Litet risk för trådkap, ursäkta i förväg, men jag förstår helt enkelt inte riktigt.
I just den här tråden säger ts förvisso att h*n vill ha en personbil, men rent generellt verkar det som om den allmänna uppfattningen är att SUV:ar och personbilar
är optimala eller åtminstone underbart perfekta för att dra hästsläp med så länge de bara har
tillräckligt hög släpvagnsvikt och gärna 4wd. Det räcker liksom, förutom att bilen helst skall dricka under halvlitern per mil. Och då förstår jag inte.
Är vi ensamma om att, när vi transporterar hästar till träning eller tävling, oftast också vilja ha med ett par sadlar (åtminstone en per häst), några huvudlag, några paddar, hjälmar, ryktlådor, akutlåda, ridkläder+boots, regnkläder, vatten, mer eller mindre foder, mockningsgrep+kvast, gärna en egen liten skottkärra för att slippa dela med 20 andra i gäststallet, klädombyten och ev sovsäckar mm för övernattning etc..? Och ensamma om att känna att det är osmidigt (lindrigt uttryckt) att trycka in allt det i en normalstor personbil/SUV, som man dessutom i regel föredrar att hålla hyfsat ren och fräsch mellan hästvändorna? Och ensamma om att ha två bilar? Och ensamma om att känna att det lätt blir litet tråkiga vägegenskaper med en fullastad personbilskombi och en full sadelkammare, så ekipaget står som ett V (som typ 7 av 10 hästekipage på vägarna gör)?
I de fall man behöver ha en enda bil i hushållet är det förstås en helt annan sak, men om man har möjlighet att ha två - varför väljer inte fler en bil som är mer praktisk och anpassad för hästliv? Visst, alla gillar olika - jag förstår bara inte hur man kan komma till så olika slutsatser?