett område som är Natura-2000-klassat, dvs staten ger dem pengar för att hålla marken och natur bevarad genom nedbetning och det kravet kommer de inte klara om de tvingas införa ligghall eftersom det förändrar djurens beteende så två myndigheter krockar. Att de itne kommunicerar undrar man!
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Jag tror inte att Djurskyddsmyndigheten ens har i sitt krav att fölning ska ske inomhus men det kanske bara är en tidsfråga.

Det var vetrinären på radioprogrammet som sa att enda gången det skulle motivera att ha nån form av ligghall är vid fölning och kalvning.

Förmodligen klarar dom det bra själva utomhus i snöstorm om det krävs!
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Ifrågasätter du de svenska djurskyddslagarna? Fy på dej
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

twinstar skrev:
Vad är det för jeppar som jobbar på Djurskyddsmyndigheten egentligen?

Det är samma folkslag som jobbar på migrationsverket, skattemyndigheten osv :crazy:
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Vet du hur detta kommer att påverka oss som släpper våra hästar på bete under sommaren? Blir vi lagbrytare om vi låter våra hästar gå ute dygnet runt i några månader?
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Under sommaren finns (ännu så länge) inget krav på ligghall vid utegångsvistelse dygnet runt, men det kommer säkert det med :crazy:
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Skönt att höra att jag inte är olaglig i sommar:D
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Det vet man väl aldrig när de kommer med någon i*****sk bestämmelse....;)
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Många kloka ord spec. i sista stycket!!!
:idea: Skicka brevet till djurskyddsmyndigheten vet ja så dom får läsa sanningens ord!!!!
:bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

twinstar skrev:
Jag pratar inte om MINA hagar! Jag pratar om hagar på t ex Revingeheed eller Lojsta som fått dispens i åratal av Jordbruksverket, där verksamhet tvingas läggas ner bara för att Djurskyddsmyndigheten driver detta krav in absurdum.

Djurskyddsmyndigheten är tydligen en rätt ny myndighet som vill visa framfötterna. De skiter i miljösaspekter och sånt som kommer ta stryk, t ex dräneringar i marker på grund av att djuren skiter runt ligghallarna istället för utspritt, marker och naturreservat blir inte naturligt nerbetade och underhållna etc.

De intervjuade en vetrinär på radio igår som sa att enda gången det motiverar ligghall för utegångsdjur är vid kalvning/fölning. Då behöver djuret en torr och skyddad plats och det går att tillgodose på andra sätt. Antingen planerar man dräktighetsperioderna så att kalvning sker på sommaren eller så plockar man helt enkelt in de djur som ska kalva när det är dags. De flesta bönder har ju stallar och ladugårdar om än inte
i anslutning till betet.

Det som är så sjukt är att t ex Revinghed i Skåne som har 1400 djur som betar på ett område som är Natura-2000-klassat, dvs staten ger dem pengar för att hålla marken och natur bevarad genom nedbetning och det kravet kommer de inte klara om de tvingas införa ligghall eftersom det förändrar djurens beteende så två myndigheter krockar. Att de itne kommunicerar undrar man!

:bow: :bow: :bow:

Det som är extra irriterande är att den ena ägaren till Revingehedranchen har jobbat som veterinär i ett antal år. Han borde ju kunna se om hans kor mår bra eller ej...:smirk:

Verkligt sorgligt är det att detta är KRAV godkänt kött och det kommer det inte kunna fortsätta vara om de måste köpa halm för så mycket KRAV halm finns inte i närheten. De har dessutom idag väldigt få transporter och ska de köpa halm långtbortistan så ökar även dom...

Jag skriver protestmail...tydligen hade det varit helt OK om de haft en klippa eller tät granskog som vindskydd men inte hedlandskap med buskar...man tar sig för pannan...:crazy:
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Basilika skrev:
Det är samma folkslag som jobbar på migrationsverket, skattemyndigheten osv :crazy:

Så bara för att några jeppar på en ny myndighet ska visa "framfötterna" så tror du att vi alla är sådana???
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Sjalen skrev:
Så bara för att några jeppar på en ny myndighet ska visa "framfötterna" så tror du att vi alla är sådana???

Instämmer!

Jobbar också på en myndighet.
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

MissFideli skrev:
.Så bara för att dina hagar har andra möjligheter så betyder inte det att alla har ;)

Här kan du läsa vad vi pratar om:

http://sydsvenskan.se/lund/article137719.ece

http://sydsvenskan.se/lund/article137723.ece

http://sydsvenskan.se/lund/article139376.ece

Man undrar vad de har för utbildning...har de lärt sig tolka djurvård eller bara lagparagrafer. Och varför kan de inte åka och inspektera??? :confused:
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

:eek: :eek: Är ni inte alla det då :confused:





:angel:

Seriöst, så tycker jag inte att man ska dra alla över en kam och tro att alla som har myndighetsjobb är likadana och tänker på samma sätt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 103
Senast: Djurvän
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 007
Senast: Korven
·
Hundhälsa Mitt första inlägg här på många år, nytt användarnamn. Läser i vanliga fall nästan dagligen här på forumet men postar aldrig något...
Svar
3
· Visningar
2 209
Senast: Lona
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 486
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp