Bukefalos 28 år!

Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Vet hingsthållaren om hingsten lämnar svart eller inte? Gud vad jag blir sugen på att avla på färg nu! Tänk ett renrasigt svenskt halvblod som är isabell, det är väl inte jättevanligt va?
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Vet hingsthållaren om hingsten lämnar svart eller inte?

Har hingsten hyfsat med avkommor registrerade i Sverige kan du själv titta i BLUP på vilka färger han har lämnat och även färgen på mödrarna.
 
Sv: Vilken färg får fölen

josefin.jpg

jolina.jpg

Josefin2.jpg


Vilka färger får fölen?



Detta är pappan - han är fux med ljus man och svans men han har även mörkt i svansen. Han har väl oxå mjölmule

hakonjo_frihet.jpg
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Det mörka i svansen är nog lera. Om något av fölen vore brunt skulle de ha svarta ben, svart man och svans och svarta ögonfransar. En brun häst är ju svart med ett brunt anlag och ingenting hos dessa föl vittnar om svart bas.

Eftersom det är kallblodstravare så vet vi att anlag som silver (som ju bleker svart) inte ligger bakom. Detta är alltså inga silverbruna föl, vilken vore den närmaste gissningen förutom ljusfux, om vi hade talat om till exempel islandshästar.

Nyansen ljusfux är inte så hemskt vanlig, så man förstår absolut förvirringen kring fölens färger. Typiska ljusfuxar finns bland annat hos gotlandsrussen, om du vill googla på tydliga exempel, de har mycket ljus bål, ljus man och svans och "mjölmule". (Jämför ljusbrun med mjölmule.)

Fölet med mörkt i svansen har mörkt i svansen alltså inte lera - precis som på pappan som är fux. Både mamma och pappa har mjölmule... Mamman är dessutom apelkastad.

Vi har även en Islandshäst som ska föla - hon är reggad som fux, men har svart i svansen förutom väldigt ljus röda och röda och vita strån - där har vi funderingar på om hon är silver brun - alltså felreggad.

Jag ska kolla runt ögonen närmare samt kolla skinnet och på öronen :).
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Det är bara någon vits att kolla runt ögonen när de är precis nyfödda. Sen mörknar alla
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Har islandshästen nån silverfärgad förälder? Det måste den ha för att kunna bli silver. Jag tror ändå på brun-fux-brun på bilderna.
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Vad har islandshästen för stam och har du någon bild?

Det är egentligen ganska vanligt att missta en fux med ljus man och svans för en silverbrun eller tvärtom. Fuxar kommer i massor av nyanser och det är inte alls ovanligt med "svart"- och gråmelerat tagel, men en fux har röd bas och saknar svarta pigment.

Dessa två fuxar har ofta fått frågan om de är silverbruna.
28705387.jpg
18861113.jpg


Man får titta efter lite typiska tecken som en brun häst har, dvs ljusare runt ögon och mule. Som föl föds en silverbrun med randiga hovar och ljusa ögonfransar. En fux föds med rosa ögonkanter och röda ögonfransar.

Brun utan och med silveranlag
33024843.jpg
33024837.jpg


Mörkbrun utan och med silveranlag
33024835.jpg
33024836.jpg


Svartbrun utan och med silveranlag
32861150.jpg
33024840.jpg
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Vi har även en Islandshäst som ska föla - hon är reggad som fux, men har svart i svansen förutom väldigt ljus röda och röda och vita strån - där har vi funderingar på om hon är silver brun - alltså felreggad.
Låter som en vanlig fuxsvans :)

KL
Jag tycker det är underhållande med alla som misstänker att deras hästar bär silveranlag iom att det sällan/aldrig nån som funderar på om deras silverbruna egentligen inte är en vanlig fux...
 
Ett sto som bara ger trefärgade föl?

Jag har ett Paintsto som har färgen "bay" det vill säga att hon är ljusbrun/vit på kroppen och har svart/vit man. Vi har testat henne och hon är homozygot.
Hon blev betäckt av en cremello hingst och fick ett föl som blev "buckskin". Kan det vara så att hon ger "trefärgade" föl? Eller fungerar det inte alls så?

Tacksam för svar! :bow:

/ mrsone
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ett sto som bara ger trefärgade föl?

Nej, så funkar det inte. Det finns inget som heter "trefärgad" :)
Om hon är homozygot skäck ger hon bara skäckavkommor. Beroende på färg på hingsten varierar vilken typ av grundfärg det blir.
Gulgenen (som finns i cremello) "bleker" brun till gulbrun. På Fux blir det väl isabell? (Om någon snäll människa kan det bättre....)

Tror du får ännu bättre svar senare, men jag kan iaf bidra med att NEJ, hon ger inte "trefärgade" föl eftersom "trefärgad" inte är en färg. Däremot ger hon alltid skäckar, och hon kan själv bara ge brun-gener. Sen beroende på pappans genotyp (vilken genetisk färg han har) varierar färgen på fölen, men de skall iaf alltid bli fläckiga :)
 
Sv: Ett sto som bara ger trefärgade föl?

För det första är jag inte med på vad du menar med "trefärgade föl".

Med de förutsättningar du ger var det nästan givet att det skulle bli ett buckskin (eller gulbrunt) föl. Med eller utan skäck. Möjligen hade det kunnat bli isabell också. Jag är för dålig på hur skäck nedärvs, men åtminstone ett av de olika analgen för skäck är dominant - dvs om mamman har anlaget är det minst 50% chans att avkomman får det även om pappan inte är skäck. Men jag funderar på om det var något skäckanlag som var recessivt - dvs fölet måste få ett från både mamma och pappa. (Och jag vet inte vilken sort ditt sto har och är för dålig på just skäckarna).
 
Sv: Ett sto som bara ger trefärgade föl?

Är hon homozygot för brun eller skäck eller båda färgerna ?
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Har funderat lite på det här med färger.. Har ett brunt sto med sabinoanlag. Hon har syskon på både mammans och pappans sida som är fux, så borde väl vara ganska stor chans att hon också bär på det?
Har två olika hingstar jag tänkt betäcka med, en är isabell. Vad kan det bli där? Brun, fux, gulbrun och isabell? Om hon nu bär på fuxgenen dvs..
Den andra är flaxfux. Om mitt sto bär på fuxgenen, kan hon få föl som är flaxfux? Fuxarna i hennes stam är "vanlig" fux..
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Det känns ju inte omöjligt att hon bär på fuxanlag, nej.

Betäcker du med isabellhingst är det 50% på fux om din häst har fuxanlag.

Om hon inte har det kan det bli både svart och brunt bereonde på hur många brunanlag hon och hingsten bär på (har någon av dem två brunanlag kan det inte bli svart)

Dessutom är det 50/ chans att hingsten nedärver sin gulgen till avkomman. SDå blir fuxen isabell, den bruna gulbrun och den svarta gulsvart.

Flaxgenen har jag för mig att man inte är säker på nedärvningen för. Men, det kanske har kommit nyare uppgifter.
 
Sv: Ett sto som bara ger trefärgade föl?

Gul på fux blir isabell, helt riktigt. Gul på svar gulsvart. Gul på brun brungul (tror det är vad som också kallas buckskin).
 
Sv: Ett sto som bara ger trefärgade föl?

Termen "trefärgad" är väl egentligen inte ett riktigt namn på en färg utan mer som ett slangord. Egentligen har hon ju inte tre olika färger, utan är bara brun med vita fält (som ju snarare är avsaknaden av färg/pigment)

Men, hur som haver - hurvida hon enbart kan ge brunbaserade avkommor som är skäckar beror helt på VAD hon är homozygot för.
Har hon både två bruna anlag (agouti) och två svarta istället för ett svart och ett rött så bör alla hennes avkommor bli brunbaserade. Sen hurvida hon därtill enbart kommer ge enbart skäckar ligger i hurvida hon är homozygot där med, och för vilket av skäckanlagen hon är homozygot för. Skulle hon vara homozygot för splash exempelvis så borde bara de föl som ärver ett likadant (eller en av de andra splash-formerna) från hingsten bli ordentliga skäckar. Är hon däremot homozygot för Tobiano så kommer alla avkommor bli skäckar (även om en del tobianos kan bli minimala i sin utbredning och mest se ut som ett par höga strumpor utan något vitt på kroppen, varvid de inte alltid reggas som skäck). Frame homozygot innebär ju död häst, så det är hon iaf inte:P
Ser ut som om det kanske är märren på din avatar? Är det den så är det tobiano vi snackar om.

Men rent teoretiskt kan det vara så att hon enbart ger brunbaserade skäckar (det som du här referrerar till som trefärgade) om hon är homozygot för svart, agouti och tobiano.
 
Sv: Ett sto som bara ger trefärgade föl?

*KL*

Jag har ett fuxsto som ska betäckas med en gulbrun hingst, vilka färger kan det bli?



...................Isabell
.......Brun
..................Brunskäck
Fux
...................Brun
........Brun
..................Mörkfux





...................... Brun
........... Brun
.......................Brun
Gulbrun
...................... Gulbrun
............Gulbrun
......................Mörkbrun

Stoet har inga tidigare avkommor, hingsten har lämnat Brun, Mörkbrun, Isabell, Gulbrun, fux, Ljusfux. Visst borde alternativen vara Brun, Fux, Isabell eller Gulbrun?
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Spinoff på trådarna och förlovnings- och vigselringar och om att bära släktingars ringar. Vad är era mest känslomässigt värdefulla...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 574
Senast: _Zacke_
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 008
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 195
Senast: Wille
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
851
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp