Bukefalos 28 år!

Vilken del av landet finns ni i?

Sv: Vilken del av landet finns ni i?

Har smygkikat runt på detta forum ett tag nu så de e väl dax att presentera sej!;)

1. Var bor ni?
I Köinge, en liten håla mellan Falkenberg och Ullared, Halland.

2. Vad rider ni?
Tidigare reining men försöker rida mer enl AR principer nu pga att principerna tilltalar mej, öka hästarnas hållbarhet och ridbarhetslängd och nuvarande hästars lämplighet.
Jobbar oxå en del med NH från marken och är i hemlighet en fartdåre. Fälltävlansränderna (från ponnyåren) går aldrig ur riktigt, ibland slår det bara slint i huvudet när jag ser en äng..;):D

3. Hur ofta rider ni för tränare?
Det var länge sen sist, finns inte många intressanta tränare häromkring...:( Har tirnanog här p buke som vakar över mej ibland.:D

4. Vad har ni för hästar?
En 17-årig fullblodsvallack, gammal galopp- och fälttävlanshäst. Dock mycket lugnare nu och tycker att gå i form är toppen!:D Mitt livs kärlek..:love:
11-årigt Varmblodssto. Känslig Flicka, i hagen enväldigt styrande primadonna. Kan "allt", även vara mamma.:cool: Mest begåvade häst jag ridit, just för att hon inte har begränsningar för något.
2-årigt Arab/varmblodssto (ej dotter t ovanstående). Min Vanni-bunny.:DBusig och social, kommer bli en lysande dressyrhäst.
På prov: Varmblodvalack, nyligen kastrerad 8-9 år (kommer inte ihåg exakt). Blivit misskött hos en fodervärd, ska se vad det går att göra av honom..

4. En bild eller två på er och hästen/hästarna.
Har inga nya, lägger in så snart jag luskat fram en fotograf...
 
Sv: Vilken del av landet finns ni i?

1. Var bor ni?
Västra Ämtervik, 6 mil norr om karlstad, 6 mil söder om Torsby, 5 mil öster om Arvika :)

2. Vad rider ni?
hästar :) nä skämt å sido :) kallar det jag gör för ridning helt enkelt, vill inte snäva in mig i ett fack. Min inriktning är mot klassisk ridkonst. Jag fokuserar mycket på kommunikationen med hästen och att få hästen att vilja göra det jag vill och hur jag kan använda min kropp i ridningen.

3. Hur ofta rider ni för tränare?
en gång i halvåret just nu, han kommer från England i september och juni varje år.

4. Vad har ni för hästar?
en 19-årig travare med diverse skavanker. Älskar honom ändå och vi tar det i hans takt :) Ridningen är mest till för att han ska må bra. Han är mörkbrun/svart , 166 cm hög. är väl tänkt att det ska dyka upp ett föl (nordsvensk/frieser) till nästa sommar eller höst om det fungerar, annars lär det dröja ett litet tag till :) (pengar)

rider även ett 5-årig arabsto ibland och en Lusitanovalack.

4. En bild eller två på er och hästen/hästarna.
inte en bild på mig men väl en på hästen. Så söt när det kliar bakom örat :)
DSC_0269.JPG

lite ridning
DSC00521.JPG


mer info om våra strapatser finns på www.freewebs.com/vanimelde
 
Sv: Vilken del av landet finns ni i?

1. Vart bor ni? Bor både norr om Oskarshamn och söder om Växjö. Båda platserna är tyvärr ganska torra på ar-tränare och intresserade.

2. Vad rider ni? Vill komma igång med ar, men eftersom jag inte haft möjlighet att komma iväg på någon kurs än, så blir det mest skogsridning och lite vanlig dressyr.

3. Hur ofta rider ni för tränare? I stort sätt aldrig tyvärr. :(

4. Vad har ni för hästar (lite kortfattat)?Har en korsning mellan halvblod och nordsvensk som är den som ska ridas ar-aktigt.

5. En bild eller två på er och hästen/hästarna.
34120_1187638908.jpg

Här är han väldigt sommarfet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken del av landet finns ni i?

Det här var ett bra initiativ! Har inte sett tråden fast jag ser att den har några månader på nacken. :)

Jag ser också att det inte är någon mer än jag från Norrlands inland, en hel del från kusten, men det roligaste är att den enda jag känner av er är från Falköping! (Hej Pellen - kul att se bilder på hästarna!) :D

1. Vart bor ni? Strömsund i Jämtland, 10 mil norr om Östersund.
2. Vad rider ni? Oj, allt möjligt hittills! Jag red min första och egentligen enda "AR"-träning för Craig Stevens för 8 år sedan, men sen har mitt fokus mestadels varit inom distansridningen där vi nått msv-nivå. Nu har jag lagt den grenen på hyllan då jag har en höftartros, samt att jag nu är höggravid och ska ha barn vilken dag som helst. Så nu går min häst mestadels western och dressyr. För mig är grundridningen lika och då väldigt influerad av AR och bra ridning är alltid bra ridning, oavsett gren. Förresten så hoppar vi ibland också, upp till 90 cm.
3. Hur ofta rider ni för tränare? Det blir sällan nuförtiden men annars kanske varannan månad men då mestadels för westerntränare, ibland för dressyrtränare och hopptränare. Är kräsen på tränare men har haft tur att rida för en del riktigt bra.
4. Vad har ni för hästar (lite kortfattat)? Jag har en 12-årig arab som heter Blue Spirit.
5. En bild eller två på er och hästen/hästarna.
Den här bilden är inte på mig men på min stalltjej när hon tävlad min häst i western 14 juli i år.
 
Sv: Vilken del av landet finns ni i?

Jag tar och uppdaterar mitt svar


1. Vart bor ni?
Rismaden, strax utanför Helsingborg. Så skönt med egen gård!! :bump:

2. Vad rider ni?
Akademisk ridkonst, men plockar in mycket egna (inspirerade från t.ex. centrerad ridning och spanska ridskolan och sedan "vidarearbetade") tankar om sitsen och hjälpgivning.

3. Hur ofta rider ni för tränare?
Ungefär 4ggr per år. Hade gärna ridit 8ggr per år, men jag är lite kräsen med vem jag rider för.

4. Vad har ni för hästar (lite kortfattat)?
Aminette, 16-årigt halvblodssto E: Amiral, UE: Kaliber. Numera tyvärr skadad efter en feltrampning och går konvalescent i minst ett år.
Hade precis fått riktigt bra kläm på halva stegen innan hon skadades, vilket är ett under med den hästen för hon har inte vetat vad en korrekt ryggsving varit innan.


Kirran, 5-årigt ridponnysto E: Vermont UE: Gondoljär. Är riden ca 7månader och ligger någonstans runt väpnarprovs nivå. Behöver lite mer rutin och stabilitet innan hon går vidare i utbildningen.
Helt underbar liten tjej med mycket humör.


Ulf, 4-årig russ hingst. Minns inte stammen just nu. :o
Ska hämta honom innan mitten av september. Knappt gjord någonting med rid/körmässigt. Är tanken att han ska arbetas vid handen. Sen får jag väl hitta någon liten duktig ryttare som rider honom. Förhoppningen är att han blir avelsgodkänd, men oavsett går han kvar som hingst.


5. En bild eller två på er och hästen/hästarna.

Aminette, ledsen har ingen vettig nyare bild på henne tror jag.
0001.jpg




Kirran på en CEB kurs (fram/ner)
DSC_3827.jpg


Ulf, på betet.
ulf.jpg
 
Sv: Vilken del av landet finns ni i?

1. Vart bor ni?
Västra skåne. Utanför Landskrona i Häljarp.

2. Vad rider ni?
Dressyr och hoppninge men vill/ska börja med fälttävlan.

3. Hur ofta rider ni för tränare?
2-3 dagar i veckan.

4. Vad har ni för hästar (lite kortfattat)?
Aladdin är en maxad D-ponny som är new forest korsning. ( New forest + Lipizzaner/fullblod) Han är utbildad till LA/LA. Vi sk snart antagligen starta ponny allsvenskan i hoppning och hoppas/tror att det kommer gå bra. Han är u: Arnica RNF ue: Åstratorps Mirage RNF

5. En bild eller två på er och hästen/hästarna.
^-Medlemsbilden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken del av landet finns ni i?

1. Vart bor ni?
Alingsås i Västergötland

2. Vad rider ni?
Försöker att ha AR som bas, både i skogen och i paddock, blandat med lite busridning och hoppning på småhinder/cavaletti ibland.

3. Hur ofta rider ni för tränare?
I genomsnitt 1 gång/månad.

4. Vad har ni för hästar (lite kortfattat)?
En varmblodstravare som är 24 år ung (hon har tappat bort 2:an någonstans på vägen och kan inte hitta den igen :angel: :rofl: ) som jag har haft i drygt 10 år.

5. En bild eller två på er och hästen/hästarna
Har inga bra nytagna bilder, men här är några med något år på nacken...

9240159.jpg

9242810.jpg

9242811.jpg

Tänkte uppdatera lite om det är ok.

4. Har i dagarna fått hem min nya häst, ett 1-årigt lusitanosto som heter Bianca! :love: Har i framtiden tänkt att utbilda henne innom AR och working equitation.

5. Lite nyare bilder på gamlingen: http://www.pixbox.se/alb479388
Bilder på Bianca: http://www.pixbox.se/alb531672
 
Sv: Vilken del av landet finns ni i?

1. Var bor ni? Jag bor på egen hästgård i norra Skåne.
2. Vad rider ni? Jag rider akademisk ridkonst enligt Bent Branderup.
3. Hur ofta rider ni för tränare? Ungefär en gång i månaden rider jag för antingen BB eller BJ eller MH.
4. Vad har ni för hästar (lite kortfattat)? Min ridhäst är en tolvårig halvblodsvallack som jag fött upp själv. Jag har även ett tioårigt knabstruppersto och en tjugoårig C-ponny hemma.
5. En bild eller två på er och hästen/hästarna.
Kommer strax!
 
Sv: Vilken del av landet finns ni i?

Bilder:

l_c3ca3695ce037ed5a29080112f3f4bcc.jpg


Mazal, min halvblodsvallack.

l_43d2e12d599e40ab7dd6dda70cb77875.jpg


Mazal

l_e01c316aecad1d625f39653e8a4e6497.jpg


Idun, mitt knabstruppersto.
 
Sv: Vilken del av landet finns ni i?

*KL* Tar också och uppdaterar :)

1. Var bor ni?
Just nu hos familjen Boulanger utanför Kristianstad där jag tar hand om och skolar hästar.

2. Vad rider ni?
Jadu.. samma svåra fråga igen ;) Vad jag hoppas är bra ridning :angel: Får man vara så diffus?

3. Hur ofta rider ni för tränare?
Väldigt varierat. I år blev det två helgkurser helgerna efter varandra i mars-april, sen en helgkurs i juni och sen en månad i Holland tillsammans med hästen hos två olika tränare. I oktober någon gång åker jag vidare till praktik hos tränare strax söder om mitten av landet (nära den däringa största staden).

4. Vad har ni för hästar (lite kortfattat)?
Mourven de Belugue, 7årig Camarguehästvalack. Känslig herre som gärna går sin egen väg, man måste förtjäna hans vilja.

Jobbar nu även med flera andra mycket trevliga hästar där jag speciellt skulle kunna plocka med mig en av dom, som även Mourven förälskat sig i ;)

5. En bild eller två på er och hästen/hästarna.

avatar4.jpg

Bilden tagen av vilse här på forumet :love:


IMG_3801.jpg

Pålle och hans nya fästmö :p
 
Sv: Vilken del av landet finns ni i?

1. Vart bor ni? Ca 5 mil söder om Umeå

2. Vad rider ni? Lite blandat, vill få fram en harmonisk ridning med min häst. Hon nyss inriden. Påbörjad arbete för hand.

3. Hur ofta rider ni för tränare? Aldrig än. :( Har dock tänkt börja så fort gangstern är avvand.

4. Vad har ni för hästar (lite kortfattat)? Har ett varmblod på 9år, Haft henne snart i 1 år. Hennes gangster till son står även i hagen. (snart 4 månader-sep)

5. En bild eller två på er och hästen/hästarna.
Dock lite dåliga bilder... :smirk:

fcf9fd808c773a8a03d3ed06c190668e_480_640.jpg


b43990aa2db5cc1043a3a47a67b8b7a8_480_640.jpg
 
Sv: Vilken del av landet finns ni i?

Måste bara säga att lite avundsjuk blir jag ju... I ett annat liv, kanske.. :)

/Camilla
 
Sv: Vilken del av landet finns ni i?

1. Vart bor ni?
Burghill, England

2. Vad rider ni?
Dressyr, men inte for tavling.

3. Hur ofta rider ni för tränare?
Har ingen i narheten sa tyvarr inte sa ofta.
Red mycket for Katrin W i borjan av 2000-talet, hon lade grunden till min ridning. Senaste tranaren ar en Engelsk tavlingsryttare som ar utbildad pa Spanska Ridskolan och Cadre Noir.

4. Vad har ni för hästar (lite kortfattat)?
En Saddlebred valack som ar utlanad for tillfallet.
citrin_uppstalld.jpg

En Morganhingst
gm_6.jpg


Samt vad som finns i stallet for tillfallet. :)
Welsh sec A-C-D, Coloured Cob mfl.
 
Sv: Vilken del av landet finns ni i?

Oj, vad grov din morgan var! Min kompis har en 3-årig valack (hingst tills i våras) men han är mycket nättare, kanske han grovar på sig?

/Camilla
 
Sv: Vilken del av landet finns ni i?

1. Vart bor ni?
Ca 6 mil NV om Umeå

2. Vad rider ni?
AR efter bästa förmåga - men jag är inte mycket till ryttare så det går minst sagt segt

3. Hur ofta rider ni för tränare?
Det varierar men några gånger om året försöker vi i alla fall och nu är jag lycklig nog att ha en medryttare som både är duktig och intresserad så att vi kan hjälpa varandra.

4. Vad har ni för hästar (lite kortfattat)?
Ett kallblodstravarsto, 10 år gammal, som jag haft i 6 år nu. Hon är extremt pigg (framför allt i skogen, så skogsritter undviker jag numera då det mest blir en kamp mellan henne och mig) men mycket arbetsvillig - åtminstone om hon får undvika att sätta sitt svagare vänsterben under sig... Det hästen nu får arbeta med är just vänsterbakben och avslappnad nacke (medan vi ryttare får arbeta med att släppa på tygeln som vi av födsel och ohejdad vana håller alldeles för mycket i)

5. En bild eller två på er och hästen/hästarna

OK, här kommer ett par bilder på tjockisarna från Vindeln:
P7020042.jpg
P7020035.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken del av landet finns ni i?

Va söt Ulf va! hur hög är han?

Ja han är en riktig liten charmör. Ska hämta honom imorgon hoppas jag.
:bump: Så ska han ha sällskap av Mnemenths unghingst ett tag i hagen.
Ägaren tror han är runt 125cm. Får mäta honom lite nämare när han anlänt.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 712
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 394
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp