Vilken dragbil hade ni valt?

Jag har Kia Sorento-08 som får dra 3500kg. Dieselförbrukning strax under litern. Enda som gått sönder är turbon och det blev en dyr historia men nu kanske den håller i 20.000 mil till...Vill ha lite högre markfrigång som denna bilen har eftersom vi har mycket snö på vintern. Ska jag köpa ny måste det bli en liknande, tyvärr har man gått från rambyggen så nyare har sämre dragvikt. Får leta bland andra märken i så fall...
 
Om jag skulle köpa en ny bil specifikt avsedd att dra hästtransport med (och köra till träningar och tävlingar) så ser jag ingen som helst anledning att kompromissa genom att välja en personbil, SUV eller pickup.

Jag skulle välja en VW Crafter 4motion eller möjligen Transporter 4motion, med tvåliters BiTDI motorn (400 Nm).

(Skulle bilen behöva användas även för andra ändamål - som familjebil, pendlarbil etc - så blir övervägandena naturligtvis annorlunda. Men så var ju inte frågan formulerad.)
 
Vi valde en Subaru Outback som vi är mer än nöjda med som dragbil och även som vardagsbil. Gillar att den har lite markfrigång och det märks inte ens att man har fullastad hästtransport bakpå trots 40cm snö på oplogade vägar.
Bränsleförbrukningen och komforten är också bra :)
 
Vilken dragbil hade ni valt om inköpspriset inte spelar någon roll men där man tycker att bra bränsleekonomi och god kvalitet (dvs inga kända vanliga problem) etc är viktigt?
Drömmen hade varit en Volvo FH D16 750 hk :love::love::love:

Men snackar vi personbilar så hade jag valt en fyrhjulsdriven historia med bra vändradie, väghållning m.m, troligen något mer suv liknande också.
 
Jeep är varken dyra att laga eller går sönder oftare än andra bilar, snarare har dom varit billigare att laga. Har haft massor med Jeepar.

Håller med Digbil om Landcruiser, den är ju oslagbar (men dyr).

En RR är inte en Jeep, en Jeep är en Jeep.:p Jag har en en sån och det är inte reparationskostnaderna som är det dyra utan skatten (diesel). Men billig i drift är den absolut INTE.

Skulle jag köpa ny dragbil idag och inte tänka på inköpskostnaden så skulle det bli en WV Tiguan eller BMW X3/X5.
 
En RR är inte en Jeep, en Jeep är en Jeep.:p Jag har en en sån och det är inte reparationskostnaderna som är det dyra utan skatten (diesel). Men billig i drift är den absolut INTE
En RR är inte en Jeep, en Jeep är en Jeep.:p Jag har en en sån och det är inte reparationskostnaderna som är det dyra utan skatten (diesel). Men billig i drift är den absolut INTE.

Skulle jag köpa ny dragbil idag och inte tänka på inköpskostnaden så skulle det bli en WV Tiguan eller BMW X3/X5.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att en Jeep är en Jeep, men de nya diesel-Jeeparna är ju både väldigt bränslesnåla och billiga i skatt. Cherokeerna iaf, Wranglern kostar lite mer.
 
Jag vet inte riktigt vad du menar med att en Jeep är en Jeep, men de nya diesel-Jeeparna är ju både väldigt bränslesnåla och billiga i skatt. Cherokeerna iaf, Wranglern kostar lite mer.
En RR är en suv inte en Jeep menade jag. Jag har en Cherokee, visserligen inte en ny men billig är den inte och inte bränslesnål heller. Drar nog rätt normalt för en lite äldre, tyngre diesel på runt litern blandad körning. Sen blir det å andra sidan inte speciellt mycket mer om man hänger på ett tvåtonssläp.
 
Vilken dragbil hade ni valt om inköpspriset inte spelar någon roll men där man tycker att bra bränsleekonomi och god kvalitet (dvs inga kända vanliga problem) etc är viktigt?

Ingen aning om bränsleekonomi (den hade om inte annat blivit usel med mig bakom ratten alla de ggr jag inte hade släp bakpå), men har blivit kär i Porsche Macan. Ingen aning vad den får dra, men såg några riktigt läckra ekipage i Tyskland nyligen så en del får man nog packa på draget i alla fall. Lär kräva BE antar jag.

Jag älskar min BMW X1, den har skaplig bränsleekonomi, ligger på 6,4 blandad körning för mig som har en tung högerfot och drar tungt släp om än inte jätteofta och nyligen bilat i Europa med långa sträckor i över 180 km/h. Hade gärna haft större bagage, men då blir det antingen kombi eller en stooor suv - och då tappar jag den sportigare känslan, så är kluven till de större modellerna. Samma problem vad gäller Audis SUV-modeller, de blir så stora och bulliga om man vill ha gott om utrymme i bagagen så för mina behov är X1 perfekt. Får in en del men vill ändå inte lasta för mkt hästrelaterat i bilen som jag vill hålla fräsch nog för att vara fin att åka i jobbklädd varje dag och som inte får förvandlas till den sunkiga stallbil min gamla Subaru var. ;)
 
Obegränsad budget och större garage:
Senaste Range Rovern med ständigt kopplat släp och redo att åka hur långt som helst och som man kan drömma sig bort i
Bästa kompromissen Porsche Cayenne om alla bilar skulle ersättas av en..

Verkliga livet:
Passat Alltrack som till hösten fyller 15000mil och byts ut mot nybeställd Audi Q3 (båda 2tons dragvikt BE, automat och 4x4)
Komplement Mercedes ML 430 V8
och en annan tysk sportbil =)

(Macan tror jag får dra 2400kg med BE som sitt "syskon" Q5)

Mvh Thomas
 
Obegränsad budget och större garage:
Senaste Range Rovern med ständigt kopplat släp och redo att åka hur långt som helst och som man kan drömma sig bort i
Bästa kompromissen Porsche Cayenne om alla bilar skulle ersättas av en..

Verkliga livet:
Passat Alltrack som till hösten fyller 15000mil och byts ut mot nybeställd Audi Q3 (båda 2tons dragvikt BE, automat och 4x4)
Komplement Mercedes ML 430 V8
och en annan tysk sportbil =)

(Macan tror jag får dra 2400kg med BE som sitt "syskon" Q5)

Mvh Thomas
Ha! Motivation till ett BE tror jag bestämt inför nästa bilbyte (om jag nu får drömma lite :D )!
 
Lånar tråden lite

Köpt ny precis och provkörde WV men valet föll på Audi Q3 för den var verkligen skönare att köra, får dra 2ton med B plus och med BE. Redan åkt långt med den (Jylland Danmark och den var perfekt) Bra lastutrymme.

Vad kul med en Q3 ägare! Vi har beställt men tyvärr långa leveranstider vilket gör att den kommer i höst. Var däremot en bra kampanj på den vilket gjorde den något sånär prisvärd.
Har ni quattro och vilken motor? Automat? Har ni dragit släp med den och hur var det?

Sorry för alla frågor men är så nyfiken. Har bara sett en i trafiken med hästsläp bakom (Tror det var E18 Västerås eller E20 Eskilstuna om någon känner sig träffad =) men aldrig hört några omdömen.

Mvh Thomas
 
Senast ändrad:
Volvo awd eller xc70 alla gånger om man vill ha en bra bil som får dra helt ok med BE(1800)
Ska man kunna dra 2 stora hästar åker man dessvärre ifrån personbil för mig veterligen finns det ingen personbil som får dra 2500 på kroken? Jag letade nog igenom alla 2000 var de mesta
De flesta suvarna får dra superlite med tanke på att de väger.
Så om man enbart vill ha nått att dra hästar med hade jag valt en king cab alla gångar eller liknande bil med flak som får dra minst 2500 på kroken med BE. Då har man dessutom bra packmöjligheter=)

jag har en Volvo v70 AWD bensinare då jag inte kör så mkt att jag tjänar på en diesel i den prisklassen jag ligger i när jag köpte bil.
Min drar 0,96 i snitt och då drar jag hästkärra ca 1 gång i veckan.
Guld värt på vintern med AWD och tar mig numera ut till stallet även i snöoväder och oplogade vägar=)
Har man mkt pengar så alla gånger en dieselbil för dagens dieslar har mkt låg skatt. Men de från 06-05 ligger på ca 6-8000 om året.. en såg jag hade 12000 om året:crazy:
 
Ok, kollar ibland (kanske sjukligt ofta) upp olika bilar och vad de får dra, mest på skoj men också ständiga bilbytartankar..så lite nördfakta:
Senaste Audi A6 Allroad får dra 2500kg på BE =). Tror E-klass, nya Passat bl.a får dra strax över 2100. Tiguan är duktig på pappret för i vissa versioner med offroadpkt eller track&field får den dra 2500kg men då är vi egentligen inne på suvar igen..

Mvh Thomas
 
Här så blir nästa bil en Suzuki Vitara 2015. Suzuki har vi haft ett par stycken i familjen och de bara går och går och går.
Läs på om den, den har fått riktigt bra recensioner och Suzuki rent allmänt har genom åren haft väldigt nöjda bilägare. Dieselmotorn får dra 1500 kg (även på B-kort). Drar ca 0,4l milen. Det enda de får "pisk" för är att de har tråkig inredning. Det kan jag leva med, till det priset :D

Recensioner kan du också läsa på modellen S-Cross/SX4 då Vitaran bygger på samma plattform, den har bara en annan design.

Har för mig grannan köpt en sån och bli missnöjd, gick inte att oppna back luka när trailern var kopplad.
 
Jag har en Jeep Grand Cherokee CRD. Massor av ponnyhästar.

Den är perfekt som dragbil men kanske lite i törstigaste laget med tanke på hur långt jag har till jobbet. Men den är bekväm att köra och jag känner mig säker även i vinterstormarna och kommer ut och in från gården när traktorn är trasig ;)

Vi har även en Skoda Superb. I sommarväglag drar den lika bra som Jeepen (men 1500kg mindre). Vinter har vi inte testat än. Den är inte lika törstig.

Båda diesel.
 
En RR är inte en Jeep, en Jeep är en Jeep.:p Jag har en en sån och det är inte reparationskostnaderna som är det dyra utan skatten (diesel). Men billig i drift är den absolut INTE.

Skulle jag köpa ny dragbil idag och inte tänka på inköpskostnaden så skulle det bli en WV Tiguan eller BMW X3/X5.

Gör en lätt lastbil av den ;)
 
Volvo awd eller xc70 alla gånger om man vill ha en bra bil som får dra helt ok med BE(1800)
Ska man kunna dra 2 stora hästar åker man dessvärre ifrån personbil för mig veterligen finns det ingen personbil som får dra 2500 på kroken? Jag letade nog igenom alla 2000 var de mesta
De flesta suvarna får dra superlite med tanke på att de väger.
Så om man enbart vill ha nått att dra hästar med hade jag valt en king cab alla gångar eller liknande bil med flak som får dra minst 2500 på kroken med BE. Då har man dessutom bra packmöjligheter=)

jag har en Volvo v70 AWD bensinare då jag inte kör så mkt att jag tjänar på en diesel i den prisklassen jag ligger i när jag köpte bil.
Min drar 0,96 i snitt och då drar jag hästkärra ca 1 gång i veckan.
Guld värt på vintern med AWD och tar mig numera ut till stallet även i snöoväder och oplogade vägar=)
Har man mkt pengar så alla gånger en dieselbil för dagens dieslar har mkt låg skatt. Men de från 06-05 ligger på ca 6-8000 om året.. en såg jag hade 12000 om året:crazy:

Touareg, Jeep cherokee mfl får dra 3500kg med BE.
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 299
Senast: Oknytt
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
446
Senast: MiaMia
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
616
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 245
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp