Bukefalos 28 år!

Vilken ersättning?

feel

Trådstartare
BF om ca 2 veckor, har fått tips från flera föräldrar att det kan vara bra att ha nappflaska och ersättning hemma ifall amningen strular och man sitter med en otröstlig bebis kl 2 på natten...

Men vilken ersättning ska man köpa? Kollade sist vi var på Coop och det finns ju hur mycket som helst? Färdigblandad eller pulver?
 
Sv: Vilken ersättning?

Ska du bara ha ersättning utifall att tycker jag att du bör köpa färdigblandat 1 eller två tetrapack. Jag själv har kört på babysemp men tycker det är en smaksak. Och sedan gå över till pullver om ni väljer att ge fler mål per dag av ersättning.

Jag hade även köpt en "kolikflaska" dessa kan du även använda sedan när du sak ge välling, så det är inte ett onödigt köp.
 
Sv: Vilken ersättning?

Om man ska ge välling, gröt funkar också fint;)


JAg sklle köpa en färdigblandad NAN om jag ville köpa hem innan. Samt billigast möjliga nappflaska, typ apotekets egna. Ska du sen inte amma utan ge flaska kan köpa nya flaskor om det behövs, men många funkar på helt vanliga också.
 
Sv: Vilken ersättning?

JAg sklle köpa en färdigblandad NAN om jag ville köpa hem innan. så.

Jag håller med! Vi körde den varianten till dottern det allra första när hon behövde "stödfodras":D och bara drack mkt små mängder. Smidigt.

Jag hade dåligt med mjölk förra gången trots helt fri amning (15-20h/dygn...) med ett barn som hade bra tag, och oxotocian-spray, så det är väl inte omöjligt att så blir fallet även denna gång, så även jag funderar faktiskt på att ha en tetra hemma i förväg. Har en kopp kvar sedan dottern, så ngn flaska behöver inte inköpas om-ut-i-fall-att...
 
Sv: Vilken ersättning?

*kl*

Tack för tips.

Har redan köpt en "kolik"flaska, det är så lite pengar det handlar om så tänkte att det kan vara bra att ha.

Min plan är ju att amma, så vill bara ha ersättning för säkerhets skull, så köper färdigblandad då.
 
Sv: Vilken ersättning?

Vi köpte hem Nestlé nan pulver. Just för att de är ganska stor skillnad mellan tetra o pulver smaken, o jag vet många barn som fått tetra ibland som sen vägrat pulver ersättning.
Sen blir de i längden dyrare att köpa tetra även om de bara är ibland. Tror jag räknade att mån bara fick 5-6 tetror för samma pris som pulver ersättning.

Ersättningen går juh oftast åt även om man ammar. Om någon ska vara barnvakt osv.
 
Sv: Vilken ersättning?

Jag upplever Hipp som den skonsamaste för mina barns magar när de var små och den som gjorde bajset mest "amningslik".

Sen kan du nog behöva fler flaskor. Min son tog alla olika flaskor och nappar. Min dotter var 8 månader när hon accepterade mam "kolik"flaska, hon drack inte ens bröstmjölk ur flaska!
Passa på att köpa en pump så du kan passa på i början när mjölken är fetare och oftast sprutar hit och dit (pumpa ur det ena bröstet och amma från det andra. Tutten fattar inte vart bebis är och kör fullproduktion på båda ;) )

Du verkar förbereda dig jätte bra. Så jag tipsar även om vattenflaskor att sprida ut i hela huset. För det går åt massa vatten för att producera mjölk.
 
Sv: Vilken ersättning?

Ska kolla lite mer på Coop vad som finns. Hipp, är det färdigblandad eller?

Det där med pump har jag funderat på, men tänk om jag inte kan amma alls och så sitter jag här med diverse tillbehör, iofs kan man ju skicka sambon på apoteket när man vet att man ens kan producera mjölk.
 
Sv: Vilken ersättning?

Köp inte på dig massor innan bebis är här, din bebis kanske inte gillar dinappen till den flaska du köpt osv, vänta med pump också.

Hipp rekommenderar jag också om man ska ge ersättning mer permanent ( något mål < ), men som reserv utifall det tjorvar så är NAN-tetra bra, Sempers luktar och smakar vidrigt!

Hipp finns bara som pulver och svårare att få tag på rent generellt, men vi körde på Hipp och är jättenöjda.
 
Sv: Vilken ersättning?

Det har jag aldrig hört tidigare faktiskt, alltså att barn som har fått tetra-ersättning vägrar pulver?
 
Sv: Vilken ersättning?

Jag har en HIPP färdigblandad tetra i mitt skafferi, så nog finns de alltid =)

TS: Jag har köpt hem en tetra båda gångerna jag fått barn, men aldrig behövt använda det. Men det ger ändå en viss trygghetskänsla. Sen vet man aldrig hur allt kommer att fungera. Du kanske kommer trivas superbra med att amma och allt kommer flyta på fint, eller så gör du det inte/något krånglar, och då är det ju bra att ersättning finns!

Angående flaskor och sådant vet man ju heller aldrig i förväg om bebisen tar flaskan, och ´man kan komma att behöva testa lite olika innan man får det att fungera. My vägrade att ta flaska (men tog napp) fram tills hon var ca 9 mnader (tog alltså inte med bröstmjölk heller). Maja tar flaska med bröstmjölk om det krisar (har bara testat ett åtal gånger och aldrig med ersättning) men inte napp. Så det kan vara jätteolika!

Lycka till med kommande bebisen och livet som förälder!

//Julia
 
Sv: Vilken ersättning?

I vår föräldrargrupp var de 2 st som drabbades av de. Dom skulle bara ha tetra, vilket var ett helvete tyckte dom när dom skulle iväg o åka bil långt, där ammningen Lundell vara lite svårt. Svårt att värma, lättare då med pulver. Behövs bara en termos med varmt vatten o sen en flaska med kallt, blanda. Tetra då var dom tvungen o ha mikro eller vattenbad.

Men sen vet jag även flera som drabbats av de. Jag här smakat på båda, jag tycker själv inte att de smakade likadant.

En tjej som inte ammade drabbades av de, dom skulle åka utomlands när sonen var 4 mån. Han vägrade pulver o ja, de var mindre kul o släpa med tetra utomlands. :p

Så jag har kört på pulver o har själv inte velat prova tetra. Jag ammade förutom när vi var iväg på stan osv då fick han ersättning (oftast). Vilket var smidigt med pulver, behövde aldrig anpassa mig efter vart jag kunde värma maten.:)

Men alla gör som dom vill. Men jag skulle vänta med att köpa tills du kommit hem, då vet du om du kan behöva komplettera med ersättning.
 
Sv: Vilken ersättning?

Ha ja se där, mycket hinner ändras på två år. När E drack ersättning så fanns inte Hipp som drickfärdig :)
 
Sv: Vilken ersättning?

men som reserv utifall det tjorvar så är NAN-tetra bra, Sempers luktar och smakar vidrigt!

.

Tyckte snarare tvärt om :o NAN (både tetra och pulver) tycker jag har en vidrig besk eftersmak *kräksmily*

Annars som du skrev, vänta med att handla hem allt för mkt.

Om TS vill vara på den säkra sidan så se till att få ordentligt med hjälp på BB så att amningen verkligen fungerar innan ni åker hem! Annars har dom
ju pumpar, flaskor, ersättning och allt sånt på BB så du vet vad ni behöver köpa när ni åker hem därifrån om nåt sånt skulle behövas!

Lycka till med bebis!!!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken ersättning?

Här har den funnits ett par månader i vanliga affären, dock hiskeligt dyr...

Min dotter drack dessutom både kallt och rumstempererat, så att hålla på och värma till exakta 37 grader har jag aldrig tjafsat med. Hon visste ju inget annat från start, så hon var glad för allt;)
 
Sv: Vilken ersättning?

Aha ja det är super att även HIPP klivit på tetraspåret ..

Så är min dotter fortfarande, hon dricker kall alt rumstempererad välling och vägrar varm. Jättepraktiskt :D
 
Sv: Vilken ersättning?

Jag ser det som såhär: Om man kan välja vart man lägger energin så GÖR DET ! ;-)


Otopic: Kanelbulle blir så fel när du har en höna på bilden, någon kul förklaring ? :D
 
Sv: Vilken ersättning?

Gillar höns och Hen som pronomen. Samt har dålig humor OCH dålig karaktär. Blev så hungrig av min förra avatar.
 
Sv: Vilken ersättning?

Men så jobbigt är det inte att handla en nappflaska och en tetra ersättning att ha hemma ifall att, det lugnar mitt sinne iaf... Så jag gör nog så, och sedan får tiden utvisa hur mycket ammande och/eller flaskmatande det blir.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 980
Senast: Barbabelle
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 827
Senast: Lhas
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 259
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp