Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

På Lojsta är det inte så värst många hästar, inte mer än 100, snarare 50 har jag för mig. Fast de har ju tät skog att söka skydd i.
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Djurskyddsmyndigheten kom ju till efter en utredning av en Miljöpartist som lägligt sen blev generaldirektör. En fin present från Göran Persson kan man tycka.

Det har ju varit en debatt inom lantbrukspressen om att myndigheten anställt djurrättsfolk. Djurrätt och inte djurskydd verkar gälla mer och mer.

Många bönder säger också att jordbruksverket var mer öppna för dialog än vad djurskyddsmyndigheten nu är. Jag tycker vi låter jordbruksverket ta tillbaka djurskyddsfrågorna när det gäller lantbrukets djur.

Djurskyddsmyndigheten kan hålla på med sällskapsdjur som hundar och katter osv.
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Djurskyddsmyndigheten är en eftergift åt miljöpartiet för att dom skulle stödja den sittande regeringen.
Att deras verksamhet präglas av miljöpartiets partiprogram är en underdrift.
Att det sen är en fd miljöpartist som är GD för myndigheten gör inte saken bättre.
Stolleriet angående Revingehed (som hyllas för sin djurhållning, friska djur, osv av veterinärer och tillsynsmyndighet) visar bara att dom är ute och cyklar.
Vi må ha skällt på jordbruksverket som hanterade detta förr, men så här stolliga var inte ens dom.

Djurskyddsmyndigheten har också i ett pressmeddelande minsann påpekat eller ställt som krav att elever på ridskola skall lära sig om god hästhållning. Det har väl eleverna lärt sig i alla tider. Inget nytt alltså.
Vi får hoppas på en ny regering som avskaffar denna stollemyndighet.
Givetvis skall vi ha ett gott djurskydd, men det hade vi även innan dessa dårar kom lösa.
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

TomasN skrev:
Djurskyddsmyndigheten kan hålla på med sällskapsdjur som hundar och katter osv.

:bow: Det är så sant som det är sagt!
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

elbereth skrev:
På Lojsta är det inte så värst många hästar, inte mer än 100, snarare 50 har jag för mig. Fast de har ju tät skog att söka skydd i.
Inte mera, det trodde jag.
Men de har ju oerhört stora marker där.
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Jag kan faktiskt inte bli upprörd över kravet att djur som vistas ute mer än 12 timmar ska ha tillgång till en ren och torr liggplats och ska ha möjlighet att söka skydd för väder och vind. Vad är det egentligen som är så orimligt med det? Jag ser ofta djur som vilar ute, när underlaget tillåter, men sällan hästar som vilar i lervälling (även om de gärna rullar sig en stund...)

Tidigare gick det att få en halvmeterhög kulle med 3-4 träd godkänd som naturligt skydd (även om det var totalt söndertrampat stora delar av året). Att man stramade upp detta tycker jag var rätt, men nu verkar det tyvärr ha gått till överdrift åt andra hållet. Men jag tycker nog att man nästan ska upp i "hagar" som Lojsta om man ska kunna påstå att djuren verkligen har möjlighet att söka skydd under alla förhållanden...
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

knapplån

Har någon sett Pernilla Ströms artikel på DN:s ledarsida idag? Den tar precis upp det som tråden handlar om!
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

smaland skrev:
Djurskyddsmyndigheten har också i ett pressmeddelande minsann påpekat eller ställt som krav att elever på ridskola skall lära sig om god hästhållning. Det har väl eleverna lärt sig i alla tider. Inget nytt alltså.

Ursäkta?
Här känner jag att jag måste komma med ett litet "inhopp", i total spinn-off anda...

Ungarna lär sig inte alls god hästhållning på ridskolan. Har du tur lär dom sig RIDA... Ungarna får sällan vara med vid utfodringar, då dessa sker sent på kvällen då oftast "de vuxna" rider och på morgon samt lunch när inga elever är där... Dom är aldrig med när hästarna tas in och ut ur hagen och det dom ser av ridkolehästen är en rumpa när dom går in och ett huvud när dom leder den till manegen.. Många av dom får inte ens sadla själv.. Däremot får dom höja sin ridlärare till skyarna och upprepa diverse mantran...

Om man bortser från de lättpåverkade barnen, och ser till vuxna elever istället... Samma problematik, förutom eventuell utfodring som enbart går ut på "skopa ner i hink, skopa tömd i krubba, hästen äter".. Ingen foderlära, utrustningsinpassning (vilket torde vara omöjligt då de flesta hästar går med illasittande sadel) eller hästhållning över huvud taget.. Vad har dom? Är det 1 eller 2 teorilektioner per läsår? Som huvudsakligen handlar om hästens delar samt ridvägar..


En RIDskola handlar om just att lära sig rida... Sällan någonting annat.. Och jag ber alla er som går på en bra ridskola som faktiskt undervisar hästhållning på ett tillfredsställande sätt om ursäkt..

//Mvh Mustang som blev ovanligt upprörd under sitt (egenpåtagna) inläggskrivande, och ber om ursäkt för spinn-offen...
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

:bow: På min ridskola var det visserligen teorilektioner före eller efter varje ridlektion, men den tiden ägnades mest åt att förbereda dagens lektion alternativt analysera efteråt. Alltså var det mest ridning det handlade om - ingenting om hästhantering, etik eller annat.

Immer
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Tack för länken. Artikeln var mycket bra skriven. Heja Pernilla Ström! :bow:
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Jag tycker också att det var mycket välskrivet och tycker att det var bra att den fick plats på ledarsidan i landets största dagstidning!
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

twinstar skrev:
Jag tror inte att Djurskyddsmyndigheten ens har i sitt krav att fölning ska ske inomhus men det kanske bara är en tidsfråga.

Det var vetrinären på radioprogrammet som sa att enda gången det skulle motivera att ha nån form av ligghall är vid fölning och kalvning.

Förmodligen klarar dom det bra själva utomhus i snöstorm om det krävs!

Då blir det till att tala allvar med märr'n och säga åt henne på skarpen att hon måste knipa när hon är i hagen så att fölis inte tittar ut på fel plats ;) (nu är hon inte dräktig men ska betäckas i år så tills att hon ska föla 07 har det säkert kommit någon sådan bestämmelse)
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Det finns mycket att ifrågasätta i den Svenska djurskyddslagen. Tex att det inte är hårdare tag för de djurägare som utsätter sina djur för missvård/misshandel. I vissa stater i USA är detta belagt med höga böter och fängelsestraff. Vad händer här - djurägare får en klapp på axeln och blir ombedd att sköta sig i fortsättningen.
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Ja, det är ungefär det de gör om de överhuvudtaget går in.:crazy:
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

caballus skrev:
Vadå, varför klagar du på ligghallar för?
Våra lösdriftshästar Älskar verkligen sin ligghall!

De går BARA in dit för att SKITA. :devil: Lagstadgade toaletter åt ALLA hästar tycker jag! :bump:

:angel:
Våra hästar älskar också sin ligghall - på sommaren ;)
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Mustang skrev:
Ursäkta?
Här känner jag att jag måste komma med ett litet "inhopp", i total spinn-off anda...

Ungarna lär sig inte alls god hästhållning på ridskolan. Har du tur lär dom sig RIDA... Ungarna får sällan vara med vid utfodringar, då dessa sker sent på kvällen då oftast "de vuxna" rider och på morgon samt lunch när inga elever är där... Dom är aldrig med när hästarna tas in och ut ur hagen och det dom ser av ridkolehästen är en rumpa när dom går in och ett huvud när dom leder den till manegen.. Många av dom får inte ens sadla själv.. Däremot får dom höja sin ridlärare till skyarna och upprepa diverse mantran...

Om man bortser från de lättpåverkade barnen, och ser till vuxna elever istället... Samma problematik, förutom eventuell utfodring som enbart går ut på "skopa ner i hink, skopa tömd i krubba, hästen äter".. Ingen foderlära, utrustningsinpassning (vilket torde vara omöjligt då de flesta hästar går med illasittande sadel) eller hästhållning över huvud taget.. Vad har dom? Är det 1 eller 2 teorilektioner per läsår? Som huvudsakligen handlar om hästens delar samt ridvägar..


En RIDskola handlar om just att lära sig rida... Sällan någonting annat.. Och jag ber alla er som går på en bra ridskola som faktiskt undervisar hästhållning på ett tillfredsställande sätt om ursäkt..

//Mvh Mustang som blev ovanligt upprörd under sitt (egenpåtagna) inläggskrivande, och ber om ursäkt för spinn-offen...

Tala för dig själv och hur det är i stockholm. det finns andra delar av landet som uppenbarligen fungerar bättre
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Carolus skrev:
Pärmbärarna på djurskyddsmydigheten är förmodligen stadsbor som har sett en bild på ett djur och utifrån (kanske tom läst i en bok) det vet hur man skall vårda djuren. Dessutom så vet de hur vi männsikor beter oss, att vi fryser om det är kallare än +10, blåser lite, regnar lite vill vi hellst vara inne, då vill naturligtvis även hästen och andra djur det..:mad::devil:
DET HÄR KOMMER FRÅN NÅGON DOM INTE HAR BRYTT SIG SIG ATT KOLLA UPP FAKTA!
Folk på djurskyddsmyndigheterna har utbildning för det de gör, vilket många som pysslar med djur inte har. Min bekant som jobbar där har fött upp hästar, gedigen jordbruksutbildning samt andra högskole utbildningar. Betyldigt mer utbildad och KUNNIG än vad du är:mad: Visst har jag inte samma åsikter som de många gånger men de är till för djurens skull. Ger man dispans till en så finns det säkert flera som vill ha dispans som inte borde ha det. I många av de fallen där hästarna inte vill vara i sina ligghallar så är de fel utformade.
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Görel skrev:
Jag tycker också att det var mycket välskrivet och tycker att det var bra att den fick plats på ledarsidan i landets största dagstidning!
Här måste jag protester lite. Jag tyckte den bara var ett stort skrik från en som inte vill att någon har koll på hennes verksamhet. För att hålla flera hästar och föda upp hästar så tycker jag nog att myndigheterna kan få kolla upp en lite. Det bjuder jag iallafall på. Jag ser positivt på att de åker runt och kollar gårdar och ser till att allt är bra. Har man inget att dölja så behöver man inte skrika högt och protestera. Djurskydds myndigheten kollar även upp så våra höns och andra djur mår bra. >De gör så mkt bra som ni inte känner till. Det de flesta känner till är sådant som många okunniga djurägare gapar om i pressen. NÄR anser ni att man ska sätta gränsen för att djur få vara ute i de fria ( i många gånger i minimala hagar utan träd) utan vindskydd???? Anser ni att vem som helst ska få ha över 10 hästar eller föds upp små oskyldiga föl utan att veta vad de pysslar med? Vart sätter man gränsen och vem ska bestämma det? Du o jag eller?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 103
Senast: Djurvän
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 004
Senast: Korven
·
Hundhälsa Mitt första inlägg här på många år, nytt användarnamn. Läser i vanliga fall nästan dagligen här på forumet men postar aldrig något...
Svar
3
· Visningar
2 209
Senast: Lona
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 486
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp