Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

I vår kommun beror det på vem du är och hur mkt du fjäskar för inspektören...:( tack och lov så får dom ju backning i högre ort, men det ställer till en hel del för dom enskilda bönderna under handläggningstiden:crazy: ...

Det finns faktiskt en del djurskyddsinspektörer som är riktigt bra, hästkunniga och med sunt förnuft, men tyvärr får dom oftast "sk*t " från sina arbetskamrater...:mad:

Här i närheten finns en kärring som vanvårdar sina djur år efter år, men "hon är ju så hysterisk" så dom måste gå lugnt tillväga med henne...:eek:

Sagt utav en av inspektörerna som besöker henne varje månad...

Så det är hysterisk man skall vara om man ska få fortsätta att ha djur om man är en djurplågare...:crazy:

Sverige i ett nötskal tycker jag...
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Basilika skrev:
Det är samma folkslag som jobbar på migrationsverket, skattemyndigheten osv :crazy:

Dvs människor som suttit med näsan i sina lagböcker i hela sitt liv och inte har någon som helst verklighetsanknytning.

Immer
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Allra värst brukar de nissar som precis har kommit ut från skolan, de skall visa sig på styva linan... På mitt jobb (ett lackeringsföretag) så kom arbetsmiljönissan in i färgförådet, sträckte näsan i vädret och sa -HÄR LUKTAR det färg. Åhhhhhhhhhh siht pommesfrites vad konstigt att det inte luktar nygräddade bullar...
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Jo men det är ju klart de kanske skulle se vad boxgrannen har för sig, han kansek har godis som inte jag har hos mig, och då kanske jag hoppar över boxen och in i den fattar du vell... :confused: :smirk:
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Djuren skiter i regn och vind.
Nåja, det är väl inte riktigt sant? Mina djur är då i alla fall högst medvetna om vad det är för väder och trivs också mindre bra i vissa väder. Jag tycker nog att det är lite väl mycket, hej-å-hå-vad-bra-dom-har-det-mentalitet, över alla dom olika varianterna av det man kallar "lösdrift". Men det är klart att när det rör sig om flera tusen djur, då hamnar det liksom i en annan "dimension", som är svår att överblicka. Det måste naturligtvis skapa problem som jag ,inte ens i min vildaste fantasi, kan föreställa mig, att "anordna" en ligghall till så många djur. Jag kan väl inte tänka mig annat än att det i alla händelser måste bli frågan om mer än EN ligghall? Men det är sant också att det är inte så gynsamma förhållanden på sommaren heller alltid. Men det är väl säkert olika på vad det är för djurslag också. Mina hästar tex, dom plågas ju oerhört mycket av insekter.
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Funderar vidare -

Gäller lagen för alla djurslag? Tex om man har hjort i hägn? Någon som vet?
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Troligen var det inte samma inspektör som var hemma hos oss (inbjuden eftersom vi ville ha råd inför stallbygget). Här var det absolut inget snack om några galler, inte.:) Och h*n var lyrisk över våra provisoriska uteboxar.

Immer
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Hon kanske hade läst på sedan hon varit hos mig..;)
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Bewelinn skrev:
Trodde de hade datum för sådant ;)

Vi brukar ha våra hästar ute längre än 12 timmar fom mars och hela oktober om vädret är skapligt nämligen.
Det finns datum, fast det är möjligt att de skiljer i olika delar av landet.
Här i Småland anses grästillväxten vara vilande mellan 1/12-1/3, dvs det är de månaderna man behöver ha ligghall om de är ute mer än 12 timmar.
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

mimmipigg skrev:
Det är inte svensk lag utan EU-direktiv, så där har lilla Sverige bara att rätta sig i ledet, bocka fint och göra som de otroligt djurvårdande länderna nere på kontinenten bestämt. (OBS ironi)

Nix -skyll inte på EU - det är svensk lag! Om EU ändå hade djurskyddsmyndighet (vilket faktiskt övervägs nu)...
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Vet ej om det stämmer men jag hörde att hästar inte får hållas utomhus mer än 12 timmar, sen måste dom in... Vilket då skulle betyda att folk som släpper ut sina hästar kl 6 på morgonen och tar in dom kl 20 på kvällen bryter mot lagen...
Hästsverige är ju inte klokt. Hästar är tämjda vilddjur inga barbiedockor!!! :mad: :mad: :mad:
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

elbereth skrev:
Intressant är oxå konsekvensen för tex vårt stall. De flesta hästarna går ute dagtid och inne nattetid. Ägarna tycker att det är bra med utevistelse för sina hästar och de får gå ut ca 07-08 och kommer in vid 21. De är alltså ute mer än 12 timmar = olagligt utan ligghall. Lösningen om man vill vara laglig är att ta in dem tidigare så att de får stå på box mer.


Oj då, jag missade visst att läsa en hel sida, men då stämmde ju det som jag hade hört...
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Skillnaden på tamdjur och vilda djur är att tamdjuren inte fullt ut kan VÄLJA vilken terräng de vill beroende på väder pga att vi begränsar deras strövande med våra stängsel.
Detta gäller de allra flesta djurägare, jag kan dock tycka att Lojsta och Revinge bör vara undantagna då detta handlar o mväldigt stora ytor, näst intill total frihet.
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Det tyckte även SJV på den tiden det var deras ansvar.
Det tycker fortvarande kommun länsvet o djurhälsovårdens expert på kalvsjukdomar.
PL
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Vadå, varför klagar du på ligghallar för?
Våra lösdriftshästar Älskar verkligen sin ligghall!

De går BARA in dit för att SKITA. :devil: Lagstadgade toaletter åt ALLA hästar tycker jag! :bump:

:angel:
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Det har du absolut rätt i, men jag tänkte bara på det faktum att hästen är ett "utedjur" som bara mår bra av att vara ute, inte stå instängd i spilta eller box 19 timmar om dygnet.

Som det låter på djurskyddsmyndigheten så måste vi ju ta in hästarna så att dom får vila ifrån den stress som det innebär att gå i hagen med kompisarn. Det är ju oxå viktigt att dom får sova i lugn och ro bakom väggar och galler på en 10kvm stor yta, så att dom orkar med att bära och dra människor 1timme om dan... ;)
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Så länge djurens huvudsakliga föda består av växande gröda så är det ej tvång på ligghall. Jag har t ex rättsfall där bönder har överklagat när det var svårt att avgöra exakt när på året man måste ha ligghall. Detta gällde djur som gick ute i november som huvudsakligen är ensilage.
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Jag håller definitivt inte med dig i allt.
Jag har ligghallar till alla mina hästar, och nog blir de använda vid dåligt väder alltid.

Mina hagar är fina, skyddade och varierade, men inte tycker då jag att jag skall ha dispens för att slippa ligghallar för det.

Det som är skillnaden i fallet med både Revinge hed och Lojsta hed, är mängden djur.
Det är flera hundra upp till över tusen djur.
Med så många djur så kan djuren i flockarna värma varandra.
De kan turas om med att stå i mitten och på sidorna i klungorna, och på så vis vara varandras portabla vindskydd och element.
Och de kan lägga sig att sova i lä av flocken.

Så dispensen borde gälla generellt för flockar över ett visst antal djur på en yta som är över ett visst antal ha stort.
Jag skulle kunna tänka mig att sätta 200 djur och lika många ha som en gräns.
Mycket få djurägare har så många djur på så stora marker, så det blir lätt att kontrollera att dessa djurägare ändå har en god djurhälsa.
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Som Anemo skriver så begränsar vi djurens yta. De flesta djur vill ligga torrt. Med en rätt utformad ligghall som dessutom ligger på en plats där djuren trivs används!

Mina funderingar ang Revingehed är hur de har kontroll vid kalvningarna?
Jag antar att de måste tillskottsutfodra på vintern och med den mängden djur undrar jag hur den rara floran mår som det hänvisades till i ATL.

Man kan vända på det och fråga om de ska slippa bygga ligghall bara för att de är en stor djurhållare?
 
Sv: Vilka jeppar jobbar på djurskyddsmyndigheten?

Jag såg ett inslag på TV om revinge hed och de utfodrade djuren på vintern. På olika ställen varje dag så att de förflyttade sig = ingen lera. Om det var dåligt väder så fodrades de där det finns lä o.s.v.
De har styrt så att de har kalvningarna i juni då vadret är drägligt. Kalvarna går med korna i ett år innan de vänjs av. Är inte detta bra, naturlig djurhållning så säg.
Ställ detta emot våra stackars hästar som hålls i fångenskap och inte får utöva sina naturliga beteenden enligt Djurskyddsmyndigheten, eller de kor som står uppbundna nio månader om året och sen ska köras ut på bete fast de knappt kan gå efter att ha stått still hela vintern. Det är ett naturligt beteende, eller hur!:mad:
De borde ta och bestämma sig om hur de ska ha det!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 102
Senast: Djurvän
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 995
Senast: Korven
·
Hundhälsa Mitt första inlägg här på många år, nytt användarnamn. Läser i vanliga fall nästan dagligen här på forumet men postar aldrig något...
Svar
3
· Visningar
2 208
Senast: Lona
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 486
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp