Bukefalos 28 år!

Vilka rörelser...

Sv: Vilka rörelser...

Böjning, för sökning framåt-nedåt i serpentinbågar i skritt, trav och ibland lite svaga bågar i galopp...

skolor i skritt och trav

En hel del galopparbete, med övergångar till och från halt, skritt och trav.
 
Sv: Vilka rörelser...

Ja, visst är sitsen föredömligt lodrät på sista bilden? ;)
Jag kanske ÄR hård mot mig själv, men det är för att det känns så himla bra ibland i sadeln och då tror man att man ska se ut som en fin ryttare också...
 
Sv: Vilka rörelser...

Vi var uppe i öppna och sluta nivå för 2 månader sedan, sen fick han stå i 6-7 veckor pga vi renorverade stallet, riden kanske 3-4 gånger i skogen. Tyvärr så åkte vi båda baklänges ned ett par pinnhål, samt han tappade otroligt mycket muskler och smidighet.
Nu jobbar vi med att han skall lyssna på mig igen, få halvhalterna att gå igenom samt tempobyten utan sänkt rygg, huvud upp och vevar iväg åt alla håll med alla benen. Longerarpå volt och fyrkant där han skall flytta in framdel och trampa under sig .
Jobbar vid hand där han skall flytta bakdelen i sluta positioner och trampa under sig.
Försöker "väcka" galoppen i han igen, har inte kunnat galoppera sen Juni pga han har satt om alla muskler, vill inte galoppera en häst som lägger hela sin vikt i handen och springer framåtlutad.

Sen myser vi ut i skogen och hoppar ibland över mindre hinder. Han är 6 år och riden sen Mars iår.

Satsar på att vi är i bättre form för nästa helgkurs i Mars.
 
Sv: Vilka rörelser...

Jag jobbar vid hand mest just nu. Dels med min 26åriga welshponny som just satts igång sedan diverse malörer i somras. Dels min nordsvensk, pga av att han halkade i hagen och var väldigt öm. Känns bäst att smyga igång honom litet extra.

Själv orkar jag inte rida så mycket just nu pga egen ohälsa, men hänger med Spirit och tittar på när hon rider och är allmän hantlangare det gör jag.

/KT
 
Sv: Vilka rörelser...

Det ser riktigt trevligt ut på bilderna och jag är inte den som slösar med beröm direkt ;)
 
Sv: Vilka rörelser...

Får man säga vad man tycker här??
I så fall, jag tycker det ser ut som på gamla ryttarmålningar. D.v.s. ryttaren är satt i en form och hästen är ditsatt inunder. Samspelet mellan häst och ryttare verkar lysa med sin frånvaro.
Koncentrerar man sig för mycket på att sitta rätt så kan effekten av sitsen bli lidande.
 
Sv: Vilka rörelser...

Självklart får du det! Tack för dina synpunkter. (Litet förtydligande: jag håller på att lära mig rida. Har ca 380.000 övningstimmar kvar i sadeln innan jag ens kan starta en LC...)
 
Sv: Vilka rörelser...

En liten reflektion ang dina små kommentarer. Jag tycker att du använder en väldigt negativ ton gentemot dig själv! Detta hämmar bara din egen utveckling, det lär inte hjälpa dig på ngn sätt. Ett visst mått av självkritik är ju alltid bra, men man måste tänka på att vara snäll mot sig själv också emellanåt :)

Ville bara säga detta, då jag är precis likadan, men med mkt arbete har jag lyckats ända min attityd gentemot mig själv. Men visst finns det ju tillfällen som jag "trillar dit igen" ;)
 
Sv: Vilka rörelser...

Nejdå, ibland tycker jag att jag är rel duktig. Men när man ser bilder på det, så känns det inte så! Tycker snarare det hjälper min utbildning, att gå in med attityden att det jag kunnat tidigare varit fel och att det är lika bra att gå den långa vägen. Men tack för dina peppande ord!
 

Liknande trådar

Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 015
Senast: Takire
·
  • Artikel
Hästnyheter Han fick en kanonstart som nybliven proffstränare i fjol och har även börjat det nya året starkt. Andreas Lövdals stall fylls på med...
Svar
0
· Visningar
135
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
4 226
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp