Vilken är den bästa kattmaten?

Sv: Vilken är den bästa kattmaten?

Japp.

Jag menar inte är det väl mitt fel om mössen smiter? Eller om katterna tar sig in i farmen?

:angel:

(Nej jag har ingen musfarm i lägenheten).
 
Sv: Vilken är den bästa kattmaten?

Någonsin tänkt tanken att dagens katter kanske är anpassade till torrfoder. Jag menar visst har man vi människor inte utfodrat katter jättelänge med torrfoder (sen typ 60-talet) men räknat i kattår är det rätt många generationers katter som levt på torrfoder.

och den mest naturliga kattdieten är ju inte heller blötfoder utan möss, fåglar, fisk m.m.

Där tycker jag du har fel!.. Min förra katt som enbart åt torrfoder fick livmoders inflammation som tog skadad på njurarna och tarmar .. Han blev så sjuk att han trodligvis inte skulle klara av operation och skulle han det skulle han vara tvungen och äta specialfoder hela livet men vi beslöt oss och ta bort katten då det var det rätta.. En annan som vi känner hade en katt som också åt mycket torrfoder, det finare och dyrare till och med men den fick samma sak och klarade sig inte heller ... Kan säga att katterna var inte alls många år gamla... Min nuvarande katt då som äter enbart blötfoder har aldrig haft något fel på tarmar, mage eller någonting ... Ska man ge torrfoder tycker jag man endast ska ge det ytterst lite och bara ibland, det är min åsikt!..
 
Sv: Vilken är den bästa kattmaten?

Eftersom jag är mycket intresserad av anatomi skulle det vara djävulskt intressant att få svar på den frågan :D :D :D :angel:
 
Sv: Vilken är den bästa kattmaten?

hahaha ja tror ja e snurrig idag eller helt trött i huvudet, såklart var det inte livmoders inflammation jag menade utan urin inflammation :angel: :rofl:
 
Sv: Vilken är den bästa kattmaten?

hahaha ja tror ja e snurrig idag eller helt trött i huvudet, såklart var det inte livmoders inflammation jag menade utan urin inflammation :angel: :rofl:

Urin infektion ska det vara, såg att ja skrev inflammation istället, mkt o tänka på kanske hahha ...
 
Sv: Vilken är den bästa kattmaten?

En katts avföring är idealiskt sett så mörk, lätt, hård och torr som möjligt. Små svarta klumpar som inte luktar. DÅ vet man att den ätit saker den kunnat utvinna mesta möjliga näring ur.
.


sån avföring har min katt och jag och min mamma tror han är hård i magen? :confused:
men då ska den se ut så alltså.. men ibland ligger det en hel korv så att säga och nån liten klump.
han bajsar en gång om dagen, nån enstaka gång två gånger. är det normalt?
vill ju inte han ska vara hård i sin lilla mage :( dessutom dricker han dåligt. tror jag.
 
Sv: Vilken är den bästa kattmaten?

Det är fysiologiskt omöjligt att en kattkropp har hunnit ställa om sig till "torrfodermode" på så kort tid. Det tar hundratals år innan man märker av såna förändringar!

De flesta forskare är överens om att anledningen till att de flesta hundar idag tål spannmål (till skillnad ifrån vargen) är för att människan har vant dem vid det och de som inte har tålt de har.. dött eller blivit sjuka och har därför inte avlat av sig och därför ändrade sig deras gener mycket snabbt.

Forskare är också rätt överens om att alla människor ifrån början var laktosintoleranta.
Nyligen kom forskarna fram till att flickor idag når puberteten tidigare än flickor för 15 år sedan och sedan 1800-talet är skillnaden mycket stor (här snackar vi snabb evolution).

Om en katt i snitt blir mamma när den är 2 och en människa i snitt när hon är 20 år så går katters evolution 10 gånger snabbare än människans. Och med tanke på hur snabbt det går att avla fram nya raser (helt nya utseenden och egenskaper) ser jag ingen anledning till varför inte deras mattolerans skulle kunna ändras.

Om du fortfarande håller fast vid vid din tes (att det tar så lång tid för evolutionen) tycker jag att du ska fundera på varför inte alla katter blir tvärsjuka av dagens torrfoder som ju innehåller massa spannmål. Tvärt om är det bara några få katter som blir sjuka av det trots att katter i naturen bara äter kött. Hur tror du att det kan komma sig om det INTE är evolution?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken är den bästa kattmaten?

Saken är väl den att även om katten har varit domesticerad i nästan 10000 år så har den fångat huvuddelen av sin föda själv och gör så i stor omfattning även idag. Därför är det rätt osannolikt att katten har förändrats nämnvärt rent fysiologiskt. Det ser man även när man jämför mag-/tarmkanalen hos tamkatter och små vildkatter (tex. falbkatten), de är lika.

Varför blir inte alla katter akut sjuka av torrfoder? Tja, varför kan en del människor röka genom hela sina liv utan att bli sjuka?

Jag skulle tro att de flesta katter inte lever på bara torrfoder utan på en blandning av torrfoder och burkmat plus byten de tar själva och/eller matrester. Good enough.

The Winn Feline Foundation gjorde en studie där man jämförde katter (tamkatter) som åt hela bytesdjur med katter som åt kommersiellt foder. Alla katter var infekterade med samma patogener och uppvisade samma sjukdomssymptom innan försökets början. Katterna som åt hela byten fick fast avföring, gott allmäntillstånd och mådde helt enkelt kliniskt bra till skillnad från de andra katterna som uppvisade olika grader av gastrointestinala störningar. Varför? Vid försökets slut kunde man visa att inga av katterna hade gjort sig av med patogenerna, men de som åt hela byten kunde tydligen leva friska liv med den bakteriefloran.
 
Sv: Vilken är den bästa kattmaten?

KL

Jag har provat Mjaus burkmat och torrfoder och båda mina katter blir ruggiga i magen av det :( Skulle den burkmaten alltså vara bäst?

Jusst burkmaten har jag svårt att hitta en som funkar. Bäst hitills har whiskas fugerat men inte bitar i sås.

Har ju haft katter i många år och de andra har kunnat äta alla möjliga sorter. Har aldrig haft det här problemet förut med burkmat. Trodde ett tag att det berodde på att den ibland serveras kylskåpskall när burken är öppnad men den teorin håller inte heller längre.

Katterna är syskon och verkar ha samma känsliga magar. Honan är dock bra så länge jag inte ger pussi eller mjau.

Tips på kattmat som funkar är välkommet. Fisk ris och allt det där vet jag utan jag vill hitta en kattmat som är bra för känsliga magar.


Mvh Voff


Obs de har alltid torrfoder och vatten framme och får burkmat 1 gång om dagen. Vill gärna kunna erbjuda båda delarna.
 
Sv: Vilken är den bästa kattmaten?

Forskare är också rätt överens om att alla människor ifrån början var laktosintoleranta.
Nyligen kom forskarna fram till att flickor idag når puberteten tidigare än flickor för 15 år sedan och sedan 1800-talet är skillnaden mycket stor (här snackar vi snabb evolution).

De flesta vuxna idag ÄR laktosintoleranta. I norden har vi en lägre andel laktosintoleranta än i resten av världen, men även här tror man att betydligt mer är intoleranta än man trott tidigare. Tidigare pubertet har med ändrade levnadsvanor att göra och inte förändrad genetisk, precis som att vi blivit längre och lever längre.

Om en katt i snitt blir mamma när den är 2 och en människa i snitt när hon är 20 år så går katters evolution 10 gånger snabbare än människans. Och med tanke på hur snabbt det går att avla fram nya raser (helt nya utseenden och egenskaper) ser jag ingen anledning till varför inte deras mattolerans skulle kunna ändras.

Förändrade utseenden är genetiskt sett identiska med ursprungskatter, det är så oerhört få anlag vi pusslar med för att få en "ras" att de inte går att skilja från en huskatt om man inte vet exakt vilka markörer man letar efter.

Om du fortfarande håller fast vid vid din tes (att det tar så lång tid för evolutionen) tycker jag att du ska fundera på varför inte alla katter blir tvärsjuka av dagens torrfoder som ju innehåller massa spannmål. Tvärt om är det bara några få katter som blir sjuka av det trots att katter i naturen bara äter kött. Hur tror du att det kan komma sig om det INTE är evolution?

Det ÄR väldigt många katter som blir sjuka pga felaktigt foder. De kraftigt ökande fallen av diabetes, överviktsrelaterade sjukdomar och allergier är just det.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag var till affären idag och skulle handla kattmat. Jag köper storpack av den maten och det var slut i affären. Tyvärr känner jag inte...
2
Svar
30
· Visningar
2 373
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Försöker igen då mitt förra inlägg tydligen inte var tillåtet. Kan dock inte ge den information jag behöver ge er för att ni ska förstå...
2
Svar
25
· Visningar
1 851
Katthälsa Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta. Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på...
Svar
5
· Visningar
433
Senast: Sel
·
Katthälsa Nu spårar tråden ur, men vad ska man ge om man vill att katter ska gå upp i vikt och jag inte vill ge torrfoder?
2
Svar
27
· Visningar
1 614
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Shoppingtråd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp