Bukefalos 28 år!

Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Jag tycker att en minimiregel tydliggör intentionen med hästhållning i Sverige, förenklar djurskyddsinspektörernas arbete och tar bort de värsta idiotierna inom hästhållning.

Jag tror också att det kan finnas en hel del inom hästbranchen och synen på hästar som behöver förbättras. Utevistelse är en sådan sak. Men jag tycker att förändringar i första hand bör ske genom en diskussion med de som är berörda och som är de som har den största erfarenheten och kunskapen.

En bra djurskyddslagstiftning när det gäller hästhållning , enligt mig, fokuserar på hur hästen som individ mår.

Om en häst far illa så är det dålig djurhållning enligt mig oavsett hur många artfränder, timmar den går ute eller vilka krav som än uppfylls.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Jag blir inte heller klok på din syn. Anser du att du har så stor kompetens, betydligt större än de som ansvarar för driften på Flyinge, att du direkt kan säga att deras hästhållning inte är acceptabel och borde stoppas eftersom den inte uppfyller det du anser borde vara lagstadgat krav på utevistelse?
Jag förstår inte vad Flyinge har med min åsikt att göra. Det handlar inte om att bedömma min kompetens heller så det kan du lägga ner. lagförslag kommer inte att bygga på mina kunskaper det kan du vara helt säker på så du behöver inte vara orolig. jag ventilerar bara mina åsikter. Jag tycker du försöker blanda bort korten genom att prata om annat.

Men återigen, vill du inte ha några minimiregler alls inom något område? Skall allt vara upp till den enskilde djurskyddsinspektören att bödömma hur hästen mår? Kommer det att bli rättsäkert?
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

*kl*

Visst, det är för att spiltor är så väldigt bra som det snart bara är hästar som fortfarande får hållas i spilta :grin:.

Andra djur som får, get, kor m.fl. får antingen redan idag inte hållas i spilta eller kommer inom kort (relativt i alla fall) att bli förbjudna att hålla i spilta.

Med hästar nöjde man sig med att förbjuda nytillverkning öht och ombyggnation av spiltor i förprövninspliktiga stall samt att man tidsbegränsade så att hästar inte får stå i spilta mer än 16h i sträck.

Spiltor är en relik från medeltiden, inget som hör ihop med god modern djurhållning !

läste du ens mina argument och funderade över dem? :confused:
kor står ihopträngda utan väggar emellan i en ladugård hela vintern utan utevistelse, har de det bättre än de stackars hästar som "tvingas" stå i spilta?
dessutom har kor ingen flyktinstinkt och om (tror inte på att det blir box regel på kor) det blir det kommer itne bönderna har samma problem med att stänga in en ko i en box, den har inga klaustrofobiska känslor.
hur förklarar du att några av min ridlärares 65 hästar, på deras uthyrningskontrakt står det, "får endast stå i spilta", pga. att de får panik av boxen.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Spiltor är på väg att försvinna, det är inget ämne att ta upp. Det hör inte till diskussionen. Det finns ingen intressegrupp som är för förvarnadet av spiltor till hästar, så vi kan väl släppa det. Det finns ingen på detta forum som kan förklara korkade kontrakt som andrar människor upprättar så vi kan väl släppa din ridlärares situation också.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

läste du ens mina argument och funderade över dem? :confused:
kor står ihopträngda utan väggar emellan i en ladugård hela vintern utan utevistelse, har de det bättre än de stackars hästar som "tvingas" stå i spilta?
dessutom har kor ingen flyktinstinkt och om (tror inte på att det blir box regel på kor) det blir det kommer itne bönderna har samma problem med att stänga in en ko i en box, den har inga klaustrofobiska känslor.
hur förklarar du att några av min ridlärares 65 hästar, på

Lite OT
Alla nya kostallar jag sett bygger på lösdrift. Då menar jag lösdrift inomhus och inte nödvändigtvis utevistelse på vintern. Lösdrift kombinerat med mjölkrobot är det som gäller för mjölkkor i alla fall. Uppbundna systen är snart historia i kostallar
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Fram till 2013 får kor stå så, sedan är det förbjudet och det är endast lösdrift´som gäller.... efter 2013 är det endast hästar som fortfarande får stå uppstallade i spilta, så i många fall har korna det bättre än våra "tävlingshästar" - kor måste enligt lag få gå på bete !

Och jo, kor har också flyktinstinkt, i princip har alla "tröga gräsätare" utpräglade flyktinstinker... hästar, kor, får m.fl. "skvätter" gärna till när det är saker eller folk som dom inte känner igen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn En följdfråga då; idrottsläraren har mailat ut ett förvisso trevligt mail men jag reagerar lite på följande; Varje termin kommer...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
2 957
Senast: golit
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 168
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
896
Senast: Zevzan
·
Övr. Djur Jag har hittat ett akvarium som skulle passa utmärkt på vår ena köksbänk. Måtten är 180x20x20 så det är lågt och långsmalt och skulle...
Svar
2
· Visningar
581
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp