Vilken dragbil hade ni valt?

Spontan fråga och lite trådkap, vad finns det för bilar som får dra runt två ton och som går att införskaffa i hyfsat skick för under 50000 och inte är jättedyra i drift. Behöver inte vara jättebra på att dra tungt då det oftast körs en häst men vill kunna stuva in båda om det behövs. Helst fyrhjulsdrivet men inte ett krav om bilen i fråga har bra väghållning och gör ekonomin mycket gladare än fyrhjulsdrivet.
Just nu ligger en Nissan X-trail eller Audi A6 bra till men X-trailen är ju hiskeligt ful och A6 an verkar vara dyr om den måste lagas.

Diesel-Passat av nyare årgång (även 4-hjulsdrivna) bör väl kvala in i klassen 2ton, snål och rimliga repkostnader. Vår Passat Alltrack 2012 har gått 15000mil nu, enda oförutsedda reparationen har varit ett bagageluckelås. Helt ok som vardagsbil men finns ju både roligare och komfortablare bilar beroende på vilka övriga behov man har.

Med vänlig hälsning Thomas
 
Supernöjd med min Honda C-RV -10 diesel!
På utökad behörighet får jag dra 2000kg!
Ska bara få tummarna ur och väga upp släpen till 1990kg också, så åker jag och bägge hästarna lagligt!!!
Långpendlar till jobb och då drar den runt 0,65.
 
Ok,sorry - jag tänkte du hade läst mitt första inlägg i tråden. :) Jag föreslog t ex en VW Transporter eller Crafter, alltså en liten eller mellanstor skåpbil med fyrhjulsdrift, stark och snål dieselmotor och bra dragvikt. (Pickup vore bland mina/våra sistahandsval, pga lastutrymmets beskaffenhet.)

Vi har nog väldigt olika behov vad gäller bil.
För jag förstår inte alls varför man skulle behöva ha en skåpbil som dragbil?
Hästens utrustning och foder samt vatten får plats i hästtransporten, jag har sadelkammare på min transport just för att jag inte vill ha mer hästgrejer i bilen än nödvändigt. I bilen har jag en väska som fyller mina tränings/tävlingskläder inklusive stövlar och hjälm så allt är samlat och inte skitar ner. Väskan får utan problem plats i bagageutrymmet eller på golvet i baksätet.
Då är jag ändå fullpackad för att kunna vara borta en vecka på läger liksom.
Därför förstår jag inte varför det skulle vara ett problem med min Subaru outback som är en lite högre personbil med bra 4wd och får dra mer än vad jag har behov för egentligen.
Jag tror att de flesta inte har mer behov än så.
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 300
Senast: Oknytt
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
446
Senast: MiaMia
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
616
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 246
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp