Bukefalos 28 år!

Vilken hundras kan passa mig?

Kan lova dig att dessa test säger noll och ingenting om raserna det handlar om är du intresserad av raserna i stort så gå in och kolla resultat på riktiga tester istället 😀
Vad snackar du om? Skulle inte MH och BPH eller MT säga något om rasen? Hur tänker du då att man ska utvärdera mentaliteten?
 
Min som ändå är mycket skyddstränad skulle inte gå i bett om jag blev överfallen. Tror inte hon skulle lägga benen på ryggen och dra heller utan snarare springa cirklar runt mig och överfallaren vilt skällandes.
Skulle jag känna mig hotad av någon skulle jag kunna sätta henne i bevakningsskall framför mig och eventuellt skicka på bett men det är ju för att det är inlärt och inte för att hon själv agerar.

Hennes storebror däremot är jag helt övertygad skulle gå in hårt och obevekligt i en riktig situation.
Precis - och Ammo visade tendenserna innan han var körd i skyddet.
Att ha tränat skydd hjälper en att kontrollera en hund som är så driftad men det säger ju inte så mkt om hur den funkar i skarpt läge. Skyddet är ju lek (även om man kan plocka in en hel del aggression).
Det är mentaliteten som avgör.
 
Du går att läsa av lika bra som andra medlemmar.
Vad menar du med att jag skulle överskatta mina förmågor?
Överskattar dina förmågor som i att du tror att du känner eller kan läsa av folk efter några inlägg i ett forum.

Finns flera personer i tråden som kanske inte håller med mig men de håller ändå en god ton och skriver inte nedvärderande.

Har ingen lust att bråka så väljer att ignorera dig fortsättningsvis då dina inlägg inte ger mig något. Lägger hellre tid på andra som verkar mer intresserade av att dela med sig av sina tankar och erfarenheter.
 
Hundarna testades både vid överfall på promenad och i bostaden. Syftet antar jag var att ägarna ville veta hur deras hund skulle agera (och för att visa allmänheten).

Jag förstår att man inte frivilligt utsätter sina hund för jobbiga saker. Samtidigt är det kanske inte fel att veta hur ens hund agerar i olika situationer. Även vid MH och BPH (eller MT) så kan ju en hund också bli skrämd. Syftet är dock att utvärdera aveln och då måste man ju testa hundar men vilka test beror givetvis på ras.

Ska man prata om vad som är jobbigt så bör väl inga hundar nånsin lämnas ensamma. Ändå ensamhetstränar vi för att det kan vara bra eller ibland behövs. Enligt mig är dock ingen hund menad att vara ensam utan de vill alltid vara vid vår sida (ev. att gårdshundar är lite mer självständiga då de ska spatsera runt på gården).
Ja, då uppfattade jag det helt korrekt alltså... fullkomligt idiotiskt upplägg.

Förstår inte varför du tror att whataboutism är ett effektivt argument för att försvara de där klippen. Eller varför du tror att ensamtid är jämförbart på något sätt...? Jag skrev ju just att vi har vissa saker vi behöver göra med våra hundar, t.ex. veterinärbesök, eller att kunna lämna dem ensamma ibland. Dessutom är det, om man gör det rätt, just träning precis som du skriver, vilket är precis det jag påpekade är en väsentlig skillnad mellan polishundar och dessa familjehundar i klippen. Varken ensamtid eller skyddssituationer är något man chockar sin hund med och gör du det är risken stor i båda fall att det får väldigt jobbiga konsekvenser, även om man nu är lagd åt det hållet att man inte tycker hundens känslomässiga upplevelse är relevant.

Du får ursäkta men jag har inget intresse av att fortsätta diskutera på det här sättet. Däremot hoppas jag du hittar en hund som du är en bra matchning med, så att ni får en vardag där ni båda trivs, och önskar dig stort lycka till med det.
 
Överskattar dina förmågor som i att du tror att du känner eller kan läsa av folk efter några inlägg i ett forum.

Finns flera personer i tråden som kanske inte håller med mig men de håller ändå god ton och skriver inte nedvärderande.

Har ingen lust att bråka så väljer att ignorera dig fortsättningsvis då dina inlägg inte ger mig något. Lägger hellre tid på andra som verkar mer intresserade av att dela med sig av sina tankar och erfarenheter.
Fast det handlar inte om att hålla med eller inte hålla med det handlar om ren fakta som du inte vill ta till dig utan fortsätter prata om hundar som ska gå i döden för sin ägare och random tester på Youtube som överhuvudtaget inte stämmer överens med verkligheten.

Gör så du.
 
Ja, då uppfattade jag det helt korrekt alltså... fullkomligt idiotiskt upplägg.

Förstår inte varför du tror att whataboutism är ett effektivt argument för att försvara de där klippen. Eller varför du tror att ensamtid är jämförbart på något sätt...? Jag skrev ju just att vi har vissa saker vi behöver göra med våra hundar, t.ex. veterinärbesök, eller att kunna lämna dem ensamma ibland. Dessutom är det, om man gör det rätt, just träning precis som du skriver, vilket är precis det jag påpekade är en väsentlig skillnad mellan polishundar och dessa familjehundar i klippen. Varken ensamtid eller skyddssituationer är något man chockar sin hund med och gör du det är risken stor i båda fall att det får väldigt jobbiga konsekvenser, även om man nu är lagd åt det hållet att man inte tycker hundens känslomässiga upplevelse är relevant.

Du får ursäkta men jag har inget intresse av att fortsätta diskutera på det här sättet. Däremot hoppas jag du hittar en hund som du är en bra matchning med, så att ni får en vardag där ni båda trivs, och önskar dig stort lycka till med det.
Påminner om en avlägsen bekant till mig som skickade iväg sin dobbistik på "bli tuff läger" så fruktansvärt så jag mår illa än idag.

Dom skulle alltså skrämma upp hundarna till att försvara sig. Vet inte var i Sverige detta var men det är något av det sjukaste jag hört om i det här landet.
 
Ja, då uppfattade jag det helt korrekt alltså... fullkomligt idiotiskt upplägg.

Förstår inte varför du tror att whataboutism är ett effektivt argument för att försvara de där klippen. Eller varför du tror att ensamtid är jämförbart på något sätt...? Jag skrev ju just att vi har vissa saker vi behöver göra med våra hundar, t.ex. veterinärbesök, eller att kunna lämna dem ensamma ibland. Dessutom är det, om man gör det rätt, just träning precis som du skriver, vilket är precis det jag påpekade är en väsentlig skillnad mellan polishundar och dessa familjehundar i klippen. Varken ensamtid eller skyddssituationer är något man chockar sin hund med och gör du det är risken stor i båda fall att det får väldigt jobbiga konsekvenser, även om man nu är lagd åt det hållet att man inte tycker hundens känslomässiga upplevelse är relevant.

Du får ursäkta men jag har inget intresse av att fortsätta diskutera på det här sättet. Däremot hoppas jag du hittar en hund som du är en bra matchning med, så att ni får en vardag där ni båda trivs, och önskar dig stort lycka till med det.
Vi behöver inte fortsätta diskutera detta. Vill bara påpeka att det inte är ovanligt att folk undrar eller önskar att deras hund hade agerat i liknande situationer. Att du sen anser det onödigt eller ej relevant för dig betyder inte att andra har samma uppfattning. Du kanske främst är rädd om din hund men en annan värdesätter kanske sin fastighet eller sin människofamilj högre. Man kan givetvis ha en personlig åsikt om detta men människor är olika. Jag vet de som har en jakthund som de låter sova i en hundgård. Nån tycker det är hemskt att den inte får komma in i bostadshuset medan ägaren har en annan åsikt. För vissa är hunden mer ett verktyg än ett sällskap.
 
Vi behöver inte fortsätta diskutera detta. Vill bara påpeka att det inte är ovanligt att folk undrar eller önskar att deras hund hade agerat i liknande situationer. Att du sen anser det onödigt eller ej relevant för dig betyder inte att andra har samma uppfattning. Du kanske främst är rädd om din hund men en annan värdesätter kanske sin fastighet eller sin människofamilj högre. Man kan givetvis ha en personlig åsikt om detta men människor är olika. Jag vet de som har en jakthund som de låter sova i en hundgård. Nån tycker det är hemskt att den inte får komma in i bostadshuset medan ägaren har en annan åsikt. För vissa är hunden mer ett verktyg än ett sällskap.
Är inte särskilt vanligt att ha jakthundar i hundgård dygnet runt längre. Dom flesta är tack och lov vanliga familjehundar numera.

Jag tror även dom allra flesta i Sverige inte har hund för att den ska skydda familj och egendom det är vanligare med larm i det här landet.

Men man behöver inte åka långt söderut för att var och varannat hushåll ska ha trädgårdshundar.
 
Vi behöver inte fortsätta diskutera detta. Vill bara påpeka att det inte är ovanligt att folk undrar eller önskar att deras hund hade agerat i liknande situationer. Att du sen anser det onödigt eller ej relevant för dig betyder inte att andra har samma uppfattning. Du kanske främst är rädd om din hund men en annan värdesätter kanske sin fastighet eller sin människofamilj högre. Man kan givetvis ha en personlig åsikt om detta men människor är olika. Jag vet de som har en jakthund som de låter sova i en hundgård. Nån tycker det är hemskt att den inte får komma in i bostadshuset medan ägaren har en annan åsikt. För vissa är hunden mer ett verktyg än ett sällskap.
Jag tycker det är både korkat och oetiskt att utsätta sin hund för livrädsla bara för att man själv inte brytt sig om att ta reda på vad för slags hund man har och vad man kan förvänta sig av den.

Vill man ha en hund som kommer försvara person och ägor får man skaffa en hund som är avlad och utbildad för att försvara person och/eller ägor i den mån det är lagligt där man bor.

Att skrämma skiten ur sin pudel för att man har någon vag uppfattning om att 'dogs are man's best friend', det håller inte. Samma människor kommer sen undra varför hunden plötsligt blivit reaktiv på promenader eller inkontinent i hemmet.

Jakthundar har inte med ämnet att göra. Jag är väl insatt i hundar som inte är sällskapshundar. Det är fortfarande irrelevant. Att du menar att denna okunskap är vanlig gör inte heller saken bättre eller försvarbar.

Så. Nu går vi vidare med våra liv tycker jag. Önskar dig som sagt genuint lycka till med att hitta en hund som du passar ihop med.
 
Jag tycker det är både korkat och oetiskt att utsätta sin hund för livrädsla bara för att man själv inte brytt sig om att ta reda på vad för slags hund man har och vad man kan förvänta sig av den.

Vill man ha en hund som kommer försvara person och ägor får man skaffa en hund som är avlad och utbildad för att försvara person och/eller ägor i den mån det är lagligt där man bor.

Att skrämma skiten ur sin pudel för att man har någon vag uppfattning om att 'dogs are man's best friend', det håller inte. Samma människor kommer sen undra varför hunden plötsligt blivit reaktiv på promenader eller inkontinent i hemmet.

Jakthundar har inte med ämnet att göra. Jag är väl insatt i hundar som inte är sällskapshundar. Det är fortfarande irrelevant. Att du menar att denna okunskap är vanlig gör inte heller saken bättre eller försvarbar.

Så. Nu går vi vidare med våra liv tycker jag. Önskar dig som sagt genuint lycka till med att hitta en hund som du passar ihop med.
Håller helt med. Det är stor skillnad på träning där man arbetar gradvis, uppmuntrar och bygger hundens självförtroende och att plötsligt utsätta hunden för en situation den inte klarar av eller har verktyg att hantera. Bara för att.
 
Jag tycker det är både korkat och oetiskt att utsätta sin hund för livrädsla bara för att man själv inte brytt sig om att ta reda på vad för slags hund man har och vad man kan förvänta sig av den.

Vill man ha en hund som kommer försvara person och ägor får man skaffa en hund som är avlad och utbildad för att försvara person och/eller ägor i den mån det är lagligt där man bor.

Att skrämma skiten ur sin pudel för att man har någon vag uppfattning om att 'dogs are man's best friend', det håller inte. Samma människor kommer sen undra varför hunden plötsligt blivit reaktiv på promenader eller inkontinent i hemmet.

Jakthundar har inte med ämnet att göra. Jag är väl insatt i hundar som inte är sällskapshundar. Det är fortfarande irrelevant. Att du menar att denna okunskap är vanlig gör inte heller saken bättre eller försvarbar.

Så. Nu går vi vidare med våra liv tycker jag. Önskar dig som sagt genuint lycka till med att hitta en hund som du passar ihop med.
Jag hade inte testat en pudel heller. Nån testade en labrador och att familjen ens trodde att labradoren skulle agera förvånar mig. Syftet med klippen var väl att ta döda på myten att ens älskade vovve skulle rädda en då det verkar vanligt att folk tror det. Sen kan du tycka att det var oetiskt om du vill. Finns många saker jag tycker är oetiska men som fortfarande är lagliga.

I ett annat klipp som jag inte har bemödat mig med att länka så ser man även att otränade schäfrar försöker fly om de känner sig hotade. Just därför är ju brukshundar snarare hundar som tränas till skydd men som inte instinktivt plockar fram det. Givetvis kan de varna och skälla men det har vi kommit fram till att många hundar kan göra, även små knähundar (vilket säkert räcker långt i de flesta situationer).

Håller annars givetvis med om att om man vill ha en hund som vaktar nått så bör man välja rätt ras. Är dock inte övertygad om att det endast gäller brukshundar.

Tack och jag hoppas att jag hittar rätt hund också en dag. 😊
 
Jag förstår givetvis den känslan. Shiban är väl inte så stor heller. Jag ställde mig framför min lapphund när en lös amstaff kom springande emot oss en gång (med sin ägare springandes efter). Kunde inte på långt avstånd tyda hundens kroppsspråk men ju närmare den kom desto lugnare blev jag då jag såg på kroppsspråket att den var glad. När den väl kom fram stod den och dansade med kroppen (unghund). Jag var trots det beredd att försvara min hund.

Det jag reagerar på var en ägare som menar att en Akita Inu kan få för sig att bita ett barn som klappar dess ansikte då de ej gillar att bli klappade i ansiktet, är stolt osv. (därför ägarens ansvar att se till att hunden inte utsätts för detta). Har aldrig hört några varningar alls om Pyrenéerhundar och barn såsom jag fått höra om Akitas. Tvärtom sägs det snarare hur tålmodig och vänlig Pyrenéerhunden är. Sen är det säkert skillnad på familjens egna barn och andras men jag har ändå aldrig hört varningar om att en Pyrenéenhund skulle vara olämplig med barn så jag tänker att den inte agerar såsom Akita.
Nej, shiban är inte så stor. :) Fast jag hade gjort detsamma med vilken hund som helst om någon faktiskt närmat sig med ett vapen - byrackan min är viktigare än mig och jag skulle vara livrädd för att någon skulle göra henne illa.
Det är en av mina mardrömmar ifall någon skulle bryta sig in också, för jag vet att shiban vaktar mot främlingar hemma och det vore fruktansvärt om något bus sparkade eller slog henne (eller värre). Då får de hellre ta allt jag äger.

Jag tycker i och för sig inte att något barn bör klappa någon hund i ansiktet, det är ju inte särskilt snällt eller lämpligt, men visst är vissa raser mer tillgängliga än andra och de asiatiska urspetsarna är inte alltid förlåtande. Att de Specifikt inte gillar att bli berörda i ansiktet har jag dock aldrig hört. Shiborna brukar i alla fall mest vara rädda om tassarna. :D
Jag tänker att pyrren är tålmodig med sin familj, men kanske inte alla andra.
Jag tror det bästa du gör är att lista de raser du är intresserad av och träffa både uppfödare och individer fysiskt helt enkelt. Vissa raser skönmålas online och andra "tuffas upp" av de som äger dem.
 
Nej, shiban är inte så stor. :) Fast jag hade gjort detsamma med vilken hund som helst om någon faktiskt närmat sig med ett vapen - byrackan min är viktigare än mig och jag skulle vara livrädd för att någon skulle göra henne illa.
Det är en av mina mardrömmar ifall någon skulle bryta sig in också, för jag vet att shiban vaktar mot främlingar hemma och det vore fruktansvärt om något bus sparkade eller slog henne (eller värre). Då får de hellre ta allt jag äger.

Jag tycker i och för sig inte att något barn bör klappa någon hund i ansiktet, det är ju inte särskilt snällt eller lämpligt, men visst är vissa raser mer tillgängliga än andra och de asiatiska urspetsarna är inte alltid förlåtande. Att de Specifikt inte gillar att bli berörda i ansiktet har jag dock aldrig hört. Shiborna brukar i alla fall mest vara rädda om tassarna. :D
Jag tänker att pyrren är tålmodig med sin familj, men kanske inte alla andra.
Jag tror det bästa du gör är att lista de raser du är intresserad av och träffa både uppfödare och individer fysiskt helt enkelt. Vissa raser skönmålas online och andra "tuffas upp" av de som äger dem.
Nu känns vapen inte som en verklig hotbild och är nån ute efter en så hjälper ingen hund. Det jag främst tänker på och som jag själv uppfattar att i varje fall kvinnor tänker på är mer slumpmässiga överfall eller ev. nån hotfull berusad person(er). Då räcker det säkert oftast med en större hund som gör utfall och skäller.

Vad det gäller bostad så blir jag också hellre av med alla ägodelar än att min hund blir skadad. Allt sånt går att ersätta. Om jag däremot hade en tonåring hemma eller en äldre förälder, så hade jag nog hellre riskerat hunden om en idiot bröt sig in.

Nej, barn bör inte klappa en hund i ansiktet men det jag reagerade mer på var OM ett litet barn skulle göra det för att den inte vet bättre (och man råkar stå med ryggen vänd). Då vill jag inte att hundens reaktion blir att bita barnet. Önskar hellre att hunden drar undan huvudet eller går iväg. Ett litet barn ska inte hunden uppfatta som hotfull förutsatt att den är van med barn och deras konstiga impulser och rörelser.

Ja, det är min plan. Försöka hitta nån utställning eller ta kontakt med någon rasklubb eller höra med närliggande uppfödare om man kan få träffa några vuxna individer. 🙂
 
Om någon har rekommendationer på uppfödare av Eurasier så tar jag gärna emot dessa. Gärna nån som bryr sig om att utvärdera sin avel och inte bara producera valpar.

Även Pyrenéerhund om nån har det.
 
Det mesta av det du beskriver gäller mer en hund som har dålig mentalitet tbh.
Alltså, det är ett stort ansvar att ha en rejäl hund men de flesta kan man faktiskt leva fullt normala liv med.
Om det är en hund med lite umph krävs det kunskap och engagemang (ev en stor väl inhägnad tomt och rätt lagstiftning) för att vara garanterad ett normalt liv.

Sedan handlar det om vad som är ett normalt liv - de flesta av oss som skriver här ägnar ganska mycket tid åt våra hundar eftersom vi gillar det. Då blir det inte en begränsning utan ett val.

Tror du att din hund hade varit trevlig om han inte fått tid och sysselsättning? Och att din hund är representativ för rasen? För i sådana fall är det ett bra rastips till TS
 
Väljer du en stor hund blir dessvärre livslängden sällan lika lång som för en liten.
Jag har haft DDB, jättetrevliga hundar ❤️
Min var supersnäll, tyckte om alla människor och alla djur, pålitlig, trygg och stabil på alla sätt. Naturlig vakt och beskyddande mot sin familj utan att på något sätt vara aggressiv.
Dock en idiotmagnet som flera tagit upp tidigare, hopplöst att ja med sig inne i stan pga "tuffa" killar som skulle fram och prata 😴
Det är dock ingen frisk ras, vår avlivades innan två års ålder pga höfterna.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 426
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 941
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 496
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 941
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Tungband
  • Åkerfräken

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp