Vilken dragbil hade ni valt?

Touareg, Jeep cherokee mfl får dra 3500kg med BE.

Det är inga personbilar utan just jeepar=)

Och det är inte alla Touareg som får dra utan bara vissa motorer och bränsletyper mm.

Men vad jag vet finns inga personbilar combi eller sedan som får dra så mkt.. eller har jag missat någon? Tyckte jag gick igenom alla bilmodeller när jag letade efter just en vanlig personbil att ha privat och åka hästkärra med..
Utan jag kom bara upp på vissa jeepar/suvar och de ville jag inte ha.
 
Det är inga personbilar utan just jeepar=)

Och det är inte alla Touareg som får dra utan bara vissa motorer och bränsletyper mm.

Men vad jag vet finns inga personbilar combi eller sedan som får dra så mkt.. eller har jag missat någon? Tyckte jag gick igenom alla bilmodeller när jag letade efter just en vanlig personbil att ha privat och åka hästkärra med..
Utan jag kom bara upp på vissa jeepar/suvar och de ville jag inte ha.

Nej.

En PB är en PB och en Touareg är en Volkswagen inte en Jeep. Jeep är en tillverkare, inte en sorts bil.
 
Nej.

En PB är en PB och en Touareg är en Volkswagen inte en Jeep. Jeep är en tillverkare, inte en sorts bil.

Där har du fel.. jeep är ett märke javisst MEN det finns andra bilmärken som tillverkar jeepmodeller av bilar. Ren och skär terrängbil helt enkelt inge man oftast har som en pendlarbil.

Touareg är en SUV själva MÄRKET heter VW... modellen av denna VW heter alltså Touareg:)

Här har du några bilmärken och modeller som får dra mkt på kroken
Och här har du en jeepmodell av bil som inte är av märket JEEP=)
185998_1280.jpeg



1. Land Rover Range-Rover, 3.0 TDV6 HSE, 3500 kg
2. Mercedes-Benz G-Klass, G 350 BlueTEC Station lån, 3500 kg
3. Toyota Landcruiser-V8, 4.5 V8 D-4D, 3500 kg
4. Mercedes-Benz GL-Klass, GL 350 BlueTEC 4MATIC, 3500 kg
5. Porsche Cayenne, Cayenne Manuell, 3500 kg
6. Land Rover Range-Rover-Sport, 3.0 TdV6 S 4WD Auto, 3500 kg
7. BMW X5, xDrive30d, 3500 kg
8. Mercedes M-Klass, ML 350 4MATIC, 3500 kg
9. Jeep Grand-Cherokee, 3.0 CRD V6 250 Limited 4WD Auto, 3500 kg
10. Mitsubishi Pajero, 3.2 DI-D Wagon Business Nav Auto, 3500 kg
11. Land Rover Discovery, 3.0 TdV6 210 S Auto, 3500 kg
12. VW Touareg, V6 TDI 204hk BlueMotion Technology, 3500 kg
13. Land Rover Defender, 90 2.2L Diesel E Station Wagon, 3500 kg
14. Audi Q7, 3.0 TDI 150 kW quattro tiptronic, 3200kg
15. BMW X6, M, 3000 kg
 
Där har du fel.. jeep är ett märke javisst MEN det finns andra bilmärken som tillverkar jeepmodeller av bilar. Ren och skär terrängbil helt enkelt inge man oftast har som en pendlarbil.

Touareg är en SUV själva MÄRKET heter VW... modellen av denna VW heter alltså Touareg:)

Här har du några bilmärken och modeller som får dra mkt på kroken
Och här har du en jeepmodell av bil som inte är av märket JEEP=)
185998_1280.jpeg



1. Land Rover Range-Rover, 3.0 TDV6 HSE, 3500 kg
2. Mercedes-Benz G-Klass
, G 350 BlueTEC Station lån, 3500 kg
3. Toyota Landcruiser-V8,
4.5 V8 D-4D, 3500 kg
4. Mercedes-Benz GL-Klass,
GL 350 BlueTEC 4MATIC, 3500 kg
5. Porsche Cayenne,
Cayenne Manuell, 3500 kg
6. Land Rover Range-Rover-Sport,
3.0 TdV6 S 4WD Auto, 3500 kg
7. BMW X5,
xDrive30d, 3500 kg
8. Mercedes M-Klass,
ML 350 4MATIC, 3500 kg
9. Jeep Grand-Cherokee,
3.0 CRD V6 250 Limited 4WD Auto, 3500 kg
10. Mitsubishi Pajero,
3.2 DI-D Wagon Business Nav Auto, 3500 kg
11. Land Rover Discovery,
3.0 TdV6 210 S Auto, 3500 kg
12. VW Touareg,
V6 TDI 204hk BlueMotion Technology, 3500 kg
13. Land Rover Defender,
90 2.2L Diesel E Station Wagon, 3500 kg
14. Audi Q7,
3.0 TDI 150 kW quattro tiptronic, 3200kg
15. BMW X6,
M, 3000 kg

Ren och skär terrängbil?

Njäe.
 
NEJ! Geländewagen bör inte benämnas som jeepmodell trots att jag förstår vad du menar. Grand Cherokee är en jeepmodell däremot.

Har haft flera (i dagsläget bara en G-wagen cab) och den går alldeles utmärkt att pendla i =)

I engelskan finns uttrycket "four-by-four" vilket särpräglar biltypen bättre.
 
Litet risk för trådkap, ursäkta i förväg, men jag förstår helt enkelt inte riktigt. :confused:
I just den här tråden säger ts förvisso att h*n vill ha en personbil, men rent generellt verkar det som om den allmänna uppfattningen är att SUV:ar och personbilar är optimala eller åtminstone underbart perfekta för att dra hästsläp med så länge de bara har tillräckligt hög släpvagnsvikt och gärna 4wd. Det räcker liksom, förutom att bilen helst skall dricka under halvlitern per mil. Och då förstår jag inte.

Är vi ensamma om att, när vi transporterar hästar till träning eller tävling, oftast också vilja ha med ett par sadlar (åtminstone en per häst), några huvudlag, några paddar, hjälmar, ryktlådor, akutlåda, ridkläder+boots, regnkläder, vatten, mer eller mindre foder, mockningsgrep+kvast, gärna en egen liten skottkärra för att slippa dela med 20 andra i gäststallet, klädombyten och ev sovsäckar mm för övernattning etc..? Och ensamma om att känna att det är osmidigt (lindrigt uttryckt) att trycka in allt det i en normalstor personbil/SUV, som man dessutom i regel föredrar att hålla hyfsat ren och fräsch mellan hästvändorna? Och ensamma om att ha två bilar? Och ensamma om att känna att det lätt blir litet tråkiga vägegenskaper med en fullastad personbilskombi och en full sadelkammare, så ekipaget står som ett V (som typ 7 av 10 hästekipage på vägarna gör)?

I de fall man behöver ha en enda bil i hushållet är det förstås en helt annan sak, men om man har möjlighet att ha två - varför väljer inte fler en bil som är mer praktisk och anpassad för hästliv? Visst, alla gillar olika - jag förstår bara inte hur man kan komma till så olika slutsatser? :)
 
Litet risk för trådkap, ursäkta i förväg, men jag förstår helt enkelt inte riktigt. :confused:
I just den här tråden säger ts förvisso att h*n vill ha en personbil, men rent generellt verkar det som om den allmänna uppfattningen är att SUV:ar och personbilar är optimala eller åtminstone underbart perfekta för att dra hästsläp med så länge de bara har tillräckligt hög släpvagnsvikt och gärna 4wd. Det räcker liksom, förutom att bilen helst skall dricka under halvlitern per mil. Och då förstår jag inte.

Är vi ensamma om att, när vi transporterar hästar till träning eller tävling, oftast också vilja ha med ett par sadlar (åtminstone en per häst), några huvudlag, några paddar, hjälmar, ryktlådor, akutlåda, ridkläder+boots, regnkläder, vatten, mer eller mindre foder, mockningsgrep+kvast, gärna en egen liten skottkärra för att slippa dela med 20 andra i gäststallet, klädombyten och ev sovsäckar mm för övernattning etc..? Och ensamma om att känna att det är osmidigt (lindrigt uttryckt) att trycka in allt det i en normalstor personbil/SUV, som man dessutom i regel föredrar att hålla hyfsat ren och fräsch mellan hästvändorna? Och ensamma om att ha två bilar? Och ensamma om att känna att det lätt blir litet tråkiga vägegenskaper med en fullastad personbilskombi och en full sadelkammare, så ekipaget står som ett V (som typ 7 av 10 hästekipage på vägarna gör)?

I de fall man behöver ha en enda bil i hushållet är det förstås en helt annan sak, men om man har möjlighet att ha två - varför väljer inte fler en bil som är mer praktisk och anpassad för hästliv? Visst, alla gillar olika - jag förstår bara inte hur man kan komma till så olika slutsatser? :)

Hur menar du anpassad för hästliv?

Eller vad menar du är den optimala hästbilen?
 
Hur menar du anpassad för hästliv?

Eller vad menar du är den optimala hästbilen?
Med anpassad för hästliv menar jag som jag skrev; att kunna transportera en hel del prylar på smidigt och praktiskt sätt utöver bara grundkravet att kunna koppla en kulhandske på kroken... så att man gör sin mobila hästtillvaro enkel för sig. Och med (iaf mer) optimal hästbil menar jag som jag också skrev, en bil som fyller de kraven, exempelvis någon av de två bilmodeller som jag nämnde. Annars skulle ju en optimal hästbil vara ungefär samma sak som en optimal husvagnsdragbil, och så enkelt tycker ju inte jag att det är. :)

Eller så är det bara så att andra antingen har med sig väldigt mycket mindre prylar till träning/tävling, alternativt tycker att det faktiskt är jättesmidigt att lasta in/ur och hantera sina prylar i en personbil i alla väder. Och då är vi väl litet udda bara. :D
 
Med anpassad för hästliv menar jag som jag skrev; att kunna transportera en hel del prylar på smidigt och praktiskt sätt utöver bara grundkravet att kunna koppla en kulhandske på kroken... så att man gör sin mobila hästtillvaro enkel för sig. Och med (iaf mer) optimal hästbil menar jag som jag också skrev, en bil som fyller de kraven, exempelvis någon av de två bilmodeller som jag nämnde. Annars skulle ju en optimal hästbil vara ungefär samma sak som en optimal husvagnsdragbil, och så enkelt tycker ju inte jag att det är. :)

Eller så är det bara så att andra antingen har med sig väldigt mycket mindre prylar till träning/tävling, alternativt tycker att det faktiskt är jättesmidigt att lasta in/ur och hantera sina prylar i en personbil i alla väder. Och då är vi väl litet udda bara. :D

Jag uppfattar inte vad du anser är en bra drag/hästbil rent konkret? En B-kortslastbil? En pickis?

Har man mycket prylar kanske man har ett släp med sadelkammare som är lite tyngre och då räcker inte en V70?
 
Jag uppfattar inte vad du anser är en bra drag/hästbil rent konkret? En B-kortslastbil? En pickis?

Har man mycket prylar kanske man har ett släp med sadelkammare som är lite tyngre och då räcker inte en V70?
Ok,sorry - jag tänkte du hade läst mitt första inlägg i tråden. :) Jag föreslog t ex en VW Transporter eller Crafter, alltså en liten eller mellanstor skåpbil med fyrhjulsdrift, stark och snål dieselmotor och bra dragvikt. (Pickup vore bland mina/våra sistahandsval, pga lastutrymmets beskaffenhet.)
 
Litet risk för trådkap, ursäkta i förväg, men jag förstår helt enkelt inte riktigt. :confused:
I just den här tråden säger ts förvisso att h*n vill ha en personbil, men rent generellt verkar det som om den allmänna uppfattningen är att SUV:ar och personbilar är optimala eller åtminstone underbart perfekta för att dra hästsläp med så länge de bara har tillräckligt hög släpvagnsvikt och gärna 4wd. Det räcker liksom, förutom att bilen helst skall dricka under halvlitern per mil. Och då förstår jag inte.

Är vi ensamma om att, när vi transporterar hästar till träning eller tävling, oftast också vilja ha med ett par sadlar (åtminstone en per häst), några huvudlag, några paddar, hjälmar, ryktlådor, akutlåda, ridkläder+boots, regnkläder, vatten, mer eller mindre foder, mockningsgrep+kvast, gärna en egen liten skottkärra för att slippa dela med 20 andra i gäststallet, klädombyten och ev sovsäckar mm för övernattning etc..? Och ensamma om att känna att det är osmidigt (lindrigt uttryckt) att trycka in allt det i en normalstor personbil/SUV, som man dessutom i regel föredrar att hålla hyfsat ren och fräsch mellan hästvändorna? Och ensamma om att ha två bilar? Och ensamma om att känna att det lätt blir litet tråkiga vägegenskaper med en fullastad personbilskombi och en full sadelkammare, så ekipaget står som ett V (som typ 7 av 10 hästekipage på vägarna gör)?

I de fall man behöver ha en enda bil i hushållet är det förstås en helt annan sak, men om man har möjlighet att ha två - varför väljer inte fler en bil som är mer praktisk och anpassad för hästliv? Visst, alla gillar olika - jag förstår bara inte hur man kan komma till så olika slutsatser? :)

Olika behov? Vi är två i hushållet men då vi bor på landet och jobbar på olika orter behöver vi ha varsin bil, där båda bilarna är lite "allround". Pga de långa pendlingssträckorna är prio 1 för oss bränsleförbrukning. Sen ska bilen vara ekonomisk på andra sätt också (skatt ökar med koldioxidutsläpp samt vikt), inköpskostnad, reparerations- och reservdelskostnader (stora bilar ofta dyrare i både inköp och underhåll). Så långt hade jag kunnat köpa en Nissan Micra istället. Men så råkar jag ha häst, och då är det trevligt att även kunna köra släp med bilen. Jag ska inte köra några längre sträckor, jag kommer troligtvis aldrig att åka på tävling var och varannan helg utan till ridhuset och enstaka tävlingar då och då. Så för mig är det en fullt rimlig kompromiss att inte kunna köra grepar och akutlådor i bilen (liten akutlåda finns där redan). Jag drar ett tvåhästarssläp som bara är tillåten att lasta en häst i (jag har bara en) och då har jag massor med plats till kvasten. Sadelkammare vill jag gärna ha i nästa släp jag köper men är övertygad om att det ryms en sån inom lastvikten på 1500 kg. Om inte, kan jag leva utan det med. :)
 
Men så råkar jag ha häst, och då är det trevligt att även kunna köra släp med bilen.
De förutsättningarna förstår jag absolut! Och så är det ju för de allra flesta, man behöver en bil som skall fylla flera funktioner.

Det jag inte riktigt förstår är när den populära frågan om "den absolut bästa hästdragbilen" - utan vidare reservationer - så ofta besvaras med en SUV eller pickup, eller en personbil med boxermotor. ;) Om jag hade haft tungt vägande behov av att köra stora motordelar eller att snöploga vägar så hade jag kanske sneglat åt en pickup. Hade jag behövt en bil som primärt agerar jobbpendlarfordon men nån gång ibland behöver dra häst så hade det funkat finfint med en personbilskombi. Och hade vägarna där jag oftast kör varit fantastiskt usla hade kanske en SUV varit bra. Men en bil vars primära uppgift är att frekvent dra en hästtransport med en eller två hästar till ställen där man gör hästrelaterade saker (träningar, tävlingar)... nej, då förstår jag ärligt talat inte hur en SUV, pickup eller kombi kan vara ett tilltalande alternativ. Men det är ju jag det. :)
 
De förutsättningarna förstår jag absolut! Och så är det ju för de allra flesta, man behöver en bil som skall fylla flera funktioner.

Det jag inte riktigt förstår är när den populära frågan om "den absolut bästa hästdragbilen" - utan vidare reservationer - så ofta besvaras med en SUV eller pickup, eller en personbil med boxermotor. ;) Om jag hade haft tungt vägande behov av att köra stora motordelar eller att snöploga vägar så hade jag kanske sneglat åt en pickup. Hade jag behövt en bil som primärt agerar jobbpendlarfordon men nån gång ibland behöver dra häst så hade det funkat finfint med en personbilskombi. Och hade vägarna där jag oftast kör varit fantastiskt usla hade kanske en SUV varit bra. Men en bil vars primära uppgift är att frekvent dra en hästtransport med en eller två hästar till ställen där man gör hästrelaterade saker (träningar, tävlingar)... nej, då förstår jag ärligt talat inte hur en SUV, pickup eller kombi kan vara ett tilltalande alternativ. Men det är ju jag det. :)
Jag svarade på huvudinlägget, som löd "Vilken dragbil hade ni valt om inköpspriset inte spelar någon roll men där man tycker att bra bränsleekonomi och god kvalitet (dvs inga kända vanliga problem) etc är viktigt?"
Annars håller jag med dig :)
Men just denna tråden handlade om hästbilar med bra bränsleekonomi (och då förutsätter jag även att all annan ekonomi också är viktigt).
 
Men just denna tråden handlade om hästbilar med bra bränsleekonomi (och då förutsätter jag även att all annan ekonomi också är viktigt).
Jo... fast tittar man på vad folk pratar om för bränsleförbrukningar, även i den nya tråden om just det, så står sig mitt alternativ uppenbarligen bra när det dras häst iaf. Men som snål pendlarbil finns det ju mer tilltalande bilar. :D
 
Jo... fast tittar man på vad folk pratar om för bränsleförbrukningar, även i den nya tråden om just det, så står sig mitt alternativ uppenbarligen bra när det dras häst iaf. Men som snål pendlarbil finns det ju mer tilltalande bilar. :D
Då är det nog som du skev innan, behovet av allround som gör att folk väljer bort skåpbilar. Man vill frakta barnen, åka på familjesemester, osv osv, som gör att folk hellre har allroundbilar.
 
Jag kör en passat -07 diesel med 23 000 mil bakom sig och den bara går och går och...går. Med det utökade får jag köra Boj-släpet som är uppvägt till 1500 kg och lasta 680 kg. Helt fantastisk bil på det viset att den är så okomplicerad, kanske inte det roligaste man kan köra men kvalitén är super. Körde 36 mil med häst o kärra igår nere i Blekinge (kuperat, för att uttrycka det milt...), 0,9 l/mil drog den ner och 1,0 l/mil upp, då körde jag inte speciellt ekonomiskt. På vanlig landsvägskörning i 70-80 km/h drar den runt 0,5 l/mil.
 
Spontan fråga och lite trådkap, vad finns det för bilar som får dra runt två ton och som går att införskaffa i hyfsat skick för under 50000 och inte är jättedyra i drift. Behöver inte vara jättebra på att dra tungt då det oftast körs en häst men vill kunna stuva in båda om det behövs. Helst fyrhjulsdrivet men inte ett krav om bilen i fråga har bra väghållning och gör ekonomin mycket gladare än fyrhjulsdrivet.
Just nu ligger en Nissan X-trail eller Audi A6 bra till men X-trailen är ju hiskeligt ful och A6 an verkar vara dyr om den måste lagas.
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 294
Senast: Oknytt
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
443
Senast: MiaMia
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
609
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 213
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp