Vilka skyldigheter har man som hyresgäst?

Alltså.... köksskåp är ju förankrade i väggen. Är det annan typ av skåp, lös inredning s a s kan du sjävklart ta dem med dig.
Det är mindre hål efter dessa än efter hyllorna som jag har satt upp i hela vardagsrummet... Men det spelar ingen roll alltså? Sätter man upp sådana så är de förlorade mao?

Jag kommer aldrig någonsin lägga pengar på något boende som jag hyr igen, det är iaf säkert.
 
Det är mindre hål efter dessa än efter hyllorna som jag har satt upp i hela vardagsrummet... Men det spelar ingen roll alltså? Sätter man upp sådana så är de förlorade mao?

Jag kommer aldrig någonsin lägga pengar på något boende som jag hyr igen, det är iaf säkert.

Varför inte diskutera med hyresvärden eller nästa hyresgäst om övertagande av skåpen istället? Så har jag gjort när jag avflyttat.
 
men nu är ju dessa mina, och det fanns inget där innan.
Det spelar ingen roll, de räknas som fast installation och den får man inte ta med sig.
Du får lägga det på blåskontot.

Jag kan ge exemplet när jag köpte en braskamin till ett av mina hus.
Då så ville de ha betalt före leverans då de hade råkat ut för att inte få betalt för en redan installerad kamin.
Och då så var den fast installation och kunde inte tas tillbaka.
 
Precis. Du kanske vill lämna kvar persiennerna för det är enklare och billigare men hyresvärden kan kräva att du istället återställer.
Okej, fattar.
Jo det är ganska så hårt det där när man flyttar.
Då så skall saker återställas om inte hyresvärden vill ha det som det är ändrat.
Och man får inte ta med sig fasta installationer om hyresvärden inte går med på det.
Har man målat eller gjort något som minskar bostadens bruksvärde så måste man ersätta det eller återställa.
 
Om det inte står något i kontraktet om hål i väggen räknas det som normalt slitage. Jag hyrde ett torp där jag inte fick skruva i väggen enligt kontrakt och om jag gjorde det skulle det återställas vid flytt.

Ja, de räknas som normalt slitage men plugghål krävs det för det mesta att man spacklar igen(vilket också känts som en självklarhet för mig).
 
Det spelar ingen roll, de räknas som fast installation och den får man inte ta med sig.
Du får lägga det på blåskontot.

Jag kan ge exemplet när jag köpte en braskamin till ett av mina hus.
Då så ville de ha betalt före leverans då de hade råkat ut för att inte få betalt för en redan installerad kamin.
Och då så var den fast installation och kunde inte tas tillbaka.
Det där är ju så märkligt. Bara för att någon annan äger huset jag bor i så blir sakerna som jag sätter fast automatiskt deras. Det är verkligen helt sjukt.
 
Jag kommer aldrig någonsin lägga pengar på något boende som jag hyr igen, det är iaf säkert.
Det skall man inte göra om man inte är beredd att förlora sakerna när man flyttar.
Men det kan ju vara värt det ändå om man kommer att bo länge och på det sätter får det som man vill ha det.
Säg att man lägger 10 000:- på att fixa till köket och sedan bor i 10 år, då så har det kostat 1000:- om året att få ha det som man trivdes med.
Mindre än 100:-/månad.
 
Nja, här har du väldigt användbar information. Står också om köksinredning!
---
TILLFÖRD EGENDOM
Det som hyresgästen tillför lägenheten är som utgångspunkt lös egendom. Exempel på lös egendom är en diskmaskin som hyresgästen har köpt och installerat. Hyresvärden har inget ägar- och underhållsansvar för en sådan disk- maskin. Om den av yttande hyresgästen säljer eller ger bort diskmaskinen till den in yttande hyresgästen, är hyresvärden fortfarande utan ansvar för den. Står diskmaskinen kvar i lägen- heten utan att sådan överlåtelse har skett kan äganderätten övergå till hyresvärden. Hyresvär- den kan då antingen överta ägar- och under- hållsansvaret för diskmaskinen och eventuellt höja hyran, eller ta bort diskmaskinen. Den be- skrivna principen avseende diskmaskin gäller alltså all lös egendom som hyresgästen tillför, så som brandvarnare, persienner, extra garderober och så vidare.
---
http://www.fastighetsagarna.se/Medi...6-a63597bd06b3&FileName=in-ochavflyttning.pdf
 
Nja, här har du väldigt användbar information. Står också om köksinredning!
---
TILLFÖRD EGENDOM
Det som hyresgästen tillför lägenheten är som utgångspunkt lös egendom. Exempel på lös egendom är en diskmaskin som hyresgästen har köpt och installerat. Hyresvärden har inget ägar- och underhållsansvar för en sådan disk- maskin. Om den av yttande hyresgästen säljer eller ger bort diskmaskinen till den in yttande hyresgästen, är hyresvärden fortfarande utan ansvar för den. Står diskmaskinen kvar i lägen- heten utan att sådan överlåtelse har skett kan äganderätten övergå till hyresvärden. Hyresvär- den kan då antingen överta ägar- och under- hållsansvaret för diskmaskinen och eventuellt höja hyran, eller ta bort diskmaskinen. Den be- skrivna principen avseende diskmaskin gäller alltså all lös egendom som hyresgästen tillför, så som brandvarnare, persienner, extra garderober och så vidare.
---
http://www.fastighetsagarna.se/Medi...6-a63597bd06b3&FileName=in-ochavflyttning.pdf
Skönt! Min diskmaskin kostade ändå 7000 ungefär så det känns lite surt att behöva ge bort den tycker jag. Även om den förvisso har några år på nacken.
 
Det där är ju så märkligt. Bara för att någon annan äger huset jag bor i så blir sakerna som jag sätter fast automatiskt deras. Det är verkligen helt sjukt.
Hyreslagen är märklig på många sätt och vis.
Men det går åt båda håll.
Om jag som hyresvärd råkar lämna kvar en gammal torktumlare så blir jag för evigt skyldig att se till att där finns en fungerande torktumlare.
Nästa gång som jag hyr ut så skall jag plocka ut allt extralull eller ta extra betalt för det.
 
Men hur stora hål pratar vi om. Det låter som väggen är full med kratrar.
Skruvhål med plugg? Ta bort pluggen, peta i någon för detta avsett klet.
Har din mor betalat tapeter o dylikt under din tid som hyresgäst?
 
Men hur stora hål pratar vi om. Det låter som väggen är full med kratrar.
Skruvhål med plugg? Ta bort pluggen, peta i någon för detta avsett klet.
Har din mor betalat tapeter o dylikt under din tid som hyresgäst?

Min mor har inte ens åtgärdat saker som måste åtgärdas, så nej. Jag har målat och smårenoverat för egna pengar däremot. Exet var snickare, så då gjordes det en hel del.

Det är alltid plugg här, är sån vägg så vad man än sätter upp så måste man ha plugg. Men nej, väggarna är inte fulla med kratrar. Vardagsrummet är värst, för där har jag hyllor från IKEA, 6 st tror jag. I övrigt är det väldigt lite hål i väggarna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 543
Senast: Voeux
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är NU jag ska passa på att njuta extra mycket! Jag har alltid hävdat att tiden efter man har sagt upp sig och innan man börjat på...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 521
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp