Bukefalos 28 år!

Vilka sociala medier använder unga idag?

Miljon

Trådstartare
Jag hoppas det finns några tonåringar här som kan hjälpa mig, eller någon som har koll ändå :)
På vilka sociala medier är unga (högstadie- och gymnasieålder) mest aktiva nu? Jag är så gammal att när jag till slut skaffat något och börjat förstå det, så är det ute och ingen använder det längre ;)
Men nu skulle jag behöva ha lite koll på var ungdomar finns på nätet, så är det nån som kan hjälpa mig med det?

Förutom de coola kidsen som hänger på bukefalos då, naturligtvis :angel:
 
Snapchat verkar vara stora grejen just nu. Instagram till viss del fortfarande. Facebook verkar mest vara för 70- och 80-talisterna.

Just ja! Snapchat :idea: Det är nog snapchat och musical.ly som är det jag har noll koll på, borde alltså sätta in mig lite i det.
En stackars tonåring började ragga på mig på bussen förra helgen ( :eek::o ) och frågade om jag hade snapchat. Jag kände mig som en pensionär ungefär :D

Kik, instagram och youtube har jag koll på. Facebook tror jag inte de använder så mycket? Twitter och tumblr kanske jag ska försöka sätta mig in i lite också, men det känns inte lika stort längre? Eller?
 
Vad är tumblr och musicaly?!!! :confused::angel: Aldrig hört talas om. Jag fick precis lära mig vad pinterest är. :D
 
Periscope är ju relativt nytt också, men det känns inte som att det har slagit igenom helt.
Twitter behöver du inte kolla in, det är typ det enda mediet som minskar i användning.
 
Finns det inga rena communityn som ungdomar hänger på? Det var "på min tid" där man hittade nya vänner. Typ lunarstorm, hamsterpaj, playahead, helgon, emocore osv osv.? Har man bara kontakt med folk man redan känner numera?
 
Finns det inga rena communityn som ungdomar hänger på? Det var "på min tid" där man hittade nya vänner. Typ lunarstorm, hamsterpaj, playahead, helgon, emocore osv osv.? Har man bara kontakt med folk man redan känner numera?

Tror inte de är så stort med communityns längre, men tror de lär känna folk på dessa sidor också. Jag har iaf lärt känna folk på tumblr, även om jag inte räknas som ungdom längre. :p
 
Finns det inga rena communityn som ungdomar hänger på? Det var "på min tid" där man hittade nya vänner. Typ lunarstorm, hamsterpaj, playahead, helgon, emocore osv osv.? Har man bara kontakt med folk man redan känner numera?

Helgon finns ju kvar, fast medelåldern är nog 35-40 där nu ;)

Ungdomar.se är väl rätt stort? Och Ask.fm men jag vet inte riktigt hur den sajten fungerar. Idag tror jag ändå att Youtube är stort när det gäller att nå andra än de man redan känner. Annars finns det långt många fler nischade sidor idag, Steam är en stor plattform för gamers t.ex., så det är kanske inte lika tydligt var ungdomar håller till som när Lunar eller MySpace var den enda platsen att hänga på.
 
Helgon finns ju kvar, fast medelåldern är nog 35-40 där nu ;)

Ungdomar.se är väl rätt stort? Och Ask.fm men jag vet inte riktigt hur den sajten fungerar. Idag tror jag ändå att Youtube är stort när det gäller att nå andra än de man redan känner. Annars finns det långt många fler nischade sidor idag, Steam är en stor plattform för gamers t.ex., så det är kanske inte lika tydligt var ungdomar håller till som när Lunar eller MySpace var den enda platsen att hänga på.
På "min tid" var ungdomar.se inget direkt community utan typ som buke men för ungdomar utan liv :laugh:. Hängde där mycket. har nog aldrig tänkt den sidan spm community men det är det säkert :up:.

Antar att det har kommit massa nischade communityn pga att det beviserligen fungerade rätt bra med sådana sidor. Då misstänker jag att sidorna blir mindre pga att alla vill locka "sin typ" av folk :).
 
På "min tid" var ungdomar.se inget direkt community utan typ som buke men för ungdomar utan liv :laugh:. Hängde där mycket. har nog aldrig tänkt den sidan spm community men det är det säkert :up:.

Antar att det har kommit massa nischade communityn pga att det beviserligen fungerade rätt bra med sådana sidor. Då misstänker jag att sidorna blir mindre pga att alla vill locka "sin typ" av folk :).

Ungdomar.se ligger högt i statistiken över svenska forum idag så det har nog vuxit.
Tja, exakt vilka variabler krävs för att det ska bli ett community? Jag skulle nog vilja påstå att forum som både buke och ungdomar.se utgör en bra grund för sociala nätverk om man vill. Möjligheten att kontaktas privat kombinerat med diskussionsforum känns som ett rätt vettigt upplägg för att lära känna nya människor :)

Tumblr är ju redan nämnt men det är med ett community som inte ser ut som de "brukade" göra. Det har en bloggutformning med möjlighet till chatt och PM. Jag tror att tanken om att ett community måste se ut som t.ex. Facebook är väldigt snävt. Det finns så många sätt att nå ut till andra människor på.
 
Idag finns det många appar och liknande som man bara kan se i sin telefon eller surfplatta. Personligen tycker jag att det har blivit alldeles för många appar och olika alternativ med sociala medier. En del av de här apparna förstår jag mig inte ens på. När det gäller sociala medier har jag valt at begränsa mig till Facebook och Instagram, men helst av allt längtar jag tillbaka till de gamla hederliga diskussionsforumen och med det menar jag diskussionsforum som mn bygger upp med hjälp av phpBB, myBB eller vB. vB ser riktigt bra ut, men det finns ett problem. vB är inte gratis att använda. Instagram är en bra app och även jag brukar lägga upp bilder där, men det tråkiga är att man inte kan lägga upp text där. Då blir det Facebook som gäller.

Lazy Pethead
 
Instagram är en bra app och även jag brukar lägga upp bilder där, men det tråkiga är att man inte kan lägga upp text där. Då blir det Facebook som gäller.

Lazy Pethead

Jo men det kan du väl?

MVH Törnis som just skaffat snapchat nu när det är "ute" typ :rofl:
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 552
Senast: Hedinn
·
Övr. Barn Jag vet inte om detta varit uppe förut i egen tråd, men jag satt och funderade på det där med att posta bilder på barn på sociala...
2
Svar
33
· Visningar
4 141
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 971
Senast: Yrsel
·
IT & mobiler Med "äldre" här menat säg 50+. Alltså typ medelålders och uppåt. Är nyfiken: Hur väl hänger ni med i dagens teknik/medier/etc? Använder...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 120
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp