Bukefalos 28 år!

Vilken information undanhåller du dina barn?

diamonia

Trådstartare
Vissa saker talar jag inte om för mina barn och det kan bli rätt så roliga situationer av det. Alla föräldrar har säkert såna grejer att berätta och jag vill höra era :D!

Här hemma kör det omkring en blå LASTBIL som tutar en trudilutt, oklart varför den låter så;)!

Vi har oxå väldigt många livs levande "spindelmannen", tex i sandlådan. Sonen har hört begreppet men kopplar det bara till vanliga spindlar.

Dessutom har vi en hel del barbiedockor i olika storlekar, alla dockor går under namnet Barbie och jag har ingen lust att tala om vilket som är äkta eller inte.
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Vi har "undanhållit" att även barn kan dricka cola. Sonen dricker enbart vatten, mjölk och i festsammanhang saft el festis men han har inte fått smaka cola eftersom vi (skäms) dricker det alldeles för mkt.

Så var vi bortbjudna för nån vecka sen och de serverade cola till barnen 2 och 6 år gamla. Min 3-åring höll på att DÖ för det var ju vuxendricka. Men det var ju en "annan sorts cola". *host*
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Mina kusinbarn tror att det är helt förbjudet för barn att svära förrän de är över 18 (för det har föräldrarna sagt). Har hört dem diskutera (7 och 5 år): "Ska du börja svära när du är 18 Elin?" och svaret "Näää.. ska du?" och "Ja kanske lite.." :D
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Mitt barn har inte ploppat ut än, men jag hade en klasskamrat för några år sedan som blivit uppfostrad i tron om att smågodis var samma sak som sten :p Hon hade inte något sug efter godis ens som tonåring.
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Vi har "undanhållit" att även barn kan dricka cola. Sonen dricker enbart vatten, mjölk och i festsammanhang saft el festis men han har inte fått smaka cola eftersom vi (skäms) dricker det alldeles för mkt.

Så var vi bortbjudna för nån vecka sen och de serverade cola till barnen 2 och 6 år gamla. Min 3-åring höll på att DÖ för det var ju vuxendricka. Men det var ju en "annan sorts cola". *host*

Hu, vi dricker också cola light ganska ofta (skäms också), och jag vill inte att min äldste dricker sötningsmedel - kan ju aldrig vara nyttigt - så här går det under beteckningen "kaffeläsk" och det vet han att inte får. När vi var till några bekanta i somras bjöd de också barnen på cola, och då sa min son stolt "mamma, jag dricker kaffeläsk!"
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Här hemma kör det omkring en blå LASTBIL som tutar en trudilutt, oklart varför den låter så;)!

När mina småsyskon var små fick dom växa upp med tron att det var FISK-bilen som kom :p
Alla föräldrar på området hade gått ihop, så det fanns inga små barn som kom och klängde runt den bilen - bara vi tonåringar + vuxna... :D
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Min son tror ocksa att cola är kaffe. Kaffe dricker bara vuxna och om vi dricker cola sa säger vi att det är kallt kaffe. "Det är pappas!" säger han da...
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

En vän till mig tutade i (:p) sin dotter att glassbilen lät så när glassen var slut.
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Jag brukar ringa till Tomten och tala om vad dottern vill ha. När vi går förbi leksakshyllor eller in i en leksaksaffär så pekar hon på allt möjligt som hon vill att jag ska tala om för tomten att hon vill ha. Jag lovar att ringa senare och berätta om allt, jag ska förklara noga så att det inte blir fel leksak.
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Jag kommer inte att dö förrän om 500 år har vi bestämt, och inte hunden heller.
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Jag är föräldraledig med en dotter på snart tre månader och "stora" dottern, 21 månader, har precis börjat på dagis och är där måndag - torsdag fem timmar per dag. Hon stortrivs och tjatar varje morgon om att vi ska gå iväg. På fredagar är däremot alla barn och all personal hemma och dagis står alldeles tomt..
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Dottern har själv bestämt att det bara är hon som rider favorithästen, och det låter jag henne tro... Hon vet inte heller att jag åker till stallet utan henne :D

DSC_8220.JPG


Annars har hon både lurat ut "kallt kaffe" och glassbilen. Snart fattar hon nog också att polisen inte bryr sig om vem som håller i hunden. Bara barn som är stora och går i skolan får hålla i kopplet själv nämligen (40 kg hund - 12 kg barn - område med flera hundilskna hundar).
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Men varför hålla på och lura barnen? Jag har undanhållit information som kan skada dem eller deras vänner. De behöver inte veta att kompisens pappa sitter i fängelse för mord, de behöver inte veta detaljer när en god vän till oss dog osv

Men glassbilen har de alltid vetat vad det är, ibland handlar man och ibland inte, om jag har glass i frysen så finns den ingen anledning till att handla mer.
Om man inte vill att barnet ska dricka tex cola så får man väl förklara varför. Jag tror jag gör sig själv en rätt stor otjänst om man sen ska förklara varför man ljög för barnet, eller oxå förlorar barnet tilltron på föräldern. Varför ska jag lyssna på att droger är farliga, mamma sa att läsk var farligt och det var det uppenbarligen inte, det kanske är samma sak med droger?
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Jag är lite på din linje.
Vi säger som det är, det är glassbilen, men den säljer så (jävla) dyr glass att vi inte vill ha den ... :devil: inte för att vi inte kan men för att det är ocker-dyrt.

Sen driver den förbannade dududitutu melodin mig till vansinnr och jag har bojkott.
Det säger jag också tilm barna (5 månader och 2 år).

;)
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Ljuga för barnen känns tycker jag som att utnyttja att de tror på en, men däremot så tycker jag det ibland är svårt att förklara så att de förstår utan att i princip ljuga. Vi säger t ex att vin är starkt och bara gott för vuxna, och egentligen smakar ju alkohol eldigt snarare än starkt, och det är möjligt att även barn skulle tycka om det. Eller, om en förälder har en social jobbgrej på kvällen, så säger vi att mamma ska träffa kompisar, snarare än att förklara skillnaden mellan kollegor och privata vänner.
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Fast så sabla renhårig är jag inte egentligen ... en grej som vi kör med för att få mikro-pausa (det är ett spännande liv när man har två barn under tre år!):
"Jag ska bajsa".

Fungerar utmärkt. ;-)
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Jag håller också med. Tycker det verkar högst märkligt att lura i barnen en massa grejer. Nu har jag inga egna barn men sitter barnvakt ett par gånger i veckan och det skulle aldrig falla mig in att göra mig lustig på barnens bekostnad... :crazy:
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Ljuga för barnen känns tycker jag som att utnyttja att de tror på en, men däremot så tycker jag det ibland är svårt att förklara så att de förstår utan att i princip ljuga. Vi säger t ex att vin är starkt och bara gott för vuxna, och egentligen smakar ju alkohol eldigt snarare än starkt, och det är möjligt att även barn skulle tycka om det. Eller, om en förälder har en social jobbgrej på kvällen, så säger vi att mamma ska träffa kompisar, snarare än att förklara skillnaden mellan kollegor och privata vänner.

Fast det är ju mer bara att förklara på en nivå som barnen förstår, inte att undanhålla tycker jag :-). Håller med om att det verkar mest dumt att ljuga för barn, jag fattar inte detta läsk- och godis- hysch som nämns flera ggr i tråden.
 
Sv: Vilken information undanhåller du dina barn?

Ljuga för barnen känns tycker jag som att utnyttja att de tror på en, men däremot så tycker jag det ibland är svårt att förklara så att de förstår utan att i princip ljuga. Vi säger t ex att vin är starkt och bara gott för vuxna, och egentligen smakar ju alkohol eldigt snarare än starkt, och det är möjligt att även barn skulle tycka om det. Eller, om en förälder har en social jobbgrej på kvällen, så säger vi att mamma ska träffa kompisar, snarare än att förklara skillnaden mellan kollegor och privata vänner.

Ja det är ju att förklara på barns nivå, från början är det helt enkelt vuxen dricka, nu är min äldsta 11 år och vi pratar mycket om alkohol, mest för att hon frågar, och jag svar och förklarar hellre än låta henne upptäcka själv.

När det gäller skillnad mellan kollegor och privata vänner så känns det rätt ointressant för barnen tror jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp