Bukefalos 28 år!

Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

För det mesta, ja.
Jag skulle dock inte riskera min fånghäst genom att släppa henne på någon form av bete (har ett trevligt sto som jag verkligen inte vill bli av med) och jag hoppas att de flesta med fånghästar också är tillräckligt rädda om dem för att undvika bete.

Jag är dock inte helt övertygad om att 14 timmar per dygn är nödvändigt utan tror mer på MINST åtta timmar.

Ang. fång och bete håller jag med dig helt, det är inte värt att riskera en fånghäst för att den prompt ska gå på bete.
Men ang. åtta timmars utevistelse kan jag inte hålla med, när jag skrev minst 10 timmars utevistelse längre upp i tråden tycker jag att jag tog ett absolut minimikrav. Här är hästarna med lätthet ute 12-14 timmar.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Jag vill göra tvärtom - max 8h uppstallning i obruten period. Det är möjligt att man kan tänka sig att ha en något högre totaltid för ett dygn.
+fler

Hur tänker ni er att det ska fungera på större anläggningar där lösdrift inte är en möjlighet?

"Vanligt folk" kommer INTE ha råd att betala extraanställda som ska jobba så sent på kvällen/tidigt på morgonen. Ialla fall inte om man ska betala på rätt sätt, dvs med vit lön, Ob osv. Det är dyrt och lär behövas ett antal inackorderade för att hålla den kostnaden på rimlig nivå.
Och folk (de flesta) som jobbar kommer INTE ha möjlighet att vara i stallet så sent på kvällen/tidigt på morgonen för att ta in/ut 25-30 + hästar.

Jag vet iaf att i mitt stall finns det inte en möjlighet att det skulle fungera, hur jag än försöker vända och vrida på det.

Och som jag skrev/undrade tidigare i tråden - om man har krav på så lång utevistelse - var ska man göra av alla hästar som "blir över"?
Markerna räcker inte. (Och jag tvivlar på att det finns så mkt obrukad mark att flytta alla dessa hästar till, men jag kanske har fel..).

Visst är det önskvärt med så mkt utevistelse för alla hästar men jag tror ej det är möjligt i praktiken.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

+fler

Hur tänker ni er att det ska fungera på större anläggningar där lösdrift inte är en möjlighet?

"Vanligt folk" kommer INTE ha råd att betala extraanställda som ska jobba så sent på kvällen/tidigt på morgonen. Ialla fall inte om man ska betala på rätt sätt, dvs med vit lön, Ob osv. Det är dyrt och lär behövas ett antal inackorderade för att hålla den kostnaden på rimlig nivå.
Och folk (de flesta) som jobbar kommer INTE ha möjlighet att vara i stallet så sent på kvällen/tidigt på morgonen för att ta in/ut 25-30 + hästar.

Jag vet iaf att i mitt stall finns det inte en möjlighet att det skulle fungera, hur jag än försöker vända och vrida på det.

Och som jag skrev/undrade tidigare i tråden - om man har krav på så lång utevistelse - var ska man göra av alla hästar som "blir över"?
Markerna räcker inte. (Och jag tvivlar på att det finns så mkt obrukad mark att flytta alla dessa hästar till, men jag kanske har fel..).

Visst är det önskvärt med så mkt utevistelse för alla hästar men jag tror ej det är möjligt i praktiken.

Jo, det finns så mycket obrukad mark - och dessutom tusenfalt till. Gäller bara för hästägarna att flytta till Norrlands inland. ;)

Exempel: Om man stallar in en häst 8h/dygn innebär det kanske att man stallar upp vid 22-tiden på kvällen, och släpper ut vid 6-tiden på morgonen. Inte alls orimligt, tycker jag.

Det krävs mer mark - än för någon som har mycket begränsad utevistelse, men det är inget som får mig att vilja kompromissa med hästarnas välbefinnande. Det krävs inte oändliga markresurser, med dränering och grus kan man skapa vettiga förhållanden även på mindre markområden. Men det kostar pengar.

En större anläggning som inackorderar hästar måste givetvis ha täckning för sina kostnader och sedan efter det kunna göra en rimlig vinst. Med anställda och ägare. Jag tror att det finns många hästskötare som kan tänka sig att jobba kväll och tidig morgon, precis som i andra yrken.

Att det blir dyrare och att hästägare därmed måste betala mer för sin inackordering är liksom en icke-fråga. Det är en självklarhet att man betalar för sig, annars kan man välja att inte ha egen häst.

Apropå det du påpekar så finns det mjölkbönder som tycker att deras mjölkkor ska gå inne jämt, bara för att de har för många kor i förhållande till den mark de har tillgång till. Det är samma bakvända resonemang, som ställer djuren helt utan värde bara för att människor har skaffat sig svårigheter.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Jo, jag vet att det skulle bli krångligt, för att det finns ridskolor som värnar om sina hästar. Men de ridskolor som inte gör det, där har många hästar det inget vidare bra, får hoppas att kontroller på annat sätt kan bli hårdare ist.

Det viktiga är att man anmäler missförhållanden man stöter på och att vi tillsammans arbetar för regler som gör hästarnas liv bättre, för de användningar vi har hästen.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Det krävs mer mark - än för någon som har mycket begränsad utevistelse, men det är inget som får mig att vilja kompromissa med hästarnas välbefinnande. Det krävs inte oändliga markresurser, med dränering och grus kan man skapa vettiga förhållanden även på mindre markområden. Men det kostar pengar.
Jag håller med!
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Hur tänker ni er att det ska fungera på större anläggningar där lösdrift inte är en möjlighet?
Skaffa mer mark (om det är problemet), minska verksamheten, flytta eller lägg ner. Instämmer helt med Sjoberga om att man inte kompromissar med hästarnas välbefinnande. Har man inte möjlighet att tillgodose detta välbefinnande, ska man ingen häst ha. Detta gäller både för den med 1 häst till de största anläggningarna.

Min förhoppning är att lagen i en framtid tvingar alla att erbjuda sina hästar lösdrift.

"Vanligt folk" kommer INTE ha råd att betala extraanställda som ska jobba så sent på kvällen/tidigt på morgonen. Ialla fall inte om man ska betala på rätt sätt, dvs med vit lön, Ob osv. Det är dyrt och lär behövas ett antal inackorderade för att hålla den kostnaden på rimlig nivå.
Och folk (de flesta) som jobbar kommer INTE ha möjlighet att vara i stallet så sent på kvällen/tidigt på morgonen för att ta in/ut 25-30 + hästar.
Hur många finns det som har så många hästar och samtidigt ett fulljobb men inga anställda? Dom som eventuellt stämmer in på din beskrivning ska, förhoppningsvis, bli tvungna att, för hästarnas bästa, se till att hästägare gör rätt för sig, skära ner på veksamheten eller lägga ner den. Med lösdrift försvinner f ö detta problem automatiskt. :laugh:


Och som jag skrev/undrade tidigare i tråden - om man har krav på så lång utevistelse - var ska man göra av alla hästar som "blir över"?
Markerna räcker inte. (Och jag tvivlar på att det finns så mkt obrukad mark att flytta alla dessa hästar till, men jag kanske har fel..).
Man utgår från tillgänglig mark och anpassar max-antalet hästar efter det, inte tvärtom!

LIA
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Taggtrådsfrågan ska mig veterligen vara förbud på f r o m januari 2010 om jag inte misstar mig?
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Exempel: Om man stallar in en häst 8h/dygn innebär det kanske att man stallar upp vid 22-tiden på kvällen, och släpper ut vid 6-tiden på morgonen. Inte alls orimligt, tycker jag.

Om man ska släppa ut kl. 6 i ett större stall så behöver man morgonfodra hästarna kl. 4.
För att alla hästarna skall vara ute angiven tid så kommer personalen vara klar med att ta in hästarna till kl. 00.00 på natten, ska hästarna fodras sen så är de klara kl. 01.00
Ska man ha en hel massa olika människor jobbar?
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Det får lösas på något sätt. Man kan ju fodra i hagen/ha bal i hagen/höhäck i hagen.

Dessutom ska ju inte hästar stå utan hö hela natten.
Så vissa som fodrar vid kl 7-8, sen står hästarna tills de får frukost vid 7-8 på morgonen :crazy:
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Om man ska släppa ut kl. 6 i ett större stall så behöver man morgonfodra hästarna kl. 4.
För att alla hästarna skall vara ute angiven tid så kommer personalen vara klar med att ta in hästarna till kl. 00.00 på natten, ska hästarna fodras sen så är de klara kl. 01.00
Ska man ha en hel massa olika människor jobbar?

Ja, varför inte, om det krävs? Fast jag tycker också att man kan försöka sig på att ändra rutiner så att man får en smidig lösning. Varför man ska morgonfodra 2h innan utsläpp är för mig en gåta. Anledningen att man gör så idag kan mycket väl vara att man har stallat upp hästarna alltför länge så att de bara måste ha foder innan utsläpp.

Hästar kan fodras utomhus också, ibland är det enklare, ibland inte, beroende på hur det fungerar. Grovfoder bör de ju ha ett antal gånger per dag när de går ute - vilket kräver antingen fri tillgång (på gott o ont), personal flera gånger om dagen eller investeringar av Active Stable-mått.

Jag förstår inte riktigt hur man tänker när man tycker att det är OK att åka ut till hästen och stänga in den på 9 kvm kl 20.00 på kvällen för att sedan låta den stå ensam på denna klaustrofobiskt lilla yta ända till kl 08.00 på morgonen. Halva livet, för ett flykt- och flockdjur! För mig är det fullständigt knäppt och inte acceptabelt att behandla hästar så.

Bara för att människan har rutat in sitt liv, vill vara bekväm och snålar in på sina djur (jobbigt eller dyrt som sagts i tråden) - finns ingen som helst anledning att acceptera lidande hos våra djur. Valet att inte ha ett djur finns alltid tillhands om man inte önskar ta hand om sin häst.

Samma människor som klagar högljutt om stallhyran höjs med 100 kr för att få en bättre service åt sin häst, åker gladeligen nästa dag till stadens köpcentrum och handlar träns, täcken, moderiktiga ridbyxor och hjälmar för flera tusen kronor. Prioritering kallas det. Och jag är stark förespråkare för att prioritera det som är viktigt för våra hästar framför det som är fånerier.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Jo, det finns så mycket obrukad mark - och dessutom tusenfalt till.

Exempel: Om man stallar in en häst 8h/dygn innebär det kanske att man stallar upp vid 22-tiden på kvällen, och släpper ut vid 6-tiden på morgonen. Inte alls orimligt, tycker jag.

Det krävs inte oändliga markresurser, med dränering och grus kan man skapa vettiga förhållanden även på mindre markområden. Men det kostar pengar.

Apropå det du påpekar så finns det mjölkbönder som tycker att deras mjölkkor ska gå inne jämt, bara för att de har för många kor i förhållande till den mark de har tillgång till. Det är samma bakvända resonemang, som ställer djuren helt utan värde bara för att människor har skaffat sig svårigheter.

Håller med. Samtidigt som man skaffar häst tycker jag också att man ska vara säker på att man faktiskt har tiden som krävs till den, dvs att det inte ska bli några enorma problem för att man inte kan släppa in och ut sin häst mm. Alla är ju olika, men jag tycker det är väldigt många som hellre betalar och får vissa sysslor gjorda nu för tiden.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Jo, det finns så mycket obrukad mark - och dessutom tusenfalt till. Gäller bara för hästägarna att flytta till Norrlands inland. ;)
Ja om det vore så enkelt. :angel:

Exempel: Om man stallar in en häst 8h/dygn innebär det kanske att man stallar upp vid 22-tiden på kvällen, och släpper ut vid 6-tiden på morgonen. Inte alls orimligt, tycker jag.
Inte alls orimligt om man har få hästar, nej.

Det krävs mer mark - än för någon som har mycket begränsad utevistelse, men det är inget som får mig att vilja kompromissa med hästarnas välbefinnande. Det krävs inte oändliga markresurser, med dränering och grus kan man skapa vettiga förhållanden även på mindre markområden. Men det kostar pengar.
Så man ska då hellre ha helt grusade hagar än gräshagar?

En större anläggning som inackorderar hästar måste givetvis ha täckning för sina kostnader och sedan efter det kunna göra en rimlig vinst. Med anställda och ägare. Jag tror att det finns många hästskötare som kan tänka sig att jobba kväll och tidig morgon, precis som i andra yrken.
Givetvis finns det folk som KAN jobba så, men återigen, de kostar.

Att det blir dyrare och att hästägare därmed måste betala mer för sin inackordering är liksom en icke-fråga. Det är en självklarhet att man betalar för sig, annars kan man välja att inte ha egen häst.
Vad är då rimligt att betala? Skulle DU betala 10.000 i månaden i uppstallningsavgift?
Med tanke på att man ju måste grusa i mängder, samt anställa extrapersonal så blir kostnaden extremt mkt högre än vad en normalavlönad människa kommer ha råd med..

Apropå det du påpekar så finns det mjölkbönder som tycker att deras mjölkkor ska gå inne jämt, bara för att de har för många kor i förhållande till den mark de har tillgång till. Det är samma bakvända resonemang, som ställer djuren helt utan värde bara för att människor har skaffat sig svårigheter.
Fast nu tycker jag inte det är okej att ha djuret inne JÄMT så det är ju inte redigt samma sak.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Skaffa mer mark (om det är problemet), minska verksamheten, flytta eller lägg ner. Instämmer helt med Sjoberga om att man inte kompromissar med hästarnas välbefinnande. Har man inte möjlighet att tillgodose detta välbefinnande, ska man ingen häst ha. Detta gäller både för den med 1 häst till de största anläggningarna.
Skaffa mer mark hur? Ria bostadshus eller spränga berg? :angel:
Minska och lägga ner verksamhet? Ska verkligen en så stor del ridskolor behöva stängas?
Jag kan räkna upp Minst 10 ridskolor som INTE skulle kunna ha lösdrift pga för lite mark.

Min förhoppning är att lagen i en framtid tvingar alla att erbjuda sina hästar lösdrift.
:crazy:

Hur många finns det som har så många hästar och samtidigt ett fulljobb men inga anställda? Dom som eventuellt stämmer in på din beskrivning ska, förhoppningsvis, bli tvungna att, för hästarnas bästa, se till att hästägare gör rätt för sig, skära ner på veksamheten eller lägga ner den. Med lösdrift försvinner f ö detta problem automatiskt. :laugh:
Många ridskoleverksamheter. Givetvis har de flesta anställda, men för 2 timmar (minst) extra om dagen på Ob tid blir kostnaden rätt mkt högre.

Man utgår från tillgänglig mark och anpassar max-antalet hästar efter det, inte tvärtom!
Men nu är det ju så att det finns många hästar, och frågan är ju var man ska göra av dem.
Tvivlar på att alla ni som har SÅ mkt mark (och tid, och råd) tar emot dem bara sådär?
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Tråkigt att du har så dålig verklighetsuppfattning.
Du borde åka runt lite för att se hur saker och ting fungerar i andra stall än ditt.

De flesta hästarna mår alldeles utmärkt med kortare utevistelse än 16 timmar.
De som inte gör det - ja då ska man såklart flytta hästen.
Jag tycker det är viktigt att se till hästens behov, men som sagt så måste man prioritera ibland, även om det kanske är på gott och ont.

Skulle jag göra det som var absolut bäst för vår unghäst skulle det vara att ta in henne ca 5 timmar, ha ute ca 5 timmar osv.
Detta är dock lite svårt att göra i praktiken, men hade jag kunnat så..
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

I vårat stall så är det kanske 50 hästar, alla fodras innan de går ut för att man ska kunna ha stenkoll på att alla äter och är friska, min egen har problem med magen efter
mycket medicinering på grund av lymfangit och sparkskador under våren och matvägrar mycket lätt. dessutom så vill man servera hö, halm och silage innan hästarna får kraftfoder,
visserligen kan ju hästarna fodras med kraft i hagen med, men det är som sagt enklare att se till så att så pass många hästar har ätit ordentligt av sin mat innan de går ut.
Sedan så byts täcken, hästar lindas av, vissa hästar tempas varje morgon dessa uppgifter skall dokumenteras, hästar får benskydd och information på alla olika tavlor + i stallböckerna
om 50 hästar skall läsas och följas innan hästarna får gå ut, så att man inte missar något och gör misstag, så i vårat stall behövs det minst två timmar innan de kan gå ut på morgonen.

Alla hästar utfodras utomhus under dagen utav personal där den mäts upp i korrekt mängd för varje häst, men morgon fodringen görs inne.

Jag har enbart negativa erfarenheter av många olika människor som jobbar. Det blir vimsigt och oseriöst.

Förstår inte varför du skriver om stallhyran till mig, vi lägger ut ca 7-8000 i månaden på stallhyra + foder till min häst, för att hon ska ha det så bra som möjligt. Skulle
den stallhyran höjas för att vården runt hästen skulle förbättras - framförallt större hagar som är grusade (Får inte gå i lera för vet.) så skulle vi gladeligen betala mer.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Håller med. Samtidigt som man skaffar häst tycker jag också att man ska vara säker på att man faktiskt har tiden som krävs till den, dvs att det inte ska bli några enorma problem för att man inte kan släppa in och ut sin häst mm. Alla är ju olika, men jag tycker det är väldigt många som hellre betalar och får vissa sysslor gjorda nu för tiden.

Jag har alltid tid att fixa MIN häst, men hur skulle det se ut om alla skulle fixa sina hästar vid olika tider?
Vissa hästar kanske skulle fixa det efter en tid, men långt ifrån alla.

Dock är det lite svårt att fixa 8 timmars hagvistelse när man har heltidsjobb, eftersom det givetvis är prio 1 att klara av jobbet (Utan jobb = inga pengar!!).
Behöver man 8 timmars sömn är det HELT omöjligt.

För er som bara behöer 5-6 timmars sömn och har stallet hemma är det ju en helt annan sak.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

På 50 hästar ska man kunna ha 5 heltidstjänster. (Det är framräknat på något sätt att på 10 hästar blir det ungefär en heltid i arbete). Sedan är det vanligt att flera hästskötartjänster inte är 100% i tid, pga just arbetstider.

Schema:
2 personer 04.00 - 10.00
2 personer 17.00 - 23.00
Sista personen och de 2 extra timmarna/dag fördelas så att man kan täcka upp helgdagarna.

Att ha ett bra team på 5 heltider bör inte innebära vimsighet, givetvis får man vara noggrann vid anställningen, att både arbetsvilja och kompetens finns på plats.

Jag tror att många skulle kunna tänka sig att jobba med dessa arbetstider. Att få sluta vid 10.00 tycker vissa är en förmån. Att få vara ledig dagtid tycker andra är en förmån.

Poängen är att det finns lösningar på det mesta. Ovanstående resonemang innebär också att bara lönekostnaden per häst ligger på >2500 kr per häst, vilket jag anser vara fullt rimligt för ett fullservicestall som det är frågan om. En stallhyra i området 6.000-9.000 kr är inte orimligt för den servicen.
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

Skaffa mer mark hur? Ria bostadshus eller spränga berg?
Beror givetvis på förutsättningarna. Finns det ingen mark att tillgå, går du till dom övriga 3 alternativen. Inte svårare än så.
Minska och lägga ner verksamhet? Ska verkligen en så stor del ridskolor behöva stängas?
Du "glömde" alternativet flytta.
Jag kan räkna upp Minst 10 ridskolor som INTE skulle kunna ha lösdrift pga för lite mark.
Antingen anpassar man sig till gällande regler, eller så lägger man ner. Det gäller i alla sammanhang, så jag ser inte varför det skulle vara så speciellt med just ridskolor.
Jag undrar över om du menar att, bara för att kanske vissa ridskolor inte kan svara upp mot en bra hästhållning, man inte ska få ställa krav på andra hästhållare heller?


Många ridskoleverksamheter. Givetvis har de flesta anställda, men för 2 timmar (minst) extra om dagen på Ob tid blir kostnaden rätt mkt högre.
Sjoberga har bidragit med en kostnadsberäkning, så det slipper jag. Som jag skrev, så gäller för alla verksamheter att man ska klara sig under dom förutsättningar som råder, inklusive gällande lagar. Man tar som företagare etc ut dom avgifter man behöver, för att verksamheten ska gå runt samt ge tillräckligt överskott. Klarar man inte det, så lägger man ner alt aldrig börjar.

Men nu är det ju så att det finns många hästar, och frågan är ju var man ska göra av dem.
Tvivlar på att alla ni som har SÅ mkt mark (och tid, och råd) tar emot dem bara sådär?
Återigen, man får lov att anpassa sig till verkligheten. En del av verkligheten idag är att det avlas fram och föds upp många fler hästar än vad det finns avsättning för. Du vet kanske vad som händer med det överskottet?

Vi har olika utgångspunkter, du och jag.
Min är att man ska erbjuda hästarna ett bra hästliv, grundat på deras naturliga behov och innebärande välbefinnande. Byggt på detta har man sedan hästar för olika ändamål och intressen. Begränsningar finns för alla, beror dom sedan på ekonomi, inriktningar, markinnehav eller annat.
Din är att hästen alltid ska anpassa sig till dom förutsättningar man själv har eller vill ställa upp med. Hur hästen sedan mår, fr a mentalt, bryr man sig inte om.

LIA
 
Sv: Vilka regler skulle ni vilja ha/ändra?

I vårat stall räcker det Inte med enbart två personer som jobbar. Jag tror att det är minst tre som jobbar 06.00-16.00,
eller så är det att en börjar kl. 06.00 och de andra kommer vid kl. 07.00.

Men mellan 10.00-17.00 skall hästarna inte få någon mat? Det är inte alla som vill ge fri tillgång på foder, jag tycker inte om dessa maskiner
som utfodrar, man är aldrig säker på om hästen får mat eller inte.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
670
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 917
Senast: Blyger
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
988
Senast: a1agnlju
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp