Bukefalos 28 år!

Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Lycanthrope

Trådstartare
Kring hästhållning, utevistelse osv.
Vilka regler skulle ni vilja ha eller förändra helt enkelt!
Lista!
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Jag håller helt med!

*Alla hästar ska ha hästkompis, eller åtminstone häst i hagen bredvid om det av någon anledning inte går att ha dem i samma, men det ska vara i undantagsfall.
*Minst 14 h utevistelse (eller något sådant) i hagar där de kan utföra alla sina gångarter, och de ska ha ett minimimått givetvis.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Om vi börjar med att följa de regler som faktiskt gäller har vi nått långt! Regler när det gäller djurhållning anser jag är för att sätta en miniminivå för djurskyddet. Problemet vi har är att många inte har koll på alla de regler som finns! Det som kan vara ett problem är att regler och lagar ska fungera för många olika sorters hästhållning, allt från hästköttsuppfödning (kanske inte så vanligt i Sverige) till den som har dvärhästar i stadsmiljö. Numera är hästen ofta ett sällskapsdjur men används även som arbetsredskap.

Inom hästhållningen finns lagarna spridda ganska vilt:

* Jordbruksverkets regler kring djurskydd (transporter, stallmiljö, utemiljö...)
* Jordbruksverkets regler och kommunens lokala regler kring gödselhantering
* Kommunens bygglov
* Länsstyrelsen (förprövning av byggnader, djurskydd)
* Lagen om ägofred (stängslingsregler)
* Trafikregler
* Elsäkerhet och brandskydd (LBK/Försäkringsbolagen)
* Allemansrätten (visserligen inte en lag...)
* ...

Det var några som jag kom på i en hast!
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

* Foderansvar
* Barnsäkerhet i stallet
* Plan för hantering av farligt avfall, typ tungmetaller
* paragraf 10 tillstånd

jag blir bara snurrigare och snurrigare, önskar de kunde ha EN instans för allt som man kunde vända sig till och få riktiga sanna svar. Som det är nu kan man få tre lite olika svar på vilka krav som gäller beroende på om man pratar med länstyrelsen, kommunen eller jordbruksverket.

Det är verkligen inte enkelt att ha häst...
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

*Utevistelse.
Minst 5-6 timmar varje dag (helst 8), med sällskap. Unghäst i flock.
Hagen ska ha en minimistorlek, men för att vara rimlig så får det vara "rasthage" (Ej size mini).
Det ska finnas tillgång till "bete" i hagen. Finns ej gräs ska det stödfodras.!
Under en övergångsperiod kanske man kan begränsa det lite med ex kortare utevistelse (Tills man funnit en lösning).
14 timmar är ju tyvärr helt ologiskt. Dels kommer marken inte räcka till alla hästar (Mass-slakt??), dels kommer inte alla (ridskole)verksamheter fungera..

*Fodring. Att hästar ej får stå mer än max 4 timmar utan grovfoder.

*Höjd minigräns på grovfoder. 1 kg /100 kg häst är bedrövligt lite. Höj till 2 åtminstonde.

*Strängare bedömning vid tävlingar (på tävlingsplatsen). Om någon är väldigt hårdhänt/elak mot hästen offentligt så anser jag att den ska bli avstängd ett tag. Även barn.

Sen finns det säkert en hel hög med saker som jag inte kommer på just nu :p
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Hejsan!

Något jag länge funderat på, inte bara hästar utan djur i allmänt, är att man borde ordna en licens! Man föds inte med kunskaperna om ett djur, så vem kan avgöra att man är lämplig att ha djur? Det är som ett körkort ungefär!

Det borde finnas en åldersgräns, ett teroiprov och ett praktikst prov där man visar att man är lämplig djurägare. Sen kan man ha olika grader, små husdjur, hund/katt, häst/lantdjur, exotiska djur.

Det är iaf något som slog mig för länge sen, tänk egentligen vad mycket oförstånd det ligger bakom djurs dåliga välmående eller till och med djurmisshandel!
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Problemet med regler och lagar är att en del tar dessa regler som "skötselanvisningar" när det faktiskt är miniminivå för att inte bli straffad för vanvård eller miljöbrott!
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

*Daglig utevistelse minst 10 timmar per dygn i rejäla hagar tillsammans med andra hästar (möjlighet att ströva,röra sig fritt i alla sina tre gångarter)
*Fri tillgång på grovfoder (eller närapå)
*Bort med ALL taggtråd
*Tillgång till skugga / skydd (helst ligghall)
*Fri tillgång till vatten dygnet runt,året runt.

det är det jag kom på just nu..

http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt/aktuellt/hast/hastrapport.pdf
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

1. absolut krav på utevistelse, undantag endast för sjuka/skadade hästar.

2. Lagkrav på bete, hästar ska gå minst en månad på bete tillsammans med andra hästar...

3. Inga ensamhästar, alla hästar (undantaget sjuka/skadade och i viss mån hingstar) borde få umgås med andra hästar.

4. Maxtid för uppstallning, begränsa tiden som hästarna står i box/spilta till maximalt 12 h per dygn.

5. Reglerad täckesanvändning, jag har upprepade gånger fått skälla på folk som har dubbla täcken på sin "tävlingshäst" när det är +10 och solsken... rent djurplågeri på ren svenska - dessa människor borde tvångslongeras i täckjacka så att dom får samma "upplevelse" som sin häst.

6. "körkort" för häst, lagkrav att genomgå kurs med godkännt resultat där man får lära sig att hålla hästar för hästens bästa - inte för människors tvivelaktiga nöje. Utan godkännd kurs = förbud att hålla/äga häst.

Mycket av de nya föreskrifter som finns för hästhållning är i grunden bra... MEN tyvärr så har man lyssnat för mycket på vissa intresseorganisationer och därmed mjäkat till reglerna med en massa undantag som urholkar det hela. Det skulle ju även behövas bättre kontroll då många idag antingen med berått mod bryter mot reglerna eller ofta inte ens känner till att dom existerar.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Större ansvar för den som yrkesmässigt "gör något med andras hästar". Jag tycker det är väldigt konstigt att det är hästägaren som ansvarar för hur hovslagare gör sitt jobb.

Har några funderingar om de tidigare förslagen:
Hur många timmar tänker ni er att en häst max ska jobba om den ska gå i hage min 10 timmar per dygn? Skogshäst vid avverkning i stadsmiljö, transport till arbetsplats 1 timme, jobb + raster (dock utan hage) under dagen, 1 timme transport tillbaka och så ut 10 timmar i hage? Lektionshäst som (enstaka dagar) går upp till 5 lektioner? Då verkar maxtid uppstallad som ett bättre alternativ.

Fri tillgång till vatten dygnet runt är en sån där inte riktigt genomtänkt formulering, eller ska man börja rida/köra med vatten hink under mulen på hästen? Jag tycker inte ens vattenhink i transporten är en bra idé. Jag förstår tanken bakom, men tycker det inte riktigt stämmer med att hästar i frihet inte dygnet runt uppehåller sig i omedelbar närhet till vatten. Är det ett stort problem om starthästar inte får dricka timmen före start eller hästarna bara vattnas mitt på dagen när det är -20C?
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Som någon annan skrev, bort med all taggtråd.

Fri tillgång till friskt vatten.

Minst 10 timmars daglig utevistelse i stora hagar.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Hej!

Jag skulle önska att:

Daglig utevistelse i tillräckligt stor hage (har inget bra mått just nu dock) tillsammans med anpassat antal hästkompisar (anpassat till hagens storlek- minst i par).

Fodras med minst 1,5 kg TS grovfoder/100 kg häst /dag. (blev det där förståeligt?)

Mer kontroll över täckesanvändning- få hästar behöver täckas vid sol och plusgrader.

Sen skulle jag gärna se att ridskolorna kontrollerades hårdare och att kontrollanterna inte var så blåögda. Dessutom vore alla de dispanser som finns för tex spiltor, små/dåliga hagar och taskigt med utevistelse drogs in. Jag har redan sett hur tandlösa lagarna är nu och hur lätt man duperar kontrollanterna.. Värdelöst!! Ridskolorna eftersom det är där många lär sej hur det "ska vara".


/ Lavinia
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Nu menar jag alla dessa som inte har vatten till sina hästar i hagen vintertid,inte att man ska ha vatten under näsan när man rider,lite löjligt att märka ord på sånt.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Ganska fantastiskt detta.. Alla utom "hästkörkortet" och tidsbestämd utevistelse finns redan reglerat i någon form eller kommer att börja gälla inom en snar framtid. Ett gott råd till de som inte läst igenom lagar, förordningar och föreskrifter gällande djurhållning så kan det ju vara lämpligt att göra det innan kommentarerna om det "sketna" djurskyddet börjar hagla.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Ganska fantastiskt detta.. Alla utom "hästkörkortet" och tidsbestämd utevistelse finns redan reglerat i någon form eller kommer att börja gälla inom en snar framtid. Ett gott råd till de som inte läst igenom lagar, förordningar och föreskrifter gällande djurhållning så kan det ju vara lämpligt att göra det innan kommentarerna om det "sketna" djurskyddet börjar hagla.

Reglering gällande ensamhästar finns inte än. Informera mig gärna om jag har fel.

Jag anser, för övrigt, inte att djurskyddet är "sketet", men det finns fortfarande en gigantisk förbättringspotential.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Reglering gällande ensamhästar finns inte än. Informera mig gärna om jag har fel.

Jag anser, för övrigt, inte att djurskyddet är "sketet", men det finns fortfarande en gigantisk förbättringspotential.

2 kap. 1 § Hästars behov av social kontakt ska tillgodoses

Gäller från 1/8 -09.

Och här är föreskriftsmotivet som man följer vid bedömningen:

Hästar är flockdjur. Frilevande hästar lever
i små grupper om 5-10 djur. De har ett
behov av social, helst fysisk, kontakt med
andra men har även socialt utbyte av andra
hästar inom syn- och hörselavstånd. En
häst som utan att visa tecken på akut stress,
stereotypier eller apati, står ensam i ett stall
nattetid men dagtid vistas i hage där den
har andra hästar i omedelbar närhet som
den kan se och höra, har förmodligen fått
ett minimibehov av social kontakt uppfyllt.
Om däremot en häst står avskilt i ett stall
där det finns andra hästar som den inte kan
se eller höra, och hästen ifråga visar tecken
på akut stress, stereotypier eller apati, kan
det ifrågasättas om dess behov av social
kontakt är tillräckligt tillgodosett. För vissa
individer kan kravet uppfyllas genom
kontakt med andra sociala djurslag såsom
nötkreatur eller får. Människor kan
uppfylla det sociala behovet hos vissa
hästar. Det gäller om hästen har kontakt
med människan under stor del av dagen.
Exempel på detta är hästar som används i
skogsarbete eller vallning av andra
flockdjur.
I många fall krävs att en häst hålls med en
annan häst för att behovet av social kontakt
ska tillgodoses. Detta innebär inte att de
måste vistas i samma hage, även om det är
att föredra. Hästarna bör stallas upp så de
kan ha fysisk kontakt. För att hästen ska få
ett väl fungerande socialt beteende är det
mycket viktigt att unga hästar hålls och
rastas med artfränder.
Vilket socialt utbyte ett djur har med en
individ av annan art beror till stor del på
vilken uppväxtmiljö/tidiga upplevelser
djuret haft. Ett djurs sociala utbyte av en
människa beror även det på uppväxt och
tidiga upplevelser av människor. De djur
som inte har haft någon kontakt alls med
artfränder sedan födseln uppvisar sådana
beteenden (onormala beteenden) som gör
att de senare i livet är mycket svårare att
sammanföra med en artfrände.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

2 kap. 1 § Hästars behov av social kontakt ska tillgodoses

Gäller från 1/8 -09.

Och här är föreskriftsmotivet som man följer vid bedömningen:

Hästar är flockdjur. Frilevande hästar lever
i små grupper om 5-10 djur. De har ett
behov av social, helst fysisk, kontakt med
andra men har även socialt utbyte av andra
hästar inom syn- och hörselavstånd. En
häst som utan att visa tecken på akut stress,
stereotypier eller apati, står ensam i ett stall
nattetid men dagtid vistas i hage där den
har andra hästar i omedelbar närhet som
den kan se och höra, har förmodligen fått
ett minimibehov av social kontakt uppfyllt.
Om däremot en häst står avskilt i ett stall
där det finns andra hästar som den inte kan
se eller höra, och hästen ifråga visar tecken
på akut stress, stereotypier eller apati, kan
det ifrågasättas om dess behov av social
kontakt är tillräckligt tillgodosett. För vissa
individer kan kravet uppfyllas genom
kontakt med andra sociala djurslag såsom
nötkreatur eller får. Människor kan
uppfylla det sociala behovet hos vissa
hästar. Det gäller om hästen har kontakt
med människan under stor del av dagen.
Exempel på detta är hästar som används i
skogsarbete eller vallning av andra
flockdjur.
I många (byt mot alla) fall krävs att en häst hålls med en
annan häst för att behovet av social kontakt
ska tillgodoses. Detta innebär inte att de
måste vistas i samma hage, även om det är
att föredra.
Hästarna bör stallas upp så de
kan ha fysisk kontakt. För att hästen ska få
ett väl fungerande socialt beteende är det
mycket viktigt att unga hästar hålls och
rastas med artfränder.
Vilket socialt utbyte ett djur har med en
individ av annan art beror till stor del på
vilken uppväxtmiljö/tidiga upplevelser
djuret haft. Ett djurs sociala utbyte av en
människa beror även det på uppväxt och
tidiga upplevelser av människor. De djur
som inte har haft någon kontakt alls med
artfränder sedan födseln uppvisar sådana
beteenden (onormala beteenden) som gör
att de senare i livet är mycket svårare att
sammanföra med en artfrände.

Ja, den här vet jag om.

Precis det här är den urvattnade kompromiss som gör det omöjligt att göra något åt ensamhästarnas situation. Jag markerar med fetstilt i texten vad som behöver strykas för att detta ska bli en hållbar lösning.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Vissa enligt mig innebär undantagsvis alltså inte generellt att det skulle vara okej. Hur många hästar har mänskligt sällskap under större delen av dagen? Ja, det skulle möjligtvis vara hästar som används i skogen (och de är inte många). Jag tycker också att hästar i största möjliga mån ska kunna gå tillsammans med andra hästar i hage. Men någonstans måste man se till folks sunda förnuft också, och då är inte "ensam i hage" det "farligaste oförnuftet". Då handlar det om felutfodring, brister och skaderisker i stall och hagar med mera.

Man kan aldrig stifta lagar som är 100% vattentäta för allas tyckande. Det innebär inte att de är verkningslösa för det.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Fast det finns å andra sidan folk som kör bil som idioter, fastän dem har körkort...
 

Liknande trådar

Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
578
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 815
Senast: Blyger
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
948
Senast: a1agnlju
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp