Bukefalos 28 år!

Vilka problem har du och din häst löst med AR?

C

Carmenzita

Se här: en konstruktiv tråd! ;)
Vilka problem har du och din häst löst mha AR? Vilka grundsvårigheter hade just ni, och hur har ni jobbat för att komma vidare/runt dem? Seså, inspirera på nu.

Även om jag inte rider "AR", tar jag mig friheten att börja. Vi har många problem, jag och min fd ridskolehäst. Vårt första problem är att han slår i vänster bakhov i vänster fram. Det är borta så länge jag sitter stabilt och stilla och försöker att få honom att höja båda rygghalvorna symmetriskt. Det har jag kommit runt genom att inte tillåta mig själv att halka ner i hålet på vänster sida som han vill att jag ska trilla ner i. Jag tänker hela tiden "hästen ska vara UNDER mig" och "kämpar" för att komma upp och över på höger sida, och få in höger mage under ryggen. Försöker även ha mer "anal magnetism" i vänster rumpa och suga upp hans vänster ryggfilé.

Det var ett av våra basala problem.

En annan grej vi kämpar med mkt är hans förmåga att slänga sina bogar. Än slank de hit, än slank de dit. För att öva upp min känslighet får jag stå i fältsits över honom eftersom då fungerar min kropp som en hävstång som ger större utslag och då fattar mitt långsamma nervsystem vad han gör med mig. Alltså försöker jag motverka inne i min egen kropp, han vill tex slänga mig åt höger (vill ta mkt vikt på höger bog), då stabiliserar jag hela vägen från höger öra till höger häl. Det brinner ofta i insidan av mina lår, men kanske jag en dag blir vältränad på kuppen.
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

AR-tänket har gett mig en "spark i ändan" till att börja analysera mitt ridande och vad min sits/inställning gör med min häst.

Det finns mycket som jag "visste" förr som jag skulle skämmas för idag, ex otålighet hårda skänklar och händer etc.

AR-filosofin har hjälpt mig till en mer ödmjuk inställning till min häst, och även till andra hästar och ryttare.

mvh Jessica
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

AR har gett mig en ny syn på ridningen.
Allt ska vara mjukt, både för hästen och mig...
Min häst har tack vare AR, lärt sig slappna av, söka sig framåt neråt i gångarterna...att kunna bära mig på ryggmusklerna=välva ryggen. Att bli mjuk i bogarna, halsen och gymnastisera hela kroppen på ett bra sätt..ser det lite som poweryoga fast för häst :)
Har ju mycket kvar att lära..men bara denna bit har gett så mycket!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

Att det finns mer än tävlingsdressyr och hoppning. Också för den som inte vill rida western eller skogsmulle.

Ett nytt tänkande, en – i traditionella kretsar – väldigt udda utbildningstrappa. Ny ödmjukhet inför hästen, efter för många hårda tränare (dra och sparka på) är det lätt att tappa ödmjukheten och hårddra allt i djävlaranama-stil.

AR har varit – och är – för mig en bra språngbräda till en vidare syn på hästar och ridning. Nu är jag inte särskilt förtjust i vad AR på många håll har utvecklats till. Har sett för mycket av klubben för inbördesbeundran på senaste tiden, men ursprunget hyllar jag fortfarande. Det första jag fick lära mig under min introduktion i AR var IFRÅGASÄTT. Varför ska det vara på det sättet? Varför ska jag göra det? Vad händer i nästa steg? Betyder den här inlärningen att jag vid ett senare skede kommer att få lära om något? Är detta en genväg, senväg eller bara väg?

I AR´s spår tycker jag att det kommit ett sunt ifrågasättande vad som är bra ridning. I vissa kretsar har det blivit ”den enda sanna vägen” och det får stå för var och en. För mig är det en av många vägar. Och just denna väg har sporrat mig att läsa på och ta reda på mer om många skilda ting.

En byggsten, oavsett häst.
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

Hur länge skall du hålla på med ditt eviga skrittande och varför blir det aldrig bättre?? Varför får du aldrig någon kontroll på dig själv och på hästen?? Och detta har tagit X antal år? (nu är det inte jag som ställer frågan varför till dig utan meningen med den var att du skulle ställa den frågan till dig själv om du förstår, alltså inget du behöver svara på här)

Detta är saker som JAG skulle ifrågasätta om jag var du och inte bara svälja allt min tränare sa med hull och hår och vara så insnöad på just den metoden och vägrar se något annat som jag faktiskt tycker du ägnar dig åt lite väl mycket.

Det är väl en sak som jag tycker att AR/klassiska dressyren har fått en att tänka om på att just inte vara så insnöad på en enda sak utan se sig om utav annat, i mitt fall var jag ganska insnöad på tävlingsdressyren i flera år men tack vare Buke, AR - kalla det vad du vill - klassiska dressyren har jag tänkt om och fått upp ögonen på något bättre.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

Håller faktiskt lite med Fio, och undrar:
hur länge har du arbetat med skritten och vad anser du få ut av det?
På dina inlägg låter det ofta som att du har tillbringat de senaste fjorton åren i stilla och eftertänksam skritt ( OBS! Ironisk! )

/
Susanne
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

Om man ska se det långsökt så har "AR" gjort att jag nu börjat läsa till sjukgymnast. ;)
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

den var bäst!!! :p ;) :D
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

Bl.a. så har jag AR att tacka för att hästen åker tillbaks till sin fd. ägare i morgon och blir körhäst, att jag har fått mer insikt i vad jag vill lära mig och vad jag vill få ut av bl.a. min riding och jag får börja leta ny häst.

MVH/
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

Vad är AR :confused:
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

Mao så har ni problem med böjningen och att länga hans vänster sida :-) (översätter på barraockspråk :-))
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

Blir lite nyfiken på hästens och dina fysiska förutsättningar, vad har ni för problem som gör att det blir såhär? Vilka problem är upptäckta sas och hur åtgärdas dem?

*undrarfortfarandevardenvanligaleendesmileyntagitvägen*
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

Intressant!

På det "filosofiska" planet har AR gett mig en annan insikt i träningen; varför jag egentligen gör de olika övningarna, att analysera min ridning på ett nytt sätt och att använda mig av en annan utbildningsgång.

På det praktiska planet så har jag ridit min häst frisk, kan man väl säga. Hon blev skadad som 3-åring (sparkskada) som orsakade problem med ett bakben och hade patellaupphakning båda bak efter lång boxvila. Just upphakningarna gjorde att hon hade svårt för att trava; vågade inte vila i steget utan blev kort och otaktig, ville bara gå i galopp. För min vanliga tränare blev det pannkaka; hästen skulle trava på framåt med stort steg, bjudning, bjudning...det blev totalstopp, hon kunde inte koordinera sig.
Vi fick en chans att "börja om" med AR. Långsam utbildning, hästen fick lära sig att arbeta utan press, mycket skrittarbete i början. Det kunde kanske vilken tränare som helst förstått, men eftersom ingen gjorde det så blev AR min räddning. Jag rider en blandning av AR och klassisk dressyr, kan man väl säga, men jag använder mig av AR-filosofin och det har fungerar bra för min häst. Idag är hon frisk och kan trava med bra takt och bjudning!
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

Eftersom jag aldrig träffat den tränaren så låter jag det vara osagt varför det "eviga skrittandet" aldrig tar slut. Men det finns ju en poäng i det som jag misstänker att du missat; kvaliteten i ridningen.
Man kan skritta och arbeta på kvaliteten och aldrig komma nån vart, jaa, och man kan rida allehanda gångarter och övningar utan kvalitet, därför att man själv och hästen inte är mogen för det. Du kan ju räkna ut vart jag anser att du befinner dig.
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

Jag ska försöka svara på ett bra sätt. Skritten är inget mål i sig. Just nu jobbar vi mkt i trav. Jag har erkänt tusentals gånger att jag var/är en kass ryttare.

Och för att avsluta på ett trevligt sätt, min tränare förespråkar ingen "metod". Det är helt vanlig ridning, anpassad efter vad de olika ekipagen behöver. Andra ryttare får galoppera sin fjärde lektion. Jag fick inte det, eftersom jag hade så dålig grundkunskap om min egen kropp och min häst inte var redo för det.
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

Vad jag vet är allt levande mer eller mindre assymetriskt? Kanske Salinero är rakriktad, Carbin är det inte som standard. ;-)

Mitt problem (ett av dem) är att jag är kortare i höger sida, använder västerben som ståben (som de flesta högerhänta) och jag jobbar på detta genom "aktiv avslappning" (försöker fokusera på att höger sida ska länga sig). Jag vet inte om detta var denna typ av svar du ville ha?
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

Vi har travat kontinuerligt också, dock inte med samma kvalitet som i skritten. Som sagt, just nu jobbar vi en del med svikten i traven. Eftersom det tar tid för en häst att bygga sig och för mitt nervsystem att fatta de mest basala saker som Fio säkert har full koll på, har jag kanske fått gå mer långsamt fram än andra av tränarens elever.
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

Jag har nog lärt mig att fokusera på min kropp mycket mer. Och att låta saker ta den tid de behöver. Ett ridpass måste inte vara minst 40 minuter långt + fram och avskrittning och innehålla alla gångarter. Jag har lärt mig att verkligen avsluta när vi klarar av dagens uppgift och inte upprepa i en evighet bara för att det går. Jag har lärt mig att allt hästen gör är en reaktion på det jag gör. Och sedan har jag lärt mig att det inte finns några måsten.
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

För övrigt, ta gärna dina problem direkt med mig och gå inte på mig oprovocerat i trådar. Jag har full förståelse att du inte är så förtjust i mig, men ta det via pm är du snäll, det blir så trist att läsa det på forumet där det inte hör hemma.
 
Sv: Vilka problem har du och din häst löst med AR?

Kanske inte direkt AR, men en mängd olika teorier under det luddiga begreppet Ridkonst samt övrig kunskap har gett mig tillbaka intresset för att överhuvudtaget ha med hästar att göra.
Hade en känslig häst som knappt behövde hand eller skänklar och alla kurser jag gick skulle jag dra och sparka ("gör en ögla av tygeln runt ytterhanden så kort du kan och håll i manen, då får du stöd på yttertygeln"). Hästens ögon rullade i huvet och han sprang bara med sidan före och stegrade sig. Detta gjorde att jag fick nog av "traditionell" ridning. När jag red som jag gjorde hemma (alltså inte på kurs) placerade han sig i tävlingar. Men jag visste inte VAD jag gjorde. Hade ingen teori bakom och inga specifika hjälper - han gick ju på tanke.
Även om jag inte har honom längre gjorde han att jag fick upp ögonen för att det finns "något annat". Detta "något annat" har gjort att jag i första hand söker lösning på problemen i mig själv och inte i hästen. Så numera förstår jag inte hur en enda häst någonsin har kunnat galoppera med mig på ryggen innan jag började med detta - det borde varit omöjligt... ;)
 

Liknande trådar

Träning Jag har ett sto fött 08 som har problem med galoppen. Jag köpte henne i augusti 2015 och i början så var det 1 varv slängtrav innan hon...
2
Svar
28
· Visningar
3 030
Senast: Elzaa
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 264
Träning Jag rider en sjuårig islandsvalack som är grundutbildad men som har fått göra lite som han velat senaste halvåret pga av att ägarna...
Svar
1
· Visningar
1 064
Senast: sandrafors
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 232
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp