Vilken är den bästa kattmaten?

Sv: Vilken är den bästa kattmaten?

De totalvägrar allt utom affärsgrillad kyckling. Och låter jag det gå för lång tid så börjar den ena protestkissa i badrummet :eek:

De gillar inte fisk heller.

Jag tror de är lite störda :D Min som blir smal verkar också ha hög ämnesomsättning, hon äter nämligen ordentligt (ingen mask). Sen har jag en "normal" och så en tjock (småäter). De båda som är lagom väger 2.5 kg och den feta 4.3 så de är inga stora kattor :)
 
Sv: Vilken är den bästa kattmaten?

Royal Canin och Hill´s har bra mat. Men varför vill du inte ge torrfoder? Torrfoder minskar ju uppkomsten av tandsten.
 
Sv: Vilken är den bästa kattmaten?

Royal Canin och Hill´s har bra mat. Men varför vill du inte ge torrfoder? Torrfoder minskar ju uppkomsten av tandsten.

Jag tycker snarare det är relativt dåliga foder, och dessutom är det en myt att torrfoder minskar uppkomsten av tandsten. :)
 
Sv: Vilken är den bästa kattmaten?

[/I]

låter som att du behöver plugga lite..

och då kan det göra din plånbok fetare dessutom!:idea:
utfyllnad, HA! har du ens läst innehållsförteckningen på fodret du ger?;)

Min katt äter som jag skrev specialkost som ordinerats från veterinär p.g.a. urinsten. Inte mycket att välja på vilken mat han ska få. Vill inte ha honom på djursjukhus i 9 dagar igen.

Vår förra katt fick helt pajjade njurar av maten han fick till en början, som vi köpte i mataffären. Även han fick specialkost efter det och veterinären sa att problemet kom från "billig" mat. Men vad vet väl jag? Jag utgår bara från att veterinärena vet vad de pratar om.
 
Sv: Vilken är den bästa kattmaten?

Min katt äter som jag skrev specialkost som ordinerats från veterinär p.g.a. urinsten. Inte mycket att välja på vilken mat han ska få. Vill inte ha honom på djursjukhus i 9 dagar igen.

Vår förra katt fick helt pajjade njurar av maten han fick till en början, som vi köpte i mataffären. Även han fick specialkost efter det och veterinären sa att problemet kom från "billig" mat. Men vad vet väl jag? Jag utgår bara från att veterinärena vet vad de pratar om.

Problemet kommer från dålig mat, ja. Mat med dåliga salthalter (Affärstorrfoder) och foder med hög halt spannmål (I stort sett allt torrfoder).

Våtmat har inte dessa problem, Mjau exempelvis, är ett högkvalitativt foder gjort på just det som katter behöver. Enbart animalier. :)
 
Sv: Vilken är den bästa kattmaten?

Ser att några i tråden gått på myterna som veterinärerna och foderförsäljarna pumpar ut... Hill's är INTE den bästa maten, tvärtom. Jag skulle hellre ge mina katter vad som helst utom Hill's, som är ett skitfoder som lika gärna kunde stå i hyllan i mataffären. Men en smart marknadsföring, lättlurade veterinärer och konsumenter, och en blind tilltro till "vetenskapen" gör det alltför lätt för dem att profitera vilt på våra husdjurs taskiga magar.

Vi felutfodrar våra djur! En katt är 100 % köttätare, punkt.
Ingen diskussion om saken.
Därför ska den optimalt sett äta 100 % kött och ben.
Tyvärr har få tålamodet eller intresset att sätta sig in i detta, och för många katter utfodras blint med det veterinären ordinerat eller djuraffären prackat på ägaren.
Men läs på bara litegrann, så ser ni snedförvridningen.
De flesta torrfoder innehåller knappa 30 % kött. Vad är då resten? Betfor, majs, ris, vete, havre, korn, allt möjligt strunt som passar bättre i en hästs foderstat än en katts. Katten har som andra köttätare en kort tarm och starka magsyror, anpassade för att snabbt bryta ner och ta upp näring ur kött och ben och på bästa sätt bearbeta dem.
Matas den konstant med saker dess matsmältningssystem helt enkelt inte har möjligheten att bryta ned, resulterar det självklart i att det mesta den äter går ut igen i andra änden = spill med mat, illaluktande då det ruttnat istället för att tas upp, orsakar matsmältningsrubbningar för katten i form av fisande, försämrat näringsupptag, och i förlängningen ofta så skadade tarmar och magsäck att katten får kroniska besvär som är mycket svåra att komma tillrätta med.

En katts avföring är idealiskt sett så mörk, lätt, hård och torr som möjligt. Små svarta klumpar som inte luktar. DÅ vet man att den ätit saker den kunnat utvinna mesta möjliga näring ur. Kommer det stora mjuka illaluktande kladdiga korvar vet du att det är allt kattens mage inte klarade av att ta hand om som ligger i lådan.

Katter är sämre rustade än hundar att leva på felaktig kost. En hund behöver givetvis också rätt kost, men den klarar en diet på sämre sådan mycket bättre än en katt gör.
Det är också därför dåliga magar är en kronisk företeelse på katter.

Även katters dåliga tänder (ca 75 % av alla katter har tandproblem) beror på att vi utfodrar dem fel. Deras köttätartänder är skapade att riva och slita i seg hud, kött och ben, inte att tugga på knastriga "knäckebrödsbitar" och sluka blötmat utan tuggmotstånd.
Att ge sina katter en rå kycklingvinge eller två i veckan ger deras tänder mycket längre livslängd.

(Man får aldrig ge tillagade ben till ett djur då molekylerna i benet förändras och splittras på ett farligt sätt när ben hettas upp. Råa ben däremot reagerar inte så.)

Det bästa en katt kan äta är rått kött och ben.

Om man inte kan tillgodose det, är det bästa att ge dem burkmat - tex Mjau, Sheba och ICAhandlarna har blötmat på tetra eller burk. Leta efter de utan spannmål och socker, helst även utan grönsaker. En bra blötmat innehåller endast kött, köttbiprodukter och mineraler.
 
Sv: Vilken är den bästa kattmaten?

KL

Verkar som att det blir Mjau om eventuellt katt inte tycker om rått som vovvarna får . Tack för hjälpen!:)
 
Sv: Vilken är den bästa kattmaten?

Våtmat har inte dessa problem, Mjau exempelvis, är ett högkvalitativt foder gjort på just det som katter behöver. Enbart animalier. :)

Min ena katt fick svåra diarré problem (långvariga) så jag talade med veterinären som sa att jag skulle sluta ge honom blötfoder.
Sagt och gjort så försvann hans diarré efter ett tag.

Med andra ord; Det är som med kattmat som med människomat - individuellt.
 
Sv: Vilken är den bästa kattmaten?

Min ena katt fick svåra diarré problem (långvariga) så jag talade med veterinären som sa att jag skulle sluta ge honom blötfoder.
Sagt och gjort så försvann hans diarré efter ett tag.

Med andra ord; Det är som med kattmat som med människomat - individuellt.

För katten som art är det inte något snack om saken, katter ska äta animalier med hög halt vatten.

På individnivå pratar man om något annat, där finns det nämligen undantag.

Det är vanligt med dåliga kattmagar i kombination med blötmat, men det beror väldigt sällan på blötmaten i sig. Dålig tillvänjning, fiskallergi och problem i mag-tarmkanalen hos enskilda katter kan vara orsaker, som man ofta kan åtgärda relativt simpelt om man vill ge sitt djur biologiskt anpassad mat. :)

Självklart ger ett foder utan vätska en torrare avföring, men är det inte bara den simplaste lösningen på ett problem? Är det rätt väg att gå? Jag bara spånar.
 
Sv: Vilken är den bästa kattmaten?

Självklart ger ett foder utan vätska en torrare avföring, men är det inte bara den simplaste lösningen på ett problem? Är det rätt väg att gå? Jag bara spånar.

Det är rätt i och med att han blev bra. Att se sin katt rasa ner i vikt på grund av konstant diarré med blod i avföringen (rött ifrån analöppningen) var inte kul.

För övrigt håller jag med om att katter ska äta animaliskt men eftersom det finns bra torrfoder som innehåller mer kött och lite /inget spannmål så tycker jag att det är ett vettigt alternativ.
 
Sv: Vilken är den bästa kattmaten?

Det är rätt i och med att han blev bra. Att se sin katt rasa ner i vikt på grund av konstant diarré med blod i avföringen (rött ifrån analöppningen) var inte kul.

För övrigt håller jag med om att katter ska äta animaliskt men eftersom det finns bra torrfoder som innehåller mer kött och lite /inget spannmål så tycker jag att det är ett vettigt alternativ.

Jag vet, jag har haft en katt som varit mycket sjuk på grund av mag-tarm relaterade skador. Han fick normal avföring periodvis på torr föda, vilket är logiskt. Dock fortsatte det torra fodret att skada hans tarm.
När det egentliga problemet var löst kunde han också äta blötfoder. Jag valde att "felsöka" istället för att ta den enkla vägen genom torrt (onaturligt) foder. :)

Men visst existerar de, undantagskatterna som enbart klarar av torr föda.

(Troligtvis vårt fel i grunden det med, att fodra torrt ÄR faktiskt, rent biologiskt, att felutfodra. Tarmen är anpassad för helt annan mat, vilket ofta märks.)

Ta inte detta fel nu, vi alla gör vad vi anser vara bäst för just våra individer, mina funderingar handlar mer om den rent biologiska aspekten. Katten som art, helt enkelt. :)
 
Sv: Vilken är den bästa kattmaten?

(Troligtvis vårt fel i grunden det med, att fodra torrt ÄR faktiskt, rent biologiskt, att felutfodra. Tarmen är anpassad för helt annan mat, vilket ofta märks.)

Ta inte detta fel nu, vi alla gör vad vi anser vara bäst för just våra individer, mina funderingar handlar mer om den rent biologiska aspekten. Katten som art, helt enkelt. :)

Någonsin tänkt tanken att dagens katter kanske är anpassade till torrfoder. Jag menar visst har man vi människor inte utfodrat katter jättelänge med torrfoder (sen typ 60-talet) men räknat i kattår är det rätt många generationers katter som levt på torrfoder.

och den mest naturliga kattdieten är ju inte heller blötfoder utan möss, fåglar, fisk m.m.
 
Sv: Vilken är den bästa kattmaten?

Någonsin tänkt tanken att dagens katter kanske är anpassade till torrfoder. Jag menar visst har man vi människor inte utfodrat katter jättelänge med torrfoder (sen typ 60-talet) men räknat i kattår är det rätt många generationers katter som levt på torrfoder.

och den mest naturliga kattdieten är ju inte heller blötfoder utan möss, fåglar, fisk m.m.

Biologiskt anpassad föda=Barf. Dvs man ger kyckling med ben, rått kött, ägg, inälvor osv. Fisk är för övrigt sällan något "vilda" katter äter.

Det är fysiologiskt omöjligt att en kattkropp har hunnit ställa om sig till "torrfodermode" på så kort tid. Det tar hundratals år innan man märker av såna förändringar!
 
Sv: Vilken är den bästa kattmaten?

50 år är en fis i rymden ur evolutionärt perspektiv. Det finns inga belägg för att våra katter har anpassats till torrfoderföda. Många katter lever tom fortfarande till störst del på sin naturliga föda: smådjur.
 
Sv: Vilken är den bästa kattmaten?

Så egentligen borde man ha en musfarm till sina katter? :angel:


Hehe, vi disskuterade faktiskt det alternativet på utbildningen, när vi pratade utfodring! Jag menar, man kan ju ge levande möss och råttor till ormar så varför inte katterna :p:D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag var till affären idag och skulle handla kattmat. Jag köper storpack av den maten och det var slut i affären. Tyvärr känner jag inte...
2
Svar
30
· Visningar
2 373
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Försöker igen då mitt förra inlägg tydligen inte var tillåtet. Kan dock inte ge den information jag behöver ge er för att ni ska förstå...
2
Svar
25
· Visningar
1 839
Katthälsa Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta. Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på...
Svar
5
· Visningar
433
Senast: Sel
·
Katthälsa Nu spårar tråden ur, men vad ska man ge om man vill att katter ska gå upp i vikt och jag inte vill ge torrfoder?
2
Svar
27
· Visningar
1 614
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp