Bukefalos 28 år!

Vilka rörelser...

Sv: Vilka rörelser...

Hej,

Jag tränar skolor, böjning och övergångar, kollar hela tiden att framåt nedåt-sökning finns i alla gångarter och jag har precis i dagarna börjat träna halvsteg för min tränare. Vill bli bättre på att göra skolorna från marken, men farbrorn är så himla stor...

Tjingeling!

Erika
 
Sv: Vilka rörelser...

Sabina har vilat från träningen i sommar så vi tar det lugnt å fint.... Koncentrerar oss mest på böjningen, hon har lagt till med ett knep att vika i halsen istället för att släppa i nacken. Har ridit med repgrimma och inte tänkt mig för utan begärt mer å mer, "hon lossar ju inte!" Så hon vek bara mer å mer i halsen... Oops.. =)

Och när böjningen funkar bra så blir det lite öppna. Ibland testar vi sluta, som är lite jobbigt för den runda damen.. Vi gör traversal i det lätta varvet och i mitten böjer jag om och då är placeringen redan klar å vi är redo för den andra, svårare slutan. Funkar jättebra! Jobbar mycket från marken också så jag verkligen ser att hon inte fuskar med bakbenen.

Hopphästen har börjat använda halsmusklerna och har lossnat i nacken så nu har vi t.o.m. fått till lite öppna! Trodde jag skulle dröja ett halvår till.. =) Han har varit superstel, har inte sett en stelare häst faktiskt, men nu börjar det lossa för min älsklingspojke.. =) Det viktigaste är att han slappnar av och känner efter vad som händer i kroppen. Försöker få honom att själv hitta en form han trivs att jobba i, vill att han ska känna sig så fri som möjligt.
 
Sv: Vilka rörelser...

Okej. Men jag ville veta vad halva steg innebar när det gjordes rätt. Samlande? En piaff kräver ju bärighet och allt som går åt det hållet borde ju också innebära samling och bärighet?
 
Sv: Vilka rörelser...

Bumpar denna!


Just nu övar vi på att höger bak ska aktiveras. Fokuserar mest på övningarna för höger bak men vi gör allt på bägge sidor ändå.
Har hållit på i lite över 2 veckor med dessa övningar (jodå jag har gjort annat också emellanåt ;)):

Rider på en mindre fyrkant i skritt, bromsar upp lite innan hörnet, ställer hästen utåt, lägger bak inner skänkel och ber hästen göra en vändning på framdelen där inner bak trampar ut och fram i ett stort kliv (förbi tyngdpunkten). Svårigheterna hittills har varit att få hästen att inse att hon inte får släpa fötterna i spånen utan måste lyfta kvickt och alert och dessutom göra detta för små hjälper.
Resultat hittills: Höger bak och vänster fram känns friare, tittar jag ner på bogarna ser jag lite av vänsterbenet också (innan såg jag bara höger).
Skänkelvikningar för höger skänkel i skritt. Min medryttare har hjälpt pållan att förstå hur man gör detta, så jag vågar rida denna rörelse. Svårigheter här är att bibehålla _ett_ tempo, att baken inte ska falla ut för mycket eller bli efter så hästen blir rak. Vi tar det väldigt väldigt långsamt.
Och så omväxlande vändningar på bakdelen och framdelen, funkar skitbra för små hjälper, små förändringar i sitsen bara.

Hon gick som en gud igår så jag är jätteglad! :banana:
 
Sv: Vilka rörelser...

Antti skrev:
På sommar akademin så visades det halvasteg, de var exakt vad som kallas westernjogg i westernpleasure. Dvs. ett kort trav utan bärighet.

Tydligen visades olika saker under de olika dagarna.
När jag var där visade man inte halva steg.

Immer
 
Sv: Vilka rörelser...

*Fniss* Och när jag var där så var det enbart i de halva stegen som man kunde ana nån form av ryggaktivitet :-). Skiftande kvalitet mellan gångerna mao.
 
Sv: Vilka rörelser...

Min gamla hingst rider jag ganska mycket öppna på i skritt och trav. Vi har lite svårt att få med oss allt i vänster öppna, så där försöker jag öva på att rida honom mer sidvärtes. Sedan blir det slutor också, och övergångar emellan öppna och förvänd sluta, men det sitter väl inte fantastiskt. Tränar galoppfattningar där det ska till så mycket för att de ska bli bra! Får jag till en eller två under ett pass så får jag vara nöjd! Det som saknas är väl extrem noggrannhet. Och sedan blir jag lite för ambitiös ibland och glömmer bort att man måste ge efter så jag håller för mycket i honom och då funkar ju som bekant inget. Sedan går bytena inte så bra, så det måste jag också träna på och där går de ju bra om galoppen är bra, så allt kommer tillbaka till fattningar och avslappnad sits med eftergiven hand. Att det ska vara så svårt! Och så tränar jag på åttvolter i trav för att bibehålla rak sits. Har svårt att rida i höger varv då jag är svag i höger sida. Jag har också precis läst Sally Swift igen för att få lite inspiration till sitsen och den är jättebra!! Mjukhet och lätthet i sitsen är väl det som står allra mest i fokus just nu.
Unghästen (4) rider jag mest i trav på volter och byter varv. Rider mycket framåt för att få framåtbjudning. Hon får lätt lite motorstopp i varvbyten och avsaktningar. Sedan är det galoppfattningar som gäller och även lite skänkelvikning i skritt något steg som jag också ska ta i trav nu också. Mest fokus, förutom fattningar, är på att hon ska gå i en jämn, lätt form med jämn bjudning. Det är fortfarande lite hackigt. Ska trava och galoppera bommar idag och även försöka hoppa henne lite mer innan jag blir för tjock om magen. :smirk:
 
Sv: Vilka rörelser...

Vad roligt, alltid kul när man känner sig som en medelbegåvad ryttare!

Själv asade jag ut sambon igår för att ta ridbilder, då jag inte har tagit några på 1 1/2 år. Hoppades givetvisa att bilderna skulle bli strålande och att man kunde se vilka enorma framsteg hästen gjort. Vad får man se? En ryttare som rider så fult att det borde vara skottpengar på henne! Den stackars hästen, den ser däremot i alla fall ut som ett halvblod mer och mer.

ibland vill man verkligen ge upp. :( I gengäld såg hästen maffig ut i slutorna och i öppnorna åtminstone. Om man bara kan bortse från den där äckliga fettblobben på ryggen så...
 
Sv: Vilka rörelser...

Dessa hemska bilder ska raderas från jordens yta, och så ska jag fortsätta tro att jag i alla fall utvecklats en smula. (det HAR jag, så det säger ju en del om hur jag red innan....)

Kanske jag tar fram dem som typexempel på hur en riktigt ful ryttare ser ut någon gång. Men då måste jag nog få lite distans först... :crazy:
 
Sv: Vilka rörelser...

Kan låtsas att det enbart är för att studera snygg häst.
GE MIG *snälla, rara, söta Carmenzita :) *
 
Sv: Vilka rörelser...

Just nu tränar jag på att samla galoppen så att jag med sätet bryter av från galopp till skritt med bibehållen samling. Ägaren rider piruetter på henne och målet är att komma dit jag också, men jag är för dålig än :angel: Att få henne lugn och harmonisk genom hela ridpasset, hon blir lätt maxad och "på". Vi rider öppna och sluta i skritt och trav och jag övar på att använda så små hjälper som möjligt, jag är lite "ridskoleskadad" och pratar med hästen med STORA bokstäver, så det händer så mkt när jag ska göra ngt.. men det börjar bli bättre. Vi övar också en del på serpentiner i galopp utan byten

Vi trampar en del för att dels stärka hästen och att jag ska få in känslan av att hålla om, driva, aktivera baken och ta lagomt mkt i tygeln... ett helt j_kla företag, men det går mkt bättre nu :banana:

Världens bästa häst har jag :bow: ;) Tycker dock synd om henne som har en sådan som mig på ryggen som förvirrar med alla konstiga signaler.. :o
 
Sv: Vilka rörelser...

Nämen är det din tur nu att falla ner i samma grop jag var i häromveckan??!
Minns dina ord till mig då, om att det kanske är just pga vår självkritik som vi utvecklas - för det gör vi ju faktiskt!
Men man hamnar liksom på en platå ibland där det inte händer nånting alls (tycker man), det är under denna tid som hjärnan och kroppen smälter allt det nya. Och så plötsligt så gasar man på igen och når en nivå till! Jag gjorde ju, så då finns det hopp för alla! ;)
Kan inte ni komma bort till oss på en gemensam träning nån dag? För lite skäll & pepping =)
 
Sv: Vilka rörelser...

Här kommer en styck isterbuk på en 17-årig häst.
1
2
3
4
5
6
7
8
9

Så ser det alltså ut när jag rider dåligt på utebanan. Sista bilden visar vad som händer om fettidioten på ryggen råkar komma åt med spöet (av misstag) i galoppen.
 
Sv: Vilka rörelser...

Tackar :)
Du rider inte bättre för att du skäller på dig själv, försök vara lite snäll mot dig!
 
Sv: Vilka rörelser...

Du är för hård mot dig själv! *ler* Det ser riktigt trevligt ut - och du, på sista bilden syns det ju att du har god balans, du sitter ju faktiskt kvar i en korrekt sits trots Carbins påhitt ;)
 
Sv: Vilka rörelser...

skrev ett inlägg här men ändrade det längre ned på tråden
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilka rörelser...

Kul fråga!
Ska trösta dej med att det finns fler som inte kommit så långt...
Varierar mycket, varken hästen eller jag har så mycket bakom oss...
Jag själv:
Avläsning av häst :idea:
Sits (sitter snett) :eek:
Min usla koncentrationsförmåga
Främja en god relation med hästen, pusspuss
Att inte vara för mjäkig och släpphänt ;) :angel:
Massage etc för hemmabruk
Allt som har med hästar att göra :confused: :confused: :confused:
och allt jag kommer på med tiden

Den lilla stackars hästkraken utsätts för:
Tölt
Öppnor i skritt
Böjningar i skritt och tölt
Tempoväxlingar halt - skritt - tölt
Tömkörning
Klättring
Lite fläng i skogen förstås, för min och hästens själars skull
Löslongering med hinder och cavaletter i trav och galopp
Ska prova att hoppa lite på bana snart, hehe, nedgrävda bommar?
Massage och stretching

Har tränat på mycket annat också, detta gäller just nu.
 
Sv: Vilka rörelser...

seejii skrev:
hm... tränar just nu på kommunikation i rundkorall...
Röstkommandon kombinerat med kroppsspråket.
Tränar att stå stilla obunden när man sadlar och tränsar sen.


Lite ridning blir det... Vill få upp en liksidighet genom att böja och ställa utåt/inåt i varje varv på en volt.

Hon är bara riden sen maj...


/cj

Min häst har jag också bara ridit sen april-maj. Men jag ställer "redan" krav på skolor i trav. Inga krav på långa sträckor däremot. Men själva grunden i träningen anser jag det nödvändigt att hon förstår. För att hon ska förstå grunden till allt och bli motiverad att utföra det jag ber om för att hon ser en mening med det. Jag försöker hela tiden gå framåt. Från A till B, B till C, C till D etc. Det är häftigt att känna att bara jag sitter rätt och vet på ett ungefär vad jag pysslar med så utför hon rörelserna rätt. Det tycker jag visar på vad hästarna redan kan egentligen och att det bara handlar om att vi ska kunna kommunicera det med dem. Och vad logiken i AR känns tydligt. Man behöver ju aldrig ta en konflikt, bara kommunicera på ett samtalsvänligt plan. Det är det genuina mellan häst och människa som kommer fram...

Oj, djupt blev det...

//Poseidon
 

Liknande trådar

Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 016
Senast: Takire
·
  • Artikel
Hästnyheter Han fick en kanonstart som nybliven proffstränare i fjol och har även börjat det nya året starkt. Andreas Lövdals stall fylls på med...
Svar
0
· Visningar
135
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
4 226
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp