Bukefalos 28 år!

Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ett sto som bara ger trefärgade föl?

Wilmi_01
[/URL][/IMG]

Hej jag fick ett föl igår med lustig färg tror jag. Manen är nästan helt vit med lite grått/svart i svansen är svart med vita slingor. hon ser i övrigt ut att bli ljusbrun med de sedvanliga svarta benen. Mamman är fux med vit man och svans, pappan Brun. Kommer det vita i manen att försvinna eller får hon behålla allt detta vita :) Det är en Nordsvensk bruks
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Låter troligt. Finns ju en liten chans/risk för svart eller gulsvart då det recessiva agouti-anlaget (dvs det som inte begränsar det svartas utbredning alls) kan ligga dolt. Tvivlar dock på det med alla bruna/gulbruna i stamtavlan men man vet ju aldrig.
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Hej!

Jag ska betäcka mitt avblekbara skimmelsto (e. skimmel u. mörkbrun) med en frieserhingst (= svart...). Har sett några avkommor av den kombinationen innan och några av dem har en stickelhårsliknande grå färg med mörkgrå, nästan svart man och svans. Hoppas ju på en sådan liten avkomma, då jag tyckte den färgen var riktigt läcker!
Men, är det någon som kan svara på hur stora chanser till den ena eller den andra (eller den tredje...) färgen avkomman har? Jag har försökt forska i det själv, men det här med färggenetik verkar inte riktigt vara min grej :crazy:

Tack på förhand :)
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

50 % chans för skimmel. Troligen inte fux då det är sällsynt hos frieser.
Vet du ditt stos födelsefärg?
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Tack för svar! :)
Antar att jag bör räkna den grå läckra färgen som skimmel (bilderna jag såg på dessa snyggingar var tagna när de var ca 2 år gamla, vet ju inte hur de kommer se ut senare).
Mitt sto var brunt när hon föddes.
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Ja, de blir ljusare med tiden.
Då vet du att chansen finns för brunt föl. :)
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Njaej men det kan jag försöka få till ngn rättvis bild:laugh: benen är svarta och svansen så det är ju garanterat ingen fux...eller:o
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Min lille som är 2 veckor idag (1vecka på bilderna) Har en skimmel mamma (född brun) och fux pappa, och det blev en.. ja ljusbrun tror jag? Har ål.. hm kanske felbetäckt med en fjording?! ;)
Föddes med nästan lite röd/brun man.. Fölet i stallet som garanterat blir brun har börjat få svarta ben nu, men inte min.. Lagom förvirrad! ;)
Mamman har skimmel mamma å brun pappa. Pappan är Warsteiner, massa fux.

Ngn som vet hur denna kille kommer se ut som stor? :)


523026_10150728526466507_533906506_9745693_2096890614_n.jpg


Hmm svansen e skum...

540218_10150728575971507_533906506_9745887_834515792_n.jpg


539876_10150728576481507_533906506_9745890_1261985494_n.jpg

Hade ju hoppats lite på fux, men vet inte om jag kan få det på detta sto??
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Hur såg den ut runt ögonen som alldeles nyfödd ?
Om de var rosa-bruna så är det en fux annars om den ser ut som på bilderna så tror jag att den kommer att skimla
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Hoppas ju på fux! :)
Han har bruna ögonfransar, ska testa att lägga in bild.. Tror dock att svansen e lite svart? Å då blir han väll brun? Hade dock varit kul om han blivit skimmel! :)

Vet inte om man ser fransarna? Vad betyder bruna fransar? Såg likadan ut när han va ny! ;)
Vad kommer ålen från? e d vanligt? :)

292243_10150728575136507_533906506_9745880_547285871_n.jpg
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Fel bild. återkommer
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Vad tror ni om färgen???
Han är vilt färgad på benen tycker jag & även till viss del på kroppen.
003.JPG
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Nej brun tror jag inte att den blir. den blir fux eller skimmel. Många fölungar har en fuskål precis som din.
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Är det pga viltfärgen på benen du tror den blir skimmel?
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Nje, det är mera "glittret" i pälsen. Många skimlar som jag sett som nyfödda har haft ett speciellt glitter. Sen ser den inte disktinkt brun ut, det syns särskilt runt ögonen.

Äsch, jag vet inte, men det är iallafall min gissning och magkänsla !
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Vad har pappan för färg? Antar att det är mamma som är fuxen på bilden.
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Svansen sur ut som en ganska typisk fuxsvans iaf :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Spinoff på trådarna och förlovnings- och vigselringar och om att bära släktingars ringar. Vad är era mest känslomässigt värdefulla...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 574
Senast: _Zacke_
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 013
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 195
Senast: Wille
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
851
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp